Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-38-2017-08

RK-38-2017-08.doc  RK-38-2017-08pr01.pdf  RK-38-2017-08pr02.doc  RK-38-2017-08pr03.doc
Číslo materiálu08
Číslo jednacíRK-38-2017-08
NázevImplementace Krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání
Zpracoval K. Ubr, J. Hadravová, S. Špinarová
Předkládá K. Ubr
Počet příloh
Popis problémuMateriál řeší realizaci projektu na implementaci Krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání Kraje Vysočina (dále také I-KAP ).
Zastupitelstvo Kraje Vysočina na svém jednání dne 28. 3. 2017 vzalo usnesením
č. 0153/02/2017/ZK na vědomí informaci o Krajském akčním plánu rozvoje vzdělávání Kraje Vysočina (dále také KAP ), jehož zpracování je předpokladem pro čerpání finančních prostředků z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (dále jen OP VVV )
a z Integrovaného regionálního operačního programu (dále také IROP ) pro oblast vzdělávání. Součástí KAP je tzv. návrhová část, která obsahuje návrh řešení některých systémových témat, např. kariérového poradenství, technického a přírodovědného vzdělávání, podporu informačních a komunikačních technologií (dále také ICT ) a cizích jazyků a to vše s důrazem na spolupráci různých typů škol a dalších partnerů. V návaznosti na zpracované a MŠMT schválené krajské akční plány ve všech krajích ČR vyhlásilo MŠMT ČR dne 12. 7. 2017 výzvu č. 02_16_034 Implementace krajských akčních plánů I, která je přílohou materiálu RK-38-2017-08, př. 1).
Tým OŠMS připravuje v návaznosti na výstupy platforem a jednání minitýmů KAPu a ve spolupráci s vedením vybraných škol do této výzvy předložení projektu s názvem Učíme se ze života pro život . Projekt řeší ty oblasti, které jsou v návrhové části Krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání Kraje Vysočina uvedeny jako tzv. povinné a nepovinné oblasti intervence. Jde o kompetence k podnikavosti, iniciativě a kreativitě, polytechnickou výchovu (technické, přírodovědné kompetence a EVVO), kariérové poradenství, jazykové kompetence, ICT kompetence, čtenářskou gramotnost a matematickou gramotnost. Hlavním cílem projektu je zvýšení kvality a efektivity pedagogického působení učitelů základních
a středních škol, konkrétně větší využívání aktivizačních metod a posílení přenosu kompetencí do výuky jiných předmětů (např. rozvoj jazykových kompetencí v přírodovědných předmětech, ICT kompetencí v zeměpisu či čtenářské gramotnosti v dějepisu). Současně plánované projektové aktivity přispějí k větší otevřenosti škol vůči rodičům a k zavádění prvků evaluace (zhodnocení míry rozvoje kompetencí a gramotnosti žáků a dále také postojů žáků, učitelů i rodičů k proběhlým změnám na škole směrem k aktivizující a transferové výuce).
Projektová žádost bude podána elektronicky prostřednictvím systému ISKP 2014+. Základní informace o projektu jsou uvedeny v projektové fiši v materiálu RK-38-2017-08, př. 2. Přímo z prostředků projektu budou hrazeny zejména náklady na platy a související odvody (plně) a věcné náklady na realizační tým (předpokládáme zřízení pěti nových pracovních míst v rámci krajského úřadu), výpočetní technika, cestovní náklady, náklady na vzdělávání, externí analýzy a evaluace. Neuznatelným nákladem projektu jsou náklady na benefity (včetně příspěvku na dopravu) zaměstnanců. Dále budou hrazeny náklady na odborné pracovní skupiny složené z cca 80 zástupců škol a externích odborníků. Do projektu předpokládáme zapojení cca 30 základních škol a 30 středních škol formou finančního partnerství. Kanceláře realizačního týmu budou ve stávajících prostorách OŠMS, prostory krajského úřadu budou rovněž využity pro setkávání a jednání týmů projektu. Možná je úhrada nákladů na občerstvení, refundace provozních a režijních nákladů. Z rozpočtu projektu bude hrazen rovněž nákup potřebného vybavení pro základní a střední školy k realizaci aktivit, softwarové nástroje a také tvorba jednoduchých metodických nástrojů tak, aby bylo možné realizovat aktivizační metody výuky a posílit přenos kompetencí do výuky předmětů, v jejímž rámci tyto kompetence běžně nerozvíjejí. Změna v počtu zaměstnanců zařazených do krajského úřadu do OŠMS bude řešena samostatným materiálem předloženým radě kraje cca v lednu. Změna organizačního řádu bude řešena návrhem na změnu stávajícího vnitřního předpisu.
Podmínky Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání stanovují v rámci této výzvy spolufinancování ve výši 5 % z celkového objemu způsobilých výdajů, tj. 4 200 000 Kč z celkového rozpočtu 84 000 000 Kč Financování bude zálohové, zpravidla v půlročních intervalech. První záloha bude poskytnuta po vydání Rozhodnutí o poskytnutí dotace. Po předložení projektu bude následovat jeho vyhodnocování, které může trvat několik měsíců. Z tohoto důvodu navrhujeme zajistit předfinancování z prostředků kraje ve výši odpovídající spolufinancování, tedy 4 200 000 Kč. Z časového hlediska jsou výdaje způsobilé od
1. 1. 2017. Skutečné čerpání předpokládáme od 1. 1. 2018, termín ukončení projektu je 31. 12. 2020.
Pro potřeby projektu bude zřízen zvláštní bankovní účet, odkud bude probíhat přímá úhrada nákladů projektu.
V současné době probíhají závěrečné konzultace projektové žádosti s poskytovatelem dotace.
Návrh řešení Odbor školství, mládeže a sportu navrhuje radě kraje schválit projektový záměr dle materiálu RK-38-2017-08, př. 2, uložit OŠMS předložit žádost o projekt na implementaci KAP Kraje Vysočina s názvem Učíme se ze života pro život dle materiálu RK-38-2016-08, př. 2 a doporučuje ZK schválit záměr, zajistit spolufinancování projektu a schválit jeho předfinancování.
Projektová žádost bude podána a podepsána elektronicky v systému ISKP 2014+ nejpozději do 20. 12. 2017.
StanoviskaEkonomický odbor: Předložený projekt není uveden ve střednědobém výhledu rozpočtu Kraje Vysočina na roky 2018 až 2020. Celkový rozpočet projektu je 84 mil. Kč, předpokládá se spoluúčast kraje ve výši 4,2 mil. Kč. Na předfinancování a spolufinancování projektu je požadována částka 4,2 mil. Kč. Tyto prostředky budou převedeny na zvláštní účet projektu
z Fondu strategických rezerv, případně z cizích zdrojů.

Grémium ředitele: Grémium ředitele souhlasí s projektovým záměrem.

Odbor regionálního rozvoje: Vzhledem k zaměření projektu v předkládaném podkladu zcela chybí popis zapojení Vysočina Education (není dokonce uvedena ani jako partner projektu), která je dlouhodobě nositelem strategických cílů kraje v oblasti vzdělávání, mezi které patří např. kariérové poradenství.

Oddělení řízení lidských zdrojů: bere návrh usnesení na vědomí.
Oddělení hospodářské správy: bere na vědomí návrh usnesení.
Projektová kancelář: Projektová kancelář Kraje Vysočina doporučuje projekt k realizaci.
Návrh usneseníRada kraje
schvaluje
projektový záměr projektu Učíme se ze života pro život dle materiálu RK-38-2017-08, př. 2;
prohlašuje
skutečnosti uvedené v materiálu RK-38-2017-08, př. 3;
rozhoduje
předložit žádost o projekt Učíme se ze života pro život dle materiálu RK-38-2017-08, př. 2 poskytovateli dotace MŠMT ČR;
ukládá
odboru školství, mládeže a sportu zajistit předložení žádosti projektu Učíme se ze života pro život dle materiálu RK-38-2017-08, př. 2 poskytovateli dotace MŠMT ČR a zapracovat do projektové žádosti projektu případné připomínky poskytovatele dotace;
doporučuje
zastupitelstvu kraje schválit převod finančních prostředků z Fondu strategických rezerv nebo z cizích zdrojů na zvláštní účet určený na financování aktivit projektu Učíme se ze života pro život ve výši max. 4 200 000 Kč. Finanční prostředky budou převáděny dle potřeby.
Odpovědnost OŠMS
Termín do 30. 12. 2017
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz