RK-36-2009-20.doc RK-36-2009-20pr1.xls RK-36-2009-20pr2.xls RK-36-2009-20pr3.xls | |
Číslo materiálu | 20 |
Číslo jednací | RK-36-2009-20 |
Název | Návrh rozpočtu kraje Vysočina na rok 2010 |
Zpracoval | 0 Návrh rozpočtu kraje Vysočina na rok 2010 pro: jednání rady kraje č. 36/2009 dne 1. 12. 2009 zpracovali: A. Krištofová, J. Kopecká, J. Jaroš |
Předkládá | A. Krištofová |
Počet příloh | |
Popis problému | Kraj dle zákona č. 129/2000 Sb., o krajích hospodaří za podmínek daných zákonem podle vlastního rozpočtu. Sestavování rozpočtu a hospodaření s finančními prostředky tohoto rozpočtu se řídí zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. Ekonomický odbor předkládá radě kraje k projednání konečnou verzi návrhu rozpočtu kraje Vysočina na rok 2010, která vznikla po řadě jednání, jež se uskutečnila v souladu s platným závazným harmonogramem projednávání rozpočtu kraje na rok 2010. Návrh rozpočtu je předkládán ve formě: - Příloha 1 - Rozpočet kraje 2010 (materiál RK-36-2009-20, př. 1) - Příloha 2 - Rozpočet kraje 2010 - včetně komentáře (materiál RK-36-2009-20, př. 2) - Příloha 3 - Přílohy k Rozpočtu kraje 2010 včetně tabulkové části a grafů (materiál RK-36-2009-20, př. 3). |
Návrh řešení | Předkládaný návrh rozpočtu kraje Vysočina na rok 2010 respektuje následující zásady : 1) Rozpočet daňových příjmů vychází z platného znění zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, kde podíl krajů na sdílených daních činí 8,92% a stanovené procento pro kraj Vysočina je 7,338590. Na základě vývoje časových řad jednotlivých daní a na základě očekávaného ekonomického vývoje v roce 2010 byly jednotlivé daně úměrně sníženy a jsou ve výši 88 % oproti schválenému rozpočtu roku 2009. 2) Navrhovaná výše příjmů očekávaných v roce 2010 je 7 235 098 tis. Kč a je doplněna financováním (+) ve výši 25 500 tis. Kč a ve výši 1 025 062 tis. Kč na financování evropských projektů. Celková výše navrhovaných zdrojů pro rok 2010 tak činí 8 285 660 tis. Kč. Výdajová část rozpočtu kraje činí 8 285 660 tis. Kč. Součástí výdajů rozpočtu kraje je financování (-) ve výši 24 400 tis. Kč určených na splátku jistiny přijatého úvěru od Evropské investiční banky. 3) Souhrnný dotační vztah kraje Vysočina ke státnímu rozpočtu na rok 2010 ve výši 74 819 tis. Kč vychází z návrhu zákona o státním rozpočtu ČR pro rok 2010. Vzhledem k legislativním změnám, kterými se mění příslušnost krajských úřadů k provádění inspekcí kvality sociálních služeb, je dotace v rámci souhrnného dotačního vztahu pro rok 2010 nižší oproti roku 2009. 4) Účelová dotace na úhradu přímých výdajů krajských a obecních škol je v příjmové i výdajové části návrhu rozpočtu kraje zahrnuta odhadovanou celkovou částkou ve výši 3 686 780 tis. Kč. 5) Návrh rozpočtu obsahuje v příslušných kapitolách prostředky určené pro poskytování dotací obcím kraje Vysočina. 6) Pro rok 2010 jsou rozpočtovány v příjmech a ve výdajích rozpočtu kraje příjmy z pronájmů nemovitého majetku nemocnicím ve výši 40 413 tis. Kč. 7) Je navrhováno zachovat položky Nespecifikovaná rezerva, Péče o lidské zdroje a majetek kraje a Strategické a koncepční materiály, které jsou převážně určeny na případné krytí neplnění daňových příjmů kraje. Ve výjimečných a odůvodněných případech je možno finanční prostředky čerpat i na nepředpokládané výdaje kraje v průběhu roku. 8) Rozpočet kraje 2010 obsahuje rovněž Závazné ukazatele rozpisu rozpočtu pro příspěvkové organizace na rok 2010 (část D Rozpočtu kraje 2010) a Seznam transferů obcím a jiným subjektům schvalovaných zastupitelstvem kraje (část E Rozpočtu kraje 2010). 9) Financování projektů spolufinancovaných z prostředků Evropské unie probíhá na zvláštních účtech kraje a je zahrnuto v rozpočtu kraje na rok 2010 na kapitole Evropské projekty. Přehled předpokládaných finančních potřeb v roce 2010, nutných k financování a kofinancování individuálních projektů, je obsahem přílohy EU1. Je předpoklad, že výše uvedené potřeby budou řešeny jednak zapojením zůstatků na těchto účtech k 31. 12. 2009 do rozpočtu roku 2010, převodem z Fondu strategických rezerv nebo použitím cizích zdrojů. 10) Stejně jako v předcházejících letech bude i v roce 2010 docházet k situacím, kdy budou ukončovány některé projekty spolufinancované z prostředků EU, popřípadě jejich etapy. Z tohoto důvodu návrh usnesení obsahuje bod, ve kterém zastupitelstvo svěřuje radě provádění rozpočtových opatření týkajících se převodu konečných zůstatků na zvláštních účtech evropských projektů včetně připsaných úroků (po ukončení realizace projektu, případně jeho etap) do Fondu strategických rezerv v souladu s podmínkami jednotlivých projektů a v souladu se Statutem Fondu strategických rezerv Vysočiny. |
Stanoviska | Rozpočtová komise rady kraje projednala návrh rozpočtu kraje Vysočina na rok 2010 na svém jednání dne 27. 11. 2009, stanovisko rozpočtové komise bude sděleno na jednání rady kraje dne 1. 12. 2009. Finanční výbor zastupitelstva kraje projedná návrh rozpočtu kraje Vysočina na rok 2010 na svém jednání dne 1. 12. 2009. |
Návrh usnesení | Rada kraje stanoví objem prostředků na platy zaměstnanců zařazených do krajského úřadu na rok 2010 ve výši 159 914 tis. Kč; ukládá vedoucím odvětvových odborů s výkonem zřizovatelské funkce předložit radě kraje návrh finančního plánu příspěvkových organizací zřizovaných krajem na rok 2010 v termínu do 31. 3. 2010 s tím, že u odvětví školství přímé výdaje na vzdělávání nebudou v návrhu zahrnuty a jejich rozpis bude zabezpečen samostatným rozpočtovým opatřením. doporučuje zastupitelstvu kraje: * schválit rozpočet kraje Vysočina na rok 2010 v celkové výši a členění dle materiálu RK-36-2009-20, př. 1 - Rozpočet kraje 2010; * schválit závazné ukazatele pro příspěvkové organizace kraje, které jsou obsaženy v části Závazné ukazatele rozpisu rozpočtu pro příspěvkové organizace na rok 2010 materiálu RK-36-2009-20, př. 1 (Rozpočet kraje 2010, část D); * rozhodnout poskytnout účelové dotace organizacím, které jsou obsaženy v části Seznam transferů obcím a jiným subjektům schvalovaných zastupitelstvem kraje materiálu RK-36-2009-20, př. 1 (Rozpočet kraje 2010, část E); * svěřit radě kraje provádění: * všech rozpočtových opatření týkajících se účelových dotací ze státního rozpočtu, státních fondů, popř. z prostředků Evropské unie a od mezinárodních a jiných institucí a jejich použití; * rozpočtových opatření týkajících se převodu zůstatků na zvláštních účtech evropských projektů včetně připsaných úroků (po ukončení realizace projektu, případně jeho etap) do Fondu strategických rezerv v souladu s podmínkami jednotlivých projektů a v souladu se Statutem Fondu strategických rezerv Vysočiny; * všech rozpočtových opatření souvisejících s výkonem zřizovatelské funkce, kdy dochází: a) ke změně rozpočtu kraje na základě uloženého odvodu z investičního fondu, popřípadě změny příspěvku na provoz příspěvkové organizace a zároveň jsou této organizaci z výdajové části rozpočtu kraje poskytnuty finanční prostředky ve stejném objemu formou příspěvku na provoz, popřípadě dotace na investice; b) ke zvýšení (snížení) příjmové části rozpočtu kraje o: - příjmy z prodeje movitého majetku kraje předaného příspěvkové organizaci do správy; - příjmy z pronájmu nemovitostí a movitých věcí ve vlastnictví kraje obhospodařovaných příspěvkovou organizací na základě příkazní smlouvy; - příjmy z pronájmu nemovitostí a movitých věcí ve vlastnictví kraje pronajatého příspěvkové organizaci na základě smlouvy o nájmu a zároveň je ve výdajové části rozpočtu kraje ve stejném objemu nebo objemu sníženém o dopad vyplývající ze zákona o dani z přidané hodnoty upraven u této organizace příslušný dotační titul (příspěvek na provoz, investiční dotace) na její běžný nebo investiční rozvoj; c) ke změně rozpočtu kraje v souvislosti se snížením příspěvku na provoz, resp. s odvodem z investičního fondu; d) ke změně rozpočtu kraje, kdy - dočasný nedostatek finančních zdrojů ke krytí provozních potřeb u příspěvkové organizace je nutné řešit poskytnutím návratné finanční výpomoci z rozpočtu kraje podle § 34 odst. 1 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů; - příspěvková organizace vrátí návratnou finanční výpomoc poskytnutou z rozpočtu kraje na účet svého zřizovatele; * úprav závazných ukazatelů příspěvkových organizací zřizovaných krajem; * všech ostatních rozpočtových opatření do výše 2 mil. Kč v jednotlivých případech. Předmětem svěření nejsou rozpočtová opatření prováděná na položce Nespecifikovaná rezerva v kapitole Rezerva a rozvoj kraje. |
Odpovědnost | ekonomický odbor |
Termín | 15. 12. 2009 |