Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro zastupitelstvo čj. ZK-01-2010-05

ZK-01-2010-05.doc  ZK-01-2010-05pr1.pdf  ZK-01-2010-05pr2.doc  ZK-01-2010-05pr3.doc  ZK-01-2010-05pr4.xls  ZK-01-2010-05pr5.doc
Číslo materiálu05
Číslo jednacíZK-01-2010-05
NázevNávrh na předložení zákonodárné iniciativy - změna názvu Vysočiny
Zpracoval M. Magrot, K. Kotrba
Předkládá J. Běhounek
Počet příloh
Popis problémuPrávo na samosprávu územních samosprávných celků je zaručeno ústavním zákonem č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky. Tento princip je rozveden v sedmé hlavě Ústavy, která obsahuje hlavní zásady základů územní samosprávy. Sama Ústava počítá s přijetím dalších právních norem, které budou obsahovat bližší úpravu těchto otázek. Takovou právní normou je ústavní zákon č. 347/1997 Sb., o vytvoření vyšších územních samosprávných celků a o změně ústavního zákona České národní rady č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění ústavního zákona č. 176/2001 Sb.
Podle Čl. I bodu 10 tohoto ústavního zákona je kraj Vysočina jakožto vyšší územní samosprávný celek definován jako Vysočina se sídlem v Jihlavě, vymezený územím okresů Havlíčkův Brod, Jihlava, Pelhřimov, Třebíč a Žďár nad Sázavou . Předkládaný materiál obsahuje zákonodárnou iniciativu, jejímž cílem je novelizovat výše uvedené ustanovení ústavního zákona, kterým by byla iniciována změna názvu kraje z Vysočina na Kraj Vysočina .
Důvodem uvažované změny názvu Vysočina je především posílení identifikace Vysočiny jako jednoho ze 14 krajů České republiky u jeho občanů, s důrazem na skutečnost, že jako jediný nemá uveden ve svém názvu slovo kraj . To činí mnohdy velké komplikace při uzavírání smluvních vztahů s obchodními partnery i občany Vysočiny . Významným důvodem jsou také zápisy do katastru nemovitostí, kde je bezchybný název územního samosprávného celku nutností pro zapsání nemovitosti do příslušné evidence.
Jako velmi problematická se jeví také otázka oficiálního pojmenování orgánů kraje - hejtmana, zastupitelstva, rady i krajského úřadu. Pokud totiž název kraje neobsahuje slovo kraj , pak by se toto slovo nemělo užívat ani v případě pojmenování orgánů kraje (a protože by se i v názvech - vlastních jménech mělo v češtině skloňovat, pak jsou v současné právní situaci správné názvy orgánů Hejtman Vysočiny , Zastupitelstvo Vysočiny , Rada Vysočiny a Krajský úřad Vysočiny ). V mnohých případech může užitím současného správného názvu kraje nebo některého z orgánů kraje dojít k omylu nebo nejistotě na straně některé fyzické nebo právnické osoby z území kraje nebo i mimo něj, na straně veřejnosti. Problematické jsou i překlady oficiálních názvů. Zaznamenány byly i negativní reakce na možnost snadné záměny názvu kraje s obchodními firmami (názvy) řady společností resp. podnikatelských subjektů (viz materiál ZK-01-2010-05, př. 4 - seznam podnikatelských subjektů obsahujících v obchodní firmě slovo Vysočina nebo od něj odvozený tvar) a obchodních značek (názvů) různých produktů.
Navrhovaná úprava názvu vyššího územního samosprávného celku dále sleduje překlenutí problémů souvisejících s používáním názvu kraje při komunikaci s orgány veřejné správy a dalšími adresáty práva. Od 1. listopadu 2009 došlo ze strany orgánů veřejné správy k zasílání písemností prostřednictvím datových zpráv, což činí nemalé problémy právě u kraje Vysočina, jehož datová schránka zní pouze na Vysočina a dochází tak ke kolizím, kdy některé datové zprávy pro Katastrální úřad pro Vysočinu končí v datové schránce Vysočiny . Další oblastí je oblast soudnictví, kde soudy nižších i vyšších instancí nerespektují název Vysočina a dochází tak k nesprávné interpretaci názvu územního samosprávného celku.
S ohledem na legislativně-technický charakter je navrženo, aby předložený návrh ústavního zákona nabyl účinnosti dnem vyhlášení.
Návrh řešení Hejtman kraje navrhuje zastupitelstvu kraje předložit návrh ústavního zákona dle materiálu ZK-01-2010-05 př. 1, př. 2, a př. 3 Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky.
Podle § 35 odst. 2 písm. a) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, je zastupitelstvu kraje vyhrazeno předkládat návrhy zákonů Poslanecké sněmovně. Rada kraje podle § 59 odst. 1 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, připravuje návrhy a podklady pro jednání zastupitelstva kraje.
Hejtman kraje navrhuje zastupitelstvu kraje pověřit MUDr. Jiřího Běhounka, hejtmana kraje Vysočina a JUDr. Drahoslava Oulehlu, předsedu Legislativního výboru Zastupitelstva kraje Vysočina jednáním za Zastupitelstvo kraje Vysočina ve věci podaného návrhu ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 347/1997 Sb., o vytvoření vyšších územních samosprávných celků a o změně ústavního zákona České národní rady č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění ústavního zákona č. 176/2001 Sb., a o návrhu jednat v reálném čase jako o samostatném nebo zprostředkovaném a projednat s poslanci jeho podporu a poskytnout jim veškeré podkladové materiály.
Podle § 86 odst. 1 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění pozdějších předpisů, za zastupitelstvo vyššího územního samosprávného celku mohou jednat jen jejich členové, kteří byli takovým jednáním zvlášť pověřeni.
StanoviskaLegislativní výbor Zastupitelstva kraje Vysočina - viz příloha č. 5

Rada kraje doporučila zastupitelstvu kraje předložit návrh ústavního zákona a pověřit MUDr. Jiřího Běhounka, hejtmana kraje Vysočina a JUDr. Drahoslava Oulehlu, předsedu Legislativního výboru Zastupitelstva kraje Vysočina jednáním za Zastupitelstvo kraje Vysočina ve věci podaného návrhu ústavního zákona dne 19. 1. 2010 usnesením č. 0052/03/2010/RK.
Návrh usneseníZastupitelstvo kraje
předkládá
návrh ústavního zákona dle materiálů ZK-01-2010-05, př. 1, ZK-01-2010-05, př. 2
a ZK-01-2010-05, př. 3 Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky;
pověřuje
MUDr. Jiřího Běhounka, hejtmana kraje Vysočina a JUDr. Drahoslava Oulehlu, předsedu Legislativního výboru Zastupitelstva kraje Vysočina jednáním za Zastupitelstvo kraje Vysočina ve věci podaného návrhu ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 347/1997 Sb., o vytvoření vyšších územních samosprávných celků a o změně ústavního zákona České národní rady č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění ústavního zákona č. 176/2001 Sb., a o návrhu jednat v reálném čase jako o samostatném nebo zprostředkovaném a projednat s poslanci jeho podporu a poskytnout jim veškeré podkladové materiály.
Odpovědnost oPKŽÚ
Termín 31. 12. 2010
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz