Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-15-2016-72

RK-15-2016-72.doc  RK-15-2016-72pr01.doc  RK-15-2016-72pr01a.xls  RK-15-2016-72pr01b.pdf  RK-15-2016-72pr01c.xls  RK-15-2016-72pr01d.pdf  RK-15-2016-72pr01e.pdf  RK-15-2016-72pr01f.xls  RK-15-2016-72pr01g.pdf  RK-15-2016-72pr01h.xls  RK-15-2016-72pr02.xls  RK-15-2016-72pr03.doc  RK-15-2016-72pr03a.xls  RK-15-2016-72pr03b.xls  RK-15-2016-72pr03c.xls  RK-15-2016-72pr03d.doc  RK-15-2016-72pr03e.doc  RK-15-2016-72pr03f.doc  RK-15-2016-72pr04.doc  RK-15-2016-72pr05.doc  RK-15-2016-72pr05a.doc  RK-15-2016-72pr05b.doc  RK-15-2016-72pr06.doc
Číslo materiálu72
Číslo jednacíRK-15-2016-72
NázevZadávací řízení na nadlimitní veřejnou zakázku Pojištění majetku a odpovědnosti za škody Kraje Vysočina a jím zřizovaných organizací
Zpracoval V. Kotrbová, MARSH s.r.o., KŠD Legal, s.r.o., P. Dvořák
Předkládá D. Buřičová, P. Kolář
Počet příloh
Popis problémuJedná se o rozhodnutí o způsobu zadání nadlimitní veřejné zakázky Pojištění majetku a odpovědnosti za škody Kraje Vysočina a jím zřizovaných organizací .
V letošním roce končí platnost stávajícího komplexního pojistného programu, který byl vytvořen a schválen na období let 2014 až 2016. K 31. 12. 2016 tak končí platnost pojistných smluv uzavřených na základě rámcové pojistné smlouvy, která byla uzavřena na základě výsledků veřejné zakázky na výběr pojišťovny.
Rada kraje usnesením 0459/10/2016/RK rozhodla uzavřít Smlouvu o společném postupu zadavatelů při centralizovaném zadávání mezi Krajem Vysočina jako centrálním zadavatelem a jednotlivými příspěvkovými organizacemi zřizovanými Krajem Vysočina jako pověřujícími zadavateli. Účelem této smlouvy je praktické naplnění čl. 2, odst. (3), písm. i) Zásad Zastupitelstva Kraje Vysočina o vymezení majetkových práv a povinností příspěvkových organizací zřizovaných Krajem Vysočina č. 09/11 ze dne 13. 12. 2011 a Zásad Zastupitelstva Kraje Vysočina o vymezení majetkových práv a povinností Krajské správy a údržby silnic Vysočiny, příspěvkové organizace zřizované Krajem Vysočina č. 10/11 ze dne 13. 12. 2011, včetně vytvoření jednotné koncepce pojištění u pověřujících zadavatelů. Na rozdíl od předcházejícího období bylo rozhodnuto, že pojistnou smlouvu bude uzavírat kraj za všechny příspěvkové organizace a stejně tak bude platit pojistné. Prostředky poskytované zřizovatelem jednotlivým příspěvkovým organizacím na úhradu pojistného budou počínaje rokem 2017 alokovány v rozpočtu krajského úřadu, přičemž pojistné nemocnicím, zdravotnické záchranné službě a krajské správě a údržbě silnic pak bude přeúčtováno tak, aby bylo zamezeno poskytnutí veřejné podpory.
Stávající postup byl založen na decentralizovaném sjednávání dílčích pojistných smluv, tzn. Kraj Vysočina a každá příspěvková organizace měly uzavřeny vlastní pojistné smlouvy náležející do vytvořeného jednotného rámce. Pojistné sazby pro uzavření individuálních pojistných smluv byly převzaty z nabídky zvoleného pojistitele vybraného ve veřejné soutěži na pojištění. Pojistná smlouva obsahovala základní pojistnou ochranu definovanou Krajem Vysočina a s tím související pojistné sazby a každá příspěvková organizace si dle svých provozních potřeb a s tím souvisejících rizik sjednávala svůj pojistný rozsah.
Existence individuální pojistné smlouvy je pro příspěvkové organizace zatěžující, a to nejen časově či administrativně, ale také profesně. Zástupce každé příspěvkové organizace podpisem této pojistné smlouvy přebírá odpovědnost např. za hodnotu pojišťovaného majetku, čímž podstupuje riziko možného podpojištění. Při každé změně hodnoty majetku (prodej nebo pořízení nemovitostí, převod nemovitostí mezi jednotlivými příspěvkovými organizacemi, sloučení příspěvkových organizací apod.) nebo změně místa pojištění jsou příspěvkové organizace vystavovány povinnosti aktualizace tohoto majetku a s tím spojené administrativě, tj. nutnosti zajistit uzavření dodatku pojistné smlouvy. Tyto a další podobné situace je možné odstranit uzavřením jedné centrální pojistné smlouvy.
Pro pojištění Kraje Vysočina a jím zřizovaných příspěvkových organizací byl zpracován pojišťovací makléřskou společností MARSH, s.r.o. návrh pojistného programu na pojistné období od 1. 1. 2017, který upravuje současnou strategii postupu při sjednávání pojištění. Od 1. 1. 2017 je navrženo uzavření centrální pojistné smlouvy, resp. centrálních smluv na majetkové pojištění + pojištění odpovědnosti a autopojištění. Využití této jednotné koncepce pojištění je obsahem návrhu pojistného programu , který je obsahem materiálu
RK-15-2016-72, př. 1. Návrh pojistného programu byl předmětem projednání a připomínkování krajským úřadem a příspěvkovými organizacemi. V průběhu těchto pracovních porad se zřizovatelskými odbory, OI, OdPaKŽÚ, OdHS krajského úřadu, pracovních porad se zástupci příspěvkových organizací např. v oblasti kultury, sociálních věcí, zdravotnictví, dopravy, byly za účasti makléřské společnosti projednány podmínky a rozsah navrhované pojistné ochrany, výše limitů, spoluúčasti, zabezpečení, apod. Současně byly vysvětlovány a upřesňovány podmínky pojištění a s tím související dotazy. Dále byly z pozice ředitele Krajského úřadu Kraje Vysočina vyzvány všechny příspěvkové organizace zřizované krajem, aby se seznámily s návrhem pojistného programu a zaslaly své připomínky nebo návrhy na jeho doplnění ve stanoveném termínu, případně je předložily v termínu pracovní porady organizované resortním odborem nebo OM. Základní seznam připomínek x návrhů, které byly v rámci tohoto projednávání uplatněny, jsou obsahem materiálu RK-15-2016-72 př. 2. včetně stanoviska jak byly vypořádány, příp. že budou následně upřesněny po projednání s vybraným pojistitelem.
Jedním z obdržených požadavků x dotazů byla vnitřní úprava havarijního pojištění vozidel starších 10 let - předložený návrh nadále předpokládá, že je systémově neekonomické havarijně pojišťovat vozidla starší 10 let, dosavadní praxe pro udělování výjimek se rovněž nemění, tj. příspěvková organizace může předložit návrh s odůvodněním na havarijní pojištění vozidla staršího 10 let resortnímu odboru, o udělení výjimky rozhoduje rada kraje. Předložený návrh dále obsahuje efektivnější uspořádání pojistných limitů nejen z hlediska nákladů na pojištění, ale také z hlediska plošného pokrytí primárních nebezpečí, kterým jsou všechny příspěvkové organizace vystaveny. Jedná se např. o:
* stanovení celkové hodnoty majetku Kraje Vysočina a jím zřizovaných příspěvkových organizací, stanovení hodnoty majetku v jedné centrální smlouvě zakládá jistotu, že v případě vzniku škody nebude pojistitelem uplatňováno podpojištění;
* stanovení územního rozsahu ČR, příp. Evropy, odstraňuje administrativu s vystavováním dodatků k pojistným smlouvám z důvodu úpravy míst pojištění uvedených v pojistné smlouvě jednotlivé příspěvkové organizace či riziko v případě opomenutí tento dodatek k pojistné smlouvě zajistit;
* živelní pojištění majetku rozšířeno o pojištění uměleckých předmětů a sbírek včetně rozšíření pojistných rizik tzv. sdružený živel s uplatněním limitů plnění pro všechny PO;
* pojištění krádeže, loupeže, vandalismu na 1. riziko pro všechny PO s návrhem podmínek zabezpečení pojištěného majetku;
* pojištění nákladu (přepravy) na 1. riziko rozšířeno pro všechny PO včetně přepravy uměleckých předmětů a sbírek;
* pojištění skel (skleněné příčky, dveře, vitríny, zrcadla, ochranné fólie) na 1. riziko pro všechny PO;
* pojištění strojů a elektroniky na 1. riziko (elektronická; strojní pojistná nebezpečí), současné pojištění elektroniky a strojů se vztahuje pouze na vyjmenované přístroje - příspěvková organizace musí stanovit novou hodnotu jednotlivého přístroje: vystavuje se riziku neefektivní volby pojišťovaných přístrojů a musí pojistiteli dodat identifikaci těchto přístrojů;
* vyšší limit pojištění obecné odpovědnosti 100 mil, dosavadní limit byl zpravidla stanoven pro jednu příspěvkovou organizaci 10 mil, v součtu za všechny PO nakoupený limit představuje výši přes 1 mld., z čehož je patrné, že celková výše limitu pojistného plnění je sice vysoká, ale z praktického hlediska naopak nízká;
* limit profesní odpovědnosti poskytovatele zdravotních služeb ve výši 30 mil pro jednu škodu/dvojnásobek pro všechny škody včetně sublimitů plnění, dle návrhu tento limit již neobsahuje riziko obecné odpovědnosti včetně následné finanční škody - toto riziko je obsahem limitu viz předchozí bod.
V návrhu zadávací dokumentace je předmět zakázky rozdělen na jednotlivé části takto:
Část I.: Pojištění majetku a odpovědnosti za způsobenou újmu
Část II.: Pojištění vozidel.
Zájemci mohou podávat své nabídky do jednotlivých částí, nebo do všech částí veřejné zakázky. Hodnotícím kritériem pro zadání veřejné zakázky je ekonomická výhodnost. Pro Část I. je stanoveno dílčí kritérium zahrnující kvalitu poskytovaného plnění tj. nabídka vyšších limitů nad rámec stanovený minimálních limitů profesní odpovědnosti poskytovatele zdravotních služeb, čímž je reagováno na připomínky obdržené k návrhu pojistného programu z resortu zdravotnictví. Pro Část II. je rovněž uplatněno dílčí kritérium zahrnující nabídku vyšších limitů povinného ručení.
Forma řízení je navrhována jako jednací řízení s uveřejněním, jehož použití je pro výběr pojišťovny zákonem o zadávání veřejných zakázek povoleno bez dalšího. Tato forma řízení umožní jednání o nabídkách, kterým je možné dosáhnout lepších podmínek.
Výběr pojišťovny je koncipován na dobu neurčitou (v minulém období bylo sjednáno na dobu 3 let) zejména z důvodu:
- snížení administrativní a finanční zátěže spojené s přípravou a realizací zakázky tohoto obsahu se značnou časovou náročností,
- dlouhodobého příznivého škodního průběhu kraje a jím zřizovaných příspěvkových organizací, příp. vysoký škodní průběh snižuje bonitu klienta a může ovlivňovat výši pojistného,
- uplatnění opčního práva na pojištění nově nabytého majetku, nově vzniklých rizik, obnovy či zvýšení limitů pojistného plnění, a to nad rámec požadavků uvedených v zadávací dokumentaci až do výše 30 % z ceny původní veřejné zakázky a to nejpozději do 3 let od uzavření pojistné smlouvy na plnění veřejné zakázky s vybraným uchazečem.
Zastupitelstvo kraje usnesením 0133/02/2016/ZK schválilo odůvodnění účelnosti veřejné zakázky Pojištění majetku a odpovědnosti za škody Kraje Vysočina a jím zřizovaných organizací dle materiálu ZK-02-2016-65 př. 1 zadávané formou jednacího řízení s uveřejněním. Tento postup vyplývá z ust. § 156 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů.
Předběžné oznámení bylo ve Věstníku veřejných zakázek zveřejněno dne 9. 3. 2016.
Návrh řešení Předkladatel navrhuje Radě Kraje Vysočina vyhlásit nadlimitní veřejnou zakázku Pojištění majetku a odpovědnosti za škody Kraje Vysočina a jím zřizovaných organizací v souladu se zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon ), a Pravidly Rady Kraje Vysočina pro zadávání veřejných zakázek č. 06/14.
Zadávací dokumentace k veřejné zakázce Pojištění majetku a odpovědnosti za škody Kraje Vysočina a jím zřizovaných organizací je obsahem materiálů RK-15-2016-72, př. 3 až 5. Termíny budou stanoveny v souladu se zákonem.

Předkladatel navrhuje Radě Kraje Vysočina:
* schválit návrh pojistného programu Kraje Vysočina dle materiálu RK-15-2016-72, př. 1;
* rozhodnout o způsobu zadání veřejné zakázky Pojištění majetku a odpovědnosti za škody Kraje Vysočina a jím zřizovaných organizací formou jednacího řízení s uveřejněním v souladu se zadávacími podmínkami dle materiálů RK-15-2016-72, př. 3 až 5;
* uložit Odboru analýz a podpory řízení Krajského úřadu Kraje Vysočina a Odboru majetkovému Krajského úřadu Kraje Vysočina zajistit řádný průběh zadávacího řízení nadlimitní veřejné zakázky Pojištění majetku a odpovědnosti za škody Kraje Vysočina a jím zřizovaných organizací dle schváleného způsobu zadání, podmínek stanovených v zadávací dokumentaci této nadlimitní veřejné zakázky na služby a v navržených termínech.
Dle ustanovení čl. 7 odst. 1 Pravidel Rady Kraje Vysočina pro zadávání veřejných zakázek č. 06/14 rozhoduje o zadávání a způsobu zadávání rada kraje.
StanoviskaNávrh nového pojistného programu byl průběžně projednáván se zřizovatelskými odbory, OI, OdPaKŽÚ, OdHS krajského úřadu KrÚ, příspěvkovými organizacemi zřizovanými Krajem Vysočina. Koncepce návrhu pojistného programu včetně pojištění odpovědnosti v odvětví zdravotnictví byl projednáván s náměstkem hejtmana p. Novotným.
Návrh usneseníRada kraje
schvaluje
návrh pojistného programu Kraje Vysočina dle materiálu RK-16-2016-72, př. 1;
bere na vědomí
vypořádání připomínek, návrhů a sdělení dle materiálu RK-15-2016-72, př. 2;
rozhoduje
o způsobu zadání veřejné zakázky Pojištění majetku a odpovědnosti za škody Kraje Vysočina a jím zřizovaných organizací formou jednacího řízení s uveřejněním v souladu se zadávacími podmínkami dle materiálů RK-15-2016-72, př. 3, RK-15-2016-72, př. 4,
RK-15-2016-72, př. 5 a v návaznosti na materiály RK-15-2016-72, př. 1 a RK-15-2016-72, př. 2;
ukládá
Odboru analýz a podpory řízení Krajského úřadu Kraje Vysočina a Odboru majetkovému Krajského úřadu Kraje Vysočina zajistit řádný průběh zadávacího řízení nadlimitní veřejné zakázky Pojištění majetku a odpovědnosti za škody Kraje Vysočina a jím zřizovaných organizací dle schváleného způsobu zadání, podmínek stanovených v zadávací dokumentaci této nadlimitní veřejné zakázky na služby a v navržených termínech.
Odpovědnost OAPŘ, OM
Termín 31. 12. 2016
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz