Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro zastupitelstvo čj. ZK-02-2008-80

ZK-02-2008-80.doc  ZK-02-2008-80pr1.xls  ZK-02-2008-80pr2.xls
Číslo materiálu80
Číslo jednacíZK-02-2008-80
NázevNávrh finančního plánu příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina na rok 2008 za odvětví sociální péče včetně rozpočtového opatření - změna závazného ukazatele příspěvek na provoz
Zpracoval L. Hondlová
Předkládá J. Vondráček
Počet příloh
Popis problémuPříspěvkové organizace zřízené krajem Vysočina hospodaří podle finančního plánu. Finanční plán zahrnuje vedle výnosových a nákladových ukazatelů a výsledku hospodaření rovněž tvorbu a čerpání peněžních fondů (rezervní a investiční fond, fond odměn a FKSP). Jeho součástí jsou i finanční vztahy k rozpočtu zřizovatele a investiční a odpisový plán. Finanční plán schvaluje na základě zřizovacích listin zřizovatel.
Pro rok 2008 se výrazně změnily finanční podmínky příspěvkových organizací kraje. Příspěvkové organizace kraje obdržely místo 245 mil. Kč v roce 2007 pouze 195 mil. Kč, tedy o 50 mil. Kč méně. Jejich příjmy tak meziročně klesají. Kromě dotace MPSV byl také výrazně snížen příspěvek kraje na provoz. V roce 2007 kraj vynaložil na příspěvky na provoz přes 42 mil. Kč, přičemž téměř 17 mil. Kč z uvedené částky bylo použito na krytí předfakturace provedených oprav. Na vlastní provoz tedy kraj přispěl částkou přes 25 mil. Kč. S ohledem na pozitivní vývoj v roce 2007 byly při sestavování rozpočtu prostředky na příspěvek na provoz omezeny na 12 mil Kč (pokles o 13 mil. Kč). Celkový pokles objemu prostředků z těchto zdrojů je tedy o 63 mil. Kč. Tento vývoj je v globálních objemech popsán v materiálu ZK-02-2008-80, př. 1.
Odbor sociálních věcí a zdravotnictví se tímto poklesem zabývá od ledna, kdy příspěvkové organizace zpracovaly první výhled výnosů a nákladů, ve kterém vyčíslily výrazné ztráty. Rozhodování o jejich řešení bylo odloženo na dobu po uzavření účetnictví roku 2007, aby bylo možné provést meziroční srovnání. I v dalším kole přípravy finančních plánů byly vyčísleny předpokládané ztráty přibližně ve výši 45 mil. Kč, a to v situaci, kdy část organizací předpokládá vyšší příjmy z prodeje služeb a snížení nákladů oproti roku 2007. Celá situace je popsána v materiálu ZK-02-2008-80, př. 2.
Návrh řešení Navrhujeme, aby zastupitelstvo kraje schválilo zvýšení prostředků na kapitole Sociální věci o 15 mil. Kč. Zároveň doporučujeme, aby rada kraje byla zmocněna k navýšení příspěvků na provoz rozdělením těchto 15 mil. Kč a dalších 6 mil. Kč, které jsou k tomuto rozdělení alokovány na kapitole Sociální věci s tím, že o vývoji hospodaření za první pololetí bude zastupitelstvo rada informovat.
Rada kraje na svém zasedání dne 18. 3. schválila tvorbu a použití peněžních fondů a plány čerpání investičního fondu a odpisové plány. Pro řešení havarijních situací zmocnila ředitele k použití prostředků z fondů po předchozím souhlasu odvětvového a majetkového odboru.
Vlastní plán výnosů a nákladů vzhledem k předpokládaným ztrátám zatím rada kraje vzala pouze na vědomí s tím, že bude projednána jejich optimalizace. Výše uvedených 21 mil. Kč představuje první výpomoc příspěvkovým organizacím na úseku sociálních služeb s tím, že jejich situace může být podle dalšího vývoje následně znovu řešena. 1. 4. bude možné plán výnosů a nákladů již schválit se započtením navýšených provozních prostředků.
StanoviskaEkonomický odbor k předloženému materiálu nemá připomínky.
Odbor majetkový souhlasí s tímto předloženým materiálem.
Rada kraje
doporučila usnesením č. 0379/10/2008/RK
zastupitelstvu kraje:
* schválit v rámci výdajové části rozpočtu kraje rozpočtové opatření spočívající ve zvýšení kapitoly Sociální věci, 4357 - Domovy o částku 15 000 tis. Kč při současném snížení kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, § 6409 - Ostatní činnosti j.n., položky Nespecifikovaná rezerva o stejnou částku 15 000 tis. Kč s určením na krytí předpokládaného schodkového finančního hospodaření organizací zřizovaných krajem v odvětví sociální péče v letošním roce;
* svěřit radě kraje provedení jednorázového rozpočtového opatření u kapitoly Sociální věci, § 4357 - Domovy týkajícího se rozdělení částky ve výši 21 000 tis. Kč (z toho: schválený rozpočet 6 000 tis. Kč a návrh rozpočtového opatření 15 000 tis. Kč) ke zvýšení příspěvku na provoz u organizací zřizovaných krajem v odvětví sociální péče;
* uložit radě kraje informovat zastupitelstvo kraje o vývoji hospodaření příspěvkových organizací odvětví sociální péče za 1. pololetí 2008;


Finanční výbor Zastupitelstva kraje Vysočina usnesením 014/03/2008/FV
vzal na vědomí
zprávu o ekonomické situaci poskytovatelů sociálních služeb v kraji Vysočina a
doporučil
projednání financování příspěvkových organizací kraje na úseku sociálních služeb na březnovém zastupitelstvu kraje.
Návrh usneseníZastupitelstvo kraje
schvaluje
v rámci výdajové části rozpočtu kraje rozpočtové opatření spočívající ve zvýšení kapitoly Sociální věci, 4357 - Domovy o částku 15 000 tis. Kč při současném snížení kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, § 6409 - Ostatní činnosti j.n., položky Nespecifikovaná rezerva o stejnou částku 15 000 tis. Kč s určením na krytí předpokládaného schodkového finančního hospodaření organizací zřizovaných krajem v odvětví sociální péče v letošním roce;
svěřuje
radě kraje provedení jednorázového rozpočtového opatření u kapitoly Sociální věci, § 4357 - Domovy týkajícího se rozdělení částky ve výši 21 000 tis. Kč (z toho: schválený rozpočet 6 000 tis. Kč a návrh rozpočtového opatření 15 000 tis. Kč) ke zvýšení příspěvku na provoz u organizací zřizovaných krajem v odvětví sociální péče;
ukládá
radě kraje informovat zastupitelstvo kraje o vývoji hospodaření příspěvkových organizací odvětví sociální péče za 1. pololetí 2008.
Odpovědnost odbor zdravotnictví a sociálních věcí, ekonomický odbor
Termín 31. 12. 2008
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz