RK-21-2017-23.doc RK-21-2017-23pr01.xls RK-21-2017-23pr02.pdf RK-21-2017-23pr03.pdf | |
Číslo materiálu | 23 |
Číslo jednací | RK-21-2017-23 |
Název | Poskytnutí dotací pro poskytovatele sociálních služeb, které kraj nezřizuje - návrh rozpočtového opatření v rámci kapitoly Sociální věci |
Zpracoval | J. Bína, P. Švanda, O. Tvarůžková, K. Píbilová |
Předkládá | V. Švarcová |
Počet příloh | |
Popis problému | Při poskytnutí dotací pro poskytovatele sociálních služeb z prostředků MPSV a z prostředků kraje na zastupitelstvu kraje č. 1/2017 byla ponechána rezerva necelých 10 mil. Kč pro financování svozů do denních stacionářů a pro možnost dofinancování těch služeb nezřizovaných krajem, u kterých budou po prvním rozhodnutí o dotacích zjištěny nejvážnější finanční a personální problémy. Prostředky na svozy byly předloženy v rámci samostatného materiálu a předmětem tohoto podkladu je použití téměř celé rezervy na kapitole Sociální věci. Od roku 2016 jsou sociální služby v Kraji Vysočina financovány prostřednictvím vyrovnávací platby jako služby v obecném hospodářském zájmu. Vyrovnávací platba je stanovena jako rozdíl mezi obvyklými náklady sociální služby a minimálními příjmy z úhrad uživatelů, popřípadě ze zdravotního pojištění na základě hodnot stanovených krajem. Na vyrovnávací platbě se podílí kraj vlastními prostředky a prostředky z dotace MPSV, obce, popřípadě některé státní orgány. Předmětem tohoto materiálu je poskytnutí dotace kraje - příspěvku na vyrovnávací platbu pro poskytovatele sociálních služeb, které kraj nezřizuje, z vlastních prostředků kraje. Kraj tedy poskytovatele financuje příspěvkem na vyrovnávací platbu, který se skládá z peněz z dotace MPSV a z vlastních prostředků kraje. Z hlediska finančních zdrojů schválených pro rok 2017 měl kraj podle rozhodnutí MPSV o poskytnutí dotace, které jsme obdrželi 6. 1. 2017 k dispozici dotaci MPSV ve výši 471 700 000 Kč (přibližně stejný objem jako v roce 2016 po všech navýšeních; celkové prostředky pro tento účel jsou ve státním rozpočtu schváleny a uvedený podíl Kraje Vysočina na celkovém objemu je stanoven zákonem). Dle schváleného rozpočtu bylo možné pro poskytovatele, které kraj nezřizuje, rozdělit prostředky kraje ve výši až 59 557 000 Kč. V lednu byly rozděleny prostředky ve výši 49 990 000 Kč s tím, že zbývající prostředky byly ponechány jako rezerva pro řešení případných nedostatků nebo nerovností ve financování sociálních služeb. Rozdělení zbývajících prostředků je řešeno tímto materiálem. Zavádění systému vycházejícího z obvyklých hodnot může být pro některé sociální služby ohrožující z následujících důvodů: - nadprůměrné náklady některých sociálních služeb (často i z objektivních důvodů - náklady na nájemné, odpisy z majetku apod.) - pomalé navyšování spoluúčasti obcí v případech, kde je jejich podíl na financování sociální služby zejména NNO nízký - regulace při úhradách zdravotního pojištění - nízké příjmy z úhrad v důsledku nevhodné struktury uživatelů Tato situace byla řešena při prvotním rozdělení prostředků použitím tzv. přechodového mechanismu, který slouží k mírnění dopadů stanovení společných hodnot pro výpočet vyrovnávací platby - vyrovnávací platba a optimální příspěvek kraje nemohly vzrůst nebo klesnout oproti skutečnosti roku 2016 o více než 10% (u ambulantních a terénních služeb) nebo 5 % (u pobytových služeb). Protože optimální výše příspěvku kraje byla rozdělovanými prostředky kryta pouze 79 %, musel být použit redukční koeficient - výše příspěvku kraje byla plošně upravena na reálnou hodnotu právě tímto procentem (technicky se redukční koeficient dle zásad člení na obecnou a specifickou část, přičemž specifická část by byla použita pouze při znevýhodnění nebo zvýhodnění některých služeb; byla použita pouze obecná část redukčního koeficientu, která má váhu pouze 50 % a z toho důvodu musela být obecná část redukčního koeficientu 0,5816, abychom dosáhli přesného rozpočítání objemu rozdělovaných peněz). Žádosti o dotace podali poskytovatelé sociálních služeb elektronickou formou ve speciálním systému, který zřídilo MPSV. Z těchto žádostí se vychází i v tomto materiálu. S individuální žádostí jsou dále zahrnuty Terapeutická komunita Sejřek Kolpingova díla České republiky z.s. a Tyfloservis, o.p.s., které podle pravidel MPSV podávají žádosti pouze v celostátním systému a o spolufinancování kraje musejí žádat samostatně. Na základě individuální žádosti je zahrnuta také pečovatelská služba obce Herálec. Všechny sociální služby zahrnuté v materiálu jsou součástí Krajské sítě sociálních služeb Kraje Vysočina. Pro použití prostředků z rezervy na kapitole Sociální věci odbor sociálních věcí navrhuje následující druhy sociálních služeb: odborné sociální poradenství, odlehčovací služby, osobní asistence, raná péče, sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi a sociální rehabilitace. Jedná se o služby, kde se poskytnutý příspěvek kraje na vyrovnávací platbu pohybuje do 20 tis. Kč na úvazek a měsíc a kompenzace z úhrad a spoluúčasti obcí není dostatečná pro zajištění personálního zabezpečení (odlehčovací služby, osobní asistence). U dalších služeb se příspěvek na vyrovnávací platbu pohybuje od 24 do 31 tis. Kč, ale jsou poskytovány bez úhrady prostřednictvím zaměstnanců s VŠ vzděláním a vzhledem k regionálnímu charakteru je u nich i nízká úroveň spolufinancování obcí. |
Návrh řešení | Navrhujeme radě kraje schválit pro odborné sociální poradenství, odlehčovací služby, osobní asistence, raná péče, sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi a sociální rehabilitace navýšení horní hranice přechodového mechanismu na 115 % a nepoužití redukčního koeficientu pro tyto služby. Na základě této změny parametrů byla vypočtena předložená výše dotace pro jednotlivé sociální služby. U pečovatelské služby byl při výpočtu výše dotace použit stejný postup jako pro ostatní pečovatelské služby. U služeb Terapeutická komunita Sejřek Kolpingova díla České republiky z.s. a Tyfloservis, o.p.s., odbor vycházel z porovnání individuálních žádostí se spolufinancováním kraje v roce 2016. Dále navrhujeme schválit rozpis dotace na kapitole Sociální věci (ÚZ 00053) dle materiálu RK-21-2017-23, př. 1 a uzavření smluv a dodatků smluv dle materiálu RK-21-2017-23, př. 2. |
Stanoviska | Ekonomický odbor nemá připomínky k navrhovanému rozpočtovému opatření v rámci kapitoly Sociální věci. Stanovisko OI: Podpora byla zaevidována v systému eDotace - IDZZ02176 a IDZZ02006-02 (viz materiál RK-21-2017-23,př. 3). |
Návrh usnesení | Rada kraje schvaluje pro služby odborné sociální poradenství, odlehčovací služby, osobní asistence, raná péče, sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi a sociální rehabilitace navýšení horní hranice přechodového mechanismu schválené usnesením č. 0221/05/2017/RK na 115 % a nepoužití redukčního koeficientu pro tyto služby; doporučuje zastupitelstvu kraje: * schválit rozpočtové opatření v rámci kapitoly Sociální věci dle materiálu RK-21-2017-23, př. 1; * vyhradit si rozhodnout poskytnout navržené dotace nestátním neziskovým organizacím, u kterých je výše do částky 200 000 Kč; * rozhodnout poskytnout dotaci pro poskytovatele sociálních služeb v celkové výši 7 307 000 Kč z kapitoly Sociální věci dle materiálu RK-21-2017-23, př. 1; * rozhodnout uzavřít smlouvy a dodatky ke smlouvám o poskytnutí dotace pro jednotlivé poskytovatele sociálních služeb dle materiálu RK-21-2017-23, př. 2. |
Odpovědnost | odbor sociálních věcí |
Termín | 31. 7. 2017 |