RK-18-2005-52.doc RK-18-2005-52pr1.xls RK-18-2005-52pr2.xls RK-18-2005-52pr2upr1.xls RK-18-2005-52pr3.xls RK-18-2005-52pr4.xls RK-18-2005-52pr5.xls | |
Číslo materiálu | 52 |
Číslo jednací | RK-18-2005-52 |
Název | Návrh finančního plánu příspěvkových organizací kapitoly Školství zřizovaných krajem Vysočina na rok 2005 |
Zpracoval | : A. Vlachová, Z. Nevrkla |
Předkládá | Z. Ludvík |
Počet příloh | |
Popis problému | Příspěvkové organizace zřízené krajem Vysočina hospodaří podle finančního plánu. Finanční plán zahrnuje vedle výnosových a nákladových ukazatelů a výsledku hospodaření rovněž tvorbu a čerpání peněžních fondů (rezervní a investiční fond, fond odměn a FKSP). Jeho součástí jsou i finanční vztahy k rozpočtu zřizovatele a investiční a odpisový plán. Finanční plán schvaluje na základě zřizovací listiny zřizovatel. Finanční plán výnosů a nákladů na rok 2005 u příspěvkových organizací v odvětví školství v hlavní činnosti je sestaven jako vyrovnaný. Při sestavování finančního plánu na rok 2005 příspěvkové organizace vycházely ze schváleného finančního vztahu k rozpočtu zřizovatele (tj. příspěvek na provoz, odvod z investičního fondu), ze schváleného rozpočtu přímých výdajů na vzdělání a z předpokládaných výnosů z hlavní a doplňkové činnosti. V návrhu finančního plánu jsou promítnuta rozpočtová opatření, která se uskutečnila v průběhu 1. čtvrtletí letošního roku. Jedná se o posílení závazného ukazatele příspěvek na provoz na zajištění soutěží a přehlídek nevyhlašovaných MŠMT ČR, dofinancování schválených vzdělávacích programů EU. Dále se jedná o dotace z MŠMT ČR na sportovní gymnázia (Nové Město na Moravě). Příspěvek na provoz na rok 2005 se připravoval a schvaloval již v předcházejícím roce, kdy nebyly známy veškeré skutečnosti mající vliv na jeho výši. Jedná se např. o navýšení věcné režie za stravování žáků ve školních jídelnách jiných zřizovatelů, zvýšení odpisů z titulu zařazení technického zhodnocení budov nebo pořízení movitého majetku v závěru roku. U škol a školských zařízení, u kterých se vyskytují tyto nové skutečnosti, jsou sice finanční plány výnosů a nákladů na rok 2005 sestaveny jako vyrovnané, ale je to na úkor jiných nákladových položek nezbytných k zajištění chodu těchto organizací. U organizací, které i přes zapojení veškerých vlastních zdrojů a při přijetí úsporných opatření, nebude možné finančně zabezpečit úhradu těchto nových výdajů, bude OŠMS žádat o navýšení příspěvku na provoz. Některé organizace žádají o schválení převodu části svého rezervního fondu k posílení vlastních zdrojů investičního fondu. Jedná se o prostředky určené na nákup movitého majetku, ale i opravy a technická zhodnocení nemovitého majetku (převážně z hlediska výuky a zajištění hygienických a bezpečnostních podmínek). Pro bližší informaci o hospodaření příspěvkových organizací kapitoly Školství zřizovaných krajem Vysočina jsou uvedeny ještě další údaje za rok 2004. V materiálu RK-18-2005-52, př. 3 je uveden přehled stavu provozních prostředků organizací a krytí účtů peněžních fondů k 31. 12. 2004. Organizace, které vykazují deficity krytí fondů, především investičního fondu, okomentovaly tuto situaci ve Zprávě o činnosti a plnění úkolů příspěvkové organizace za rok 2004. Dále budou organizace postupovat v souladu s usnesením rady kraje 0106/04/2005/RK, do 30. 6. 2005 provedou šetření v této oblasti, o jehož výsledku budou písemně informovat. V případě vykázaného deficitu u fondu rezervního a FKSP budou postupovat obdobně. Materiál RK-18-2005-52, př. 4 ukazuje stav pohledávek po lhůtě splatnosti k 31. 12. 2004. Jedná se o pohledávky z dodavatelsko-odběratelských vztahů, u DDM Třebíč se jedná o zápisné dětí do kroužků, které bylo do pohledávek organizace předepsáno v roce 2004, ale uhrazeno až v roce 2005 a u dětských domovů se v převážné míře jedná o dlužné ošetřovné. Při vymáhání peněžitých pohledávek postupují organizace dle metodického návodu, který byl schválen usnesením Rady kraje č. 789/41/2002/RK. Materiál RK-18-2005-52, př. 5 podává přehled o stavu závazků po lhůtě splatnosti k 31. 12. 2004. Jedná se o závazky z dodavatelsko-odběratelských vztahů, u Školního statku Bystřice nad Pernštejnem se také jedná o restituční závazky vůči čtyřem oprávněným osobám. |
Návrh řešení | Odbor školství, mládeže a sportu navrhuje radě kraje schválit finanční plány výnosů a nákladů na rok 2005 dle materiálu RK-18-2005-52, př. 1. Vzhledem k počtu žáků a jeho pravděpodobnému vývoji nedoporučuje odbor školství, mládeže a sportu nákladnou investici - pořízení nákladního automobilu u SOU zem. Kamenice nad Lipou a navrhuje řešit výuku autoškoly jiným způsobem (službou, příp. opravou stávajícího automobilu). Z tohoto důvodu je návrh usnesení na schválení tvorby a použití peněžních fondů v roce 2005 předložen ve dvou variantách. |
Stanoviska | Ekonomický odbor nemá k předloženému materiálu připomínky. Majetkový odbor souhlasí s čerpáním investičních fondů na opravy a technická zhodnocení nemovitého majetku podle přílohy finančních plánů. |
Návrh usnesení | Rada kraje schvaluje * finanční plány výnosů a nákladů příspěvkových organizací kapitoly Školství na rok 2005 dle materiálu RK-18-2005-52, př. 1; Varianta A * tvorbu a použití peněžních fondů v roce 2005 dle materiálu RK-18-2005-52, př. 2; Varianta B * tvorbu a použití peněžních fondů v roce 2005 dle materiálu RK-18-2005-52, př. 2 s výjimkou nákupu nákladního automobilu u SOU zem. Kamenice nad Lipou; souhlasí * s převodem finančních prostředků z rezervního fondu k posílení zdrojů v investičním fondu dle materiálu RK-18-2005-52, př. 2; * se zapojením fondu odměn na pokrytí případného překročení stanoveného objemu prostředků na platy za kalendářní rok; stanovuje * u příspěvkových organizací v odvětví školství jako závazný ukazatel finančního plánu na rok 2005: - celkový objem použití investičního fondu; - jmenovitý seznam akcí financovaných z prostředků investičního fondu; * použití příspěvku na provoz k přednostnímu krytí nákladů účetních odpisů; zmocňuje ředitele příspěvkových organizací v odvětví školství: - k provádění dílčích úprav a přesunů finančních prostředků mezi jmenovitě schválenými akcemi financovanými z prostředků investičního fondu při dodržení celkového objemu použití investičního fondu; - k použití prostředků rezervního fondu a jejich převodu do investičního fondu, včetně použití zůstatku investičního fondu, za účelem krytí nákladů spojených s řešením havarijních situací vzniklých na majetku svěřeném do správy příspěvkové organizace, za předchozího souhlasu příslušného odvětvového odboru, příp. odboru majetkového a ukládá * vedoucímu odboru školství, mládeže a sportu a vedoucímu majetkového odboru v případě havarijní situace věcně prověřit návrhy ředitelů příspěvkových organizací v odvětví školství na použití prostředků svého rezervního a investičního fondu k řešení této havarijní situace; * ředitelům příspěvkových organizací v odvětí školství provádět odvody z investičního fondu do rozpočtu kraje čtvrtletně s tím, že odvodová povinnost za 1. a 2. čtvrtletí bude zabezpečena do 15. 6. 2005, za 3. čtvrtletí do 15. kalendářního dne posledního měsíce daného čtvrtletí a za 4. čtvrtletí do 15. 11. 2005; * ředitelům příspěvkových organizací za odvětví školství promítat schválená rozpočtová opatření orgánů kraje do finančního plánu. |
Odpovědnost | odbor školství, mládeže a sportu, ředitelé příspěvkových organizací v odvětví školství |
Termín | průběžně do 31. 12. 2005 |