Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-03-2008-38

RK-03-2008-38.doc
Číslo materiálu38
Číslo jednacíRK-03-2008-38
NázevProtialkoholní záchytná stanice
Zpracoval D. Buřičová
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuDle § 17 odst. 1 zákona č. 379/2005 Sb., o opatřeních k ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami a o změně souvisejících zákonů (dále jen Zákon) je protialkoholní a protitoxikomanická záchytná stanice zdravotnické zařízení, které zřizuje územně samosprávní celek, který může v samostatné působnosti zajišťovat péči poskytovanou v tomto zařízení též smluvně, a to tak, aby na celém jeho území byla zajištěna záchytná služba s dojezdovou vzdáleností do 45 minut.

Smlouva
Protialkoholní záchytná stanice v kraji Vysočina byla otevřena v Jihlavě v srpnu 2000 a nejprve vykonávala služby pouze pro město a okres Jihlava. Od 6. 12. 2001 byla činnost rozšířena pro celý kraj. Následně od 31. 3. 2003 kraj Vysočina uzavřel se společností SLUŽBY MĚSTA JIHLAVY s.r.o. (dále jen SMJ s.r.o) smlouvu o provozování protialkoholní záchytné stanice. Od 1. 4. 2005 byla po výběrovém řízení na provozovatele uzavřena s tímto subjektem další smlouva na dobu určitou do 31. 3. 2009.
Cena dle výběrového řízení za provozování protialkoholní stanice v rozsahu stanoveném zadávací dokumentací pro maximální počet 360 vyšetření za rok, tj. 30 vyšetření za měsíc, byla stanovena ve výši 10 343 328,- Kč (na 4 roky za limitní záchyty) tj. za částku 215 486,- Kč měsíčně. Limitní záchyty jsou hrazeny provozovateli tedy paušální měsíční platbou a nadlimitní záchyty jsou hrazeny provozovateli pevnou částkou za každý záchyt. Za každé další vyšetření nad stanovený limit obdržela PZS nejdříve 1 910,- Kč, tato částka byla dodatkem ke smlouvě snížena na 1 465,- Kč.

Skutečnost
Počet zachycených na Protialkoholní záchytné stanici kraje Vysočina (dále jen PZS) i náklady na provoz se každoročně zvyšují a bohužel vzrůstá i výše nevymoženého dluhu vůči neplatičům - viz. statistika v příloze RK-02-2008-38, př. 1.
Návrh řešení Možné změny provozu záchytné stanice:
* Nepřetržitý provoz PZS
Při stoupajícím trendu počtu záchytů bude počet intervalů (ke dni ukončení vysoutěžené smlouvy se současným provozovatelem), kdy na záchytce nebudou klienti, zanedbatelný.
Provoz se tedy prakticky může stát nepřetržitým a odpadnou úvahy o limitních a nadlimitních záchytech.
Při nepřetržitém provozu bude možné rozpočet lépe předvídat a případné zvýšení počtu zachycených nebude ovlivňovat celkovou výši úplaty za provozování PZS, tedy zvýšení počtu ošetřených a zachycených osob nebude motivačním faktorem.
* Zvýšení poplatku za jeden pobyt klienta.
Dle § 17 odst. 4. Zákona hradí dopravu, vyšetření, ošetření a následný pobyt na záchytné stanici v případě, že se prokáže přítomnost alkoholu nebo jiné návykové látky, ošetřená osoba.
Nyní dosahuje tento poplatek výše 1 700,- Kč, zvýšení by bylo vhodné na takovou hodnotu, která pokryje náklady kraje na provoz PZS (příspěvek kraje v roce 2007 dělený počtem zachycených klientů v roce 2007).
Problémem této varianty je platební schopnost klientů.
V roce 2007 celkem 36,5% z celkového počtu klientů tvořily osoby bez pracovního poměru a 20% důchodci. U této skupiny lidí lze předpokládat, že zvýšený poplatek nezaplatí. Stejně tak je nutné poukázat na opakovaný pobyt klientů - podle statistiky bylo 18 osob klientem PZS za rok 2007 více než 10krát a z toho dvě osoby dokonce více než 30krát. Zaměstnanci tvořili 29 % z celkového počtu klientů.
Opakovaně bylo zadrženo 235 jedinců a celkový počet záchytů těchto osob činil 948 z celkového počtu 1 083. Jedenkrát bylo zachyceno pouze 135 osob. Celkem bylo zachyceno 370 jedinců. Průměrně byl zachycen každý z klientů PZS cca třikrát.

* Vytvoření motivace pracovníků PZS pro výběr poplatku od klientů za jeden pobyt, který je dnes stanoven ve výši 1 700,- Kč.
Jedná se o vytvoření podmínek na zastavení trendu významně se snižujícího výběru poplatků a vytvoření zájmu pracovníků PZS na vybírání poplatků od propouštěných klientů.
Je možné do zadávacích podmínek pro výběrové řízení zapracovat motivační opatření, kdy se pracovníkům PZS bude vracet do jejich odměn procentuální část finančních prostředků, které vyberou od klientů.
Např. s ohledem na zhruba 90 - 100 zachycených klientů za měsíc, kdy by záchytka měla vybrat při 100% výběru cca 170 000,- Kč (dnes činí výběr asi 7,5% z této částky) lze záchytce vracet až 15% z vybrané částky dle % realizovaného výběru. Je možné v případě výběru nad 50% celkové částky, která měla být od vyšetřených a ošetřených osob vybrána vracet 10% z celé vybrané částky a při výběru nad 75% vracet 15% z celé vybrané částky.

* Příprava nové veřejné zakázky na provozovatele PZS
Nejvhodnější se jeví připravit v průběhu roku 2008 novou veřejnou zakázku (smlouva končí 31. 3. 2009). V této veřejné zakázce řešit zainteresovanost poskytovatele služby (provozovatele) tak, aby na sebe převzal veškerou odpovědnost za vymáhání pohledávek, které by se tak staly jeho příjmem. Kraj by ročně poskytoval poskytovateli smluvně dohodnutý paušální příspěvek na provoz, který by byl podmnožinou současné výše.

* Provozovatel nemocnice
V neposlední řadě je možnost napojení přímo na nemocnici - vytvoření PZS přímo jako součást nemocnice a přesměrovat dotace na provoz do tohoto zařízení. Tato varianta by mohla být řešena souběžně s problematikou detoxikace.
V § 26 Zákona je zmocňovací ustanovení, kdy ministerstvo stanoví vyhláškou podrobnosti k organizaci a činnosti záchytné stanice budovat protitoxikomanickou stanici, či tzv. detoxikační centrum. Zřízení a provozování tohoto centra je v jiných krajích zřízeno i provozováno zatím mimo oblast působnosti kraje a mimo financování z prostředků kraje. Vlastní protialkoholní záchytná stanice není ani v jiných krajích spojena s Krajským detoxikačním centrem. Jestliže řešení PZS, tedy protialkoholní záchytné stanice může být prováděno stávajícím způsobem, tedy pod SMJ s.r.o., tak protitoxikomanickou stanici, nebo tzv. detoxikační centrum bude nutné řešit dodatečně. V současné době se lze prozatím odkazovat na to, že příslušná vyhláška nebyla vydána, nicméně bude nutné tuto situaci dořešit neprodleně, protože Psychiatrická léčebna v Jihlavě nemá v úmyslu tuto stanici dále provozovat. Jednání na toto téma již s PZS byla zahájena. Nové výběrové řízení na poskytovatele by mělo na tento problém reagovat.


Doporučení:

Opatření 1 - navýšení poplatku
Výše poplatku od zachycených osob není stanovena přímo ve smlouvě, ale její hodnota je uvedena v provozním řádu (ve smlouvě řeší oprávněnost vydání provozního řádu čl. V odst. 4. Provozní řád PZS vydává SMJ a kraj , podepisuje ho i odborný dohled a právní dohled a je dán na vědomí OŘ Policie ČR a Městské policie Jihlava).
Smlouva řeší v čl. II. odst. 3 písm. d) skutečnost, že se provozovatel zavazuje k vybírání poplatků a jejich předání objednateli ve stanovených termínech. Dále v odst. 4 písm. f) je provozovateli vymezena povinnost vést samostatně evidenci poplatků.
Změna výše poplatku není tedy v této chvíli podmíněna změnou smlouvy, nýbrž změnou provozního řádu na základě rozhodnutí zřizovatele.
Nová výše poplatku je uvedena v příloze RK-03-2008-38, př. 1 a je navržena variantně:
* ve výši 4 000,- Kč za záchyt (příspěvek kraje v roce 2007 / počet záchytů 2007)
* ve výši 4 300,- Kč za záchyt (průměrný příspěvek kraje na provoz ze období 2004-2007 / průměrný počet záchytů za období 2004-2007).

Opatření 2 - nové výběrové řízení
Doporučuje se připravit novou veřejnou zakázku na provoz PZS a to tak, aby vzhledem ke vzrůstajícímu počtu klientů nebyly rozlišovány limitní a nadlimitní záchyty, tj. aby PZS pracovala v nepřetržitém provozu. V této veřejné zakázce lze řešit zainteresovanost poskytovatele služby (provozovatele) tak, aby na sebe převzal veškerou odpovědnost za vymáhání pohledávek, které by se tak staly jeho příjmem. Kraj by ročně poskytoval poskytovateli smluvně dohodnutý paušální příspěvek na provoz, který by byl podmnožinou současné výše.

OSVZ doporučuje pracovat průběžně na opatření 2 a od 1. 2. 2008 uplatnit opatření 1 s tím, že výše poplatku bude navýšena na 4 000,- Kč za jeden záchyt. Návrh dodatku č. 1 Provozního řádu Protialkoholní záchytné stanice kraje Vysočina je uveden v materiálu RK-03-2008-38, př. 4.
StanoviskaStanoviska nebyla vyžádána.
Návrh usneseníRada kraje
vydává
Dodatek č. 1 Provozního řádu Protialkoholní záchytné stanice kraje Vysočina dle materiálu RK-03-2008-38, př. 4.
Odpovědnost odbor sociálních věcí a zdravotnictví
Termín 1. 2. 2008
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz