RK-27-2009-45.doc RK-27-2009-45pr1.xls RK-27-2009-45pr2.xls RK-27-2009-45pr3.xls | |
Číslo materiálu | 45 |
Číslo jednací | RK-27-2009-45 |
Název | Návrh na provedení rozpočtového opatření na kapitole Sociální věci - navýšení příspěvku na provoz na krytí schodkového finančního hospodaření příspěvkových organizací a úprava limitu prostředků na platy |
Zpracoval | L. Hondlová |
Předkládá | V. Švarcová |
Počet příloh | |
Popis problému | Materiál řeší posílení příspěvku na provoz u vybraných zařízení v oblasti sociální péče v souvislosti s nižší dotací z MPSV. Usnesením č. 0712/17/2009/RK ze dne 11. 5. 2009 byly schváleny finanční plány příspěvkových organizací na rok 2009 za odvětví sociální péče se záporným výsledkem hospodaření ve výši 70 527 000 Kč. K zápornému výsledku hospodaření došlo v důsledku snížení dotace z MPSV oproti roku 2008, a to až o 50%. Náklady na energie byly ve schválených finančních plánech na rok 2009 ponechány na úrovni roku 2008 a náklady na spotřebu materiálu sníženy omezením drobného dlouhodobého hmotného majetku na nejnutnější míru. Závazný ukazatel Limit prostředků na platy byl navýšen jen o vládou schválená navýšení tarifních tabulek (zrušení tarifní tabulky č. 1 - od 1. 4. 2009 a navýšení všech tarifních tabulek o 3,5% - od 1. 6. 2009). Na základě rozborů hospodaření k 30. 6. 2009 a projednání výhledu hospodaření do konce roku s jednotlivými řediteli příspěvkových organizací, dochází k úpravě schváleného finančního plánu. Finanční plán je upraven podle skutečně vynaložených nákladů za první pololetí letošního roku a podle předpokládaného výhledu do konce roku. U všech příspěvkových organizací je také zapojeno dodatečné navýšení dotace na provoz z MPSV (návrh na navýšení byl poslán na MPSV) včetně úpravy vlastních příjmů. Při sestavování již schváleného finančního plánu však nebylo počítáno s revizemi od zdravotních pojišťoven, které v současné době, na základě informací od organizací, vedou ke snížení předpokládaných příjmů plánovaných v původních finančních plánech. Dalším vlivem, který působí na navýšení nákladů v organizacích, je i navýšení finančních prostředků na platy zaměstnanců, a to v souvislosti s nařízením vlády č. 201/2009 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů, který navyšuje mzdové prostředky u zdravotních pracovníků. V důsledku těchto skutečností nejsou organizace ani při navýšení dotace z MPSV (navýšení o 46 831 000 Kč) schopny zajistit dosažení vyrovnaného výsledku hospodaření a záporný výsledek hospodaření ke konci roku by byl ve výši 21 557 000 Kč. Při zavedení úsporného opatření ve všech organizacích (omezení nákupů jen na to nejnutnější) a zapojení rezervního a investičního fondu nejsou některé organizace schopny zajistit dosažení vyrovnaného výsledku hospodaření. Aby se ke konci roku nedostávaly do platební neschopnosti, navrhujeme těmto organizacím uvedeným v příloze 1 materiálu RK-27-2009-45 navýšit příspěvek na provoz v celkové výši 8 455 000 Kč. U některých organizací navrhujeme zapojení finančních prostředků formou stanoveného odvodu z investičního fondu a následného převedení ve formě navýšeného příspěvku na provoz příslušným příspěvkovým organizacím. Zapojením investičního fondu v celkové výši 5 693 000 Kč, budou organizace schopny zajistit úhradu potřebných nákladů. Celkové navýšení závazného ukazatele Příspěvku na provoz pro rok 2009 je tedy ve výši 14 148 000 Kč. U zbývající části finančních prostředků (ve výši 7 409 000 Kč) by organizace zapojily čerpání rezervního fondu a odložily některé plánované akce. Záporný výsledek hospodaření a jeho finanční krytí je součástí přílohy 2 materiálu RK-27-2009-45. V příloze 3 materiálu RK-27-2009-45 je přehled navýšených mzdových prostředků ke kterým došlo na základě vládou navýšených tarifních tabulek v letošním roce. Výsledek hospodaření 2009 ve schválených finančních plánech k 11. 5. 2009 v upravených finančních plánech (v srpnu 2009) - 70 527 000 Kč - 68 388 000 Kč Dodatečné vlivy zhoršující výsledek hospodaření, které nejsou zahrnuté ve schválených finančních plánech - snížení příjmů od zdravotních pojišťoven (odhadovaná částka) - navýšení mzdových prostředků zdravotních pracovníků (od 1.7.2009) Dodatečné vlivy celkem 8 658 000 Kč 5 522 000 Kč 14 180 000 Kč - ani při navýšení dotace z MPSV, zavedení úsporného opatření a zapojení investičního a rezervního fondu nejsou organizace schopny zajistit dosažení vyrovnaného výsledku hospodaření. Dotace z MPSV 2008 2009 (po připravovaném navýšení) 2009 - 2008 2009/2008 207 696 400 Kč 195 614 000 Kč -12 082 400 Kč 94,18% |
Návrh řešení | Navrhované navýšení příspěvku na provoz u příspěvkových organizací, které dosahují i po zapojení navýšené dotace z MPSV a zapojení vlastního rezervního a investičního fondu záporného výsledku hospodaření, je uvedeno v příloze 1 materiálu RK-27-2009-45. Upravený limit prostředků na platy u příspěvkových organizací, v důsledku navýšení platů u zdravotních pracovníků (nařízení vlády č. 201/2009 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů), je uvedený v příloze 1 materiálu RK-27-2009-45. Návrh vychází z principů, které kraj ve financování sociálních zařízení dlouhodobě uplatňuje: * zachovat kvalitu služeb danou personálním vybavením; * postupovat při odměňování podle platné legislativy; * zajistit péči o majetek sloužící k poskytování služeb a krýt náklady na energie tak, aby v pobytových zařízeních bylo zajištěno teplo, teplá voda pro hygienu a řádný chod stravovacích provozů. |
Stanoviska | Ekonomický odbor: Aktuální stav kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, položky Nespecifikovaná rezerva ke dni 26. 8. 2009 je 52 972 tis. Kč. |
Návrh usnesení | Rada kraje schvaluje změnu závazného ukazatele Limit prostředků na platy u příspěvkových organizací za odvětví sociální péče dle materiálu RK-27-2009-45, př. 1; ukládá ředitelům příspěvkových organizací v odvětví sociální péče zapojit volné finanční prostředky rezervního fondu k úhradě potřebných nákladů a zajistit tak dosažení vyrovnaného výsledku hospodaření ke konci roku. doporučuje zastupitelstvu kraje: * uložit odvod z investičního fondu do rozpočtu kraje příspěvkovým organizacím v odvětví sociální péče v celkové výši 5 693 000 Kč dle materiálu RK-27-2009-45, př. 1; * rozhodnout poskytnout neinvestiční dotaci příspěvkovým organizacím zřizovaným krajem v odvětví sociální péče v celkové výši 14 148 000 Kč dle materiálu RK-27-2009-45, př. 1 k zajištění vyrovnaného finančního hospodaření těchto organizací v letošním roce; * schválit rozpočtové opatření spočívající ve zvýšení příjmové části rozpočtu kraje § 4357 - Domovy, položka 2122 - Odvody příspěvkových organizací o částku 5 693 000 Kč při současném zvýšení výdajové části rozpočtu kraje kapitoly Sociální věcí, § 4357 - Domovy, položky 5331 - Neinvestiční příspěvky zřízeným příspěvkovým organizacím o částku 5 693 000 Kč dle rozpisu na jednotlivé domovy důchodců a ústavy sociální péče uvedené v materiálu RK-27-2009-45, př. 1; * schválit rozpočtové opatření spočívající ve zvýšení kapitoly Sociální věci, § 4357 - Domovy, položky 5331 - Neinvestiční příspěvky zřízeným příspěvkovým organizacím o částku 8 455 000 Kč při současném snížení kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, § 6409 - Ostatní činnosti j.n., položky Nespecifikovaná rezerva o částku 8 455 000 Kč dle materiálu RK-27-2009-45, př. 1; * schválit změnu závazných ukazatelů Příspěvek na provoz a Odvod z investičního fondu u příspěvkových organizací za odvětví sociální péče dle materiálu RK-27-2009-45, př. 1 v souvislosti s pokrytím předpokládaného schodkového finančního hospodaření u organizací zřizovaných krajem v odvětví sociální péče v letošním roce. |
Odpovědnost | odbor sociálních věcí, ekonomický odbor |
Termín | 31. 12. 2009 |