Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro zastupitelstvo čj. ZK-01-2017-70

ZK-01-2017-70.doc  ZK-01-2017-70pr01.doc  ZK-01-2017-70pr02.xls  ZK-01-2017-70pr03.doc  ZK-01-2017-70pr04.xls  ZK-01-2017-70pr05.xls  ZK-01-2017-70pr06.pdf  ZK-01-2017-70pr07.doc
Číslo materiálu70
Číslo jednacíZK-01-2017-70
NázevPoskytnutí dotací pro poskytovatele sociálních služeb, které kraj nezřizuje a zvýšení závazného ukazatele Příspěvek na provoz pro příspěvkové organizace kraje na financování sociálních služeb - rozpočtové opatření v rámci kapitoly Sociální věci
Zpracoval J. Bína, P. Švanda, O. Tvarůžková, K. Píbilová
Předkládá P. Franěk
Počet příloh
Popis problémuOd roku 2016 jsou sociální služby v Kraji Vysočina financovány prostřednictvím vyrovnávací platby jako služby v obecném hospodářském zájmu. Vyrovnávací platba je stanovena jako rozdíl mezi obvyklými náklady sociální služby minimálními příjmy z úhrad uživatelů, popřípadě ze zdravotního pojištění stanovenými krajem. Na vyrovnávací platbě se podílí kraj vlastními prostředky a prostředky z dotace MPSV, obce, popřípadě některé státní orgány. Předmětem tohoto materiálu je poskytnutí dotace kraje - příspěvku na vyrovnávací platbu pro poskytovatele sociálních služeb, které kraj nezřizuje (z prostředků MPSV a z prostředků kraje) a na jednání rady kraje dne 31. 1. 2017 bylo v jeho rámci projednáno i zvýšení příspěvku na provoz příspěvkovým organizacím kraje (z prostředků MPSV).
Kraj poskytovatele financuje příspěvkem na vyrovnávací platbu, který se skládá z dotace MPSV a z vlastních prostředků kraje. Z hlediska finančních zdrojů schválených pro rok 2017 má kraj nyní podle rozhodnutí MPSV o poskytnutí dotace, které jsme obdrželi 6. 1. 2017 k dispozici dotaci MPSV ve výši 471 700 000 Kč (přibližně stejný objem jako v roce 2016 po všech navýšeních; celkové prostředky pro tento účel jsou ve státním rozpočtu schváleny a uvedený podíl Kraje Vysočina na celkovém objemu je stanoven zákonem). První splátka dotace ve výši 60 % této částky již bylo jako první splátka dotace připsáno na účet kraje a po schválení rozdělení prostředků v radě kraje a v zastupitelstvu kraje a po podpisu smluv může být vyplacena poskytovatelům sociálních služeb. Zbývající částka by měla být připsána na účet kraje nejpozději do konce června.
Dle schváleného rozpočtu je možné nyní pro poskytovatele, které kraj nezřizuje, rozdělit prostředky kraje ve výši až 59 557 000 Kč. V tomto materiálu je navrženo rozdělení prostředků ve výši 49 990 000 Kč s tím, že zbývající prostředky jsou ponechány jako rezerva pro řešení případných nedostatků nebo nerovností ve financování sociálních služeb.
Zavádění systému vycházejícího z obvyklých hodnot může být pro některé sociální služby ohrožující z následujících důvodů:
- nadprůměrné náklady některých sociálních služeb (často i z objektivních důvodů - náklady na nájemné, odpisy z majetku apod.)
- pomalé navyšování spoluúčasti obcí v případech, kde je jejich podíl na financování sociální služby zejména NNO nízký
- regulace při úhradách zdravotního pojištění
- nízké příjmy z úhrad v důsledku nevhodné struktury uživatelů
Tato situace může být řešena při použití tzv. přechodového mechanismu, který slouží k mírnění dopadů stanovení společných hodnot pro výpočet vyrovnávací platby (kraj stanoví maximální procentuální sazby - např. 5 %, 10 % apod., o které může být příspěvek kraje na vyrovnávací platbu navýšen nebo snížen oproti dotacím předchozího roku a na základě těchto sazeb upraví hodnoty vypočtené podle stanovených vzorců). V roce 2017 je použití tohoto mechanismu ještě možné, ale bude nutné průběžným reportingem sledovat vývoj skutečného financování jednotlivých sociálních služeb, abychom mohli reagovat na jejich případné přefinancování například, když v souběhu s použitím přechodového mechanismu naroste podpora z rozpočtů obcí nebo příjmy z úhrad klientů.
Rozdělení výše uvedených prostředků se řídí Zásadami zastupitelstva Kraje Vysočina pro poskytování příspěvku na vyrovnávací platbu v roce 2017 ze dne 21. 6. 2016 č. 04/16 a Výzvou k podávání žádostí o poskytnutí příspěvku na vyrovnávací platbu.
Žádosti o dotace podali poskytovatelé sociálních služeb elektronickou formou ve speciálním systému, který zřídilo MPSV. Při jejich vyhodnocení a výpočtu vyrovnávací platby bylo zjištěno, že u sociálních služeb chráněného bydlení a krizové pomoci je potřebné navýšení hodnoty obvyklých nákladů schválené radou kraje v rámci výše uvedené výzvy. Také v případě Zásad pro poskytování příspěvku na vyrovnávací platbu v roce 2017 jsme zjistili, že je potřebné upřesnění hranice pro možnost nákupů bez smlouvy, uznatelných nákladů a použití koeficientu složení klientů pro službu chráněné bydlení (jedná se o koeficient, kterým se upravují náklady na službu podle výše příspěvku na péči, ale u služby chráněné bydlení z vyhodnocení roku 2016 vyplynulo, že tato úprava je nevhodná. Předmětem materiálu je schválení změn, které tyto problémy řeší. Dále je předmětem materiálu dodatek smlouvy o dotaci uzavřené s příjemcem dotace Denní centrum Barevný svět, o.p.s., jehož účelem je úprava výše dotace roku 2016 a její uvedení do souladu se skutečně vyplacenou a použitou částkou.
Návrh řešení Navrhujeme radě kraje schválla změnu hodnot Obvyklých nákladů a příjmy z úhrad uživatelů a veřejného zdravotního pojištění schválených usnesením rady kraje č.1751/32/2016/RK (jsou součástí Výzvy k podávání žádostí o poskytnutí příspěvku na vyrovnávací platbu a rada kraje si v ní vyhradila možnost tyto hodnoty změnit), hodnoty přechodového mechanismu a redukční koeficient pro rok 2017 dle materiálu ZK-01-2017-70, př. 1, aby odpovídaly reálnému stavu a objemu rozdělovaných prostředků. Protože optimální výše příspěvku kraje je dosavadními rozpočtovanými prostředky kryta pouze 79 %, musel být použit redukční mechanismus - výše příspěvku kraje byla plošně upravena na reálnou hodnotu právě tímto procentem (technicky se redukční koeficient dle zásad člení na obecnou a specifickou část, přičemž specifická část by byla použita pouze při znevýhodnění nebo zvýhodnění některých služeb a musela být použita pouze pro odlehčovací službu; jinak byla použita pouze obecná část redukčního koeficientu, která má váhu pouze 50 % a z toho důvodu musí být v příloze č. 1 tohoto materiálu použita obecná část redukčního koeficientu 0,5816, abychom dosáhli přesného rozpočítání objemu rozdělovaných peněz).
U příspěvkových organizací kraje rada kraje schválila navýšení příspěvku na provoz, který bude v části přidělené tímto způsobem sledován pod účelovým znakem 13 305. Výše příspěvků na provoz pro jednotlivé organizace v celkové výši 236 741 000 je pro informaci uvedena v materiálu ZK-01-2017-70, př. 2 a povinnosti spojené s použitím prostředků z MPSV zřizovatel na příspěvkové organizace přenese schválením Závazného pokynu zřizovatele k použití části Příspěvku na provoz poskytnuté s účelovým znakem 13 305 pro rok 2017.
Při výpočtu příspěvku kraje na vyrovnávací platbu bylo postupováno následujícím způsobem:
- Pro každou službu byly od hodnoty obvyklých nákladů přepočítaných na počet lůžek u pobytových služeb a na počet pracovních úvazků u terénních a ambulantních služeb odečteny minimální požadované příjmy od klientů a minimální požadované příjmy od zdravotních pojišťoven (u služeb poskytovaných za úhradu z těchto zdrojů). Tento postup je stanoven zastupitelstvem ve schválených zásadách a použité hodnoty jsou stanoveny radou kraje.
- Aby nebyl výše uvedený postup ohrožující je pro každý druh sociální služby určena hodnota přechodového mechanismu, tj. že vyrovnávací platba a optimální příspěvek kraje nevzrostou a neklesnou oproti skutečnosti roku 2016 o více než 10 (u ambulantních a terénních služeb) nebo 5 % (u pobytových služeb). Ve výjimečných případech nebylo možné přechodový mechanismus použít - organizace, u kterých došlo ke zřízení nových služeb v průběhu roku 2016.

Také při stanovení dotace - příspěvku na vyrovnávací platbu Odbor sociálních věcí postupoval podle Zásad zastupitelstva Kraje Vysočina pro poskytování příspěvku na vyrovnávací platbu v roce 2017 ze dne 21. 6. 2016 č. 04/16.
Vzhledem k potřebě zajištění provozních prostředků pro poskytovatele sociálních služeb, které kraj nezřizuje, navrhujeme schválit výši příspěvku kraje na vyrovnávací platbu ve výši 284 949 000 Kč dle materiálů ZK-01-2017-70, př. 4 (pobytové služby pro seniory a pečovatelská služba) a ZK-01-2017-70, př. 5 (ostatní sociální služby). Z hlediska zákona o rozpočtových pravidlech se jedná o dotaci, která zároveň splňuje podmínky stanovené pro poskytování vyrovnávací platby) s rozdělením na prostředky z dotace MPSV (UZ 13 305) a prostředky pocházející z rozpočtu kraje (UZ 053). Při výpočtu příspěvku kraje na vyrovnávací platbu bylo postupováno následujícím obdobný způsobem jako u příspěvkových organizací s tím, že výpočet v tomto případě zahrnoval také prostředky poskytnuté přímo z rozpočtu kraje:
- Pro každou službu byly od hodnoty obvyklých nákladů přepočítaných na počet lůžek u pobytových služeb a na počet pracovních úvazků u terénních a ambulantních služeb odečteny minimální požadované příjmy od klientů a minimální požadované příjmy od zdravotních pojišťoven (u služeb poskytovaných za úhradu z těchto zdrojů) a dále byla odečtena hodnota minimální požadované výše z jiných zdrojů. Tento postup i použité hodnoty jsou stanoveny zastupitelstvem ve schválených zásadách.
- Aby nebyl výše uvedený postup ohrožující je pro každý druh sociální služby určena hodnota přechodového mechanismu, tj. že vyrovnávací platba a optimální příspěvek kraje nevzrostou a neklesnou oproti skutečnosti roku 2016 o více než 10 % (u ambulantních a terénních služeb) nebo 5 % (u pobytových služeb). U nových sociálních služeb nebylo možné přechodový mechanismus použít. Procentuální hodnoty přechodového mechanismu jsou uvedeny v příloze č. 1 tohoto materiálu.
Odbor sociálních věcí po schválení navržených příspěvků na vyrovnávací platbu, provede se všemi poskytovateli projednání způsobu stanovení vyrovnávací platby a jejich finanční situace v návaznosti na vyúčtování roku 2016. Podle případného navýšení dotace ze státního rozpočtu, popřípadě při změně rozpočtu kraje, bude možné redukční koeficient změnit a příspěvek kraje na vyrovnávací platbu navýšit. Zároveň bude možné posoudit správnost stanovených obvyklých nákladů a dalších hodnot uvedených v Zásadách zastupitelstva kraje.
V materiálu RK-01-2017-34, př. 6 je předložen návrh jednotlivých smluv o poskytnutí dotace. Dále navrhujeme schválit Dodatek č. 1 Zásad zastupitelstva Kraje Vysočina pro poskytování příspěvku na vyrovnávací platbu v roce 2017 ze dne 21. 6. 2016 č. 04/16 dle materiálu
RK-01-2017-34, př. 3 a uzavřít dodatek ke smlouvě o poskytnutí dotace ze dne 8. 3. 2016 uzavřené s příjemcem dotace Denní centrum Barevný svět, o.p.s., IČO: 29277418 dle materiálu RK-01-2017-34, př. 7 k úpravě výše dotace roku 2016 a její uvedení do souladu se skutečně vyplacenou a použitou částkou.
StanoviskaUsnesení 0221/05/2017/RK
Rada kraje
schvaluje
* změnu hodnot Obvyklých nákladů a příjmy z úhrad uživatelů a hodnoty přechodového mechanizmu veřejného zdravotního pojištění schválených usnesením rady kraje č.1751/32/2016/RK a redukční koeficient pro rok 2017 dle materiálu RK-05-2017-34, př. 1;
* rozpočtové opatření v rámci kapitoly Sociální věci dle materiálu RK-05-2017-34, př. 2;
* zvýšení závazného ukazatele Příspěvek na provoz u příspěvkových organizací za odvětví sociální péče a zdravotnictví v celkové výši 236 741 000 Kč dle materiálu
RK-05-2017-34, př. 2;
* Závazný pokyn zřizovatele k použití části Příspěvku na provoz poskytnuté s účelovým znakem 13 305 pro rok 2017 dle materiálu RK-05-2017-34, př. 3;
* vzor smlouvy o poskytnutí dotace dle materiálu RK-05-2017-34, př. 5;
doporučuje
zastupitelstvu kraje:
* schválit rozpočtové opatření v rámci kapitoly Sociální věci dle materiálů RK-05-2017-34, př. 6 a RK-05-2017-34, př. 7;
* schválit Dodatek č. 1 Zásad zastupitelstva Kraje Vysočina pro poskytování příspěvku na vyrovnávací platbu v roce 2017 ze dne 21. 6. 2016 č. 04/16 dle materiálu
RK-05-2017-34, př. 8;
* vyhradit si rozhodnout poskytnout navržené dotace nestátním neziskovým organizacím, u kterých je výše do částky 200 000 Kč;
* rozhodnout poskytnout dotaci pro poskytovatele sociálních služeb v celkové výši 284 949 000 Kč z rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2017, kapitoly Sociální věci dle materiálů RK-05-2017-34, př. 6 a RK-05-2017-34, př. 7;
* rozhodnout uzavřít smlouvy o poskytnutí dotace pro jednotlivé poskytovatele sociálních služeb dle materiálu RK-05-2017-34, př. 9;
rozhodnout uzavřít dodatek ke smlouvě o poskytnutí dotace ze dne 8. 3. 2016 uzavřené s příjemcem dotace Denní centrum Barevný svět, o.p.s., IČO: 29277418 dle materiálu
RK-05-2017-34, př. 4.
Návrh usneseníZastupitelstvo kraje
schvaluje
Dodatek č. 1 Zásad zastupitelstva Kraje Vysočina pro poskytování příspěvku na vyrovnávací platbu v roce 2017 ze dne 21. 6. 2016 č. 04/16 dle materiálu ZK-05-2017-34, př. 3;
vyhrazuje si
rozhodnout poskytnout navržené dotace nestátním neziskovým organizacím, u kterých je výše do částky 200 000 Kč;
schvaluje
rozpočtové opatření v rámci kapitoly Sociální věci dle materiálů ZK-01-2017-70, př. 4
a ZK-01-2017-70, př. 5;
rozhoduje
* poskytnout dotaci pro poskytovatele sociálních služeb v celkové výši 284 949 000 Kč z rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2017, kapitoly Sociální věci dle materiálů
ZK-01-2017-70, př. 4 a ZK-01-2017-70, př. 5;
* uzavřít smlouvy o poskytnutí dotace pro jednotlivé poskytovatele sociálních služeb dle materiálu ZK-01-2017-70, př. 6;
* uzavřít dodatek ke smlouvě o poskytnutí dotace ze dne 8. 3. 2016 uzavřené s příjemcem dotace Denní centrum Barevný svět, o.p.s., IČO: 29277418 dle materiálu
ZK-01-2017-70, př. 7.
Odpovědnost odbor sociálních věcí
Termín 28. 2. 2018
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz