Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-21-2007-04

RK-21-2007-04.doc  RK-21-2007-04pr1.doc
Číslo materiálu04
Číslo jednacíRK-21-2007-04
NázevProblematika ochrany před hlukem a vibracemi z provozu na pozemních komunikacích
Zpracoval P. Kolář, H. Motlová
Předkládá P. Kolář, L. Staněk
Počet příloh
Popis problémuJedná se o návrh řešení problematiky hluku a vibrací jejímiž zdroji je provoz na pozemních komunikacích - silnicích ve vlastnictví kraje.
Zákon č. 258/2000 Sb. O ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů řeší v dílu 6 i problematiku ochrany před hlukem, vibracemi a neionizujícím zářením.
Dle ustanovení § 30 vlastník, případně správce pozemní komunikace jejichž provozem vzniká hluk, je povinen technickými, organizačními a dalšími opatřeními v rozsahu stanoveném tímto zákonem a prováděcím právním předpisem zajistit, aby hluk nepřekračoval hygienické limity upravené prováděcím právním předpisem pro chráněný venkovní prostor a chráněné vnitřní prostory staveb a chráněné venkovní prostory staveb a aby bylo zabráněno nadlimitnímu přenosu vibrací na fyzické osoby.
Zjednodušeně řečeno zákon umožňuje požádat orgán ochrany veřejného zdraví o povolení časově ohraničené výjimky v případech překročení hlukových limitů při současném návrhu na způsob a čas řešení.
Problematika hluku z provozu pozemních komunikací je záležitost provozní a proto byl dodatkem č. 77 zřizovací listiny Krajské správě a údržbě silnic Vysočiny rozšířen předmět činnosti o úkoly stanovené zákonem č. 258/2000 Sb.
V současné době je řešen konkrétní problém vyvstalý na základě kontrolního zjištění Krajské hygienické stanice kraje Vysočina. Jedná se o zjištěné překročení hygienických limitů hluku pro denní i noční dobu u rodinného domu č.p. 53 a pro denní dobu u rodinného domu č.p. 82 v Kostelci u Jihlavy u silnice II/406. Na základě tohoto zjištění provedla Krajská hygienická stanice odborný výpočet pravděpodobného rozsahu obytné výstavby v okolní silnice II. třídy - průtah obcí Kostelec, ve kterém došlo k překročení platných limitů Leq = 70 dB ve dne nebo v noci 60 dB. Z přílohy odborného výpočtu Krajské hygienické stanice "Identifikace chráněné zástavby zasažené hlukem" vyplývá, že hlukem je zasaženo 128 obyvatel, tj. 30 obytných domů a odhad nákladů spojených s individuálními protihlukovými opatřeními (výměna oken s vyšší neprůzvučností) je minimálně 1 450 000,- Kč.
Pro informaci dále uvádíme, že v případě dalšího měření u rodinných domů u silnice II/406 v městě Třešť prováděného KHSV nebylo překročení hygienických limitů hluku zjištěno.
Krajský úřad zadal Advokátní kanceláři Mgr. Daniela Přibylová, Mgr. Petr Sikora právní rozbor problematiky ochrany před hlukem dle zákona č. 258/2000 Sb. Tento právní rozbor je obsahem materiálu RK-20-2007-04 př. 1.
Návrh řešení Problematika ochrany před hlukem zejména z provozu pozemních komunikací je v poslední době poměrně často medializovaná. Je to s ohledem na stávající stav silniční sítě, její časté vedení městskou zástavbou a stále narůstající intenzitu dopravy problém, jehož řešení bude znamenat poměrně značný finanční dopad na vlastníky komunikací. V některých konkrétních případech bude velmi obtížné, ne-li nemožné nalézt taková technická nebo jiná řešení k eliminaci překročení hygienických limitů hluku. Současná zákonná úprava sice připouští provozování zdroje hluku pokud nelze z vážných důvodů hygienické limity dodržet a to za předpokladu prokázání, že hluk bude omezen na rozumně dosažitelnou míru, kterou se rozumí poměr mezi náklady a jejich přínosem, ale pouze na časově omezenou dobu.
KSÚSV na základě kompetence dané jí zřizovací listinou bude vytipovávat úseky silnic II. a III. třídy s potencionálním překročením hladin hluku, bude zajišťovat měření a případné zpracování návrhů opatření k eliminaci nadměrné hlukové zátěže s následnými žádostmi o výjimky doloženými způsobem a časem realizace opatření. Rovněž vlastní opatření budou realizována prostřednictví KSÚSV. Samotná měření a zpracování návrhů jsou poměrně složitá a finančně náročná záležitost a musí být zajišťována prostřednictvím autorizovaných osob. Nepoměrně finančně náročnější však budou případná technická opatření.
Finanční náklady spojené s realizací protihlukových či antivibračních opatření nese vlastník. Kraj Vysočina pověřil v souladu se zákonnou úpravou správce komunikací - KSÚSV - činnostmi směřujícími k zajištění opatření eliminace nadměrného hluku či vibrací. K budoucímu zajištění realizace konkrétních opatření je nutné poskytnout odpovídající finanční prostředky do rozpočtu KSÚV.
Návrh usnesení předpokládá vzít na vědomí informaci o řešení problematiky hluku a vibrací způsobovaného provozem na pozemních komunikacích, vyslovit souhlas s navrženým postupem a uložit řediteli KSÚSV a ODSH uplatnit do rozpočtu kraje na jednotlivé roky finanční prostředky potřebné k realizaci konkrétních opatření.
StanoviskaODSH:
Materiál byl vypracován společně s odborem majetkovým a se správcem komunikací tj. KSÚSV na základě zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví. ODSH společně s odborem majetkovým doporučuje v rámci preventivního postupu vytipovat problematické úseky pozemních komunikací ve vlastnictví kraje Vysočina a provést měření hladiny hluku a dle výsledků provedených měření požádat o výjimku dle ustanovení § 31 odst. 1 tohoto zákona. Provedená měření budou zároveň podkladem pro navržení nápravných opatření, která budou součástí žádosti o udělení výjimky. ODSH zároveň prověřil situaci v oblasti problematiky ochrany před hlukem v ostatních krajích s tím, že v rámci krajů jsou uplatňovány 2 přístupy:
a) skupina krajů, která nepožádala o výjimky a řeší jednotlivé případy na základě měření orgánů hygieny
kraj Ústecký, Plzeňský, Karlovarský, Liberecký.
Liberecký kraj řeší jednotlivé případy a do výměny oken musel vložit finanční částku do 1 mil. Kč.
b) skupina krajů, která požádala o výjimky dle zákona
kraj Královéhradecký, Moravskoslezský, Zlínský, Olomoucký, Středočeský, Jihočeský, Pardubický, Jihomoravský.
Kraj Jihočeský provádí v rámci přijatých opatření výměnu oken od roku 2005 v roční výši přibližně 7 mil. Kč. Kraj Moravskoslezský má požádáno o výjimky od roku 2002, výše nákladů na přijatá opatření je přibližně 3 mil. ročně. Olomoucký kraj má požádáno od roku 2002, přijatá opatření v letech 2003 - 2006 představují 10 mil. Kč, v roce 2007 požádali o hlukovou studii na silnicích II. a III. tříd a do konce roku budou žádat o výjimky na další období. Středočeský kraj má požádáno o výjimky do roku 2010 a prováděl výměnu oken (bez udání finančních nákladů).

Zákon č. 222/2006 Sb., o změně zákona o integrované prevenci a některých dalších zákonů v návaznosti na zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví ukládá Ministerstvu zdravotnictví pořídit do 30. 6. 2007 strategické hlukové mapy pro okolí pozemních komunikací, po kterých projede více než 6 000 000 vozidel za rok a do 30. 6. 2012 hlukové mapy pro všechny hlavní pozemní komunikace (po kterých projede více jak 3 000 000 vozidel za rok). Dále tento zákon ukládá krajským úřadům pořídit do 18. 7. 2008 akční plány pro okolí pozemních komunikací, které jsou ve vlastnictví kraje, a po kterých projede více než 6 000 000 vozidel za rok a do 18. 7. 2013 pořídit akční plány pro okolí hlavních pozemních komunikací ve vlastnictví kraje nebo obcí ve správním území kraje. Z výše uvedeného vyplývá, že do 18. 7. 2008 se pořízení akčního plánu pravděpodobně vztahuje na průjezdní úsek silnice II/150 v Havlíčkově Brodě a průjezdního úseku silnice II/602 a II/352 v Jihlavě (na základě provedeného sčítání dopravy v roce 2005).
Návrh usneseníRada kraje
bere na vědomí
informaci o řešení problematiky hluku a vibrací způsobovaného provozem na pozemních komunikacích v rámci silnic II. a III. třídy v kraji Vysočina;
souhlasí
s postupem navrženým v materiálu RK-21-2007-04;
ukládá
řediteli Krajské správy a údržby silnic Vysočiny, příspěvkové organizaci a ODSH v rámci přípravy rozpočtu kraje Vysočina na jednotlivé roky uplatnit finanční prostředky potřebné k realizaci protihlukových a antivibračních opatření.
Odpovědnost KSÚSV, ODSH
Termín průběžně
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz