Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-10-2006-58

RK-10-2006-58.doc  RK-10-2006-58pr1.xls  RK-10-2006-58pr1upr1.xls  RK-10-2006-58pr2_3.xls  RK-10-2006-58pr2_3upr1.xls
Číslo materiálu58
Číslo jednacíRK-10-2006-58
NázevNávrh finančního plánu na rok 2006 pro nemocnice, zřizované krajem Vysočina včetně návrhu rozpočtového opatření na kapitole Zdravotnictví
Zpracoval D. Buřičová
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuPříspěvkové organizace zřízené krajem Vysočina hospodaří podle finančního plánu. Finanční plán zahrnuje vedle výnosových a nákladových ukazatelů a hospodářského výsledku rovněž tvorbu a čerpání peněžních fondů (rezervní a investiční fond, fond odměn a FKSP). Jeho součástí jsou i finanční vztahy k rozpočtu zřizovatele a investiční a odpisový plán.
Finanční plán výnosů a nákladů na rok 2006 je u nemocnic sestaven jako nevyrovnaný s celkovou ztrátou za všechny nemocnice ve výši 86 329 tis. Kč. Jedním z hlavních důvodů této situace je navýšení osobních nákladů oproti roku 2005 o 156 859 tis. Kč (mzdové náklady včetně odvodů), přičemž předpokládané navýšení výnosů z prodeje služeb (tržby za zdravotní péči) je pouze ve výši 66 486 tis. Kč. Hodnota výnosů od zdravotních pojišťoven byla stanovena v součinnosti s platnou vyhláškou č. 550/2005 Sb., kterou se stanoví výše úhrad zdravotní péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění včetně regulačních omezení, pro 1. pololetí 2006, která stanoví paušální sazbu nemocnic s maximálním navýšením 3%, přičemž platby od 1. 4. 2006 byly navýšeny na hodnotu 105% ve smyslu připravované vyhlášky (platné od 1. 4. 2006). Na druhé straně hodnota osobních nákladů byla stanovena v součinnosti s nařízením vlády č. 537 ze dne 14. 12. 2005, kterým se mění nařízení vlády č. 330/2003 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě a rovněž se změnou zařazování zdravotnického personálu v souvislosti s nařízením vlády č. 533, kterým se mění nařízení vlády č. 469/2002 Sb., kterým se stanoví katalog prací a kvalifikační předpoklady.

Pokrytí deficitu řešily nemocnice jednak plánovaným snížením spotřeby materiálu ve výši 19 985 tis. Kč, jednak částečným zapojením dotace na provoz ve výši 86 621 tis. Kč, kterou zpětně získají po úhradě nájemného za movitý a nemovitý majetek ve vlastnictví kraje.
Stav investičních fondů nemocnic k 1. 1. 2006 je 155 695 tis. Kč. Zde je nutno zdůraznit, že na konci roku 2005 byly nemocnicím převedeny nevyčerpané finanční prostředky z nájemného za movitý a nemovitý majetek formou dotace s následným použitím v roce 2006. Šlo především o akce, které byly v investičním plánu roku 2005, probíhala na ně řádná výběrová řízení, ale do konce roku nebylo možné zrealizovat faktickou dodávku a s tím související platbu. V současné době nemocnice postupně dokládají kopie faktur, takže stav investičních fondů se postupně snižuje. Do roku 2006 bylo tímto způsobem převedeno 30,5 mil. Kč. Další zapojení investičního fondu ve výši cca 8 mil. Kč na nákup RTG dg CT spirální na oddělení RDG v roce 2006 požaduje Nemocnice Třebíč. Dále je nutno konstatovat, že finanční prostředky investičního fondu využívají nemocnice k dočasnému krytí provozu, jak je zřejmé dle rozpisu v materiálu RK-10-2006-58, př.1. Dosažení vyrovnaných finančních plánů odvodem z investičního fondu nemocnic s následným poskytnutím provozní dotace by v tomto případě nevyřešil chybějící peněžní prostředky na úhradu závazků.

V návrhu finančního plánu došlo u všech nemocnic ke zpětnému zapojení příjmu kraje vyplývajícího z pronájmů majetku realizovaných nemocnicemi na základě příkazních smluv za rok 2005 ve prospěch nemocnic a to na jejich běžný nebo investiční rozvoj.
Současně je řešeno proplacení nákladů souvisejících s výkonem agendy bytového fondu Nemocnice Nové Město na Moravě, kterou nemocnice vykonává na základě příkazní smlouvy a vzhledem ke které je nutno proplatit faktury za opravy a údržbu bytového fondu ve výši 53 860,40 Kč.
Návrh řešení Při sestavování návrhu finančního plánu na rok 2006 nemocnice vycházely ze schváleného finančního vztahu k rozpočtu zřizovatele (tj. příspěvek na provoz a schválené, prozatím nekonkretizované dotace z nájemného) dle usnesení zastupitelstva kraje č. 0534/09/2005/ZK.
Radě kraje se navrhuje schválit:
* finanční plány výnosů a nákladů na rok 2006 dle materiálu RK-10-2006-58, př.1;
* tvorbu a použití peněžních fondů, odpisové plány a investiční plány podle materiálu
RK-10-2006-58, př.1;
* nemocnicím plán oprav dlouhodobého majetku pronajatého zřizovatelem podle materiálu RK-10-2006-58, př.1;
* způsob usměrňování prostředků na platy a odměny za pracovní pohotovost pro nemocnice jednotně a to stanoveným objemem těchto prostředků podle materiálu RK-10-2006-58, př.1;
* rozpis čerpání příspěvku na provoz a investiční dotace podle materiálu RK-10-2006-58, př.1;
* rozpočtové opatření v rozsahu uvedeném v materiálu RK-10-2006-58,př.2 př.3;
* provést analýzu stavu plnění finančního plánu k 30. 6. 2006 a zapracovat změny podle veškeré nové platné legislativy.
StanoviskaZa slabinu návrhu finančního plánu nemocnic ekonomický odbor považuje to, že předpokládaná ztráta povede k prohloubení jejich platební neschopnosti s dopadem do nežádoucího vývoje splatnosti závazků v obchodním styku. Tato skutečnost je zejména ovlivněna nepříznivou vzájemnou relací meziročního růstu výnosů a osobních nákladů. Zhoršení finanční a ekonomické situace u nejzadluženějších nemocnic bude nutné řešit mimořádnými opatřeními ze strany zřizovatele. Z tohoto důvodu se navrhuje informovat radu kraje průběžně o vývoji hospodaření nemocnic tak, aby mohla být včas přijímána opatření k odstranění nežádoucího stavu.
Návrh usneseníRada kraje
schvaluje
* finanční plány výnosů a nákladů pro nemocnice zřizované krajem Vysočina na rok 2006 dle materiálu RK-10-2006-58, př. 1;
* tvorbu a použití peněžních fondů nemocnic, jejich odpisové plány a investiční plány podle materiálu RK-10-2006-58, př. 1;
* nemocnicím plán oprav dlouhodobého majetku pronajatého zřizovatelem podle materiálu RK-10-2006-58, př. 1;
* způsob usměrňování prostředků na platy a odměny za pracovní pohotovost pro nemocnice jednotně a to stanoveným objemem těchto prostředků podle materiálu
RK-10-2006-58, př. 1;
* rozpis čerpání příspěvku na provoz a investiční dotace pro nemocnice dle materiálu
RK-10-2006-58, př. 1;
* zvýšení příjmové části rozpočtu o příjmy z pronájmu nemovitostí a movitých věcí z příkazních smluv dle materiálu RK-10-2006-58, př. 2;
* zvýšení kapitoly Zdravotnictví v členění dle rozpisu dle materiálu RK-10-2006-58, př. 3 s tím, že finanční prostředky jsou nemocnicím poukázány z rozpočtu kraje nejvýše ve výši skutečně přijatého nájemného z příkazních smluv na účet kraje;
* zvýšení kapitoly Zdravotnictví, § 3522 - Ostatní nemocnice, položky 5171 - Opravy a udržování s účelovým znakem 00052 o částku 53,9 tis. Kč k pokrytí výdajů souvisejících se zajišťováním správy bytového fondu podle příkazní smlouvy dle materiálu RK-10-2006-58, př. 3;
stanovuje
* u nemocnic jako závazný ukazatel finančního plánu na rok 2006:
- závazný ukazatel "Investiční dotace" pro organizace dle materiálu RK-10-2006-58, př. 1;
- jmenovitý seznam akcí financovaných z prostředků investičního fondu dle materiálu
RK-10-2006-58, př.1;
- závazný ukazatel "Příspěvek (dotace) na provoz" dle materiálu RK-10-2006-58, př. 1;
- závazný ukazatel "Limit prostředků na platy" dle materiálu RK-10-2006-58, př. 1 jako způsob usměrňování prostředků na platy a odměny za pracovní pohotovost pro zdravotnická zařízení jednotně a to stanoveným objemem těchto prostředků;
* použití příspěvku na provoz k přednostnímu krytí tvorby účetních odpisů;
zmocňuje
* ředitele příspěvkových organizací za odvětví zdravotnictví:
- k provádění dílčích úprav a přesunů finančních prostředků mezi jmenovitě schválenými akcemi financovanými z investičního fondu při dodržení celkového objemu použití investičního fondu;
- k použití prostředků rezervního fondu a jejich převodu do investičního fondu včetně použití zůstatku investičního fondu za účelem krytí nákladů spojených s řešením havarijních situací vzniklých na majetku svěřeného do správy či pronajatého nemocnici za předchozího souhlasu vedoucí odboru sociálních věcí a zdravotnictví a vedoucího majetkového odboru;
* ředitele Nemocnice Třebíč, příspěvkové organizace k použití účetního zůstatku investičního fondu k 31. 12. 2005 k dofinancování investičních akcí roku 2006, především k nákupu RTG dg CT spirální pro oddělení RDG; přehled o plánovaných investičních akcí a výši těchto prostředků hrazených z vlastních zdrojů investičního fondu nemocnice předloží do 30. 4. 2006 na odbor sociálních věcí a zdravotnictví;
ukládá
* vedoucí odboru zdravotnictví a sociálních věcí a vedoucímu majetkového odboru věcně prověřovat návrhy nemocnicí k řešení havarijních situací vzniklých na majetku svěřeného do správy či pronajatého zřizovatelem;
* ředitelům nemocnic zřizovaných krajem Vysočina:
- promítat schválená rozpočtová opatření orgánu kraje do finančního plánu; upravený finanční plán předkládat odboru sociálních věcí a zdravotnictví nejpozději do 30 dnů po schválení rozpočtového opatření;
- provést aktualizaci finančních plánů dle legislativy platné od 1. 7. 2006 a předložit je v termínu shodném s termínem účetní závěrky k 30. 6. 2006 současně se soupisem realizovaných úsporných opatření na odbor sociálních věcí a zdravotnictví;
* odboru sociálních věcí a zdravotnictví:
- předložit průběžnou informaci o výsledcích plnění finančního plánu nemocnic za období leden - květen 2006 do rady kraje v termínu do 30. 6. 2006;
- předložit aktualizované finanční plány nemocnic na rok 2006 společně s výsledky plnění za 1. pololetí 2006 do rady kraje v termínu nejpozději do 31. 8. 2006.
Odpovědnost odbor sociálních věcí a zdravotnictví, ekonomický odbor, majetkový odbor, ředitelé nemocnic
Termín 31. 12. 2006
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz