Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-04-2008-43

RK-04-2008-43.doc  RK-04-2008-43pr1.xls  RK-04-2008-43pr2.xls  RK-04-2008-43pr3.xls
Číslo materiálu43
Číslo jednacíRK-04-2008-43
NázevRozpočtové opatření - změna závazného ukazatele příspěvek na provoz u příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina na rok 2008
Zpracoval J. Bína
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuPoskytovatelé sociálních služeb v kraji Vysočina žádali o dotace pro rok 2008 na počátku října 2007. MPSV po jejich vyhodnocení vyhlásilo předběžné výsledky schválené příslušnou dotační komisí s tím, že na jejich základě budou vydána rozhodnutí o dotaci. Z nich vyplývá, že dotace MPSV celkově pro kraj poklesla o 25 mil. Kč z 373 mil. Kč na 348 mil. Kč. Dle sdělení elektronickou zprávou MPSV předpokládá rozdělování rezervních prostředků, ale neobdrželi jsme informaci v jakém objemu a za jakých podmínek budou dodatečné dotace z rezervních zdrojů přidělovány.
U příspěvkových organizací kraje kromě celkového poklesu však závažnou roli sehrál i jiný způsob rozdělení dotací. Příspěvkové organizace kraje obdržely místo 245 mil. Kč v roce 2007 pouze 195 mil. Kč, tedy o 50 mil. Kč méně. Jejich příjmy tak meziročně klesají. Kromě dotace MPSV byl také výrazně snížen příspěvek kraje na provoz. Podle schváleného rozpočtu jeho objem činí 12 225 tis. Kč oproti částce přes 41 mil. Kč v roce 2006. V roce 2007 to bylo přes 42 mil. Kč výdajů kraje na příspěvek na provoz zřizovaným organizací, ale více než 16 mil z této částky bylo určeno na jednorázovou úhradu oprav a movitého vybavení. K meziročnímu poklesu státní dotace došlo již z roku 2006 na rok 2007 z 286 mil. Kč na zmíněných 245 mil. Kč, ale tento pokles byl kompenzován růstem příjmů z úhrad uživatelů a zdravotních pojišťoven. U některých organizací byl kompenzován tak výrazně, že příjmy převyšovaly jejich provozní potřeby a hledali jsme způsob odčerpání nadbytečných prostředků z rozpočtu organizací, případně bylo zlepšeno vybavení v zařízení. Při meziročním růstu nákladů a skutečnosti, že růst příjmů z úhrad uživatelů již nebude tak skokový jako v roce 2007, nelze očekávat, že pokles příjmů od MPSV a kraje bude plně kompenzován dalšími příjmy organizace. Tento vývoj příjmové situace organizací kraje je popsán v tabulce uvedené v materiálu RK-04-2008-43, př. 1. Přehled o financování v roce 2007 však zatím máme pouze na základě odhadu, protože ještě neproběhla účetní uzávěrka roku 2007.
Příspěvkové organizace dostaly za úkol zpracovat výhled hospodaření na rok 2008 s tím, že proti příjmům, o kterých již bylo rozhodnuto nebo které očekávají, postaví i očekávané náklady a zobrazí tak i případnou ztrátu, ke které by mohlo dojít. Výsledek tohoto zjišťování je uveden v materiálu RK-04-2008-43, př. 2. Odhad nákladů na rok 2008 narůstá na částku 593 mil. Kč, přičemž skutečnost roku 2007 není zatím známa, ale víme, že odhad příjmů na krytí nákladů roku 2007 činil 564 mil. Kč. Ze srovnání nákladů a příjmů na rok 2008 vyplývá odhad ztráty hospodaření ve výši téměř 50 mil. Kč. Pro bližší představu je v tabulce proveden rozbor nákladů na lůžko v jednotlivých zařízeních a jejich porovnání s průměrnými náklady na daný typ zařízení v roce 2006. Tyto náklady pro účely srovnání navyšujeme o částku odpovídající 10 % vzhledem k výraznému růstu cen i k růstu nároků na péči, který vyplývá ze zákona o sociálních službách. V případě, že domov pro seniory je kombinován s domovem se zvláštním režimem zaměřeným na péči o klienty s demencí, považujeme vzhledem k náročnosti péče za přípustný i nárůst nákladů na lůžko o dalších 10 %. Takto upravené průměrné náklady používáme jako kriterium pro posouzení odůvodněnosti nákladů organizace. Důvodem, proč zohledňujeme možnost nárůstu až o 10 % proti průměru roku 2006, se stal jednak celkový růst cen na přelomu roku 2007 a 2008 a jednak růst personálních nákladů. Ten je ovlivněn zvyšováním zákonných nároků na kvalifikaci pracovníků, požadavky zákona na individualizaci péče a aktivizaci uživatelů, které působí na zvýšení potřeby počtu zaměstnanců. Je zohledněna také skutečnost, že průměrný plat v těchto zařízeních ve třetím čtvrtletí roku 2007 činil 16 494 Kč, tedy méně než v jiných organizacích kraje v roce 2006, a to i s příplatky za směnnost, práci v noci a ve svátek. Vedle zdravotnických pracovníků jsou nejdůležitější kategorií pracovníci v sociálních službách, přičemž jejich průměrný plat dosáhl částky 14 818 a v některých organizacích se pohyboval kolem 12 tisíc. Nástupní plat ve těchto organizacích nedosahuje ani uvedených průměrných hodnot a při růstu mezd v soukromé sféře dochází k vysoké fluktuaci i k obtížím při obsazování uvolněných míst. Postupně také dochází k omezování příjmů z dotací úřadů práce, které přispěly např. ve druhém pololetí loňského roku na 28 úvazků v sociálních službách, přičemž zatím není zřejmé, kdy a za jakých podmínek tento dotační systém nahradí prostředky z Evropského sociálního fondu.
Pro informaci uvádíme v materiálu RK-04-2008-43, př. 3 i ceník služeb jednotlivých organizací i schopnost uživatelů platit plné úhrady. Pouze v některých případech by zvýšení úhrad mohlo vést k významnému zvýšení příjmů poskytovatele, ale v roce 2008 dojde pravděpodobně při růstu cen potravin i k růstu nákladů i úhrad za stravování. Někteří uživatelé také využívají zákonné možnosti neuzavřít smlouvu a v tříletém přechodném období hradit ceny stanovené rozhodnutím z roku 2006. V některých případech se na úhradách uživatelé podílejí také prostředky z vlastní výdělečné činnosti, ale jejich použití na úhradu za služby, které ostatní klienti mají bez práce, je nemotivující. Proto považujeme za vhodné akceptovat, aby organizace z těchto příjmů vybíraly pouze 35 % a 65 % zůstávalo uživatelů, kteří si prostředky vydělali.
Návrh řešení Při schvalování rozpočtu na rok 2007 jsme v komentáři předpokládali, že meziroční růst nákladů bude pokryt z dotace MPSV a vlastní příspěvek kraje na provoz jsme oproti roku 2007 snížili. Tento předpoklad se však v dotačním řízení MPSV nenaplnil.
Proto navrhujeme dle materiálu RK-04-2008-43, př. 1 a materiálu RK-04-2008-43, př. 2 zvýšit příspěvek kraje na provoz ve výši kryjící ztrátu očekávanou organizací, pokud náklady organizace na lůžko nedosahují hodnot stanovených jako kriteria (domovy pro seniory 226 tis. Kč, domovy pro seniory s oddělením pro dementní 246 tis. Kč, ústavy sociální péče pro dospělé 263 tis. Kč a ústavy sociální péče pro mládež 279 tis. Kč na lůžko). Pokud náklady uvedené hodnoty překračují, navrhujeme doplacení do těchto hodnot, případně příspěvek na provoz zatím nenavyšovat. Krytí případných ztrát by bylo možné pouze na základě podrobného zdůvodnění nákladů.
Toto opatření by představovalo zvýšení výdajů z rozpočtu kraje o 30 867 tis. Kč na příspěvky na provoz zřizovaných organizací. Z toho 6 mil. Kč by bylo použito přímo z kapitoly Sociální věci z prostředků na "Výdaje na pořízení movitých věcí v sociální oblasti, případně dalších věcných nákladů".
Návrh předkládáme v době, kdy ještě nejsou známy výsledky hospodaření příspěvkových organizací za rok 2007. Vycházíme pouze z jejich odhadu. Souhlasíme s názorem ekonomického odboru, že vyhodnocení uplynulého roku a závěry pro letošní tak mohou být nepřesné. Pokud ale nepředložíme návrh na alespoň částečné řešení očekávaných ztrát na jednání zastupitelstva kraje v únoru, bude možné rozhodnout o případném řešení až koncem března. Před tím bude možné schválit finanční plány buď se ztrátou nebo vyrovnané, ale v rozporu se skutečnými budoucími náklady. U nákladů na rok 2008 vycházíme z odhadu provedeného organizacemi v první polovině ledna. Nelze úplně vyloučit možnost podhodnocení vlastních příjmů organizací, ale nadměrnému utrácení při jejich nárůstu by bylo možné zabránit vhodným omezením při schvalování finančních plánů.
StanoviskaEkonomický odbor:
Ekonomický odbor předložený materiál považuje za zavádějící a odmítá způsob vyčíslení a výši celkové dotace z rozpočtu kraje na financování provozu příspěvkových organizaci kraje na rok 2008. Odbor navrhuje, aby nový návrh rozpočtového opatření respektoval korektnost výsledků hospodaření za rok 2007, a aby vykázaná skutečnost roku 2007 byla východiskem pro zpracování rozpočtového opatření. Jen na okraj uvádíme, že podle přílohy č. 1 předloženého návrhu se očekává, že výpadek dotace ze státního rozpočtu na rok 2008 (49,5 mil. Kč) bude nahrazen vlastními výnosy (od obyvatel zařízení a zdravotních pojišťoven celkem cca 55 mil. Kč) s přebytkem cca 5 mil. Kč a lze proto předpokládat, že bilanční potřeba dotovat činnost těchto zařízení z rozpočtu kraje bude zřetelně nižší, než je kalkulováno v předloženém materiálu.
Ekonomický odbor navrhuje, aby přepracovaný materiál byl předložen do zastupitelstva kraje až dne 26. 3. 2007 a vzhledem k jeho obsahu a případné výši rozpočtové změny byl v předstihu projednán ve finančním výboru.
Návrh usneseníRada kraje
doporučuje
zastupitelstvu kraje:
* schválit rozpočtové opatření spočívající ve zvýšení rozpočtu kapitoly Sociální věci, § 4357 - Domovy, položka 5331 - Neinvestiční příspěvky zřízeným příspěvkovým organizacím o částku 30 082 tis. Kč dle rozpisu u jednotlivých příspěvkových organizací uvedených v materiálu RK-04-2008-43, př. 1 a § 4339 - Ostatní sociální péče a pomoc rodině a manželství, položka 5331 - Neinvestiční příspěvky zřízeným příspěvkovým organizacím o částku 785 tis. Kč při současném snížení kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, § 6409 - Ostatní činnosti j., Nespecifikovaná rezerva o celkovou částku 24 867 tis. Kč a kapitoly Sociální věci § 4357 - Domovy, položky 5901 - Nespecifikovaná rezerva o částku 6 000 tis. Kč;
* schválit změnu závazného ukazatele "Příspěvek na provoz" u příspěvkových organizací za odvětví sociální péče dle materiálu RK-04-2008-43, př. 1.
Odpovědnost odbor sociálních věcí a zdravotnictví, odbor ekonomický
Termín 29. 2. 2008
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz