RK-28-2005-24.doc RK-28-2005-24pr1.doc RK-28-2005-24pr2.doc RK-28-2005-24pr3.doc RK-28-2005-24pr4.doc | |
Číslo materiálu | 24 |
Číslo jednací | RK-28-2005-24 |
Název | Grantové schéma kraje pro opatření 3.2 SROP |
Zpracoval | K. Ubr, J. Zikánová |
Předkládá | Z. Ludvík |
Počet příloh | |
Popis problému | Řídící orgán SROP schválil dokumentaci pro 2. výzvu v rámci grantového schématu Podpora sociální integrace v kraji Vysočina 2004 - 2006 a rada kraje tedy může tuto výzvu vyhlásit. Varianta A tohoto podání dokumentu se zabývá vyhlášením výzvy. Řídící orgán SROP uvažuje o dalším využití nevyužitých prostředků z alokace 2004. Dle odhadu gestora grantového schématu (oddělení koncepce vzdělávání, OŠMS) bude činit tato částka cca 10 mil. Kč. Tuto výši může podstatně ovlivnit aktivita žadatelů ve 2. výzvě. Z tohoto důvodu se ve variantě B navrhuje poskytování záloh z rozpočtu kraje NNO. Varianta A: Zastupitelstvo kraje schválilo dne 17. 5. 2005 usnesením č. 0218/03/2005/ZK Pokyny pro žadatele a příjemce podpory pro Výzvu č. V/SROP/3.2/2/2005 grantového schématu Podpora sociální integrace v kraji Vysočina 2004 - 2006 (dále jen "Pokyny pro žadatele a příjemce podpory") a Prováděcí směrnici Zastupitelstva kraje Vysočina upravující postup při realizaci tohoto grantového schématu. Materiály byly zaslány ke kontrole regionální pobočce Centra pro regionální rozvoj (dále jen "CRR"). CRR a regionální metodik Řídícího orgánu SROP dokumentaci schválili a proto je možné vyhlásit výzvu č. V/SROP/3.2/2/2005 pro předkládání žádostí do grantového schématu Podpora sociální integrace v kraji Vysočina 2004 - 2006 dle materiálu RK-28-2005-24, př. 1. Současně CRR sdělilo gestorovi grantovému schématu ústně několik formálních připomínek k Pokynům pro žadatele a příjemce podpory a doporučilo jejich zapracování. Dokument se zapracovanými připomínkami tvoří materiál RK-28-2005-24, př.2. Změny jsou v dokumentu šedě vystínovány. Varianta B: Do 1. kola výzvy bylo předloženo 7 žádostí od neziskových organizací, z toho 3 nevyhověly podmínkám přijatelnosti a 2 v hodnotě 8,6 mil. Kč byly doporučeny hodnotící komisí a schváleny zastupitelstvem kraje. Na první kolo výzvy bylo alokováno 21 mil. Kč, což byla celá alokace na rok 2004, která musí být vyčerpána do 30. 6. 2006. Dle odhadu gestora i po předpokládaném využití prostředků ve 2. výzvě zůstane z alokace 2004 nevyčerpáno nejméně 10 mil. Kč. Řídící orgán SROP nyní zvažuje jejich další využití. Gestor připravuje opatření k ještě větší motivaci žadatelů. Ze seminářů pro žadatele a z osobní či telefonické komunikace vyplynulo, že jedním z významných faktorů, které velmi ztěžují a v mnoha případech přímo znemožňují žadatelům o podporu z programu SROP zažádat, jsou nastavené platební podmínky. Vzhledem k neexistenci záloh musí mít žadatel vlastní prostředky na realizaci nejméně prvních dvou etap (cca půl roku). Oproti dalším žadatelům jsou zejména menší NNO v určité nevýhodě, protože jim banky zpravidla neposkytují úvěry, což bylo potvrzeno na jednání se zástupci bankovního sektoru. Přitom právě NNO by mohly rozhodujícím způsobem přispět k naplnění záměrů grantového schématu, protože se problematikou sociální integrace zabývají. Dle informací od Řídícího orgánu SROP prozatím nebyly schváleny přislíbené zálohy ze státního rozpočtu. Úprava platebních podmínek by značně přispěla k využití prostředků EU ve prospěch rozvoje neziskového sektoru v kraji jako celku. Rovněž by se zvýšily zkušenosti žadatelů z hlediska čerpání prostředků v příštím programovacím období. |
Návrh řešení | Varianta A: Vzhledem k formální povaze změn a v souladu s usnesením zastupitelstva kraje č. 0218/03/2005/ZK, které mimo jiné "zmocňuje radu kraje provádět formální úpravy schválených dokumentů", navrhuje OŠMS radě kraje schválit Pokyny pro žadatele a příjemce podpory pro Výzvu č. V/SROP/3.2/2/2005 grantového schématu Podpora sociální integrace v kraji Vysočina 2004 - 2006 dle materiálu RK-28-2005-24, př. 2 a vyhlásit Výzvu č. V/SROP/3.2/2/2005 pro předkládání žádostí do grantového schématu Podpora sociální integrace v kraji Vysočina 2004 - 2006 dle materiálu RK-28-2005-24, př. 1, s účinností od 6. 9. 2005. Varianta B: OŠMS navrhuje radě kraje předložit zastupitelstvu kraje k projednání Prováděcí směrnici a Pokyny pro žadatele a příjemce podpory pro Výzvu č. V/SROP/3.2/2/2005 grantového schématu Podpora sociální integrace kraje Vysočina 2004 - 2006 v rámci opatření 3.2 SROP. Do Pokynů pro žadatele jsou zapracovány doporučení CRR a navržena úprava platebních postupů. Platební postupy pro ostatní žadatele než NNO zůstávají stejné jako v 1. kole výzvy, pro NNO je navrženo zálohové financování, které by bylo kryto z rozpočtu kraje a z dotace ze státního rozpočtu: - žadatel před podpisem smlouvy doloží zajištění finančního krytí ve výši 15% předpokládaných uznatelných nákladů akce; - po podpisu smlouvy obdrží příjemce podpory do 30 dnů 10% předpokládaných uznatelných nákladů akce na zvláštní účet; - po každých 3 měsících žadatel vyúčtuje uznatelné výdaje a kraj mu po kontrole vyúčtování výdaje proplatí do 30 dnů od předložení vyúčtování; kraj posléze zašle žádost o proplacení výdajů za akce na MMR; kontrola a vypořádání žádosti trvá cca 3 - 6 měsíců; po této době by měl kraj obdržet vyúčtované prostředky zpět; - postup bude opakován až do vyčerpání 85% předpokládaných uznatelných nákladů akce; zbylých 15% bude žadateli proplaceno až po ukončení a vyúčtování celé akce. Očekávané finanční toky: Prostředky uvolněné pro 2. kolo výzvy činí cca 46 mil. Kč na období 2 let. Pokud by celá tato alokace byla čerpána na projekty NNO a při půlroční lhůtě proplacení prostředků z MMR by bylo potřebné při plynulém čerpání po dobu 24 měsíců počítat na zálohové financování s částkou 16,1 mil. Kč z rozpočtu kraje na období prvních 6 měsíců počínaje měsícem listopad 2005. Z této částky činí cca 4,6 mil. Kč povinné spolufinancování kraje. Zbylých 11,5 mil. Kč se bude průběžně vracet do rozpočtu kraje a bude použito na další zálohové financování a trvale se vrátí do rozpočtu kraje do 27 měsíců od poskytnutí zálohy. Pokud budou během příštího roku poskytovány zálohy ze státního rozpočtu, budou náklady vynaložené z rozpočtu kraje nižší (povinné spolufinancování státu činí 4,6 mil. Kč, metodika poskytování není dosud známa). OŠMS předpokládá, že zálohové financování by bylo kryto buď ze strategické rezervy nebo z bankovního úvěru. OŠMS případně dále navrhuje, aby byly náklady kryty z části alokace ve Fondu Vysočiny pro oblast lidských zdrojů ve výši 4 mil. Kč. Pro případ dalších změn Operačního manuálu navrhuje OŠMS, aby ke schvalování formálních změn byla opět zmocněna rada kraje. |
Stanoviska | Stanoviska k variantě B budou předložena přímo na jednání rady kraje. |
Návrh usnesení | Varianta A: Rada kraje schvaluje formální změny v Pokynech pro žadatele a příjemce podpory pro Výzvu č. V/SROP/3.2/2/2005 grantového schématu Podpora sociální integrace v kraji Vysočina 2004 - 2005 v rámci opatření 3.2 SROP dle materiálu RK-28-2005-24, př. 2; vyhlašuje Výzvu č. V/SROP/3.2/2/2005 pro předkládání žádostí do grantového schématu Podpora sociální integrace v kraji Vysočina 2004 - 2006 dle materiálu RK-28-2005-24, př. 1, s účinností od 6. 9. 2005 a pověřuje OŠMS zajištěním zveřejnění výzev pro předkládání žádostí do grantových schémat. Varianta B: Rada kraje doporučuje zastupitelstvu kraje schválit: * Pokyny pro žadatele a příjemce podpory pro Výzvu č. V/SROP/3.2/2/2005 grantového schématu Podpora sociální integrace v kraji Vysočina 2004 - 2005 v rámci opatření 3.2 SROP dle materiálu RK-28-2005-24, př. 3; * Prováděcí směrnici Zastupitelstva kraje Vysočina pro Výzvu č. V/SROP/3.2/2/2005 grantového schématu Podpora sociální integrace v kraji Vysočina 2004 - 2005 v rámci opatření 3.2 SROP dle materiálu RK-28-2005-24, př. 4. |
Odpovědnost | OŠMS |
Termín | září 2005 |