Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro zastupitelstvo čj. ZK-09-2005-21

ZK-09-2005-21.doc  ZK-09-2005-21pr1.doc  ZK-09-2005-21pr2.doc
Číslo materiálu21
Číslo jednacíZK-09-2005-21
NázevNávrh na řešení postupu při poskytování členského příspěvku RRAV
Zpracoval V. Kotrbová
Předkládá M. Černá
Počet příloh
Popis problémuKraj Vysočina je v současné době členem Zájmového sdružení právnických osob Regionální rozvojové agentury Vysočina (dále jen "RRAV").
Podle ustanovení § 1 odst. 2 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o krajích"), kraj jako veřejnoprávní korporace hospodaří s vlastním majetkem za podmínek stanovených zákonem.
Kraj je povinen se i jako člen jiné právnické osoby řídit při hospodaření s vlastním majetkem obecně závaznými právními předpisy. V tomto případě je to zejména:
- ustanovení § 17 zákona o krajích, které stanoví, že majetek kraje musí být využíván účelně a hospodárně v souladu s jeho zájmy a úkoly vyplývající ze zákonem vymezené působnosti,
- zákon č. 40/2004 sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o VZ"), stanoví, že zadavatel musí zakázky na služby, dodávky a stavební práce, jejichž cena překročí limit 2000 000 Kč, zadávat způsobem stanoveným zákonem o VZ a zakázky, jejichž cena nepřekročí 2000 000 Kč, transparentním a nediskriminačním způsobem za cenu obvyklou v místě plnění,
- Smlouva o založení Evropského společenství (dále jen "Smlouva o ES"), která v čl. 87 a násl. stanoví zákaz poskytování veřejné podpory (veřejnou podporou je podpora poskytovaná z veřejných prostředků, která narušuje nebo hrozí narušit hospodářskou soutěž tím, že zvýhodňuje určité podniky ...).
Dle Stanov RRAV jsou všichni členové RRAV povinni platit členské příspěvky ve stanovené výši a termínu (stanovit výši a termín splacení je pravomocí Valného shromáždění). Od svého vstupu hradil kraj Vysočina členský příspěvek každý rok formou dotace (podmínky poskytnutí dotace byly upraveny smlouvou o poskytnutí členského příspěvku). Dle čl. V odst. 3 písm. e) Stanov RRAV patří do výlučné pravomoci Valného shromáždění schvalování výše a formy (např. peněžitá/nepeněžitá plnění) členských příspěvků a termín jejich splácení.
V roce 2005 byl způsob poskytnutí členského příspěvku poněkud modifikován, a to tak, že členský příspěvek byl definován jako kompenzace ztráty způsobené RRAV poskytováním služeb obecného hospodářského zájmu definovaných krajem Vysočina. Důvodem této modifikace bylo možné porušení zákazu poskytování veřejné podpory stanoveného Smlouvou o ES. Dle pravidel Evropské komise pro definici služeb obecného hospodářského zájmu (2001/C 17/04) a rozsudku Evropského soudního dvora C-280-00 je však třeba i provozovatele takových služeb vybrat v souladu s pravidly pro zadávání veřejných zakázek tak, aby bylo zajištěno hospodárné a účelné využití veřejných prostředků.
Co se právní formy RRAV týče, jedná se o zájmové sdružení právnických osob založené podle zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů. Hlavní náplň činnosti RRAV je stanovena ve Stanovách a je doplněna o podnikatelskou činnost.
Vzhledem k tomu, že RRAV je podnikatelem ve smyslu Smlouvy o ES, není možné v případě, kdy není dodavatel vybrán postupem podle zákona o VZ, vyloučit nebezpečí porušení zákazu poskytování veřejné podpory.
Další problém, který by mohl vzniknout v případě zachování současného stavu, je možný rozpor se zákonem VZ, a to zejména vzhledem k výši příspěvku, který je RRAV ze strany kraje poskytován, a za který RRAV jako protiplnění poskytuje kraji Vysočina služby.
Návrh řešení S ohledem na ustanovení obecně závazných právních předpisů je navrhováno poskytnutí členského příspěvku ve formě dotace v limitu de minimis (tedy nejvýše 100 000 EUR za 3 roky za podmínek stanovených Nařízením Komise č. 69/2001 ze dne 12. 1. 2001). Poskytování podpory v režimu de minimis je eliminováno nebezpečí porušení zákazu poskytování veřejné podpory stanovené ve Smlouvě o ES.

Vzhledem k tomu, že kraj Vysočina poskytl RRAV v roce 2005 členský příspěvek ve výši 2 000 000 Kč a v roce 2004 členský příspěvek ve výši 1 000 000 Kč, je limit stanovený Nařízením Komise č. 69/2001 - tedy 100 000 EUR za 3 roky, vyčerpán, není možné v režimu de minimis v roce 2006 RRAV poskytnout příspěvek peněžité i nepeněžité povahy.

Podle ustanovení § 35 odst. 2 písm. l) zákona o krajích je zastupitelstvu kraje vyhrazeno rozhodovat o účasti v již založených právnických osobách. Podle ustanovení § 36 písm. c) zákona o krajích je zastupitelstvu kraje vyhrazeno rozhodovat o poskytování dotací v hodnotě nad 200 000 Kč jedné fyzické nebo právnické osobě v kalendářním roce.

Představitelé Regionální rozvojové agentury Vysočina byli s návrhem řešení seznámeni.
StanoviskaFinanční výbor Zastupitelstva kraje Vysočina usnesením č. 023/07/2005/FV upozornil zastupitelstvo kraje na rizika způsobu poskytování členského příspěvku RRAV a doporučil zastupitelstvu kraje výběr z variant 2b a 3 podle materiálu ZK-09-2005-21, př. 1.

Výbor regionálního rozvoje Zastupitelstva kraje Vysočina usnesením č. 019/06/2005/VRR doporučil Zastupitelstvu kraje Vysočina schválit variantu č. 2b podle materiálu ZK-09-2005-21, př. 1, která navrhuje setrvání v RRAV, poskytnutí členského příspěvku ve formě de minimis (tedy nejvýše 100 000 EUR za 3 roky za podmínek stanovených Nařízením komise č. 69/2001). Dále zadávat zakázky za podmínek stanovených zákonem o VZ a vnitřními předpisy kraje Vysočina.

V materiálu ZK-09-2005-21, př. 2 je obsažen komentář k materiálu RRAV obsahujícímu stanovisko RRAV k možnému porušení zákazu poskytování veřejné podpory. Komentář je zapracován do původního textu, barevně odlišen a zvýrazněn kurzívou.

Rada kraje Vysočina na svém jednání dne 6. 12. 2005 usnesením č. 1609/38/2005/RK doporučila zastupitelstvu kraje rozhodnout o poskytování členského příspěvku Regionální rozvojové agentuře Vysočina v režimu stanoveném Nařízením Komise č. 69/2001 ze dne 12. 1. 2001 a navrhnout Valnému shromáždění Regionální rozvojové agentury Vysočina stanovit členský příspěvek kraje Vysočina na rok 2006 ve výši 0 Kč.
Návrh usneseníZastupitelstvo kraje
rozhoduje
o poskytování členského příspěvku Regionální rozvojové agentuře Vysočina v režimu stanoveném Nařízením Komise č. 69/2001 ze dne 12. 1. 2001;
navrhuje
Valnému shromáždění Regionální rozvojové agentury Vysočina stanovit členský příspěvek kraje Vysočina na rok 2006 ve výši 0 Kč.
Odpovědnost ORR
Termín průběžně
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz