Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-28-2016-32

RK-28-2016-32.doc  RK-28-2016-32pr01.xls  RK-28-2016-32pr02.xls  RK-28-2016-32pr03.xls  RK-28-2016-32pr04.xls  RK-28-2016-32pr05.xls  RK-28-2016-32pr06.pdf  RK-28-2016-32pr07.pdf  RK-28-2016-32pr08.doc  RK-28-2016-32pr09.pdf  RK-28-2016-32pr10.pdf
Číslo materiálu32
Číslo jednacíRK-28-2016-32
NázevNávrh na provedení rozpočtového opatření na kapitole Sociální věci - přijetí účelové dotace z Ministerstva práce a sociálních věcí a schválení příspěvku kraje na vyrovnávací platbu pro poskytovatele sociálních služeb
Zpracoval J. Bína, O. Tvarůžková, K. Píbilová, P. Švanda
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuPředkládaný návrh se zabývá přijetím prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu
pro provozovatele sociálních služeb, poskytnutím příspěvku kraje na vyrovnávací platbu
pro poskytovatele sociálních služeb a na další činnosti v sociální oblasti.
MPSV na základě žádosti kraje rozhodlo dne 26. 1. 2016 o souhrnné dotaci pro Kraj Vysočina v částce 440 695 000 Kč a Dodatkem č. 2 k Rozhodnutí č. 1 o poskytnutí dotace
z MPSV na rok 2016 ze dne 11. 5. 2016 byla navýšena dotace pro poskytovatele sociálních služeb o částku 16 960 000 Kč. Usnesením rady kraje č. 0568/11/2016/RK, 1148/21/2016/RK a zastupitelstva kraje č. 0047/01/2016/ZK a 0368/04/2016/ZK byla celá částka rozdělena mezi jednotlivé poskytovatele sociálních služeb.
Dodatkem č. 3 k Rozhodnutí č. 1 o poskytnutí dotace z MPSV na rok 2016 ze dne 1. 8. 2016 byla navýšena dotace pro poskytovatele sociálních služeb o částku 13 892 000 Kč, kterou je nutno přijmout do rozpočtu kraje a rozdělit pro jednotlivé poskytovatele sociálních služeb.

Další součástí materiálu je návrh na dofinancování sociálních služeb, kde dosavadní objem rozpočtovaných peněz z MPSV a kraje dostatečné financování těchto služeb zatím neumožnil. Odbor sociálních věcí u nedostatečně financovaných služeb nejprve využil navýšení dotace z MPSV, po jejím rozdělení znovu vyhodnotil situaci jednotlivých poskytovatelů a navrhuje v nezbytných případech další řešení z rozpočtu kraje. Jedná se
o služby pro osoby zdravotně znevýhodněné a o dále služby pomáhající řešit jiné sociálně znevýhodňující situace. Objem finančních prostředků potřebný k pokrytí dotací pro zajištění poskytování sociálních služeb NNO a obecních zařízení činí 13 894 000 Kč. Mezi jednotlivé poskytovatele bude částka rozdělena dle materiálu RK-28-2016-32, př. 3 a RK-28-2016-32, př. 4. Návrh je veden principy zabezpečení dosavadní nabídky a zvyšující se poptávky
po určitém druhu sociálních služeb. Dofinancování z rozpočtu kraje i MPSV se odehrává na základě žádostí podaných prostřednictvím elektronické aplikace OK systém na základě Zásad zastupitelstva Kraje Vysočina č. 07/15 pro poskytování příspěvku na vyrovnávací platbu v roce 2016.
Dále se materiál zabývá dofinancováním ostatních činností v sociální oblasti. Individuální žádosti o dofinancování těchto činností jsou připojeny v materiálu RK-28-2016-32, př. 9 (žádosti jsou z důvodu velkého rozsahu připojeny v části, která obsahuje požadavek na dotaci a jeho zdůvodnění; formální náležitosti dle zákona byly v žádostech uvedeny, ale nejsou okopírovány do přílohy) a poskytnutí dotací z rozpočtu kraje ve výši 3 824 200 je zpracováno v materiálu RK-28-2016-32, př. 5. Předmětem dofinancování jsou následující oblastí:
Primární prevence:
Od roku 2013 Kraj Vysočina každoročně podporuje programy primární prevence na školách prostřednictvím dotací ze svého rozpočtu. Poskytovatelé využívají možnosti vícezdrojového financování a čerpají i z jiných prostředků např: dotace z MŠMT, z obcí, příspěvky od škol, dary a podobně. Přičemž dotace z Kraje Vysočina a z MŠMT jsou hlavním zdrojem příjmu poskytovatelů. Zastupitelstvo kraje usnesením č. 0170/02/2016/ZK dne 29. 3. 2016 rozhodlo poskytnout dotace jednotlivým poskytovatelům programů primární prevence ve výši 2 997 600 Kč. Současně poskytovatelé žádali o dotaci z MŠMT v celkové výši 2 823 914 Kč na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování. Avšak výše obdržené dotace z MŠMT pro zmíněných 6 poskytovatelů celkem činila 551 788 Kč, přičemž 3 ze šesti poskytovatelů neobdrželi dotaci žádnou.
Dne 7. 3. 2016 bylo realizováno společné jednání se zástupci MŠMT, Kraje Vysočina a vybraných poskytovatelů. Jednání se uskutečnilo jako řešení stížností podaných na MŠMT NNO z Kraje Vysočina (Diecézní charita Brno, oblastní charita Třebíč; Diecézní charita Brno, oblastní charita Žďár nad Sázavou; Kolpingovo dílo ČR z.s.; Portimo, o.p.s.) týkajících se dotačního řízení na oblast primární prevence na rok 2016. Zástupci NNO vyjádřili nespokojenost s finanční nejistotou z důvodu nestabilního poskytování dotačních prostředků z MŠMT. Ze závěrů jednání vyplynulo:
* V dotačním řízení pro rok 2016 nebyl Kraj Vysočina znevýhodněn, finanční prostředky byly rozděleny mezi jednotlivé kraje na základě jednotného kritéria.
* MŠMT nemá již k dispozici pro rok 2016 žádné finanční prostředky pro oblast primární prevence, neboť uvolněné finanční prostředky byly přerozděleny v rámci dotačního řízení.
* MŠMT připravuje od r. 2017 změnu dotačního řízení, která zabezpečí ještě více transparentní a rovnocenné podmínky hodnocení žádostí při nastavení nových jednotných kritérií hodnocení pro všechny žádosti prostřednictvím podpory systémových individuálních a krajských projektů.
Skutečnost, že suma přidělené dotace z MŠMT je velice nízká, způsobila finanční tíseň
6 certifikovaných poskytovatelů primární prevence, jmenovitě: DCH Brno - OCH Jihlava - Centrum primární prevence Vrakbar, DCH Brno - OCH Žďár nad Sázavou - Centrum prevence Oblastní charity Žďár nad Sázavou, DCH Brno - OCH Třebíč - Primární prevence, Portimo, o.p.s., Střed, z. ú. a Kolpingovo dílo České republiky z. s. - Spektrum - Centrum primární prevence, kteří formou individuálních žádostí žádají Kraj Vysočina o dofinancování programů primární prevence na rok 2016 ve výši 943 200 Kč. Požadavky byly vypočteny v souladu s pravidly, která kraj používá pro financování této činnosti - kraj přispívá částkou 2 200 Kč na jednu hodinu preventivního programu a z této částky se nehradí jen vlastní provedení programu ve škole, ale i aktivity při organizaci, přípravě programu, vzdělávání pracovníků nebo doprava.
Svoz klientů do denních stacionářů a center denních služeb
Svoz klientů do ambulantního zařízení je fakultativní činností při poskytování sociálních služeb v denních stacionářích a centrech denních služeb. Na tuto fakultativní činnost jsou vynaloženy takové náklady, které nelze pokrýt pouze z úhrad od klientů a darů, a jednotlivým zařízením tak vznikají poměrně významné ztráty, s jejichž vykrytím mají již několikátým rokem značné problémy. Přispívá k tomu také fakt, že na dokrytí ztráty nelze, na podkladě stanovených pravidel MPSV, využít příspěvek na vyrovnávací platbu. Někteří poskytovatelé se tak obrátili na odbor sociálních věcí s žádostí o pomoc podáním individuálních žádostí o dotaci.
Vzhledem k výše uvedenému si provedl odbor sociálních věcí analýzu nákladovostí svozů klientů do stacionářů, na jejímž podkladě zpracoval níže uvedený způsob financování.
Podpora služeb pro rodinu:
Kraj Vysočina dále obdržel žádosti o poskytnutí dotací na podporu projektů zaměřených na podporu rodin v Kraji Vysočina. Jedná se o projekty v oblasti prorodinných služeb, zaměřených na upevnění, prohloubení a zkvalitnění rodičovských kompetencí a poskytování pomoci při řešení obtížných situací v rodině a jejich předcházení formou primární prevence. Jedná se o žádosti na podporu projektů:
* Podpora rodin na Vysočině , realizátorem projektu a žadatelem o poskytnutí dotace je Centrum pro rodinu Vysočina, z.s.;
* Komplexní podpora rodiny na Vysočině , realizátorem projektu a žadatelem o poskytnutí dotace je TREMEDIAS , spolek;
* Poradna Ruth , realizátorem projektu a žadatelem o poskytnutí dotace je Diecézní charita Brno.
Uvedené projekty jsou dlouhodobě podporovány a spolufinancovány prostřednictvím Ministerstva práce a sociálních věcí i z rozpočtu kraje.
Mobilní paliativní péče
Kraj Vysočina na zasedání zastupitelstva kraje č. 03/2016 schválil poskytnutí dotace na spolufinancování projektu mobilní paliativní péče v Třebíči. Původní potřeba spolufinancování kraje byla vyčíslena na částku 2 868 000 Kč, ale dotace byla poskytnuta ve výši 2 000 000 Kč s tím, že po vyhodnocení potřeby dofinancování bude možné poskytnout další část dotace. V rámci pilotního projektu se zvýšili příjmy z VZP a při mírném růstu některých nákladových položek byl stanoven výhled hospodaření s potřebou dofinancování v částce 677 000 Kč.
Poskytnutí dotací bude řešeno navýšením kapitoly Sociální věci za použití kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, položky Nespecifikovaná rezerva.
Návrh řešení Navrhujeme přijmout účelovou dotaci z MPSV ve výši 13 892 000 Kč do rozpočtu kraje, kapitoly Sociální věci a schválit zvýšení závazného ukazatele Příspěvek na provoz u příspěvkových organizací za odvětví sociální péče a zdravotnictví dle materiálu
RK-28-2016-32, př. 2. Dále navrhujeme zastupitelstvu kraje schválit poskytnutí příspěvku na vyrovnávací platbu pro jednotlivé poskytovatele sociálních služeb dle materiálu
RK-28-2016-32, př. 3 a RK-28-2016-32, př. 4 a uzavřít dodatky č. 2 ke smlouvám o poskytnutí dotace pro poskytovatele sociálních služeb dle materiálu RK-28-2016-32, př. 6. Při stanovení příspěvku na vyrovnávací platbu před navýšením dotace MPSV byla vypočtena jeho optimální výše a následně byly přepočteny redukčním koeficientem, odvozeným
od výše dotace MPSV a objemu prostředků v rozpočtu kraje, na reálnou výši příspěvku.
Při navýšení zdrojů kraj navýší redukční koeficienty a tím automaticky zvýší příspěvky
na vyrovnávací platbu poskytovatelům sociálních služeb.

Princip: rozdělení prostředků MPSV rovnoměrně navýšením obecné části nebo specifické části redukčního koeficientu:
ostatní p.o. původní výše obecné části redukčního koef. - první vlna financování - MPSV + kraj 0,8180 0,7615 výše obecné části redukčního koef. při dofinancování MPSV I
0,8842 0,8341 výše obecné části redukčního koef. při dofinancování MPSV II
0,9322 0,9131 % navýšení podílu MPSV - v rámci dofinancování II (z částky Fpkraje po uplatnění přechodového mechanismu) 2,4 % 3,9 %
Navýšení v rámci dofinancování MPSV II nebylo provedeno, pokud vycházela částka nižší než 10 tis. Kč anebo pokud byl překročen požadavek poskytovatele na dotaci MPSV.
U poskytovatelů, kterým v rámci první vlny dofinancování MPSV vyšla částka nižší než 10 000 (nebyla přidělena) a zároveň součet nároku na dofinancování MPSV I a MPSV II převýšil 10 000, byla částka přiznána v rámci dofinancování MPSV II.
Došlo k navýšení stanovených hodnot finanční podpory u odlehčovacích služeb - ambulantní/terénní formy na úvazek a odborného sociálního poradenství. Což bylo při dofinancování zohledněno.
Pokud navýšení z prostředků MPSV nebylo dostačující, bylo s ohledem na individuální poznatky o podfinancování jednotlivých sociálních služeb nezřizovaných krajem přistoupeno k dofinancování nezbytné částky z rozpočtu kraje, přičemž byly respektovány maximální výše dle zásad kraje.
V souvislosti s tímto dofinancováním předkládáme návrh Dodatku č. 2 k Zásadám zastupitelstva Kraje Vysočina č. 07/15 pro poskytování příspěvku na vyrovnávací platbu v roce 2016 předmětem dodatku je zakotvení aktualizovaných redukčních koeficientů, jak jsou uvedeny výše. Dále se odborné sociální poradenství pro oběti trestné činnosti přiřazuje k sazbě nákladů 50 tis. Kč na úvazek a měsíc a pro průvodcovské a předčitatelské služby se stanovuje hodinová sazba úhrad od klientů na 80 Kč.

V materiálu RK-28-2016-32, př. 5 navrhujeme:
Pro programy primární prevence rizikového chování poskytnout dotace ve výši požadavků, které respektují pravidla financování těchto programů z rozpočtu kraje.
U svozu klientů do denních stacionářů a center denních služeb byl z doložených podkladů u každého zařízení vypočten příspěvek kraje na klienta a měsíc, který byl stanoven jako rozdíl mezi měsíčními náklady na svoz na klienta (zejména mzda řidiče, náklady na PHM, opravy, pojištění apod.) a mezi měsíčními příjmy na klienta (zejména příjmy od klientů a z jiných zdrojů např. od obcí, z darů, sbírek apod.). Při výpočtu stanovil kraj minimální částku vlastních příjmů na klienta a měsíc alespoň 500 Kč. V případě, že organizace těchto příjmů nedosáhne, započte kraj do příjmů tuto částku (500 Kč). Příspěvek kraje na klienta a měsíc byl stanoven do maximální výše 1500 Kč na klienta měsíčně. V případě, že vypočtený příspěvek na klienta a měsíc přesáhl částku 1500 Kč, kraj poskytne kraj příspěvek max. v této výši (1500 Kč). Celkový příspěvek kraje pro zařízení na rok 2016 pak byl stanoven jako součin vypočteného limitovaného příspěvku kraje na klienta měsíčně a celkového počtu klientů a počtu měsíců za rok.
Výše uvedené projekty z oblasti podpory rodin navrhujeme podpořit každý částkou
200 tis. Kč na úvazek a pro oblast hospicové péče navrhujeme částku 677 000 Kč stanovenou na základě projednaného výhledu hospodaření.
Poskytnutí těchto dotací navrhujeme ošetřit dodatkem smlouvy o poskytnutí dotace v materiálu RK-28-2016-32, př. 6 a smlouvami o poskytnutí dotace dle materiálu
RK-28-2016-32, př. 7.
StanoviskaEkonomický odbor nemá připomínky k navrhovanému rozpočtovému opatření.
Usnesením 1546/32/2007/RK svěřila rada kraje Krajskému úřadu Kraje Vysočina - ekonomickému odboru rozhodování ve věci nabytí peněz v souladu s § 59 odst. 2 písm. e) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů. Ekonomický odbor rozhoduje o nabytí peněz ve formě účelové dotace z Ministerstva práce a sociálních věcí v celkové výši 13 892 000 Kč určenou pro poskytovatele sociálních služeb (ÚZ 13305). Aktuální stav kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, položky Nespecifikovaná rezerva ke dni 1. 9. 2016 činí 100 718 tis. Kč.

Odbor informatiky:
Podpora byla zaevidována v systému eDotace - ID PR01837, ID ZZ01591-02, ZZ01835, O01839, O01776, O01775, O01777, O01841 (příloha č. 10)
Návrh usneseníRada kraje
schvaluje
* rozpočtové opatření spočívající ve zvýšení příjmů (položka 4116 - Ostatní neinvestiční přijaté transfery ze státního rozpočtu) a výdajů (kapitola Sociální věci) rozpočtu kraje o účelovou neinvestiční dotaci z Ministerstva práce a sociálních věcí ve výši 13 892 000 Kč určenou pro poskytovatele sociálních služeb dle materiálu RK-28-2016-32, př. 1;
* zvýšení závazného ukazatele Příspěvek na provoz u příspěvkových organizací za odvětví sociální péče a zdravotnictví dle materiálu RK-28-2016-32, př. 2;
ukládá
příspěvkovým organizacím řídit se při použití části příspěvku na provoz schválené dle materiálu RK-28-2016-32, př. 2 Závazným pokynem zřizovatele k použití části Příspěvku na provoz poskytnuté s účelovým znakem 13 305 schváleným usnesením rady kraje č. 0568/11/2016/RK;
doporučuje
zastupitelstvu kraje:
* schválit dodatek č. 2 k Zásadám zastupitelstva Kraje Vysočina č. 07/15 pro poskytování příspěvku na vyrovnávací platbu v roce 2016 dle materiálu RK-28-2016-32, př. 8;
* schválit rozpočtové opatření spočívající ve zvýšení kapitoly Sociální věci o částku 17 718 200 Kč při současném snížení kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, § 6409 - Ostatní činnosti jinde nezařazené, položky Nespecifikovaná rezerva o částku 17 718 200 Kč dle materiálů RK-28-2016-32, př. 3, RK-28-2016-32, př. 4 a RK-28-2016-32, př. 5;
* vzít na vědomí rozpis účelové dotace pro krajské příspěvkové organizace za odvětví sociální péče a zdravotnictví dle materiálu RK-28-2016-32, př. 2;
* vyhradit si rozhodnout poskytnout navržené dotace nestátním neziskovým organizacím, u kterých je výše do částky 200 000 Kč;
* rozhodnout poskytnout dotaci pro poskytovatele sociálních služeb v celkové výši 23 846 200 Kč z kapitoly Sociální věci dle materiálů RK-28-2016-32, př. 3,
RK-28-2016-32, př. 4 a RK-28-2016-32, př. 5;
* rozhodnout uzavřít dodatky ke smlouvám o poskytnutí dotace pro jednotlivé příjemce dotací dle materiálu RK-28-2016-32, př. 6 a smlouvy o poskytnutí dotace dle materiálu RK-28-2016-32, př. 7.
Odpovědnost odbor sociálních věcí
Termín 31. 10. 2016
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz