RK-27-2005-27.doc RK-27-2005-27pr1.xls | |
Číslo materiálu | 27 |
Číslo jednací | RK-27-2005-27 |
Název | Návrh na provedení rozpočtového opatření kapitoly Školství - financování IT |
Zpracoval | H. Moravcová |
Předkládá | Z. Ludvík |
Počet příloh | |
Popis problému | Odbor školství, mládeže a sportu ve spolupráci s odborem informatiky připravily návrh na další přidělení finanční dotace z krajských zdrojů na obměnu zastaralého vybavení v oblasti ICT některých škol. Požadavky škol byly předkládány formou projektů. O dotaci na výpočetní techniku žádají a doporučeny k realizaci byly projekty následujících škol. * Gymnázium Jihlava, Jana Masaryka 1 * Gymnázium Žďár nad Sázavou, Neumanova 2 * Střední průmyslová škola textilní Jihlava - Helenín, Hálkova 42 * Obchodní akademie dr. Albína Bráfa Třebíč, Bráfova 9 1. Gymnázium Jihlava Škola řeší nedostatek vybavení výpočetní technikou v učebně cizích jazyků, učebně fyziky a matematiky. Na gymnáziu je vyhrazeno celkem 5 menších učeben pro výuku cizích jazyků a v nich se vyučuje více než 120 jazykových skupin žáků (angličtina, němčina, francouzština, španělština, ruština, latina). Pouze jedna učebna je vybavena sluchátky a jednoduchým programem. V žádné z učeben není vybavení výpočetní technikou. V současné době není zájem o studium přírodovědeckých oborů. Příčinou je velká abstraktnost probíraných celků. Tvůrčí myšlení žáků by bylo možné aktivovat využitím řady programů pro výuku přírodních věd a zapojením žáků do výuky. Gymnázium je středem zájmu i zahraničních studentů, kteří přijíždějí na krátkodobé i dlouhodobé stáže. Výuka s využitím multimediální techniky je i pro ně přijatelnější. Pro výuku matematiky neexistují ve škole stabilní prostory pro operativní uložení a aplikaci klasických matematických pomůcek. Možnost využití prostředků výpočetní techniky pro matematiku je minimální. S pomocí jedné učebny sousední průmyslové školy a vybavením této učebny pro matematická cvičení by byla situace školy na další školní rok vyřešena. V budoucnu by byla potřebná ještě jedna takto vybavená učebna. Cílem školy je: * vybavit dvě jazykové učebny audiotechnikou (ovládací pult, sluchátka, magnetofon), dataprojektor a základní nábytek (lavice, židle, knihovny); * vybavení odborné učebny fyziky videorekordérem + DVD, dataprojektorem, videokamerou a jedním osobním počítačem a vybavení laboratoře fyziky dataprojektorem; * vybavení jedné učebny osobním počítačem, základním softwarem, dataprojektorem, tabulí, nezbytným nábytkem (stůl + skříň) a modely pro matematiku. Dle podrobnějšího rozpisu v příloze 1, tab. 1 materiálu RK-27-2005-27 navrhuje Gymnázium Jihlava financování z rozpočtu zřizovatele prostředky neinvestičními ve výši 531 tis. Kč. Gymnázium Jihlava se bude na financování podílet prostředky ve výši 411 tis. Kč. Z toho dar - sponzorství od Občanského sdružení bude ve výši 100 tis. Kč, 120 tis. Kč se navrhuje krýt z investičního fondu organizace, částka 191 tis. Kč je neinvestičního charakteru a za tím účelem se navrhuje odvod z investičního fondu školy do rozpočtu zřizovatele a ve stejné výši poskytnutí provozních prostředků zřizovatelem. 2. Gymnázium Žďár nad Sázavou V roce 2004 schválila Národní agentura Socrates mezinárodní projekt v rámci aktivity Comenius 1, kterého se účastnilo Gymnázium Žďár nad Sázavou spolu s dalšími evropskými středními školami (The Purbeck School ve Velké Británii, Libanon Lyceum v Holansku, Keravan Ammasttiopisto ve Finsku a Städtische Friedrich - List - Wirtschaftschule v Německu). Jedná se o projekt dlouhodobý, s názvem "ICT in the European Classroom - Teaching and Learning Strategies" a v jeho rámci proběhlo zatím několik výměnných setkání učitelů zmíněných škol. V příštím roce se chystají výměnné pobyty studentů mezi zmíněnými školami. Hlavní částí projektu je výměna zkušeností z používání informačních technologií ve výuce. Naprostá většina učitelského sboru Gymnázia Žďár nad Sázavou prošla školením v rámci SIPVZ a velká část pravidelně výpočetní techniku v hodinách používá, někteří dokonce vytváří vlastní výukové prezentace. Velmi často učebnu VT navštěvují učitelé biologie, zeměpisu a cizích jazyků. Na gymnáziu je v současné době jedna učebna VT vybavená 16 ks PC připojenými k internetu, která již současným potřebám žáků a kreaktivitě a iniciativě učitelů nedostačuje. Cílem školy je: * v dohledné době vybudovat novou učebnu VT vybavenou 16 ks PC připojenými k internetu. Tyto PC by měly škole zajistit rovněž účast na videokonferencích, které budou pravidelně probíhat mezi studenty a učiteli všech škol zapojených do mezinárodního projektu Socrates. Součástí učebny bude rovněž dataprojektor. Dle podrobnějšího rozpisu v příloze 1, tab. 2 materiálu RK-27-2005-27 navrhuje Gymnázium Žďár nad Sázavou financování výpočetní techniky z rozpočtu zřizovatele a to prostředky neinvestičními ve výši 448 tis. Kč a prostředky investičními ve výši 11 tis. Kč. Gymnázium Žďár nad Sázavou se na financování bude podílet investičními prostředky ve výši 100 tis. Kč (dataprojektor) z investičního fondu školy. Usnesením 0698/18/2005/RK dne 24. 5. 2005 byl plán čerpání investičního fondu Gymnázia Žďár nad Sázavou schválen, včetně nákupu dataprojektoru. 3. Střední průmyslová škola textilní Jihlava Škola disponuje počítačovou učebnou (16 PC), která plně vyhovuje požadovaným nárokům na aplikaci grafických programů a instalaci elektronických per - tabletů. Rozšíření výuky bude realizováno softwarem Adobe Photoshop CS - profesionální standard digitálního zpracování obrazů na stolních počítačích a elektronickým perem - tabletem, které bude nainstalováno do již zmíněné počítačové učebny. Dále bude nainstalováno 3 ks software Adobe Photoshop na počítače učitelů vyučujících grafiku, aby měli možnost připravovat se na výuku. Kombinace Photoshopu a tabletu umožní studentům intuitivní tvorbu počítačové grafiky. Tvorba grafiky pomocí tabletu se velmi přibližuje tradičním technikám kresby a malby a je mnohem přirozenější než práce s myší. Implementace VT do výuky zkvalitní a zprofesionalizuje práci studentů, včetně prezentace v elektronické podobě. Bude podpořena mimoškolní aktivita studentů (např. příprava na talentové zkoušky na VŠ, které zvláště na uměleckých oborech stojí dnes nad rámec učiva SŠ). Studenti mohou technologie využívat také při práci na evropských projektech Socrates a Mládež, do kterých je škola zapojena. Cílem školy je: * 16 ks studentských PC vybavených tabletem a softwarem Adobe Photoshop; * 3 ks učitelských PC vybavených softwarem Adobe Photoshop. Dle podrobnějšího rozpisu v příloze 1, tab. 3 materiálu RK-27-2005-27 navrhuje Střední průmyslová škola textilní Jihlava financování výpočetní techniky z rozpočtu zřizovatele prostředky neinvestičními ve výši 150 tis. Kč - software. Střední průmyslová škola Jihlava se na financování bude podílet neinvestičními prostředky ve výši 109 tis. Kč - hardware (z rezervního fondu školy). 4. Obchodní akademie dr. Albína Bráfa Třebíč V současné době je na Obchodní akademii dr. Albína Bráfa Třebíč (dále OA Třebíč) 5 učeben výpočetní techniky, z toho dvě učebny jsou vybavené technikou mladší 5-ti let. VT v ostatních učebnách je za hranicí možností (staré procesory s frekvencemi od 66 do 266 MHz, vyjímečně 700 MHz), navíc práce bezdiskových stanic v těchto učebnách je zcela závislá na serveru s Novelem 4, jehož životnost je u konce a je otázkou času, kdy jeho havárie vyřadí tyto učebny z provozu. Vytíženost učeben školy se v příštím školním roce ještě zvýší s přechodem čtyř tříd do čtvrtého ročníku. Pro zajištění provozuschopnosti učeben výpočetní techniky v budoucnosti se jeví zcela nezbytné vyměnit v následujících dvou letech staré počítače ve zbývajících třech učebnách včetně serveru. Navržená učebna bude začleněna do postupně vznikajícího nového síťového systému - s využitím stávajících rozvodů. Cílem školy je : * vybavit další učebnu pro výuku výpočetní technikou (17 ks PC, 2 tiskárny, instalace, dataprojektor); * provést výměnu stávajícího serveru. Dle podrobnějšího rozpisu v příloze 1, tab. 4 materiálu RK-27-2005-27 navrhuje OA Třebíč financování výpočetní techniky z rozpočtu zřizovatele prostředky neinvestičními ve výši 566 tis. Kč. OA Třebíč se bude na financování podílet investičními prostředky ve výši 60 tis. Kč (dataprojektor) z investičního fondu školy. Usnesením 0698/18/2005/RK dne 24. 5. 2005 byl plán čerpání investičního fondu OA Třebíč schválen, včetně nákupu dataprojektoru. |
Návrh řešení | Financování: Ve schváleném rozpočtu kapitoly Školství na rok 2005 jsou zahrnuty prostředky ve výši 7 mil. Kč určené na podporu technického vybavení škol a školských zařízení výpočetní technikou s předpokladem jejich uvolňování na základě předložených projektů. Z této částky rada kraje na svém jednání č. 22 schválila uvolnění 1 830,6 tis. Kč na výpočetní techniku. Navrhuje se další uvolnění těchto prostředků ve výši 1 706 tis. Kč na uvedené projekty a stanovení odvodu z investičního fondu ve výši 191 tis. Kč u Gymnázia Jihlava. v tis. Kč název školy zřizovatel škola investiční prostředky neinvestiční prostředky celkem odvod z IF investiční prostředky neinvestiční prostředky Gy Jihlava 531 + 191 722 191 120 100 Gy Žďár nad Sázavou 11 448 459 100 SPŠ textilní Jihlava 150 150 109 OA Třebíč 566 566 60 celkem 11 1 886 1 897 191 280 209 Stav investičního (IF) a rezervního fondu (RF) škol: Gymnázium Jihlava - stav IF k 1. 1. 2005 je 644 tis. Kč. Předpokládaná tvorba IF 581 tis. Kč. Použití celkem včetně odvodu do rozpočtu zřizovatele činí 1 076 tis. Kč (v částce použití IF je zahrnuto výše uváděných 120 tis. Kč + 191 tis.Kč odvod z IF). Zůstatek k 31.12. 2005 bude 150 tis. Kč. - stav RF k 1. 1. 2005 je 18 tis. Kč. Předpokládaná tvorba 17 tis. Kč. Použití RF 0. Zůstatek k 31. 12. 2005 bude 35 tis. Kč. Gymnázium Žďár nad Sázavou - stav IF k 1. 1. 2005 je 494 tis. Kč. Předpokládaná tvorba IF 680 tis. Kč. Použití celkem včetně odvodu do rozpočtu zřizovatele činí 1 174 tis. Kč (v částce použití IF je zahrnuto pořízení dataprojektoru). Zůstatek k 31.12. 2005 bude 0 tis. Kč. - stav RF k 1. 1. 2005 je 209 tis. Kč. Předpokládaná tvorba 95 tis. Kč. Použití RF 180 tis. Kč. Zůstatek k 31. 12. 2005 bude 124 tis. Kč. Střední průmyslová škola textilní Jihlava - stav IF k 1. 1. 2005 je 1 tis. Kč. Předpokládaná tvorba IF 1 361 tis. Kč. Použití celkem včetně odvodu do rozpočtu zřizovatele činí 864 tis. Kč. Zůstatek k 31.12. 2005 bude 498 tis. Kč. - stav RF k 1. 1. 2005 je 187 tis. Kč. Předpokládaná tvorba 136 tis. Kč. Použití RF 109 tis. Kč (viz výše uvedené pořízení hardware). Zůstatek k 31. 12. 2005 bude 214 tis. Kč. Obchodní akademie dr. Albína Bráfa Třebíč - stav IF k 1. 1. 2005 je 218 tis. Kč. Předpokládaná tvorba IF 398 tis. Kč. Použití celkem včetně odvodu do rozpočtu zřizovatele činí 551 tis. Kč (v částce použití IF je zahrnuto výše uváděných 60 tis. Kč na dataprojektor). Zůstatek k 31.12. 2005 bude 65 tis. Kč. - stav RF k 1. 1. 2005 je 0 tis. Kč. Předpokládaná tvorba 106 tis. Kč. Použití RF 0. Zůstatek k 31. 12. 2005 bude 106 tis. Kč. |
Stanoviska | Odbor informatiky: Gymnázium Jihlava Záměrem projektu je žádoucí rozšíření IT do výuky jazyků, matematiky a fyziky. Vybavení školy žákovskými stanicemi dosahuje 58% krajského standardu. Škola se na celkových nákladech realizace projektu podílí 44% z vlastních zdrojů. Odbor informatiky doporučuje poskytnout požadovaný finanční příspěvek. Gymnázium Žďár nad Sázavou Gymnázium má pouze jednu učebnu pro výuku IT, která svojí kapacitou nedostačuje na pokrytí učebního plánu. Příspěvek zřizovatele bude využit na vybavení nové učebny se 16 stanicemi. Celkové vybavení IT pro žáky bude po realizaci 93% standardu kraje. Odbor informatiky doporučuje poskytnout požadovaný finanční příspěvek. SPŠ textilní Jihlava - Helenín Cílem projektu je zavést prostředky IT do výuky rozvíjejících se uměleckých oborů a umožnit tak studentům zvládnout počítačovou grafiku při zpracování vlastních návrhů a rozšířit jejich možnosti pro uplatnění v praxi. Odbor informatiky doporučuje podpořit tento vývojový trend školy a poskytnout finanční příspěvek. Obchodní akademie dr. Albína Bráfa Třebíč Požadavek Obchodní akademie navazuje na Projekt z roku 2004 na jehož realizaci bylo škole poskytnuto 50% požadovaného příspěvku. Záměrem pro rok 2005 je obměna 17 zastaralých a nevyhovujících PC v jedné učebně. Protože dle výkazu V5-01 zůstal počet studentů i pro školní rok 2005/06 nezměněn, odbor informatiky doporučuje vyhovět žádosti školy. Odbor ekonomický: souhlasí s navrhovaným rozpočtovým opatřením v rámci kapitoly Školství i s povýšením rozpočtu kraje na rok 2005 o navrhovaný odvod z investičního fondu u Gymnázia Jihlava. |
Návrh usnesení | Rada kraje schvaluje * navýšení příjmové části rozpočtu kapitoly Školství (pol. 2122 Odvody příspěvkových organizací) a výdajové části rozpočtu (kapitola Školství, § 3121 Gymnázia) o částku 191 tis. Kč; * použití schválených prostředků kapitoly Školství určených na vybavení škol výpočetní technikou (§ 3299 Ostatní záležitosti vzdělávání) na zvýšení závazných ukazatelů příspěvku na provoz a investiční dotace v celkové výši 1 706 tis. Kč; * navýšení závazného ukazatele odvodu z investičního fondu u Gymnázia Jihlava o částku 191 tis. Kč; * zvýšení závazných ukazatelů příspěvku na provoz u Gymnázia Jihlava (§ 3121 Gymnázia) o částku 722 tis. Kč, u Gymnázia Žďár nad Sázavou (§ 3121 Gymnázia) o částku 448 tis. Kč, u Střední průmyslové školy textilní Jihlava (§ 3122 Střední odborné školy) o částku 150 tis. Kč a u Obchodní akademie dr. Albína Bráfa Třebíč (§ 3122 Střední odborné školy) o částku 566 tis. Kč dle materiálu RK-27-2005-27; * zvýšení závazného ukazatele investiční dotace u Gymnázia Žďár nad Sázavou (§3121 Gymnázia) o částku 11 tis. Kč dle materiálu RK-27-2005-27, a souhlasí s úpravou a použitím investičního fondu Gymnázia Jihlava ve výši 120 tis. Kč na pořízení výpočetní techniky a rozvodů dle materiálu RK-27-2005-27. |
Odpovědnost | odbor školství, mládeže a sportu, odbor informatiky, odbor ekonomický, ředitelé Gymnázia Jihlava, Gymnázia Žďár nad Sázavou, Střední průmyslové školy textilní Jihlava, Obchodní akademie dr. Albína Bráfa Třebíč |
Termín | říjen 2005 |