Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-11-2008-43

RK-11-2008-43.doc  RK-11-2008-43pr1.xls  RK-11-2008-43pr2.xls
Číslo materiálu43
Číslo jednacíRK-11-2008-43
NázevNávrh finančního plánu příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina na rok 2008 za odvětví sociální péče včetně rozpočtového opatření - změna závazného ukazatele příspěvek na provoz
Zpracoval L. Hondlová
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuV materiálu jsou ke schválení předloženy finanční plány se zapojením navýšení finanční podpory kraje o 21 mil. Kč na základě projednání navýšení rozpočtu v zastupitelstvu kraje č. 2/2008. Některým organizacím však i po tomto opatření zůstávají částečně nekryté náklad a hrozí ztráta.

Příspěvkové organizace zřízené krajem Vysočina hospodaří podle finančního plánu. Finanční plán zahrnuje vedle výnosových a nákladových ukazatelů a výsledku hospodaření rovněž tvorbu a čerpání peněžních fondů (rezervní a investiční fond, fond odměn a FKSP). Jeho součástí jsou i finanční vztahy k rozpočtu zřizovatele a investiční a odpisový plán. Finanční plán schvaluje na základě zřizovacích listin zřizovatel.
Při sestavování finančního plánu na rok 2008 příspěvkové organizace vycházely ze schváleného finančního vztahu k rozpočtu zřizovatele (tj. příspěvek na provoz, odvod z investičního fondu), schválené dotace z MPSV a z předpokládaných výnosů z hlavní a doplňkové činnosti.
Situace příspěvkových organizací kraje je v roce 2008 specifická v tom smyslu, že v dotačním řízení MPSV obdržely v celkovém objemu o 50 mil. Kč nižší dotace než v roce 2007. Také rozpočtovaný příspěvek kraje na provoz těchto organizací pro letošní rok byl snížen. Tento pokles příjmů projednávala rada kraje na svém jednání č. 10/2008 a doporučila zvýšit prostředky na kapitole Sociální věci o 15 mil. Kč. Uvedené prostředky spolu s částkou 6 mil. Kč na kapitole Sociální věci bylo určeno pro zvýšení příspěvků na provoz pro organizace kraje. Po schválení této rozpočtové změny v zastupitelstvu kraje měl odbor sociálních věcí a zdravotnictví za úkol předložit finanční plány na jednání rady kraje dne 1. 4. 2008 se zahrnutím vyčleněné částky 21 mil. Kč. Uvedené navýšení rozpočtu zastupitelstvo kraje schválilo na svém zasedání č. 2/2008.
Zároveň odbor sociálních věcí a zdravotnictví společně s ekonomickým odborem projednal příjmy a výdaje jednotlivých organizací. Při tomto projednání bylo dohodnuto upřesnění některých položek a v některých případech i zapojení prostředků investičního a rezervního fondu do financování oprav nemovitého majetku a krytí části vzniklé ztráty. V návaznosti na tato jednání proběhly úpravy předpokladu nákladů a výnosů jednotlivých organizací. Předpokládaný rozdíl mezi náklady a výnosy však i po projednaných opatřeních v celkovém objemu činí více než 40 mil. Kč.
Návrh řešení Odbor sociálních věcí a zdravotnictví navrhuje radě kraje:
* schválit rozpočtové opatření spočívající ve změně závazného ukazatele "Příspěvek na provoz" u příspěvkových organizací za odvětví sociální péče dle materiálu RK-11-2008-43, př.2;
* schválit finanční plány výnosů a nákladů na rok 2008 podle materiálu RK-11-2008-43, př.1;
* plány čerpání investičního fondu podle materiálu RK-11-2008-43, př.1;
* stanovit způsob usměrňování prostředků na platy na rok 2008 a závazný ukazatel "Limit prostředků na platy" jako způsob usměrňování prostředků na platy a odměny za pracovní pohotovost pro zařízení sociální péče jednotně, a to stanoveným objemem těchto prostředků podle materiálu RK-11-2008-43, př.1;

Navýšení příspěvku na provoz bylo stanoveno tím způsobem, že v prvním kroku byly dotace pro všechny organizace s výjimkou Domova pro seniory Třebíč, Koutkova - Kubešova navýšeny do výše odpisů na rok 2008. V druhém kroku byla všem organizacím pokryta poměrná část ztráty (44 %), která je předpokládána po projednání s OSVZ a EO. Předpokládané náklady organizací jsou tak v průměru pokryty z 96 %, ale některé organizace s velkým růstem nákladů nebo s velkým snížením dotace MPSV mají pokryto méně než 90 %. Příspěvkové organizace budou ve spolupráci s OSVZ usilovat o navýšení objemu dotace MPSV na pokrytí další části očekávaných nákladů. Rozhodování o tomto řešení lze očekávat v červnu 2008. Na základě vývoje tohoto procesu a vývoje příjmů a nákladů organizací bude na počátku druhého pololetí předloženo radě kraje vyhodnocení hospodaření příspěvkových organizací s návrhem případných opatření.
Protože do provozních nákladů příspěvkových organizací budou v některých případech po dohodě s organizacemi zapojeny prostředky z investičního fondu, navrhujeme, aby jeho čerpání bylo schváleno v novém rozsahu. Stejně tak navrhujeme i schválení použití rezervního fondu u některých dalších organizací.
Navrhujeme radě kraje, aby uložila OSVZ projednat nárůsty mzdových prostředků s některými organizacemi (ÚSP Ledeč nad Sázavou, ÚSP Zboží, DÚSP Černovice, DD Proseč u Pošné, DS Mitrov) a předložit o tomto projednání zprávu do konce dubna 2008 s tím, že jim uloží do tohoto projednání nezvyšovat platy zaměstnanců a nepřijímat další zaměstnance. Jedná se o organizace, u kterých je navýšení mzdových limitů mimořádně vysoké a vyžaduje samostatné posouzení jeho důvodů.
StanoviskaEkonomický odbor k návrhu rozpočtového opatření nemá připomínky. Vzhledem k podstatnému meziročnímu poklesu dotace ze strany MPSV pro krajská zařízení sociální péče (o 50 mil. Kč) a předpokládanému jejich schodkovému hospodaření v letošním roce uložilo zastupitelstvo kraje dne 25. 3. 2008 vyhodnotit vývoj hospodaření odvětví za 1. pololetí 2008 a situaci následně projednat v tomto orgánu. Po projednání návrhu finančního plánu na rok 2008 s řediteli zařízení plánovaný schodek hospodaření odvětví poklesl na 40,2 mil. Kč (tj, snížení cca 8 mil. Kč). I po promítnutí předloženého rozpočtového opatření se předpokládá, že ztráta odvětví dosáhne cca 19 mil. Kč.
Po přihlédnutí k této mimořádné situace lze v další fázi doporučit nezbytnou míru obezřetnosti při případném zvyšování počtu pracovníků ještě v letošním roce, který bude znamenat další dopad do osobních nákladů s potřebou finančních zdrojů z rozpočtu kraje. Proto ekonomický odbor dává ke zvážení, aby pro další plánovací období se přijalo systémové opatření, kdy nárůsty pracovníků budou předem analyzovány již v etapě sestavování návrhu rozpočtu kraje a současně se tyto potřeby uplatní u MPSV v rámci dotačního řízení. Tímto přístupem bude možné optimálněji posuzovat požadavky organizací a celý proces tak bude možné žádoucím způsobem usměrnit bez přijímání mimořádných opatření v průběhu roku.
Návrh usneseníRada kraje
schvaluje
* finanční plány výnosů a nákladů příspěvkových organizací za odvětví sociální péče na rok 2008 dle materiálu RK-11-2008-43, př. 1;
* tvorbu a použití investičního fondu, investiční plán a plán údržby a oprav u organizací sociální péče na rok 2008 dle materiálu RK-11-2008-43, př. 1;
* v rámci kapitoly Sociální věci a § 4357 - Domovy zvýšení položky 5331 - Neinvestiční příspěvky zřízeným příspěvkovým organizacím o celkovou částku 20 653 tis. Kč podle rozpisu na jednotlivé ústavy sociální péče a domovy důchodců uvedeného v materiálu RK-11-2008-43, př. 2 při současném snížení položky 5901 - Nespecifikované rezervy o stejnou částku 20 653 tis. Kč;
* v rámci kapitoly Sociální věci zvýšení § 4339 - Ostatní sociální péče a pomoc rodině a manželství a položky 5331 - Neinvestiční příspěvky zřízeným příspěvkovým organizacím o částku 347 tis. Kč s určením pro Psychocentrum - manželská a rodinná poradna kraje Vysočina při současném snížení § 4357 - Domovy a položky 5901 - Nespecifikované rezervy o stejnou částku 347 tis. Kč;
* změnu závazného ukazatele "Příspěvek na provoz" u příspěvkových organizací za odvětví sociální péče dle materiálu RK-11-2008-43, př. 2 v souvislosti s krytím předpokládaného schodkového finančního hospodaření u organizací zřizovaných krajem v odvětví sociální péče v letošním roce;
souhlasí
* s převodem finančních prostředků z rezervního fondu k posílení zdrojů v investičním fondu u:
* Domova pro seniory Mitrov, příspěvkové organizace o 400 tis. Kč;
* Domova pro seniory Velké Meziříčí, příspěvkové organizace o 300 tis. Kč dle materiálu RK-11-2008-43, př. 1;
* se zapojením fondu odměn na pokrytí případného překročení stanoveného objemu prostředků na platy za kalendářní rok;
* s případným použitím rezervního fondu u sociálních zařízení zřizovaných krajem Vysočina v průběhu účetního období k pokrytí nákladů na provoz;
stanovuje
* u příspěvkových organizací za odvětví sociální péče jako závazný ukazatel finančního plánu na rok 2008:
* celkový objem použití investičního fondu;
* jmenovitý seznam akcí financovaných z prostředků investičního fondu dle materiálu
RK-11-2008-43, př. 1;
* použití příspěvku na provoz k přednostnímu krytí nákladů na tvorbu účetních odpisů z dlouhodobého majetku;
* závazný ukazatel "Limit prostředků na platy" dle materiálu RK-11-2008-43, př. 1 jako způsob usměrňování prostředků na platy a odměny za pracovní pohotovost pro zařízení sociální péče jednotně a to stanoveným objemem těchto prostředků;
ukládá
* odboru sociálních věcí a zdravotnictví po projednání připravit zprávu o navýšení mzdových nákladů u těchto příspěvkových organizací: ÚSP Ledeč nad Sázavou, ÚSP Zboží, DÚSP Černovice, DD Proseč u Pošné, DS Mitrov a předložit na jednání do rady kraje
* ředitelům příspěvkových organizací: ÚSP Ledeč nad Sázavou, ÚSP Zboží, DÚSP Černovice, DD Proseč u Pošné, DS Mitrov do projednání výše uvedené zprávy nezvyšovat počty zaměstnanců a nezvyšovat jejich plat.
Odpovědnost odbor zdravotnictví a sociálních věcí, ekonomický a majetkový odbor a ředitelé příspěvkových organizaci odvětví sociální péče
Termín 31. 12. 2008
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz