RK-29-2007-35.doc RK-29-2007-35pr1.doc | |
Číslo materiálu | 35 |
Číslo jednací | RK-29-2007-35 |
Název | Strategie ochrany krajiny v kraji Vysočina - ochrana krajinného rázu |
Zpracoval | R. Slouka, J. Joneš |
Předkládá | J. Joneš |
Počet příloh | |
Popis problému | Usnesením 1234/26/2007/RK Rada kraje doporučila zastupitelstvu kraje přijmout prohlášení, kterým zastupitelstvo kraje doporučuje obcím kraje Vysočina, aby pečlivě zvažovaly vydávání souhlasu s umístěním větrných elektráren (souhlasu s výstavbou objektů určených pro výrobu elektrické energie s využitím energie větru) na jejich území a vyzývá je k důkladnému, všestrannému posuzování všech s investičním záměrem souvisejících ekonomických i mimoekonomických aspektů. Zastupitelstvo kraje Usnesením 0302/05/2007/ZK Radě kraje Vysočina mj. uložilo zvážit možnosti realizace dalších kroků a opatření, které by zastavily nebo alespoň regulovaly živelný a nesystémový nárůst počtu větrných elektráren na území kraje Vysočina. Jednou z možností, kterou kraj může vyjádřit své priority v oblasti ochrany krajiny a zároveň poskytnout rámcové odborné vodítko pro investory, obce i veřejnost je zpracování koncepčního materiálu ochrany krajiny. Podle § 77a odst. 1 zákona o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákona o ochraně přírody"), kraj zpracovává ve spolupráci s ministerstvem prognózy, koncepce a strategie ochrany přírody ve své působnosti, nejde-li o národní park nebo chráněnou krajinnou oblast, národní přírodní rezervaci, národní přírodní památku nebo jejich ochranné pásmo. (Ochranou přírody dle uvedeného zákonného ustanovení je třeba rozumět i ochranu krajiny.) Koncepční materiál podle uvedeného zákona nemá normativní charakter - není závazný a vynutitelný. Obsah musí být projednán s Ministerstvem ŽP. Odbor životního prostředí považuje za vhodné zpracovat koncepční materiál, který by řešil konkrétní vymezení území s významnými soustředěnými estetickými a přírodními hodnotami (včetně vymezení cenných kulturních a historicko-kulturních segmentů a stávajících dominant krajiny). Takto vymezená území následně může kraj nařízením vyhlásit jako přírodní park (§ 12 a § 77a odst. 2 zákona o ochraně přírody). V přírodním parku lze stanovit omezení využití území (vzhledem k dominantním stavbám - nemusí jít výhradně o velké VE). Vymezená území s menší rozlohou mohou registrovat jako významné krajinné prvky správním rozhodnutím obecní úřady obcí s rozšířenou působností (§ 6 a § 77 odst. 2 zákona o ochraně přírody). Pro zbytek plochy kraje Vysočina odbor životního prostředí navrhuje v koncepčním materiálu řešit obecnou odbornou charakteristikou relativně konkretizující, doplňující a objasňující zákonné pojmy. Dle předchozího odstavce zpracovaná "Strategie ochrany krajiny v kraji Vysočina - ochrana krajinného rázu" je později použitelná jako součást případně vzniklé celkové koncepce ochrany přírody. Zpracování strategie zaměřené na vybraný aktuální problém ochrany přírody a krajiny je časově méně náročné (řádově lze odhadnout na měsíce) než zpracování celé koncepce ochrany přírody (řádově přes rok). Odbor životního prostředí nepovažuje za účelné zpracování koncepce, která by hodnotila krajinný ráz plošně (zonace). Plošné hodnocení krajinného rázu a členění území kraje Vysočina podle toho, zda je možné dominantní stavby v dané lokalitě připustit, podmíněně připustit, nepřipustit apod. je časově i finančně náročné, přičemž takový koncepční materiál stejně nemůže bez dalšího nahradit postupy správních orgánů. (Orgány státní správy nemohou formálně přejímat závěry generalizované koncepčním materiálem v individuálních správních aktech.) Vzhledem k rychlému typologickému vývoji dominantních staveb ve volné krajině by podrobné řešení muselo být často aktualizováno. Podrobná zonace kraje Vysočina by mohla narušit společenský konsenzus a soudržnost obyvatel jednotlivých obcí, včetně těch, v nichž investoři o VE nebo jiných dominantních stavbách neuvažují. |
Návrh řešení | Z důvodů uvedených v popisu problému se navrhuje uložit odboru životního prostředí zajistit zpracování "Strategie ochrany krajiny v kraji Vysočina - ochrana krajinného rázu" dle návrhu zadání v příloze tohoto materiálu. Zpracování bude zajištěno formou veřejné zakázky dle aktuálních Pravidel Rady kraje Vysočina pro zadávání veřejných zakázek . |
Stanoviska | Odbor regionálního rozvoje Odbor regionálního rozvoje nemá připomínek ke zpracování strategie týkající se ochrany krajinného rázu. OSŘKŽÚ oddělení právní a krajského živnostenského úřadu nemá k návrhu usnesení připomínky. Odbor kultury a památkové péče OKPP souhlasí a podporuje snahu odboru životního prostředí zpracovat "Strategii ochrany krajiny v kraji Vysočina - ochrana krajinného rázu". Ekonomický odbor Ve schváleném rozpočtu kraje Vysočina na rok 2007 na kapitole Životní prostředí nebylo s výdaji na zpracování "Strategie ochrany krajiny v kraji Vysočina - ochrana krajinného rázu" počítáno. Po ukončení veřejné zakázky, kdy budou známy potřebné finanční prostředky, je třeba v radě kraje schválit rozpočtové opatření na zajištění finančního krytí výdajů spojených se zpracováním "Strategie ochrany krajiny v kraji Vysočina - ochrana krajinného rázu". Ekonomický odbor navrhuje použít kapitolu Rezerva a rozvoj kraje, položku Strategické a koncepční materiály. |
Návrh usnesení | Rada kraje bere na vědomí záměr zpracovat Strategii ochrany krajiny v kraji Vysočina - ochrany krajinného rázu; ukládá odboru životního prostředí Krajského úřadu kraje Vysočina realizovat záměr zpracování Strategii ochrany krajiny v kraji Vysočina - ochrany krajinného rázu. |
Odpovědnost | OŽP |
Termín | 30. 9. 2008 |