RK-28-2016-32.doc RK-28-2016-32pr01.xls RK-28-2016-32pr02.xls RK-28-2016-32pr03.xls RK-28-2016-32pr04.xls RK-28-2016-32pr05.xls RK-28-2016-32pr06.pdf RK-28-2016-32pr07.pdf RK-28-2016-32pr08.doc RK-28-2016-32pr09.pdf RK-28-2016-32pr10.pdf | |
Číslo materiálu | 32 |
Číslo jednací | RK-28-2016-32 |
Název | Návrh na provedení rozpočtového opatření na kapitole Sociální věci - přijetí účelové dotace z Ministerstva práce a sociálních věcí a schválení příspěvku kraje na vyrovnávací platbu pro poskytovatele sociálních služeb |
Zpracoval | J. Bína, O. Tvarůžková, K. Píbilová, P. Švanda |
Předkládá | V. Švarcová |
Počet příloh | |
Popis problému | Předkládaný návrh se zabývá přijetím prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu pro provozovatele sociálních služeb, poskytnutím příspěvku kraje na vyrovnávací platbu pro poskytovatele sociálních služeb a na další činnosti v sociální oblasti. MPSV na základě žádosti kraje rozhodlo dne 26. 1. 2016 o souhrnné dotaci pro Kraj Vysočina v částce 440 695 000 Kč a Dodatkem č. 2 k Rozhodnutí č. 1 o poskytnutí dotace z MPSV na rok 2016 ze dne 11. 5. 2016 byla navýšena dotace pro poskytovatele sociálních služeb o částku 16 960 000 Kč. Usnesením rady kraje č. 0568/11/2016/RK, 1148/21/2016/RK a zastupitelstva kraje č. 0047/01/2016/ZK a 0368/04/2016/ZK byla celá částka rozdělena mezi jednotlivé poskytovatele sociálních služeb. Dodatkem č. 3 k Rozhodnutí č. 1 o poskytnutí dotace z MPSV na rok 2016 ze dne 1. 8. 2016 byla navýšena dotace pro poskytovatele sociálních služeb o částku 13 892 000 Kč, kterou je nutno přijmout do rozpočtu kraje a rozdělit pro jednotlivé poskytovatele sociálních služeb. Další součástí materiálu je návrh na dofinancování sociálních služeb, kde dosavadní objem rozpočtovaných peněz z MPSV a kraje dostatečné financování těchto služeb zatím neumožnil. Odbor sociálních věcí u nedostatečně financovaných služeb nejprve využil navýšení dotace z MPSV, po jejím rozdělení znovu vyhodnotil situaci jednotlivých poskytovatelů a navrhuje v nezbytných případech další řešení z rozpočtu kraje. Jedná se o služby pro osoby zdravotně znevýhodněné a o dále služby pomáhající řešit jiné sociálně znevýhodňující situace. Objem finančních prostředků potřebný k pokrytí dotací pro zajištění poskytování sociálních služeb NNO a obecních zařízení činí 13 894 000 Kč. Mezi jednotlivé poskytovatele bude částka rozdělena dle materiálu RK-28-2016-32, př. 3 a RK-28-2016-32, př. 4. Návrh je veden principy zabezpečení dosavadní nabídky a zvyšující se poptávky po určitém druhu sociálních služeb. Dofinancování z rozpočtu kraje i MPSV se odehrává na základě žádostí podaných prostřednictvím elektronické aplikace OK systém na základě Zásad zastupitelstva Kraje Vysočina č. 07/15 pro poskytování příspěvku na vyrovnávací platbu v roce 2016. Dále se materiál zabývá dofinancováním ostatních činností v sociální oblasti. Individuální žádosti o dofinancování těchto činností jsou připojeny v materiálu RK-28-2016-32, př. 9 (žádosti jsou z důvodu velkého rozsahu připojeny v části, která obsahuje požadavek na dotaci a jeho zdůvodnění; formální náležitosti dle zákona byly v žádostech uvedeny, ale nejsou okopírovány do přílohy) a poskytnutí dotací z rozpočtu kraje ve výši 3 824 200 je zpracováno v materiálu RK-28-2016-32, př. 5. Předmětem dofinancování jsou následující oblastí: Primární prevence: Od roku 2013 Kraj Vysočina každoročně podporuje programy primární prevence na školách prostřednictvím dotací ze svého rozpočtu. Poskytovatelé využívají možnosti vícezdrojového financování a čerpají i z jiných prostředků např: dotace z MŠMT, z obcí, příspěvky od škol, dary a podobně. Přičemž dotace z Kraje Vysočina a z MŠMT jsou hlavním zdrojem příjmu poskytovatelů. Zastupitelstvo kraje usnesením č. 0170/02/2016/ZK dne 29. 3. 2016 rozhodlo poskytnout dotace jednotlivým poskytovatelům programů primární prevence ve výši 2 997 600 Kč. Současně poskytovatelé žádali o dotaci z MŠMT v celkové výši 2 823 914 Kč na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování. Avšak výše obdržené dotace z MŠMT pro zmíněných 6 poskytovatelů celkem činila 551 788 Kč, přičemž 3 ze šesti poskytovatelů neobdrželi dotaci žádnou. Dne 7. 3. 2016 bylo realizováno společné jednání se zástupci MŠMT, Kraje Vysočina a vybraných poskytovatelů. Jednání se uskutečnilo jako řešení stížností podaných na MŠMT NNO z Kraje Vysočina (Diecézní charita Brno, oblastní charita Třebíč; Diecézní charita Brno, oblastní charita Žďár nad Sázavou; Kolpingovo dílo ČR z.s.; Portimo, o.p.s.) týkajících se dotačního řízení na oblast primární prevence na rok 2016. Zástupci NNO vyjádřili nespokojenost s finanční nejistotou z důvodu nestabilního poskytování dotačních prostředků z MŠMT. Ze závěrů jednání vyplynulo: * V dotačním řízení pro rok 2016 nebyl Kraj Vysočina znevýhodněn, finanční prostředky byly rozděleny mezi jednotlivé kraje na základě jednotného kritéria. * MŠMT nemá již k dispozici pro rok 2016 žádné finanční prostředky pro oblast primární prevence, neboť uvolněné finanční prostředky byly přerozděleny v rámci dotačního řízení. * MŠMT připravuje od r. 2017 změnu dotačního řízení, která zabezpečí ještě více transparentní a rovnocenné podmínky hodnocení žádostí při nastavení nových jednotných kritérií hodnocení pro všechny žádosti prostřednictvím podpory systémových individuálních a krajských projektů. Skutečnost, že suma přidělené dotace z MŠMT je velice nízká, způsobila finanční tíseň 6 certifikovaných poskytovatelů primární prevence, jmenovitě: DCH Brno - OCH Jihlava - Centrum primární prevence Vrakbar, DCH Brno - OCH Žďár nad Sázavou - Centrum prevence Oblastní charity Žďár nad Sázavou, DCH Brno - OCH Třebíč - Primární prevence, Portimo, o.p.s., Střed, z. ú. a Kolpingovo dílo České republiky z. s. - Spektrum - Centrum primární prevence, kteří formou individuálních žádostí žádají Kraj Vysočina o dofinancování programů primární prevence na rok 2016 ve výši 943 200 Kč. Požadavky byly vypočteny v souladu s pravidly, která kraj používá pro financování této činnosti - kraj přispívá částkou 2 200 Kč na jednu hodinu preventivního programu a z této částky se nehradí jen vlastní provedení programu ve škole, ale i aktivity při organizaci, přípravě programu, vzdělávání pracovníků nebo doprava. Svoz klientů do denních stacionářů a center denních služeb Svoz klientů do ambulantního zařízení je fakultativní činností při poskytování sociálních služeb v denních stacionářích a centrech denních služeb. Na tuto fakultativní činnost jsou vynaloženy takové náklady, které nelze pokrýt pouze z úhrad od klientů a darů, a jednotlivým zařízením tak vznikají poměrně významné ztráty, s jejichž vykrytím mají již několikátým rokem značné problémy. Přispívá k tomu také fakt, že na dokrytí ztráty nelze, na podkladě stanovených pravidel MPSV, využít příspěvek na vyrovnávací platbu. Někteří poskytovatelé se tak obrátili na odbor sociálních věcí s žádostí o pomoc podáním individuálních žádostí o dotaci. Vzhledem k výše uvedenému si provedl odbor sociálních věcí analýzu nákladovostí svozů klientů do stacionářů, na jejímž podkladě zpracoval níže uvedený způsob financování. Podpora služeb pro rodinu: Kraj Vysočina dále obdržel žádosti o poskytnutí dotací na podporu projektů zaměřených na podporu rodin v Kraji Vysočina. Jedná se o projekty v oblasti prorodinných služeb, zaměřených na upevnění, prohloubení a zkvalitnění rodičovských kompetencí a poskytování pomoci při řešení obtížných situací v rodině a jejich předcházení formou primární prevence. Jedná se o žádosti na podporu projektů: * Podpora rodin na Vysočině , realizátorem projektu a žadatelem o poskytnutí dotace je Centrum pro rodinu Vysočina, z.s.; * Komplexní podpora rodiny na Vysočině , realizátorem projektu a žadatelem o poskytnutí dotace je TREMEDIAS , spolek; * Poradna Ruth , realizátorem projektu a žadatelem o poskytnutí dotace je Diecézní charita Brno. Uvedené projekty jsou dlouhodobě podporovány a spolufinancovány prostřednictvím Ministerstva práce a sociálních věcí i z rozpočtu kraje. Mobilní paliativní péče Kraj Vysočina na zasedání zastupitelstva kraje č. 03/2016 schválil poskytnutí dotace na spolufinancování projektu mobilní paliativní péče v Třebíči. Původní potřeba spolufinancování kraje byla vyčíslena na částku 2 868 000 Kč, ale dotace byla poskytnuta ve výši 2 000 000 Kč s tím, že po vyhodnocení potřeby dofinancování bude možné poskytnout další část dotace. V rámci pilotního projektu se zvýšili příjmy z VZP a při mírném růstu některých nákladových položek byl stanoven výhled hospodaření s potřebou dofinancování v částce 677 000 Kč. Poskytnutí dotací bude řešeno navýšením kapitoly Sociální věci za použití kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, položky Nespecifikovaná rezerva. |
Návrh řešení | Navrhujeme přijmout účelovou dotaci z MPSV ve výši 13 892 000 Kč do rozpočtu kraje, kapitoly Sociální věci a schválit zvýšení závazného ukazatele Příspěvek na provoz u příspěvkových organizací za odvětví sociální péče a zdravotnictví dle materiálu RK-28-2016-32, př. 2. Dále navrhujeme zastupitelstvu kraje schválit poskytnutí příspěvku na vyrovnávací platbu pro jednotlivé poskytovatele sociálních služeb dle materiálu RK-28-2016-32, př. 3 a RK-28-2016-32, př. 4 a uzavřít dodatky č. 2 ke smlouvám o poskytnutí dotace pro poskytovatele sociálních služeb dle materiálu RK-28-2016-32, př. 6. Při stanovení příspěvku na vyrovnávací platbu před navýšením dotace MPSV byla vypočtena jeho optimální výše a následně byly přepočteny redukčním koeficientem, odvozeným od výše dotace MPSV a objemu prostředků v rozpočtu kraje, na reálnou výši příspěvku. Při navýšení zdrojů kraj navýší redukční koeficienty a tím automaticky zvýší příspěvky na vyrovnávací platbu poskytovatelům sociálních služeb. Princip: rozdělení prostředků MPSV rovnoměrně navýšením obecné části nebo specifické části redukčního koeficientu: ostatní p.o. původní výše obecné části redukčního koef. - první vlna financování - MPSV + kraj 0,8180 0,7615 výše obecné části redukčního koef. při dofinancování MPSV I 0,8842 0,8341 výše obecné části redukčního koef. při dofinancování MPSV II 0,9322 0,9131 % navýšení podílu MPSV - v rámci dofinancování II (z částky Fpkraje po uplatnění přechodového mechanismu) 2,4 % 3,9 % Navýšení v rámci dofinancování MPSV II nebylo provedeno, pokud vycházela částka nižší než 10 tis. Kč anebo pokud byl překročen požadavek poskytovatele na dotaci MPSV. U poskytovatelů, kterým v rámci první vlny dofinancování MPSV vyšla částka nižší než 10 000 (nebyla přidělena) a zároveň součet nároku na dofinancování MPSV I a MPSV II převýšil 10 000, byla částka přiznána v rámci dofinancování MPSV II. Došlo k navýšení stanovených hodnot finanční podpory u odlehčovacích služeb - ambulantní/terénní formy na úvazek a odborného sociálního poradenství. Což bylo při dofinancování zohledněno. Pokud navýšení z prostředků MPSV nebylo dostačující, bylo s ohledem na individuální poznatky o podfinancování jednotlivých sociálních služeb nezřizovaných krajem přistoupeno k dofinancování nezbytné částky z rozpočtu kraje, přičemž byly respektovány maximální výše dle zásad kraje. V souvislosti s tímto dofinancováním předkládáme návrh Dodatku č. 2 k Zásadám zastupitelstva Kraje Vysočina č. 07/15 pro poskytování příspěvku na vyrovnávací platbu v roce 2016 předmětem dodatku je zakotvení aktualizovaných redukčních koeficientů, jak jsou uvedeny výše. Dále se odborné sociální poradenství pro oběti trestné činnosti přiřazuje k sazbě nákladů 50 tis. Kč na úvazek a měsíc a pro průvodcovské a předčitatelské služby se stanovuje hodinová sazba úhrad od klientů na 80 Kč. V materiálu RK-28-2016-32, př. 5 navrhujeme: Pro programy primární prevence rizikového chování poskytnout dotace ve výši požadavků, které respektují pravidla financování těchto programů z rozpočtu kraje. U svozu klientů do denních stacionářů a center denních služeb byl z doložených podkladů u každého zařízení vypočten příspěvek kraje na klienta a měsíc, který byl stanoven jako rozdíl mezi měsíčními náklady na svoz na klienta (zejména mzda řidiče, náklady na PHM, opravy, pojištění apod.) a mezi měsíčními příjmy na klienta (zejména příjmy od klientů a z jiných zdrojů např. od obcí, z darů, sbírek apod.). Při výpočtu stanovil kraj minimální částku vlastních příjmů na klienta a měsíc alespoň 500 Kč. V případě, že organizace těchto příjmů nedosáhne, započte kraj do příjmů tuto částku (500 Kč). Příspěvek kraje na klienta a měsíc byl stanoven do maximální výše 1500 Kč na klienta měsíčně. V případě, že vypočtený příspěvek na klienta a měsíc přesáhl částku 1500 Kč, kraj poskytne kraj příspěvek max. v této výši (1500 Kč). Celkový příspěvek kraje pro zařízení na rok 2016 pak byl stanoven jako součin vypočteného limitovaného příspěvku kraje na klienta měsíčně a celkového počtu klientů a počtu měsíců za rok. Výše uvedené projekty z oblasti podpory rodin navrhujeme podpořit každý částkou 200 tis. Kč na úvazek a pro oblast hospicové péče navrhujeme částku 677 000 Kč stanovenou na základě projednaného výhledu hospodaření. Poskytnutí těchto dotací navrhujeme ošetřit dodatkem smlouvy o poskytnutí dotace v materiálu RK-28-2016-32, př. 6 a smlouvami o poskytnutí dotace dle materiálu RK-28-2016-32, př. 7. |
Stanoviska | Ekonomický odbor nemá připomínky k navrhovanému rozpočtovému opatření. Usnesením 1546/32/2007/RK svěřila rada kraje Krajskému úřadu Kraje Vysočina - ekonomickému odboru rozhodování ve věci nabytí peněz v souladu s § 59 odst. 2 písm. e) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů. Ekonomický odbor rozhoduje o nabytí peněz ve formě účelové dotace z Ministerstva práce a sociálních věcí v celkové výši 13 892 000 Kč určenou pro poskytovatele sociálních služeb (ÚZ 13305). Aktuální stav kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, položky Nespecifikovaná rezerva ke dni 1. 9. 2016 činí 100 718 tis. Kč. Odbor informatiky: Podpora byla zaevidována v systému eDotace - ID PR01837, ID ZZ01591-02, ZZ01835, O01839, O01776, O01775, O01777, O01841 (příloha č. 10) |
Návrh usnesení | Rada kraje schvaluje * rozpočtové opatření spočívající ve zvýšení příjmů (položka 4116 - Ostatní neinvestiční přijaté transfery ze státního rozpočtu) a výdajů (kapitola Sociální věci) rozpočtu kraje o účelovou neinvestiční dotaci z Ministerstva práce a sociálních věcí ve výši 13 892 000 Kč určenou pro poskytovatele sociálních služeb dle materiálu RK-28-2016-32, př. 1; * zvýšení závazného ukazatele Příspěvek na provoz u příspěvkových organizací za odvětví sociální péče a zdravotnictví dle materiálu RK-28-2016-32, př. 2; ukládá příspěvkovým organizacím řídit se při použití části příspěvku na provoz schválené dle materiálu RK-28-2016-32, př. 2 Závazným pokynem zřizovatele k použití části Příspěvku na provoz poskytnuté s účelovým znakem 13 305 schváleným usnesením rady kraje č. 0568/11/2016/RK; doporučuje zastupitelstvu kraje: * schválit dodatek č. 2 k Zásadám zastupitelstva Kraje Vysočina č. 07/15 pro poskytování příspěvku na vyrovnávací platbu v roce 2016 dle materiálu RK-28-2016-32, př. 8; * schválit rozpočtové opatření spočívající ve zvýšení kapitoly Sociální věci o částku 17 718 200 Kč při současném snížení kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, § 6409 - Ostatní činnosti jinde nezařazené, položky Nespecifikovaná rezerva o částku 17 718 200 Kč dle materiálů RK-28-2016-32, př. 3, RK-28-2016-32, př. 4 a RK-28-2016-32, př. 5; * vzít na vědomí rozpis účelové dotace pro krajské příspěvkové organizace za odvětví sociální péče a zdravotnictví dle materiálu RK-28-2016-32, př. 2; * vyhradit si rozhodnout poskytnout navržené dotace nestátním neziskovým organizacím, u kterých je výše do částky 200 000 Kč; * rozhodnout poskytnout dotaci pro poskytovatele sociálních služeb v celkové výši 23 846 200 Kč z kapitoly Sociální věci dle materiálů RK-28-2016-32, př. 3, RK-28-2016-32, př. 4 a RK-28-2016-32, př. 5; * rozhodnout uzavřít dodatky ke smlouvám o poskytnutí dotace pro jednotlivé příjemce dotací dle materiálu RK-28-2016-32, př. 6 a smlouvy o poskytnutí dotace dle materiálu RK-28-2016-32, př. 7. |
Odpovědnost | odbor sociálních věcí |
Termín | 31. 10. 2016 |