Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro zastupitelstvo čj. ZK-06-2005-73

ZK-06-2005-73.doc  ZK-06-2005-73pr1.doc
Číslo materiálu73
Číslo jednacíZK-06-2005-73
NázevZměna hospodářsko-právní formy nemocnic na akciové společnosti
Zpracoval D. Buřičová
Předkládá P. Hájek
Počet příloh
Popis problémuKraje se 1. 1. 2003 staly na základě zákona 290/2002 Sb., o přechodu některých věcí, práv a závazků z majetku České republiky, zřizovateli zdravotnických zařízení, která mají formu příspěvkových organizací. Došlo k přechodu veškerých práv a jiných majetkových hodnot státu, s kterými byly k 31. 12. 2002 příslušné hospodařit státní příspěvkové organizace, u nichž funkci zřizovatele vykonávaly okresní úřady, na jednotlivé kraje (§ 1 odst. 1, § 1 odst. 3 cit. zákona). Dnem 1. 1. 2003 se tedy staly státní příspěvkové organizace příspěvkovými organizacemi kraje a zůstaly nositeli závazků bývalých státních příspěvkových organizací, včetně práv a povinností z pracovněprávních vztahů (§ 2 odst. 2 cit. zákona). Do vlastnictví krajů přešel ze zákona mimo jiné i veškerý movitý a nemovitý majetek, se kterým ke dni 31. 12. 2002 hospodařily státní příspěvkové organizace poskytující zdravotní péči.
Stát stanovil bohužel pro své příspěvkové organizace a pro nestátní příspěvkové organizace nerovné podmínky hospodaření, a to především v daňové oblasti. Naopak svojí mzdovou politikou neustále působí na navyšování mzdových nákladů, aniž by nesl primární odpovědnost za výsledky hospodaření zdravotnických zařízení. Osobní náklady jsou v českých nemocnicích rozhodující nákladovou položkou, v kraji Vysočina tvoří 40 - 60% celkových nákladů. Každé navýšení mzdových nákladů bez vazby na příjmy staví ředitele nemocnic před problém s efektivním nakládáním finančních prostředků a ve svém důsledku prohlubuje jejich platební neschopnost, nebo tuto platební schopnost výrazně komplikuje.
Protože zákon současně ukládá krajům povinnost, že majetek musí spravovat účelně a hospodárně, začaly hledat vlastní řešení nelehké hospodářské situace cestou změny hospodářsko-právní formy.
Kraj totiž může v souladu s ustanovením § 23 odst. 1 písm. c) zák. 250/2000 Sb. zakládat k využívání svého majetku a k zabezpečení veřejně prospěšných činností obchodní společnosti, a to společnosti s ručením omezeným a akciové společnosti. Tyto společnosti se zakládají dle zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů. Kraj se jako společník obchodní společnosti účastní na základním kapitálu vkladem, a to peněžitým či nepeněžitým. Na řízení akciových společností se podílí prostřednictvím svých zástupců v orgánech společnosti, příp. vykonává svá práva týkající se řízení společnosti a kontroly činnosti společnosti na valné hromadě v rozsahu a způsobem uvedeným ve společenské smlouvě nebo ve stanovách, které bude schvalovat krajské zastupitelstvo. Důležitá je i skutečnost, že v nové právní formě valnou hromadu zastává rada kraje, kterou volí a odvolává zastupitelstvo. Tento fakt umožňuje transparentní veřejnou kontrolu nad hospodařením nemocnic, protože údaje o hospodaření takto vzniklých obchodních společností budou podléhat standardnímu režimu o informacích kraje.
Důležitým orgánem akciové společnosti je dozorčí rada, v níž jedna třetina členů je povinně volena z řad zaměstnanců (u obchodní společnosti s více než 50 zaměstnanci). Právě obchodní společnost je prvním modelem, který umožňuje účast zaměstnanců na řízení a kontrole činnosti společnosti. Členové dozorčí rady jsou oprávněni nahlížet do všech dokladů a záznamů týkajících se činnosti společnosti a kontrolují, zda jsou účetní zápisy řádně vedeny v souladu se skutečností a zda se podnikatelská činnost společnosti uskutečňuje v souladu s právními předpisy, stanovami a pokyny valné hromady.
Naopak model příspěvkové organizace tento způsob kontroly zaměstnancům neumožňuje.
Akciová společnost má v současné době nejpropracovanější a nejrozsáhlejší právní úpravu a taktéž nejpropracovanější účetnictví, které se blíží mezinárodním účetním standardům. Účetnictví akciové společnosti nejlépe umožňuje věrně a poctivě zobrazit předmět účetnictví (tj. majetek, závazky a výsledky hospodaření) a je přehlednější.Tato právní forma je na rozdíl od příspěvkové organizace obecně známa ve všech zemích Evropské unie.
Co se týče zdravotní péče lze konstatovat, že způsob úhrady není vázán na právní formu organizace, proto její změna nemá žádný vliv na financování ze stran zdravotních pojišťoven. Na druhé straně je kraj povinen, v případě že bude poptávka, zabezpečit péči pro své obyvatele. Tato povinnost vyplývá mimo jiné také již ze zmiňovaného zákona o krajích, dle kterého musí pečovat o všestranný rozvoj svého území a potřeby svých občanů. Při plnění svých úkolů chrání veřejný zájem.
Zásadně je třeba zdůraznit, že nejde o privatizaci, ale o pouhou změnu hospodářsko-právní formy z příspěvkových organizací na akciové společnosti, které nebudou založeny za účelem tvorby zisku. Nemocnice zůstanou ve 100 % vlastnictví kraje, přičemž akcie nebudou volně obchodovatelné.
Vzhledem k uvedeným skutečnostem na základě rozsáhlých ekonomických, právních a daňových rozborů kraje ve všech případech přistoupily k záměru založit obchodní společnosti za účelem poskytování lůžkové zdravotní péče.
Návrh řešení Rada kraje Vysočina usnesením č. 0772/20/2005/RK ze dne 7. 6. 2005 schválila záměr přípravy nové hospodářsko-právní formy nemocnic zřizovaných krajem Vysočina a jmenovala pracovní skupinu pro přípravu nové hospodářsko-právní formy nemocnic ve složení J. Bambasová, J. Běhounek, M. Černá, F. Dohnal, P. Hájek, V. Kodet, V. Novotný, R. Štrobl, M. Vystrčil. Zároveň usnesením č. 0877/22/2005/RK schválila zadání zakázky na akci "Nová hospodářsko-právní forma nemocnic - právní, ekonomické a daňové aspekty", seznam oslovených firem a hodnotící komisi (viz. složení pracovní skupiny). Podmínkám a kritériím hodnocení nejlépe vyhověla firma HZ Praha, spol. s r.o.
Vítězná firma HZ Praha, spol. s r. o. vypracovala právně ekonomickou studii, na základě které byla na odboru OSVZ zpracován materiál ZK-06-2005-73, př. 1, který podává souhrnnou analýzu porovnání hospodářsko-právních forem lůžkových zdravotnických zařízení jak z hlediska ekonomického, tak z hlediska řízení a poskytování zdravotní péče. V průběhu přípravy tohoto materiálu se ukázalo, že postupným získáváním informací vznikají současně nové, již specifičtější otázky pro proces realizace změny. Proto navrhla pracovní skupina, oslovit zastupitele a zástupce managementu nemocnic a zaměstnanců včetně odborových svazů, aby se zapojili do procesu tvorby námětů na otázky. Nashromážděné dotazy od oslovených představitelů budou doplněny do bližších specifikací předmětu zakázky ve smlouvě s vítěznou firmou.
Na základě výsledků výběrového řízení na poradce pro akci "Změna hospodářsko-právní formy nemocnic na akciové společnosti" rada kraje usnesením č. 1112/27/2005/RK schválila firmu Advokátní kancelář Svejkovský, Kabelková, v. o. s., se sídlem v Plzni, Kamenická 1.
S přihlédnutím k výsledkům a doporučením právně-ekonomické studie, ke zkušenostem v jiných krajích a popsaným důvodům se zastupitelstvu kraje doporučuje schválit záměr založení akciových společností za účelem provozování lůžkové zdravotní péče.
StanoviskaUsnesením č. 1009/25/2005/RK ze dne 9. 8. 2005 doporučila rada kraje zastupitelstvu schválit záměr založení akciových společností za účelem provozování lůžkové zdravotní péče.
Návrh usneseníZastupitelstvo kraje
schvaluje
záměr založení akciových společností za účelem provozování lůžkové zdravotní péče.
Odpovědnost odbor sociálních věcí a zdravotnictví
Termín 20. 9. 2005
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz