Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro zastupitelstvo čj. ZK-02-2009-52

ZK-02-2009-52.doc  ZK-02-2009-52pr1.xls  ZK-02-2009-52pr2.xls  ZK-02-2009-52pr3.xls  ZK-02-2009-52pr4.xls  ZK-02-2009-52pr5.xls  ZK-02-2009-52pr6.doc
Číslo materiálu52
Číslo jednacíZK-02-2009-52
NázevPoskytnutí 2. části dotace nestátním neziskovým organizacím poskytujícím sociální služby v kraji Vysočina na kalendářní rok 2009
Zpracoval J. Bína, R. Sýkora, O. Tvarůžková
Předkládá P. Krčál
Počet příloh
Popis problémuFinancování sociálních služeb lze charakterizovat jako vícezdrojové. Nejvýznamnějšími zdroji jsou dotace z MPSV a úhrady uživatelů (úhrady uživatelů jsou upraveny zákonem o sociálních službách a prováděcí vyhláškou - některé služby se poskytují za částečnou úhradu, další jsou ze zákona poskytované bez úhrady). Dalšími méně významnými zdroji jsou dotace kraje, obcí, platby zdravotních pojišťoven, dary od sponzorů, nadací apod.
Vlastní řízení o dotacích z MPSV probíhá tím způsobem, že MPSV na přelomu srpna a září vyhlásí dotační řízení. Poskytovatelé přibližně v měsíční lhůtě podávají žádosti písemně na krajské úřady a elektronicky na MPSV a na krajské úřady. Krajský úřad provede kontrolu splnění formálních požadavků a v případě potřeby vyzve poskytovatele k jejich odstranění. Následně vyplní formulář souhrnné žádosti s doporučením výše dotací. MPSV prostřednictvím své dotační komise provede vlastní posouzení a navrhne výše dotací pro jednotlivé služby. O přiznaných dotacích vydá MPSV oficiální rozhodnutí a finanční prostředky poukazuje ve splátkách poskytovatelům průtokem přes účet kraje. Ve státním rozpočtu však mezi roky 2008 a 2009 došlo k závažnému snížení objemu prostředků na dotace pro poskytovatele sociálních služeb. Doporučení odboru sociálních věcí a zdravotnictví vycházelo ze sdělení z MPSV, že v rámci sníženého rozpočtu by na kraj Vysočina mohlo připadat přibližně 270 mil. Kč na rok 2009. Proto jsme doporučili výše dotací tak, aby byla rozdělena tato částka a zároveň jsme v průvodním dopise uvedli, že doporučené výše dotací nejsou dostatečné a požádali jsme o možnost přerozdělení případných dalších prostředků jako dodatečných dotací. Tato dodatečná rozdělování probíhala i v roce 2008 a byla při nich respektována doporučení kraje. Pro případ, že dojde ke zvýšení objemu financí při projednávání státního rozpočtu, jsme na MPSV na základě osobního jednání zaslali i návrh na zvýšení dotací nad rámec doporučených částek. K navýšení rozpočtu však nedošlo. Na základě rozhodnutí dotační komise bylo do kraje Vysočina v celkovém objemu poskytnuto ještě méně, než očekávaných 270 mil. Kč.
V následují tabulce je uveden jednoduchý přehled změn ve financování sociálních služeb s tím, že údaje vychází z hrubých odhadů poskytovatelů, které za rok 2008 bude možné upřesnit až po vyúčtování jednotlivých poskytovatelů a u roku 2009 je nutné počítat s postupným vývojem. Zásadní skutečností je meziroční pokles objemu dotací ze státního rozpočtu o 135 mil. Kč. Státní dotace tedy neřeší meziroční růst nákladů a platové podhodnocení zaměstnanců, ale dokonce vytvářejí propad finančních zdrojů, který přesahuje 10 % celkových nákladů. Tento propad navíc není plošný a u některých poskytovatelů vede k ohrožení existence činnosti. U jiných by zachování nezvýšených zdrojů vedlo k propouštění zaměstnanců a k omezování služeb. U příspěvkových organizací zřizovaných krajem je pokles státních dotací z hlediska objemu nejvýznamnější - z 207 mil. Kč v roce 2008 na 110 mil. Kč v roce 2009.




v mil. Kč

2008 v mil. Kč
2009
2009 (rozdíl mezi požadavkem a skutečností)
MPSV požadavek

480
242



Rozdíl mezi skutečností 2008 a 2009
MPSV - skutečnost
373
238
135
Ostatní zdroje
733
754

Zdroje celkem
1 106
1 234


Pečovatelská služba
Specifickým vývojem prošlo financování pečovatelské služby. Až do konce roku 2006 měly ke státním dotacím na pečovatelskou službu pouze nestátní neziskové organizace. Pečovatelské služby obcí byly dotovány pouze z rozpočtu kraje. Tento rozdílný přístup vedl k rozdílné úrovni dotací a umožňoval obcím, ve kterých působily nestátní neziskové organizace, vynakládat méně na provoz pečovatelské služby než v obcích, které si tuto činnost zabezpečují ve vlastní působnosti. Tento přístup motivoval obce k předávání pečovatelské služby jiným poskytovatelům z finančních důvodů. Vzhledem k hrozbě zániku některých služeb nestátních neziskových organizací a nepřipravenosti rozpočtů obcí na finanční zajištění pomoci kraj toto zvýhodnění při poskytování dotací z MPSV a kraje zachoval i v roce 2008. Dotace na pečovatelskou službu byly v tomto roce poskytnuty v návaznosti na financování v roce 2008 u obcí do částek 50 a 60 tis. Kč na úvazek podle velikosti obce a výjezdovosti služby a u NNO do částek 120 a 140 tis. Kč na úvazek opět podle velikosti obce a výjezdovosti služby. Do těchto částek byli poskytovatelé doplaceni po započtení výše dotací z MPSV. Kdo již těchto částek dosáhl z dotace MPSV, nebyl z rozpočtu kraje již doplácen.
Na jednání rady kraje č. 28/2008 byl schválen záměr financovat pečovatelskou službu obcí a NNO stejnými částkami na úvazek z prostředků kraje a MPSV. V dotačním řízení je možné zohlednit velikost obce, případně služby, ale nebude se rozlišovat podle typu poskytovatele. Toto usnesení předpokládalo, že obce se budou muset stejným způsobem podílet na pečovatelské službě, kterou poskytují svými zaměstnanci nebo svou příspěvkovou organizací a stejným způsobem na službě, kterou pro jejich občany poskytují nestátní neziskové organizace.

Nestátní neziskové organizace poskytující sociální služby jsou závislé na získávání finančních prostředků zejména z dotačního řízení MPSV a dále z prostředků kraje, případně z rozpočtu obcí. V rozpočtu kraje Vysočina byl na kalendářní rok 2009 pro tyto poskytovatele sociálních služeb schválen celkový objem 36 579 000 Kč. Vzhledem ke skutečnosti, že u dotací z MPSV dochází z počátku roku ke zpoždění výplat oproti předem stanoveným termínům, byla na základě rozhodnutí zastupitelstva kraje na posledním zasedání v roce 2008 (usnesení č. 0489/07/2008/ZK) mezi tyto poskytovatele rozdělena částka
15 290 900 Kč. Při dodržení schváleného rozpočtu je tedy možné nyní rozdělit mezi tyto poskytovatele zbývající částku 21 288 100 Kč.

V prosinci 2008 byly usnesením zastupitelstva kraje č. 0489/07/2008/ZK občanskému sdružení Na počátku, IČ 60554665, schváleny 1. části dotací na provozování služby Domov pro dětský život (azylový dům) ve výši 82 700 Kč a na provozování služby Terénní a ambulantní následná péče Domova pro dětský život (sociálně aktivizační služba) ve výši 7 800 Kč. Poskytovatel v průběhu měsíce ledna 2009 požádal o změnu využití účelu těchto dotací na provozování služby Pobytová následná péče Domova pro dětský život - byty na půl cesty. Poskytovatel v průběhu měsíce ledna 2009 získal na provozování výše uvedených služeb prostředky z evropských zdrojů.
Návrh řešení Pro rozdělení zbývající částky z rozpočtu kraje Vysočina ve výši 21 288 100 Kč pro poskytovatele sociálních služeb na kalendářní rok 2009, navrhujeme postupovat dle následujícího klíče.

Domovy pro seniory
Na domovy důchodců obcí a nestátních neziskových organizací kraj již několik let přispívá částkou 10 tis. Kč na lůžko a rok. Zatím byla schválena první část dotace ve výši 5 tis. Kč na lůžko a nyní navrhujeme schválit dotaci ve výši dalších 5 tis. Kč na lůžko, dle materiálu
ZK-02-2009-52, př. 1. Lze považovat za pravděpodobné, že se dotace MPSV zvýší při dodatečném rozdělení dalších státních prostředků.

Azylové domy
Vzhledem k poměrně dobrým výsledkům v dotačním řízení MPSV a k možnosti zahájení financování z evropských prostředků v poslední části roku 2009 navrhujeme doplatit tyto služby do výše 80 % součtu dotací z MPSV a kraje poskytnutých v roce 2008, dle materiálu ZK-02-2009-52, př. 3. Je možné, že i azylové domy budou podpořeny dalšími dotacemi z MPSV.

Pečovatelská služba
Na pečovatelskou službu navrhujeme poskytnout dotaci bez rozlišení, zda-li jde o pečovatelskou službu provozovanou obcí nebo nestátní neziskovou organizací. Navrhujeme poskytnout dotaci ve výši doplatku do částky 100 tis. Kč na jeden pracovní úvazek pečovatelské služby při započtení dotace z MPSV a předchozí dotace kraje, pokud poskytovatel vyjíždí zabezpečovat pečovatelskou službu do jiných obcí, případně jde-li o malého poskytovatele, jehož velikost nepřesahuje 2 pracovní úvazky. Pro ostatní poskytovatele navrhujeme poskytnout dotaci ve výši doplatku do částky 70 tis. Kč na jeden pracovní úvazek pečovatelské služby při započtení dotace z MPSV a předchozí dotace kraje, dle materiálu ZK-02-2009-52, př. 2. Tímto způsobem dojde k navýšení dotací u poskytovatelů, kteří měli v minulosti nejnižší sazbu na úvazek a ke snížení u poskytovatelů z řad nestátních neziskových organizací. Odstranění rozdílného přístupu k poskytovatelům pečovatelské služby podle typu provozujícího subjektu však považujeme za potřebné. Je možné, že navržená výše není konečná a že dotace z MPSV ještě vzrostou při dodatečném rozdělení.

Ostatní sociální služby
Navrhujeme při započtení dotace z MPSV a předchozí dotace kraje poskytnout doplatek do výše 75 % součtu dotace z MPSV a kraje v roce 2008, dle materiálu ZK-02-2009-52, př. 4.

O poskytování 2. části dotací pro poskytovatele sociálních služeb bude uzavřena smlouva, podle vzoru uvedeného v materiálu ZK-02-2009-52, př. 6. Kraj si vyhrazuje nárok na vrácení části dotace v případě, že součet dotací od Ministerstva práce a sociálních věcí ČR a kraje Vysočina na rok 2009 přesáhne součet výše požadavku od Ministerstva práce a sociálních věcí ČR a kraje Vysočina na rok 2009, uvedeného příjemcem v Žádosti poskytovatele sociální služby o dotaci ze státního rozpočtu pro rok 2009.

V případě žádosti občanského sdružení Na počátku, IČ 60554665, navrhujeme zastupitelstvu kraje schválit změnu účelu využití dotace pro rok 2009 z provozování služby Domov pro dětský život (azylový dům) ve výši 82 700 Kč a z provozování služby Terénní a ambulantní následná péče Domova pro dětský život (sociálně aktivizační služba) ve výši
7 800 Kč na podporu provozování služby Pobytová následná péče Domova pro dětský život - byty na půl cesty. V rámci poskytnutí 2. části dotace bude poskytovateli o tuto částku dotace kraje snížena.
StanoviskaRada kraje doporučila usnesením č. 0303/08/2009/RK zastupitelstvu kraje:
* vyhradit si rozhodnout poskytnout navržené dotace nestátním neziskovým organizacím, u kterých je výše do částky 200 000 Kč;
* rozhodnout poskytnout dotace pro poskytovatele sociálních služeb v celkové výši
21 288 100,- Kč z kapitoly Sociální věci dle materiálů RK-08-2009-50, př. 1,
RK-08-2009-50, př. 2, RK-08-2009-50, př. 3a RK-08-2009-50, př. 4;
* schválit rozpočtové opatření v rámci kapitoly Sociální věcí dle materiálu
RK-08-2009-50, př. 5;
* schválit vzorovou smlouvu o poskytnutí dotací dle materiálu RK-08-2009-50, př. 6;
* schválit u dotací poskytnutých na základě usnesení zastupitelstva kraje č. 0489/07/2008/ZK, pro občanské sdružení Na počátku, IČ 60554665, změnu účelu využití z provozování služby Domov pro dětský život (azylový dům) ve výši 82 700 Kč
a z provozování služby Terénní a ambulantní následná péče Domova pro dětský život (sociálně aktivizační služba) ve výši 7 800 Kč, na provozování služby Pobytová následná péče Domova pro dětský život - byty na půl cesty.
Návrh usneseníZastupitelstvo kraje
si vyhrazuje
rozhodnout poskytnout navržené dotace nestátním neziskovým organizacím a příspěvkovým organizacím zřizovaným obcí, u kterých je výše do částky 200 000 Kč;
rozhoduje
poskytnout dotace pro poskytovatele sociálních služeb v celkové výši 21 288 100,- Kč z kapitoly Sociální věci dle materiálů ZK-02-2009-52, př. 1, ZK-02-2009-52, př. 2,
ZK-02-2009-52, př. 3 a ZK-02-2009-52, př. 4;
schvaluje
* rozpočtové opatření v rámci kapitoly Sociální věcí dle materiálu ZK-02-2009-52, př. 5;
* vzorovou smlouvu o poskytnutí dotací dle materiálu ZK-02-2009-52, př. 6;
* u dotací poskytnutých na základě usnesení zastupitelstva kraje č. 0489/07/2008/ZK, pro občanské sdružení Na počátku, IČ 60554665, změnu účelu využití z provozování služby Domov pro dětský život (azylový dům) ve výši 82 700 Kč a z provozování služby Terénní a ambulantní následná péče Domova pro dětský život (sociálně aktivizační služba) ve výši 7 800 Kč, na provozování služby Pobytová následná péče Domova pro dětský život - byty na půl cesty.
Odpovědnost OSVZ
Termín 31. 5. 2009
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz