RK-19-2009-40.doc RK-19-2009-40pr1.xls RK-19-2009-40pr2.xls | |
Číslo materiálu | 40 |
Číslo jednací | RK-19-2009-40 |
Název | Návrh postupu na zabezpečení přípravy krajských projektů v oblasti dopravní infrastruktury pro období 2007 - 2013, třetí etapa příprava projektů pro období 2010-2013 |
Zpracoval | R. Handa, H. Strnadová |
Předkládá | H. Strnadová |
Počet příloh | |
Popis problému | Příprava krajských projektů v oblasti dopravní infrastruktury s cílem získat finanční podporu na realizaci investičních akcí ze strukturálních fondů Evropské unie. Kraj Vysočina je vlastníkem 1 630 km silnic II. třídy a 2 946 km silnic III. třídy. Celkem kraj vlastní 4 576 km silnic. Odbor dopravy a silničního hospodářství Krajského úřadu kraje Vysočina (dále jen ODSH ) zpracoval návrh Páteřní silniční sítě kraje Vysočina , který zohledňuje rozhodující komunikační spojení významných center osídlení a hospodářského rozvoje regionu a měl by zabezpečovat propojení mezi okresy a sousedními kraji. Tato Páteřní silniční síť kraje Vysočina by měla splňovat parametry osy dopravního spojení, na kterou by měly navazovat ostatní pozemní komunikace na území kraje Vysočina a byla schválena usnesením zastupitelstva kraje 0214/03/2006/ZK, změna č. 1 usnesením 0177/03/2008/ZK . Kvalitní pozemní dopravní síť je jedním z hlavních rozvojových parametrů pro zajištění ekonomického a hospodářského rozvoje každého regionu a zajišťuje i důležitou roli v rámci dostupnosti základních sociálních a občanských potřeb obyvatel regionu. Investiční náklady související s nezbytnou souvislou a běžnou údržbou, potažmo s budováním nových úseků pozemních komunikací či zvyšováním a zlepšováním jejich technických parametrů, patří k finančně nejnáročnějším investičním akcím. Technická i majetková příprava některých investičních projektů, které byly dosud schváleny, se jeví jako velmi problematická - popis stavu přípravy je uveden v materiálu RK-19-2009-40, př. 2. Pro další možnost čerpání zdrojů strukturálních fondů Evropské unie a zajištění včasné přípravy se jeví potřeba zařadit další nové projekty. Grafické znázornění jednotlivých úseků je uvedeno v příloze RK-19-2009-40, př. 3. Z hlediska předložení žádostí o podporu je nutné především zajistit majetkoprávní vypořádání pozemků a získat příslušné povolení (ohlášení stavby nebo územní rozhodnutí a žádost o stavební povolení) Mezi rozhodující finanční nástroje, které je možné využít pro zabezpečení realizace s ohledem na přímé investice do infrastruktury tělesa pozemní komunikace, patří zejména: * Regionální operační program NUTS II Jihovýchod 2007 - 2013 * Evropská územní spolupráce Rakousko - Česká republika 2007 - 2013 |
Návrh řešení | Odbor dopravy a silničního hospodářství navrhuje zpracovat technické a majetkoprávní podklady k úsekům uvedeným v příloze RK-19-2009-40, př. 1 tak, aby bylo možné do roku 2013 předložit žádosti o podporu do výše zmíněných operačních programů. Nutnou podmínkou, aby tyto náklady byly zařazeny mezi náklady uznatelné, však je, aby byly zřízeny zvláštní účty k jednotlivým uvažovaným projektům a veškeré finanční pohyby k jednotlivým akcím byly prováděny prostřednictvím těchto zvláštních účtů. Navrhujeme tedy, aby na projekty uvedené v příloze RK-19-2009-40, př. 1 byly vyčleněny odpovídající finanční prostředky na předfinancování. Tyto prostředky se budou převádět na zvláštní účty průběžně na základě uplatnění dodavatelských faktur v rámci smluvního plnění zakázek nutných k fyzické přípravě jednotlivých akcí. Rozdělení kompetencí v rámci přípravné fáze projektů: ODSH - zajištění projektové a další technické a obchodní přípravy akcí, veřejných zakázek, řízení fyzické realizace zakázek, zajištění inženýrského dohledu nad plněním zakázek, zpracování podkladů pro zpracování žádostí, zajištění externího zpracování finančního a ekonomického hodnocení projektu a koordinace činností souvisejících s povinnostmi vůči řídícím orgánům konkrétního operačního programu. ODSH dále ve spolupráci s Odborem ekonomickým Krajského úřadu kraje Vysočina zajistí závěrečné finanční vyhodnocení projektů. OM - zpracování podkladů v záležitostech majetkoprávních OE - založení zvláštních účtů jednotlivých projektů investičních akcí a koordinace převodu finančních prostředků na základě požadavků ODSH a spolupráce při závěrečném finančním vyhodnocení projektů. |
Stanoviska | OM: souhlasí s návrhem usnesení. OE: při uvažovaných investičních nákladech by byl konečný podíl kraje na financování uvedených projektů 218 625 tis. Kč (za podmínky 85% podílu EU a 7,5% podílu státního rozpočtu v případě získání finanční podpory z ROP). Celková požadovaná částka je nad současné finanční možnosti rozpočtu i fondů kraje, je potřeba vzít v úvahu i objem alokace finančních prostředků v ROP a zabezpečit v co největší míře uznatelnost vynaložených výdajů. Je pravděpodobné, že na předfinancování všech uvedených projektů v navrhované výši nebudou finanční prostředky z Fondu strategických rezerv dostatečné. |
Návrh usnesení | Rada kraje ukládá Odboru dopravy a silničního hospodářství Krajského úřadu kraje Vysočina a Odboru majetkovému Krajského úřadu kraje Vysočina připravit projekty uvedené v materiálu RK-19-2009-40, př. 1 k předložení do Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod a programu Evropské územní spolupráce Rakousko - Česko; schvaluje předložení žádostí o poskytnutí podpory v rámci kontinuální výzvy k předkládání projektů do Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod na realizaci projektů: * II/129 Cetoraz - Jiřičky; * II/351, II/410 od II/602 - Želetava; * II/151, III/15113 od I/38-Budeč+Štěpkov-Budkov; * II/354, II/360 Nové Město na Moravě - Svratka + Jimramov - Moravec; * III/03810 Havlíčkův Brod - Přibyslav; * Modernizace silniční sítě na hranici okresů Pelhřimov a Jihlava; * II/339 Ledeč nad Sázavou - hr. Kraje; * II/348, II/131 Štoky - Petrovice - Větrný Jeníkov; doporučuje zastupitelstvu kraje: * vzít na vědomí přípravu projektů kraje Vysočina v oblasti dopravní infrastruktury pro období 2009 - 2013 dle materiálů RK-19-2009-40, př. 1, př. 2 a RK-19-2009-40, př. 3; * schválit převod finančních prostředků z Fondu strategických rezerv na přípravu a realizaci jednotlivých projektů dle materiálu RK-19-2009-40, př. 1 na zvláštní účty jednotlivých projektů. Finance budou uvolňovány postupně dle aktuální potřeby každého projektu; * zavázat se, že v případě nedostatku zdrojů ve Fondu strategických rezerv bude předfinancování projektů dle materiálu RK-19-2009-40, př. 1 zajištěno prostřednictvím úvěru. |
Odpovědnost | odbor dopravy a silničního hospodářství, odbor majetkový, odbor ekonomický |
Termín | 31. 12. 2013 |