ZK-02-2009-12.doc ZK-02-2009-12pr1.xls ZK-02-2009-12pr2.xls ZK-02-2009-12pr3.doc ZK-02-2009-12pr4.xls ZK-02-2009-12pr5.xls ZK-02-2009-12pr6.doc ZK-02-2009-12pr7.doc ZK-02-2009-12pr8.xls ZK-02-2009-12pr9.doc | |
Číslo materiálu | 12 |
Číslo jednací | ZK-02-2009-12 |
Název | Projekty na čerpání prostředků z operačního programu ROP NUTS II Jihovýchod na nemocniční infrastrukturu v kraji Vysočina |
Zpracoval | D. Buřičová |
Předkládá | J. Běhounek |
Počet příloh | |
Popis problému | Zastupitelstvo kraje Vysočina dne 18. 12. 2007 usnesením č. 0508/07/2007/ZK schválilo převod finančních prostředků v celkové hodnotě max. 1 155 mil. Kč z Fondu strategických rezerv na přípravu a částečnou realizaci projektů: * projekt Interní pavilon v Nemocnici Nové Město na Moravě částkou max. 355 mil. Kč, * projekt Hlavní lůžková budova v Nemocnici Pelhřimov částkou max. 380 mil. Kč, * projekt Pavilon pro matku a dítě v Nemocnici Třebíč částkou max. 260 mil. Kč, * projekt Rekonstrukce budovy interny v Nemocnici Havlíčkův Brod částkou max. 160 mil. Kč na zvláštní účty jednotlivých projektů. Finance budou uvolňovány v průběhu let 2008 - 2012 postupně dle aktuální potřeby každého projektu. Tyto částky plně kopírují způsobilé výdaje projektu ve vztahu k ROP JV. V průběhu minulého roku proběhla výběrová řízení na dodávku stavebních prací (vyjma Nemocnice Třebíč). Ukázalo se, že náklady na stavbu, které byly vyčísleny v dokumentaci, byly nižší než hodnota posuzovaných nabídek. Na základě posouzení a hodnocení podaných nabídek (podle jednotlivých kritérií ekonomické výhodnosti) stanovila hodnotící komise pořadí a rada kraje rozhodla o výběru nejvhodnější nabídky. Výsledkem této skutečnosti bylo navýšení celkové ceny projektů. Na tuto skutečnost reagovalo zastupitelstvo usnesením č. 0266/04/2008/ZK, kterým schválilo navýšení částek. Následně proběhlo i výběrové řízení na dodavatele veškeré technologie v Nemocnici Pelhřimov. Přehled o dosavadních výsledcích je uveden v materiálu ZK-02-2009-12, př.1. Pro zdárný chod stavebních prací bylo nutné pro všechny stavby stanovit technický dozor, stavební dozor a dozor bezpečnosti práce. Všechny tyto náklady jsou vůči ROP JV nezpůsobilé, nicméně i tyto náklady je nutné proplácet ze samostatných účtů projektů. Přehled všech těchto souvisejících nákladů je uveden v materiálu ZK-02-2009-12, př. 2. Kromě toho řeší manažeři jednotlivých projektů problémy týkající se tzv. víceprací . Na základě zkušeností dotčených pracovníků byly definovány následující hlavní důvody vzniku víceprací : a) chyby v projektové dokumentaci b) změny v průběhu stavby z provozní důvodů c) změny na žádost jiných účastníků (hygiena, hasiči, ÚRR...) d) změny na žádost uživatele (nemocnice). Vzhledem k závažnosti této problematiky - provázanost na finanční krytí - je nutné stanovit kompetence v rozhodování o vícepracích z hlediska věcného finančního. Tato rozhodovací pravomoc je z hlediska pohotového jednání, které neohrozí harmonogram stavebních prací, nutná. |
Návrh řešení | 1. Změny na žádost uživatele - organizace Navrhuje se, aby rozhodovací pravomoc byla výlučně v kompetenci zřizovatele. Uživatel (organizace) podá písemnou žádost na věcně příslušný odbor, ve kterém bude podrobně popsán důvod požadované změny, návrh změny a odhad finančního dopadu. Zřizovatel rozhodne o dalším postupu (zamítnutí změny, pověření k jednání s projektantem k vypracování upravené dokumentace, zahájení jednání s dodavatelem stavby apod.). V současné době se řeší problematika dočasného užívání nových prostor v Nemocnici Nové Město na Moravě - přestěhování dialýzy. Popis je uveden v materiálu ZK-02-2009-12, př. 9. 2. Chyby v projektové dokumentaci, změny v průběhu stavby z provozních důvodů, změny na žádost jiných účastníků (hygiena, hasiči, ÚRR...) V případě, že se v průběhu provádění stavebních prací zjistí chyba v dokumentaci, a vzhledem k tomu, že za správnost a úplnost zadávací dokumentace, tedy i za vymezení předmětu plnění veřejné zakázky je odpovědný zadavatel, majetkový odbor (MO) zabezpečí bezodkladně dopracování projektové dokumentace (kraj odpovídá za správné podklady pro dodavatele tj. výkaz-výměr). Protože v případě nemocnic nemá kraj žádný smluvní vztah k projektantovi (dokumentaci zadávaly nemocnice), dodatek je nutné zajistit jejich prostřednictvím. Navrhuje se, aby dopracování dodatku k dokumentaci řešily nemocnice ze svých finančních prostředků (s případnou kompenzací s projektantem). V případě změn z provozních důvodů, nebo na žádost jiných účastníků se navrhuje, aby byl postup následující: * Majetkový odbor (dále jen MO) rozhodne o způsobilosti - nutnosti zásahu z odborného hlediska (po projednání s projektantem a stavebním dozorem). * MO zabezpečí vypracování potřebné projektové dokumentace. Protože v případě nemocnic nemá kraj žádný smluvní vztah k projektantovi (dokumentaci zadávaly nemocnice), dodatek je nutné zajistit tedy jejich prostřednictvím. Dopracování dodatku k dokumentaci budou řešit nemocnice ze svých finančních prostředků. Vzhledem k tomu, že v průběhu realizace stavebních prací až do jejich dokončení lze logicky předpokládat vznik víceprací min. v každé etapě stavby, je nutno při jejich zadávání respektovat zákon o veřejných zakázkách. Obecně platí, že hodnota všech víceprací zadávaných zhotoviteli díla nesmí překročit 20% původní ceny zakázky. Pro zadání víceprací, které nebyly obsaženy v původních zadávacích podmínkách a které jsou současně nezbytné pro provedení původních prací nebo pro dokončení předmětu díla, jsou splněny podmínky pro použití jednacího řízení bez uveřejnění ve smyslu ust. § 23 odst. 7 písm. a) zákona č. 137/2006 Sb., zákona o veřejných zakázkách. Na základě provedení tohoto řízení pak lze uzavřít se zhotovitelem díla dodatek smlouvy, jehož předmětem bude změna předmětu a ceny díla v důsledku provedení víceprací. Použití tohoto postupu je povinné v případě, kdy cena víceprací dosáhne finančního limitu pro podlimitní veřejnou zakázku (tj. 6 mil. Kč). V případě, že cena víceprací tento limit nepřekročí, lze postupovat v souladu s Pravidly Rady kraje Vysočina pro zadávání veřejných zakázek - viz níže. OM doporučuje používat pro zadávání víceprací zhotoviteli díla v souladu s uvedeným ustanovením zákona č. 137/2006 Sb. V případě, že hodnota vícepráce dle ceníkové ceny bude vyšší než 100 tis. Kč, bude MO neprodleně informovat o vzniklé situaci gesčního radního a dále bude postupováno dle čl. 2 odst. 8 Pravidel (V případě vícepráce lze z procesního hlediska využít Pravidla Rady kraje Vysočina pro zadávání veřejných zakázek v podmínkách kraje Vysočina a příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina č. 4/2008 ze dne 28.7.2008. Dle čl. 2 odst. 8 platí, že v odůvodněných a zvlášť naléhavých případech (veřejná zakázka může být splněna z technických či uměleckých důvodů, z důvodů ochrany výhradních práv nebo z důvodů vyplývajících ze zvláštního právního předpisu pouze určitým dodavatelem nebo veřejnou zakázku je nutno zadat v krajně naléhavém případě a z časových důvodů není možné zadat veřejnou zakázku obvyklým způsobem) může hejtman, náměstek hejtmana, gesční radní nebo ředitel krajského úřadu rozhodnout o přímém zadání veřejné zakázky malého rozsahu s předpokládanou hodnotou vyšší než 100 000,- Kč. O tomto rozhodnutí včetně jeho zdůvodnění bude informována rada kraje na svém nejbližším zasedání.). * V případě, že hodnota víceprací bude pod 100 tis. Kč, rozhodne o zadání vícepráce MO. V tomto případě vzniká zároveň povinnost MO projednat uvedené změny v nejbližším možném termínu s gesčním radním a jednou za čtvrtletí informovat radu kraje o průběhu prací - následně je tedy postupováno dle předchozího odstavce. * MO je povinen vždy kontrolovat, zda hodnota dosavadních víceprací v součtu nepřekročí 20% původní ceny zakázky zároveň zabezpečí, že postup bude v souladu s doporučením ÚOHS, které je uvedeno v příloze ZK-02-2009-12, př. 7. * MO připraví dodatek ke smlouvě mezi krajem a dodavatelem stavby. Obdobný postup bude realizován i v případě dodávek zdravotnických technologií a interiérů, které jsou v kompetenci odboru sociálních věcí a zdravotnictví. * Před schválením dodatku ke smlouvě s realizátorem (dodavatelem) stavby je nutné v případě evropských projektů ROP požádat ÚRR ROP JV o schválení změny. Změny budou předkládány manažerovi projektu na formulářích, které jsou uvedeny v příloze tohoto materiálu: o Dokumentace změny stavby - evidenční list -ZK-02-2009-12, př. 3 o Zápis o projednání soupisu prací a ceny objektu - ZK-02-2009-12, př. 4 o Formulář položkových změn - ZK-02-2009-12, př. 5 o Zápis o projednání a odsouhlasení nových jednotkových cen - ZK-02-2009-12, př. 6. * OM je povinen vypracovávat změnový protokol i v případě méněprací . Výše popsaný postup předpokládá, že rozhodování o vícepracích bude nutné řešit kromě vymezení kompetencí zároveň i rozpočtově - nelze totiž zadat zakázku aniž by byla kryta finančně. Vzhledem k tomu, že rozhodování podle předchozího odstavce bude pouze v důvodných případech a je nutné z hlediska dodržování časového harmonogramu stavebních prací reagovat pružně, bylo radě kraje navrženo doporučit zastupitelstvu kraje schválit převod finančních prostředků z Fondu strategických rezerv na přípravu a částečnou realizaci vyjmenovaných projektů, dle materiálu ZK-02-2009-12, př. 8; tyto navýšené finanční prostředky budou účelově vázány na úhradu vícenákladů bezprostředně souvisejících s rekonstrukcemi nemocnic, tj nákladů nezpůsobilých vůči ROP JV |
Stanoviska | Rada kraje usnesením č. 0305/08/2009/RK schválila popsaný postup rozhodování o zadávání víceprací a doporučila zastupitelstvu kraje schválit navýšení částky, schválené usneseními č. 0508/07/2007/ZK a 0266/04/2008/ZK, kterými byl schválen převod z Fondu strategických rezerv na přípravu a částečnou realizaci vyjmenovaných projektů, dle materiálu RK-08-2009-71, př. 8; tyto navýšené finanční prostředky budou účelově vázány na úhradu nekrytých nákladů bezprostředně souvisejících s rekonstrukcemi nemocnic, tj nákladů nezpůsobilých vůči ROP JV. |
Návrh usnesení | Zastupitelstvo kraje schvaluje navýšení částky, schválené usneseními č. 0508/07/2007/ZK a 0266/04/2008/ZK, kterými byl schválen převod z Fondu strategických rezerv na přípravu a částečnou realizaci vyjmenovaných projektů, dle materiálu ZK-02-2009-12, př. 8; tyto navýšené finanční prostředky budou účelově vázány na úhradu nekrytých nákladů bezprostředně souvisejících s rekonstrukcemi nemocnic, tj nákladů nezpůsobilých vůči ROP JV. |
Odpovědnost | OSVZ, ekonomický odbor |
Termín | průběžně |