RK-22-2006-74.doc RK-22-2006-74pr1.pdf | |
Číslo materiálu | 74 |
Číslo jednací | RK-22-2006-74 |
Název | Podání žádosti o dotace pro poskytovatele sociálních služeb pro rok 2007 na Ministerstvo práce a sociálních věcí a příprava střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb |
Zpracoval | A. Řehořová, J. Bína |
Předkládá | V. Švarcová |
Počet příloh | |
Popis problému | Dotační řízení pro rok 2007: Ministerstvo práce a sociálních věcí (dále jen "MPSV") vyhlásilo výběrové dotační řízení pro rok 2007 pro právnické a fyzické osoby, které poskytují sociální služby. Dotační řízení je rozděleno do dvou podprogramů - Program podpory A je určen pro podporu poskytování sociálních služeb, které mají místní či regionální charakter; Program podpory B se týká sociálních služeb s celostátní či nadregionální úrovní. Pravidla a podmínky pro poskytnutí dotace, postup pro podání žádosti, postup a kritéria pro hodnocení žádosti a stanovení výše dotace, pravidla a podmínky pro čerpání, kontrolu a vyúčtování dotace pro rok 2007 jsou uvedeny v Metodice MPSV ČR pro poskytování dotací ze státního rozpočtu poskytovatelům sociálních služeb pro rok 2007 v oblasti podpory poskytování sociálních služeb (dále jen "metodika"), která je uvedena v materiálu RK-22-2006-74, př. 1. Metodika již zavádí postup upravený v zákoně č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Ten vstoupí v účinnost od 1. 1. 2007 a pro financování provozu sociálních služeb již bude od tohoto data závazný. Přípravná fáze však probíhá ještě před jeho účinností. O dotaci pro rok 2007 mohou podle této metodiky žádat pouze právnické nebo fyzické osoby, které před dnem nabytí účinnosti zákona o sociálních službách, poskytují služby sociální péče nebo sociální služby podle dosavadních právních předpisů a které zároveň čerpaly dotaci ze státního rozpočtu či rozpočtu kraje a obce, a to do doby podání žádosti. Tento dotační systém se nyní vztahuje kromě nestátních neziskových organizací také na příspěvkové organizace kraje i na obce a jejich příspěvkové organizace. Již nebude vyplácena dotace kraji na zřizovatelskou působnost v sociálních službách a dotace, které dostávají obce ze státního rozpočtu na lůžko v domovech důchodců a v ústavech sociální péče. Pro program podpory A se dotace ze státního rozpočtu poskytuje na základě souhrnné žádosti o poskytnutí dotace, kterou předkládá krajský úřad a která zahrnuje požadavky poskytovatelů sociálních služeb na dotaci, kteří poskytují sociální služby na území kraje. Tato žádost rovněž obsahuje vyjádření krajského úřadu o výši podpory příslušné sociální služby dle metodiky MPSV. MPSV z důvodu jednotného postupu krajských úřadů při hodnocení žádostí poskytovatelů sociálních služeb stanovilo Zásady hodnocení žádostí poskytovatelů sociálních služeb podaných v rámci programu podpory A. Krajský úřad by měl provést hodnocení žádostí v souladu s těmito zásadami. Poskytovatelé sociálních služeb budou tedy podávat žádost o dotaci příslušnému krajskému úřadu, na jehož území jsou služby poskytovány. Žádost musí být předložena v písemné i elektronické podobě na předepsaném formuláři nejpozději do 31. srpna 2006. Příspěvkové organizace zřizované a provozované krajem podávají žádost o dotaci kraji/krajskému úřadu, který je zřizuje. V žádostech se mimo jiné uvádí i údaj o předpokládané dotaci kraje v roce 2007 a to v době, kdy ještě není projednáván rozpočet kraje a ze strany kraje nebyly dotace přislíbeny. V žádostech, které byly v dřívějších letech podávány přímo ministerstvu, žadatelé zpravidla uváděli údaj o výši dotaci naposledy schválené krajem. Při stávající podobě metodiky MPSV bude asi obtížné zabránit tomu, aby žadatelé do žádostí uváděli v údajích o dotaci z rozpočtu kraje výši dotace přidělenou v roce 2006. Pokud tyto částky žadatelé uvedou, bude se jednat o předpoklad žadatele uvedený s vědomím, že rozpočet kraje ani dotace pro rok 2007 nebyly schváleny. V souvislosti s touto problematikou odbor sociálních věcí a zdravotnictví požádal odbor ministerstvo o doporučení postupu. Krajský úřad bude tedy provádět sběr žádostí od všech poskytovatelů sociálních služeb na území kraje (nestátních neziskových organizací, obcí a příspěvkových organizací zřizovaných obcí, kraje a příspěvkových organizací zřizovaných krajem, fyzických osob). Souhrnnou žádost podává krajský úřad na MPSV do 30. října 2006. MPSV projedná přijatou souhrnnou žádost o dotaci s příslušným krajským úřadem. MPSV stanoví výši dotace v úhrnu za jednotlivé kraje na rok 2007 na základě posouzení souhrnné žádosti o poskytnutí dotace a na základě celkového ročního objemu finančních prostředků rozpočtovaných v závazném ukazateli pro rok 2007. Souhrnné žádosti o poskytnutá dotace projednává a posuzuje dotační komise MPSV ČR a navrhuje výši dotací jednotlivým poskytovatelům sociálních služeb. Předběžné výsledky dotačního řízení budou zveřejněny nejpozději do konce prosince 2006. O výsledcích vyrozumí MPSV písemně příslušný krajský úřad. Žadatel - poskytovatel sociální služby je o výsledku dotačního řízení vyrozuměn písemně odborem sociálních služeb MPSV. Dotace ze státního rozpočtu se bude poskytovatelům sociálních služeb na místní a regionální úrovni vyplácet prostřednictvím rozpočtu kraje a bude poskytována čtvrtletně. V současné době odbor sociálních věcí a zdravotnictví zajišťuje informování poskytovatelů sociálních služeb o výše uvedených změnách v přiznávání dotací ze státního rozpočtu prostřednictvím tisku, webových stránek i přímou komunikací elektronickou poštou nebo telefonem. Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb: Metodika mimo jiné stanoví, že při tomto posuzování postupuje krajský úřad v souladu se zpracovaným střednědobým plánem rozvoje sociálních služeb kraje. V případě, že tento plán rozvoje sociálních služeb kraje není zpracován, popíše krajský úřad v žádosti, jak bylo při stanovení návrhu výše dotací přihlíženo k místním či regionálním potřebám z hlediska dostupnosti pro uživatele služeb. Kromě toho nedávno schválený zákon o sociálních službách krajům přímo ukládá zpracovávat střednědobé plány rozvoje sociálních služeb, zatímco obcím povinnost strategického plánování neukládá. Počítá však s tím, že krajské plány budou podkladem nejen pro dotační politiku na krajské úrovni, ale i na celostátní úrovni. Znamená to tedy, že práci na střednědobém plánu musí kraj do budoucna věnovat značnou pozornost. Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb zpracovává kraj podle zákona ve spolupráci s obcemi na území kraje, se zástupci poskytovatelů a uživatelů. Ze zákona musí obsahovat ekonomickou analýzu v plánu identifikovaných potřeb a způsob jeho finančního zajištění. V kraji Vysočina je realizován projekt "Komunitní plánování sociálních služeb v kraji Vysočina", ze kterého bude možno využít při zpracování žádosti výstupy týkající se analýzy poskytovatelů. V době předkládání souhrnné žádosti o dotace kraje, k níž by měl být plán přiložen, ještě nebude proces komunitního plánování v obcích zapojených do projektu ukončen. Proto nebude možné při zpracování střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb použít kompletní výstupy z komunitního plánování obcí. Ty budou využity při jeho aktualizaci. U obcí, které již mají zpracovány komunitní plány sociálních služeb (Havlíčkův Brod, Pelhřimov, Třebíč), budou použity cíle a priority těchto plánů. Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb by měl být strukturován na: a) analytickou část - analýzu poskytovatelů (zdroj "Komunitního plánování sociálních služeb v kraji Vysočina") - demografické údaje o kraji (zdroj datový sklad kraje) - SWOT analýza (zdroj Program rozvoje kraje) - stanoviska obcí k potřebnosti konkrétních služeb (kde je to možné, podložené komunitním plánem) - analýza finančních zdrojů b) strategická část - stanovení cílů a priorit (dosažení rovnoměrné dostupnosti základní sítě sociálních služeb, optimalizace a specializace služeb) - popis procesu aktualizace plánu (především doplnění o analýzu uživatelů) - postup financování z úrovně kraje Složení pracovní skupiny: Komisí sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina bylo doporučeno následující složení pracovní skupiny pro zpracování střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb: 3 zástupci uživatelů: 1 zdravotně postižený 1 senior 1 rodič postiženého dítěte 3 zástupců poskytovatelů: 2 zástupci nestátních neziskových organizací 1zástupce příspěvkové organizace (bude oslovena Asociace poskytovatelů sociálních služeb v kraji Vysočina) 4 zástupci zadavatelů: 2 zástupci kraje Vysočina 2 zástupci obcí |
Návrh řešení | Odbor sociálních věcí a zdravotnictví doporučuje radě kraje, aby vzala na vědomí informaci o souvisejících procesech, kterými jsou dotační řízení Ministerstva práce a sociálních věcí a příprava střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb. Dále doporučujeme, aby rada kraje schválila složení pracovní skupiny pro jeho přípravu, jak je výše uvedeno. |
Stanoviska | Stanoviska nebyla vyžádána. |
Návrh usnesení | Rada kraje bere na vědomí informace o financování poskytovatelů sociálních služeb na místní a regionální úrovni a o přípravě střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb dle materiálu RK-22-2006-74 a materiálu RK-22-2006-74, př. 1 a schvaluje složení pracovní skupiny pro přípravu návrhu střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb dle materiálu RK-22-2006-74. |
Odpovědnost | OSVZ |
Termín | 31. 10. 2006 |