Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-05-2017-34

RK-05-2017-34.doc  RK-05-2017-34pr01.doc  RK-05-2017-34pr02.xls  RK-05-2017-34pr03.doc  RK-05-2017-34pr04.doc  RK-05-2017-34pr05.doc  RK-05-2017-34pr06.xls  RK-05-2017-34pr07.xls  RK-05-2017-34pr08.doc  RK-05-2017-34pr09.pdf
Číslo materiálu34
Číslo jednacíRK-05-2017-34
NázevSchválení dotací pro sociální služby, které kraj nezřizuje a zvýšení závazného ukazatele Příspěvek na provoz pro příspěvkové organizace kraje o prostředky poskytnuté ze státního rozpočtu na financování sociálních služeb - rozpočtové opatření v rámci kapit
Zpracoval J. Bína, P. Švanda, O. Tvarůžková, K. Píbilová
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuOd roku 2016 jsou sociální služby v Kraji Vysočina financovány prostřednictvím vyrovnávací platby jako služby v obecném hospodářském zájmu. Vyrovnávací platba je stanovena jako rozdíl mezi obvyklými náklady sociální služby minimálními příjmy z úhrad uživatelů, popřípadě ze zdravotního pojištění stanovenými krajem. Na vyrovnávací platbě se podílí kraj vlastními prostředky a prostředky z dotace MPSV, obce, popřípadě některé státní orgány. Předmětem tohoto materiálu je poskytnutí dotace kraje - příspěvku na vyrovnávací platbu pro poskytovatele sociálních služeb, které kraj nezřizuje (z prostředků MPSV a z prostředků kraje) a zvýšení příspěvku na provoz příspěvkovým organizacím kraje (z prostředků MPSV).
Kraj tedy poskytovatele financuje příspěvkem na vyrovnávací platbu, který se skládá z peněz z dotace MPSV a z vlastních prostředků kraje. Z hlediska finančních zdrojů schválených pro rok 2017 má kraj nyní podle rozhodnutí MPSV o poskytnutí dotace, které jsme obdrželi 6. 1. 2017 k dispozici dotaci MPSV ve výši 471 700 000 Kč (přibližně stejný objem jako v roce 2016 po všech navýšeních; celkové prostředky pro tento účel jsou ve státním rozpočtu schváleny a uvedený podíl Kraje Vysočina na celkovém objemu je stanoven zákonem). 60 % této částky již bylo jako první splátka dotace připsáno na účet kraje a po schválení rozdělení prostředků v radě a v zastupitelstvu kraje a po podpisu smluv může být vyplaceno poskytovatelům sociálních služeb. Zbývající částka by měla připsána na účet kraje nejpozději do konce června. V tomto materiálu je mimo jiné navrženo rozdělení výše uvedeného objemu prostředků pro příspěvkové organizace kraje i pro ostatní poskytovatele sociálních služeb.
Dle schváleného rozpočtu je možné nyní pro poskytovatele, které kraj nezřizuje, rozdělit prostředky kraje ve výši až 59 557 000 Kč. V tomto materiálu je navrženo rozdělení prostředků ve výši 49 990 000 Kč s tím, že zbývající prostředky jsou ponechány jako rezerva pro řešení případných nedostatků nebo nerovností ve financování sociálních služeb.
Zavádění systému vycházejícího z obvyklých hodnot může být pro některé sociální služby ohrožující z následujících důvodů:
- nadprůměrné náklady některých sociálních služeb (často i z objektivních důvodů - náklady na nájemné, odpisy z majetku apod.)
- pomalé navyšování spoluúčasti obcí v případech, kde je jejich podíl na financování sociální služby zejména NNO nízký
- regulace při úhradách zdravotního pojištění
- nízké příjmy z úhrad v důsledku nevhodné struktury uživatelů
Tato situace může být řešena při použití tzv. přechodového mechanismu, který slouží k mírnění dopadů stanovení společných hodnot pro výpočet vyrovnávací platby (kraj stanoví maximální procentuální sazby - např. 5 %, 10 % apod., o které může být příspěvek kraje na vyrovnávací platbu navýšen nebo snížen oproti dotacím předchozího roku a na základě těchto sazeb upraví hodnoty vypočtené podle stanovených vzorců). V roce 2017 je použití tohoto mechanismu ještě možné, ale bude nutné průběžným reportingem sledovat vývoj skutečného financování jednotlivých sociálních služeb, abychom mohli reagovat na jejich případné přefinancování například, když v souběhu s použitím přechodového mechanismu naroste podpora z rozpočtů obcí nebo příjmy z úhrad klientů.
Rozdělení výše uvedených prostředků se řídí Zásadami zastupitelstva Kraje Vysočina pro poskytování příspěvku na vyrovnávací platbu v roce 2017 ze dne 21. 6. 2016 č. 04/16 a Výzvou k podávání žádostí o poskytnutí příspěvku na vyrovnávací platbu.
Žádosti o dotace podali poskytovatelé sociálních služeb elektronickou formou ve speciálním systému, který zřídilo MPSV. Při jejich vyhodnocení a výpočtu vyrovnávací platby bylo zjištěno, že u sociálních služeb chráněného bydlení a krizové pomoci je potřebné navýšení hodnoty obvyklých nákladů schválené radou kraje v rámci výše uvedené výzvy. Také v případě Zásad pro poskytování příspěvku na vyrovnávací platbu v roce 2017 jsme zjistili, že je potřebné upřesnění hranice pro možnost nákupů bez smlouvy, uznatelných nákladů a použití koeficientu složení klientů pro službu chráněné bydlení (jedná se o koeficient, kterým se upravují náklady na službu podle výše příspěvku na péči, ale u služby chráněné bydlení z vyhodnocení roku 2016 vyplynulo, že tato úprava je nevhodná. Předmětem materiálu je schválení změn, které tyto problémy řeší. Dále je předmětem materiálu dodatek smlouvy o dotaci uzavřené s příjemcem dotace Denní centrum Barevný svět, o.p.s., jehož účelem je úprava výše dotace roku 2016 a její uvedení do souladu se skutečně vyplacenou a použitou částkou.
Návrh řešení Navrhujeme radě kraje schválit změnu hodnot Obvyklých nákladů a příjmy z úhrad uživatelů a veřejného zdravotního pojištění schválených usnesením rady kraje č.1751/32/2016/RK (jsou součástí Výzvy k podávání žádostí o poskytnutí příspěvku na vyrovnávací platbu a rada kraje si v ní vyhradila možnost tyto hodnoty změnit), hodnoty přechodového mechanismu
a redukční koeficient pro rok 2017 dle materiálu RK-05-2017-34, př. 1, aby odpovídaly reálnému stavu a objemu rozdělovaných prostředků. Protože optimální výše příspěvku kraje je dosavadními rozpočtovanými prostředky kryta pouze 79 %, musel být použit redukční mechanismus - výše příspěvku kraje byla plošně upravena na reálnou hodnotu právě tímto procentem (technicky se redukční koeficient dle zásad člení na obecnou a specifickou část, přičemž specifická část by byla použita pouze při znevýhodnění nebo zvýhodnění některých služeb a musela být použita pouze pro odlehčovací službu; jinak byla použita pouze obecná část redukčního koeficientu, která má váhu pouze 50 % a z toho důvodu musí být v příloze
č. 1 tohoto materiálu použita obecná část redukčního koeficientu 0,5816, abychom dosáhli přesného rozpočítání objemu rozdělovaných peněz).
Dále navrhujeme schválit rozpis části účelové dotace z MPSV (ÚZ 13 305) na kapitole Sociální věci dle materiálu RK-05-2017-34, př. 2.
Při výpočtu příspěvku kraje na vyrovnávací platbu bylo postupováno následujícím způsobem:
- Pro každou službu byly od hodnoty obvyklých nákladů přepočítaných na počet lůžek u pobytových služeb a na počet pracovních úvazků u terénních a ambulantních služeb odečteny minimální požadované příjmy od klientů a minimální požadované příjmy od zdravotních pojišťoven (u služeb poskytovaných za úhradu z těchto zdrojů). Tento postup je stanoven zastupitelstvem ve schválených zásadách a použité hodnoty jsou stanoveny radou kraje.
- Aby nebyl výše uvedený postup ohrožující je pro každý druh sociální služby určena hodnota přechodového mechanismu, tj. že vyrovnávací platba a optimální příspěvek kraje nevzrostou a neklesnou oproti skutečnosti roku 2016 o více než 10 (u ambulantních a terénních služeb) nebo 5 % (u pobytových služeb). Ve výjimečných případech nebylo možné přechodový mechanismus použít - organizace, u kterých došlo ke zřízení nových služeb v průběhu roku 2016.
U příspěvkových organizací kraje navrhujeme v radě kraje schválit navýšení příspěvku na provoz, který bude v části přidělené tímto způsobem sledován pod účelovým znakem 13 305. Výše příspěvků na provoz pro jednotlivé organizace je uvedena v materiálu
RK-05-2017-34, př. 2 a povinnosti spojené s použitím prostředků z MPSV zřizovatel na příspěvkové organizace přenese schválením Závazného pokynu zřizovatele k použití části Příspěvku
na provoz poskytnuté s účelovým znakem 13 305 pro rok 2017 dle materiálu
RK-05-2017-34, př. 3.
V materiálu RK-05-2017-34, př. 5 je předložen vzor smlouvy o poskytnutí dotace pro poskytovatele sociálních služeb nezřizované krajem s tím, že plné znění jednotlivých smluv je součástí samostatné přílohy.
Také při stanovení dotace - příspěvku na vyrovnávací platbu Odbor sociálních věcí postupoval podle Zásad zastupitelstva Kraje Vysočina pro poskytování příspěvku na vyrovnávací platbu v roce 2017 ze dne 21. 6. 2016 č. 04/16.
Vzhledem k potřebě zajištění provozních prostředků pro poskytovatele sociálních služeb, které kraj nezřizuje, navrhujeme schválit výši příspěvku kraje na vyrovnávací platbu ve výši 284 949 000 Kč dle materiálů RK-05-2017-34, př. 6 (pobytové služby pro seniory a pečovatelská služba) a RK-05-2017-34, př. 7 (ostatní sociální služby). Z hlediska zákona o rozpočtových pravidlech se jedná o dotaci, která zároveň splňuje podmínky stanovené pro poskytování vyrovnávací platby) s rozdělením na prostředky z dotace MPSV (UZ 13 305) a prostředky pocházející z rozpočtu kraje (UZ 053). Při výpočtu příspěvku kraje na vyrovnávací platbu bylo postupováno následujícím obdobný způsobem jako u příspěvkových organizací s tím, že výpočet v tomto případě zahrnoval také prostředky poskytnuté přímo z rozpočtu kraje:
- Pro každou službu byly od hodnoty obvyklých nákladů přepočítaných na počet lůžek u pobytových služeb a na počet pracovních úvazků u terénních a ambulantních služeb odečteny minimální požadované příjmy od klientů a minimální požadované příjmy od zdravotních pojišťoven (u služeb poskytovaných za úhradu z těchto zdrojů) a dále byla odečtena hodnota minimální požadované výše z jiných zdrojů. Tento postup i použité hodnoty jsou stanoveny zastupitelstvem ve schválených zásadách.
- Aby nebyl výše uvedený postup ohrožující je pro každý druh sociální služby určena hodnota přechodového mechanismu, tj. že vyrovnávací platba a optimální příspěvek kraje nevzrostou a neklesnou oproti skutečnosti roku 2015 o více než 10 (u ambulantních a terénních služeb) nebo 5 % (u pobytových služeb). U nových sociálních služeb nebylo možné přechodový mechanismus použít. Procentuální hodnoty přechodového mechanismu jsou uvedeny v příloze č. 1 tohoto materiálu.
Odbor sociálních věcí po schválení navržených příspěvků na vyrovnávací platbu, provede se všemi poskytovateli projednání způsobu stanovení vyrovnávací platby a jejich finanční situace v návaznosti na vyúčtování roku 2016. Podle případného navýšení dotace ze státního rozpočtu, popřípadě při změně rozpočtu kraje, bude možné redukční koeficient změnit a příspěvek kraje na vyrovnávací platbu navýšit. Zároveň bude možné posoudit správnost stanovených obvyklých nákladů a dalších hodnot uvedených v Zásadách zastupitelstva kraje.
V materiálu RK-05-2017-34, př. 9 je předložen návrh jednotlivých smluv o poskytnutí dotace. Dále navrhujeme schválit Dodatek č. 1 Zásad zastupitelstva Kraje Vysočina pro poskytování příspěvku na vyrovnávací platbu v roce 2017 ze dne 21. 6. 2016 č. 04/16 dle materiálu
RK-05-2017-34, př. 8 a uzavřít dodatek ke smlouvě o poskytnutí dotace ze dne 8. 3. 2016 uzavřené s příjemcem dotace Denní centrum Barevný svět, o.p.s., IČO: 29277418 dle materiálu RK-05-2017-34, př. 4.
StanoviskaEkonomický odbor: stanovisko bude předloženo na jednání rady.

Stanovisko OI: Podpora byla zaevidována v systému eDotace - ID ZZ02003 a ID ZZ02006.
Návrh usneseníRada kraje
schvaluje
* změnu hodnot Obvyklých nákladů a příjmy z úhrad uživatelů a hodnoty přechodového mechanizmu veřejného zdravotního pojištění schválených usnesením rady kraje č.1751/32/2016/RK a redukční koeficient pro rok 2017 dle materiálu RK-05-2017-34, př. 1;
* rozpočtové opatření v rámci kapitoly Sociální věci dle materiálu RK-05-2017-34, př. 2;
* zvýšení závazného ukazatele Příspěvek na provoz u příspěvkových organizací za odvětví sociální péče a zdravotnictví v celkové výši 236 741 000 Kč dle materiálu
RK-05-2017-34, př. 2;
* Závazný pokyn zřizovatele k použití části Příspěvku na provoz poskytnuté s účelovým znakem 13 305 pro rok 2017 dle materiálu RK-05-2017-34, př. 3;
* vzor smlouvy o poskytnutí dotace dle materiálu RK-05-2017-34, př. 5;
doporučuje
zastupitelstvu kraje:
* schválit rozpočtové opatření v rámci kapitoly Sociální věci dle materiálů RK-05-2017-34, př. 6 a RK-05-2017-34, př. 7;
* schválit Dodatek č. 1 Zásad zastupitelstva Kraje Vysočina pro poskytování příspěvku na vyrovnávací platbu v roce 2017 ze dne 21. 6. 2016 č. 04/16 dle materiálu
RK-05-2017-34, př. 8;
* vyhradit si rozhodnout poskytnout navržené dotace nestátním neziskovým organizacím, u kterých je výše do částky 200 000 Kč;
* rozhodnout poskytnout dotaci pro poskytovatele sociálních služeb v celkové výši 284 949 000 Kč z rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2017, kapitoly Sociální věci dle materiálů RK-05-2017-34, př. 6 a RK-05-2017-34, př. 7;
* rozhodnout uzavřít smlouvy o poskytnutí dotace pro jednotlivé poskytovatele sociálních služeb dle materiálu RK-05-2017-34, př. 9;
* rozhodnout uzavřít dodatek ke smlouvě o poskytnutí dotace ze dne 8. 3. 2016 uzavřené s příjemcem dotace Denní centrum Barevný svět, o.p.s., IČO: 29277418 dle materiálu RK-05-2017-34, př. 4.
Odpovědnost odbor sociálních věcí
Termín 28. 2. 2018
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz