Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-25-2007-76

RK-25-2007-76.doc  RK-25-2007-76pr1.xls  RK-25-2007-76pr2.xls  RK-25-2007-76pr3.xls  RK-25-2007-76pr4.xls
Číslo materiálu76
Číslo jednacíRK-25-2007-76
NázevNávrh finančního plánu příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina na rok 2007 za odvětví sociální péče včetně rozpočtového opatření - změna závazného ukazatele příspěvek na provoz
Zpracoval L. Hondlová
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuPříspěvkové organizace zřízené krajem Vysočina hospodaří podle finančního plánu. Finanční plán zahrnuje vedle výnosových a nákladových ukazatelů a výsledku hospodaření rovněž tvorbu a čerpání peněžních fondů (rezervní a investiční fond, fond odměn a FKSP). Jeho součástí jsou i finanční vztahy k rozpočtu zřizovatele a investiční a odpisový plán. Finanční plán schvaluje na základě zřizovacích listin zřizovatel.
Při sestavování finančního plánu na rok 2007 příspěvkové organizace vycházely ze schváleného finančního vztahu k rozpočtu zřizovatele (tj. příspěvek na provoz, odvod z investičního fondu) a z předpokládaných výnosů z hlavní a doplňkové činnosti. Finanční plán výnosů a nákladů na rok 2007 je u všech organizací odvětví sociálních věcí sestaven jako vyrovnaný a byl projednán s řediteli jednotlivých příspěvkových organizací. V roce 2007 došlo ke změně financování příspěvkových organizací, kdy kraj neobdržel celkovou dotaci na provoz příspěvkových organizací, ale organizace podaly žádost o přímou dotaci na Ministerstvo práce a sociálních věcí. U některých příspěvkových organizací však nedošlo ke stoprocentnímu uspokojení jejich požadavku.
V navrhovaném finančním plánu se také nově počítá s příjmy od zdravotních pojišťoven. Protože však v tuto chvíli není možné přesně určit v jaké výši tyto příjmy za rok 2007 budou, jsou ve finančním plánu uvedené pouze předpokládané platby, které se u některých příspěvkových organizací mohou snížit, a to podle toho v jaké výši budou od zdravotní pojišťovny skutečně proplaceny nebo podle snížení plateb v důsledku kontroly. Téměř ve všech organizacích již byly uzavřeny smlouvy se Všeobecnou zdravotní pojišťovnou, pouze tři zařízení zatím uzavřenou smlouvu nemají, protože pojišťovna vypořádává připomínky ke znění smluv. Mohou však využít možnosti zpětné fakturace k datu podání žádosti o uzavření smlouvy s pojišťovnou, pokud lékaři docházející do jejich zařízení ošetřovatelskou péči indikovali. Jednání o připomínkách je vedeno snahou upravit některá pro poskytovatele sociálních služeb nevýhodná smluvní ustanovení. Pokud budou připomínky pro pojišťovnu akceptovatelné, otevře se cesta pro jednání o dodatcích k již uzavřeným smlouvám ostatních zařízení. Některé organizace uzavírali smlouvy při vstřícném jednání pojišťovny již v jarních měsících, ale především na Pelhřimovsku a Třebíčsku přijala pojišťovna podklady pro uzavření smlouvy u většiny organizací až v červnu v návaznosti na vyřízení žádosti o registraci poskytovatele sociálních služeb. Z průběžných informací jsou odboru sociálních věcí a zdravotnictví známé problémy spojené s uzavíráním smluv i zájem pojišťovny na oddálení plateb. Vlastní fakturace poskytnuté péče je závislá na spolupráci organizací s privátními zdravotnickými zařízeními, která poskytují zdravotní péči jejich obyvatelům, a na indikaci zdravotnických výkonů z jejich strany. V některých případech se naše zařízení setkávala s oddalováním nebo odmítáním indikace ze strany lékařů, aniž mohla tento přístup ovlivnit. Platby od zdravotních pojišťoven jsou v tuto chvíli tedy velmi proměnlivou složkou příjmů a její odhad je i v současné době nepřesný.
V průběhu roku se mění také objem příjmů z úhrad uživatelů. Jednak je závislý na tom, kdy a s kolika obyvateli se podaří uzavřít smlouvy podle nové legislativy a kolik uživatelů odmítá tyto smlouvy uzavřít a hradí částky stanovené podle dřívějších správních rozhodnutí, jak jim umožňují přechodná ustanovení zákona o sociálních službách. Svou roli také sehrává délka přeposuzování zdravotního stavu pro účely změny výše příspěvku na péči. Skutečnost, že zvýšení důchodu pro bezmocnost se počtem stupňů i podmínkami přiznání odlišuje od příspěvku na péči, otevírá v některý případech možnost dosáhnout žádostí o zvýšení příspěvku podanou po 1. 1. 2007 jeho vyššího stupně oproti dřívějšímu stupni zvýšení důchodu pro bezmocnost. Toto řízení však trvá až šest měsíců a poté je nově přiznaný příspěvek zpětně doplacen.
Po konzultaci s řediteli příspěvkových organizací došlo k úpravě závazného ukazatele " Příspěvek na provoz". Upravený závazný ukazatel "Příspěvek na provoz" je uveden v materiálu RK-25-2007-76, př. 2. U organizací, u kterých narostly příjmy nad průměrné náklady na lůžko v ČR v roce 2006 zvýšené o 7 % je navrhováno snížení příspěvku na provoz o jeho dosud nevyplacenou část. V některých případech je zachování nadprůměrných příjmů a výdajů odůvodněno individuálně potřebou dříve odkládaných oprav a pořízení vybavení nábytkem. V dalších případech nárůst příjmů odůvodňuje dokonce odvod již vyplaceného příspěvku na provoz do rozpočtu zřizovatele. U dalších organizací považujeme za důvodné příspěvek na provoz naopak zvýšit, aby se jejich příjmy přiblížily průměrným hodnotám připadajícím na lůžko. Vývoj výdajů na lůžko u jednotlivých organizací a srovnání s celostátním průměrem, z nichž tyto návrhy vycházejí uvádíme v materiálu
RK-25-2007-76, př. 3.
Některé organizace žádají o schválení převodu části svého rezervního fondu k posílení vlastních zdrojů investičního fondu. Jedná se o prostředky určené na nákup movitého majetku.
Pro doplnění informací uvádíme také vývoj přiznaných příspěvků na péči za první pololetí letošního roku v materiálu RK-25-2007-76, př. 4.
Příjmy příspěvkových organizací na úseku sociálních služeb v průběhu roku 2007 výrazně narůstají oproti roku 2006. Na druhé straně je významná také skutečnost, že náklady těchto zařízení byly v rámci ČR podprůměrné a že jen nárůst tarifních platů v těchto zařízeních daný nařízením vlády k 1. 1. 2007 činil 7 %. Podprůměrné personální vybavení v některých zařízeních způsobuje menší individualizaci péče a jeho zachování by mohlo být příčinou špatného hodnocení kvality v zařízeních kraje.
Návrh řešení Odbor sociálních věcí a zdravotnictví navrhuje radě kraje:
* schválit rozpočtové opatření spočívající ve změně závazného ukazatele "Příspěvek na provoz" u příspěvkových organizací za odvětví sociální péče dle materiálu
RK-25-2007-76, př. 2;
* schválit finanční plány výnosů a nákladů na rok 2007 podle materiálu
RK-25-2007-76, př. 1;
* schválit tvorbu a použití peněžních fondů a plány čerpání investičního fondu podle materiálu RK-25-2007-76, př.1;
* schválit odpisové plány na rok 2007 podle materiálu RK-25-2007-76, př. 1;
* stanovit způsob usměrňování prostředků na platy na rok 2007 a závazný ukazatel "Limit prostředků na platy" jako způsob usměrňování prostředků na platy a odměny za pracovní pohotovost pro zařízení sociální péče jednotně, a to stanoveným objemem těchto prostředků podle materiálu RK-25-2007-76, př. 1;

Z výše uvedeného popisu vyplývá, že příjmy příspěvkových organizací se mohou výrazně měnit i nyní v průběhu třetího čtvrtletí a tyto změny nemohou být ještě zohledněny v předkládaném materiálu. Proto navrhujeme, aby rada kraje uložila odboru sociálních věcí a zdravotnictví předložit na jednání rady kraje výsledek hospodaření příspěvkových organizací na úseku sociálních služeb po účetním uzavření měsíce září 2007.
StanoviskaEkonomický odbor k předloženému návrhu finančních plánů organizací sociální péče nemá připomínky.
Majetkový odbor souhlasí s předloženým materiálem. V případě větších stavebních úprav bude ve spolupráci s PO provádět stavební dozor.
Návrh usneseníRada kraje
schvaluje
* finanční plány výnosů a nákladů příspěvkových organizací za odvětví sociální péče na rok 2007 podle materiálu RK-25-2007-76, př. 1;
* tvorbu a použití peněžních fondů, investiční plán a plán údržby a oprav na rok 2007 dle materiálu RK-25-2007-76, př. 1;
* odpisové plány dle materiálu RK-25-2007-76, př. 1;
* rozpočtové opatření v rámci kapitoly Sociální věci spočívající ve snížení § 4357 - Domovy, položka 5331 - Neinvestiční příspěvky zřízeným příspěvkovým organizacím o celkovou částku 9 119 tis. Kč dle rozpisu u jednotlivých příspěvkových organizací uvedených v materiálu RK-25-2007-76,př. 2 při současném zvýšení § 4399 - Ostatní záležitosti sociálních věcí a politiky zaměstnanosti, položka 5901 - Nespecifikovaná rezerva o částku 9 119 tis. Kč;
* rozpočtové opatření v rámci kapitoly Sociální věci spočívající ve zvýšení § 4357 - Domovy, položka 5331 - Neinvestiční příspěvky zřízeným příspěvkovým organizacím o celkovou částku 2 700 tis. Kč dle rozpisu u jednotlivých příspěvkových organizací uvedených v materiálu RK-25-2007-76,př. 2 při současném snížení § 4399 - Ostatní záležitosti sociálních věcí a politiky zaměstnanosti, položka 5901 - Nespecifikovaná rezerva o částku 2 700 tis. Kč;
* změnu závazného ukazatele "Příspěvek na provoz" u příspěvkových organizací za odvětví sociální péče dle materiálu RK-25-2007-76, př. 2;
souhlasí
* s převodem finančních prostředků z rezervního fondu k posílení zdrojů v investičním fondu u:
- Domova důchodců Velký Újezd, příspěvkové organizace o 98 tis. Kč;
- Ústavu sociální péče Ledeč nad Sázavou, příspěvkové organizace o 80 tis. Kč;
- Ústavu sociální péče Jinošov, příspěvkové organizace o 20 tis. Kč
dle materiálu RK-25-2007-76, př. 1;
* se zapojením fondu odměn na pokrytí případného překročení stanoveného objemu prostředků na platy za kalendářní rok;
stanovuje
* u příspěvkových organizací za odvětví sociální péče jako závazný ukazatel finančního plánu na rok 2007:
- celkový objem použití investičního fondu;
- jmenovitý seznam akcí financovaných z prostředků investičního fondu dle materiálu
RK-25-2007-76, př. 1;
* použití příspěvku na provoz k přednostnímu krytí nákladů na tvorbu účetních odpisů z dlouhodobého majetku;
* závazný ukazatel "Limit prostředků na platy" dle materiálu RK-25-2007-76, př. 1 jako způsob usměrňování prostředků na platy a odměny za pracovní pohotovost pro zařízení sociální péče jednotně a to stanoveným objemem těchto prostředků;
zmocňuje
ředitele příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina odvětví sociální péče:
- k provádění dílčích úprav a přesunů finančních prostředků mezi jmenovitě schválenými akcemi financovanými z prostředků investičního fondu při dodržení celkového objemu investičního fondu;
- k použití prostředků rezervního fondu a jejich převodu do investičního fondu včetně použití zůstatku investičního fondu za účelem krytí nákladů spojených s řešením havarijních situací vzniklých na majetku svěřeného do správy příspěvkové organizace za předchozího souhlasu příslušného odvětvového odboru a odboru majetkového;
ukládá
* řediteli Ústavu sociální péče Těchobuz, příspěvkové organizaci a řediteli Domova pro seniory Náměšť nad Oslavou, příspěvkové organizaci vrátit finanční prostředky do rozpočtu kraje dle materiálu RK-25-2007-76, př. 2 do 30. 9. 2007;
* vedoucí odboru sociálních věcí a zdravotnictví a vedoucímu majetkového odboru v případě havarijní situace věcně prověřit návrhy ředitelů příspěvkových organizací v odvětví sociální péče na použití prostředků rezervního a investičního fondu příspěvkové organizace k řešení havarijní situace;
* vedoucí odboru sociálních věcí a zdravotnictví předložit na jednání rady kraje výsledek hospodaření příspěvkových organizací na úseku sociálních služeb po účetním uzavření měsíce září 2007;
* ředitelům příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina odvětví sociální péče:
- provádět odvody z investičního fondu do rozpočtu kraje s tím, že odvodová povinnost za 1. a 2. a 3. čtvrtletí bude zabezpečena do 15. 9. 2007 a za 4. čtvrtletí do 15. 11. 2007;
- zajistit jako součást ročního rozboru hospodaření přehled o výsledku hospodaření podle jednotlivých doplňkových činnosti vymezených ve zřizovací listině, v případě vykázání ztráty u jednotlivé doplňkové činnosti uvést důvody tohoto stavu a přijmout nápravná opatření k odstranění tohoto nežádoucího vývoje pro následující účetní období;
- promítnout rozpočtová opatření schválená zřizovatelem do finančního plánu, upravený finanční plán předložit odboru sociálních věcí a zdravotnictví nejpozději do 30-ti dnů po schválení rozpočtového opatření.
Odpovědnost odbor zdravotnictví a sociálních věcí, ekonomický odbor a ředitelé příspěvkových organizaci odvětví sociální péče
Termín 31. 12. 2007
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz