Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro zastupitelstvo čj. ZK-06-2007-34

ZK-06-2007-34.doc  ZK-06-2007-34pr1.xls  ZK-06-2007-34pr2.xls
Číslo materiálu34
Číslo jednacíZK-06-2007-34
NázevNávrh rozpočtového opatření pro rok 2007 na kapitole Zdravotnictví
Zpracoval D. Buřičová
Předkládá P. Hájek
Počet příloh
Popis problémuPříspěvkové organizace zřízené krajem Vysočina hospodaří podle finančního plánu. Finanční plán zahrnuje vedle výnosových a nákladových ukazatelů a hospodářského výsledku rovněž tvorbu a čerpání peněžních fondů (rezervní a investiční fond, fond odměn a FKSP). Jeho součástí jsou i finanční vztahy k rozpočtu zřizovatele a investiční a odpisový plán.
Při sestavování návrhu finančního plánu na rok 2007 vycházela Zdravotnická záchranná služba kraje Vysočina ze schváleného finančního vztahu k rozpočtu zřizovatele (příspěvek na provoz). Zastupitelstvo schválilo na rok 2007 usnesením č. 0545/09/2006/ZK příspěvek ve stejné výši, jak tomu bylo v roce 2006. Za této situace byl finanční plán připraven se ztrátou v celkové výši 16 844 tis. Kč.
Tato situace nastala především v důsledku navýšení osobních nákladů při aplikaci nového zákoníku práce a nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě - došlo k navýšení osobních nákladů o 10 798 tis. Kč.
Rada kraje schválila tento plán usnesením č. 0543/14/2007/RK, s tím, že uložila řediteli ZZS provést aktualizaci finančního plánu a předložit ji v termínu shodném s termínem účetní závěrky k 30. 6. 2007. Zároveň uložila odboru sociálních věcí a zdravotnictví předložit aktualizované finanční plány nemocnic na rok 2007 společně s výsledky plnění za 1. pololetí 2007 do rady kraje v termínu nejpozději do 31. 8. 2007.
Návrh řešení V souladu se schválenými usneseními předložila zdravotnická záchranná služba aktualizovaný finanční plán, předpokládaný hospodářský výsledek nebyl změněn.
Výnosy
Plán tržeb (schválený usnesením 0543/14/2007/RK) pro rok 2007 byl v porovnání se skutečností minulého období snížen o 2 790 tis. Kč z důvodu plánovaného zahájení provozu Kardiocentra v Jihlavě. Vzhledem k posunu termínu zahájení činnosti bude předpokládaný celkový pokles výnosů cca 1 900 tis. Kč. Z toho důvodu dochází ke změně finančního plánu v položce tržeb, přičemž je zároveň přihlédnuto i k současnému růstu tržeb oproti stejnému období roku 2006. Upravený roční plán tržeb je stanoven na hodnotu 59 000 tis. Kč. Ostatní výnosy rozpočtované ve skupině 64 se v porovnání s původním plánem i skutečností loňského období vyvíjí odlišně, tj. v porovnání s plánem jsou nižší o cca 19%, ovšem vzhledem k obsahu účtu 649 - ostatní výnosy (výnosy za škody od pojišťoven) není možno tento účet přesně rozpočtovat a v podstatě odráží skutečnost roku 2006. V novém návrhu plánu je tato položka nezměněna.
Celkové výnosy jsou upraveny na 190 155 tis. Kč - oproti původnímu plánu činí celkový nárůst 2 403 tis. Kč - jde o navýšení tržeb od zdravotních pojišťoven.
Počet výjezdů za 1 - 6/2007 se zvýšil oproti stejnému období minulého roku (13 438) o 711 na 14 149. Počet ujetých km za 1 - 6/2007 se navýšil o 32 077 (celkem 528 151).
Je nutno konstatovat, že zvýšený počet zdravotních výkonů s sebou přináší nejen vyšší tržby, ale také zvýšení spotřeby zdravotnických prostředků (léků, SZM apod.), pohonných hmot, autosoučástek, olejů a revizí po daném počtu ujetých km atd.
Náklady
Celkové náklady za pololetí 2007 dosahují 49,72% celkového ročního plánu.
Na základě vývoje skutečnosti došlo k úpravě jednotlivých nákladových položek rozpočtu.
Mzdové náklady
Oproti předpokládanému objemu mzdových prostředků, při jehož výpočtu byl zohledněn dopad nového zákoníku práce, dojde k dalšímu navýšení mzdových nákladů (bez ostatních osobních nákladů - OON) o cca 3 692 tis. Kč.
Mzdové náklady bez OON (dále jen Platy zaměstnanců) za 1 - 6/2006 dosáhly výše 44 758 tis. Kč, z toho tarifní platy 25 121 tis. Kč a přesčasová práce 2 480 tis. Kč (proplaceno 12 581 hodin, 2 500 hodin činila pohotovost na pracovišti, která je v letošním roce považována za práci přesčas). K 30. 6. 2006 bylo neproplaceno celkem 8 254 hodin, které se převáděly do dalšího pololetí.
Platy zaměstnanců za 7 - 12/2006 dosáhly výše 52 425 tis. Kč, z toho tarifní platy 24 797 tis. Kč a přesčasová práce 5 748 tis. Kč.
Platy zaměstnanců za 1 - 6/2007 dosáhly výše 49 397 tis. Kč, z toho tarifní platy 27 735 tis. Kč a přesčasová práce 3 537 tis. Kč ( proplaceno 16 287 hodin). K 30. 6. 2007 bylo neproplaceno celkem 8 373 hodin, které se převádí do dalšího pololetí.
Platy zaměstnanců za 7 - 12/2007 jsou nyní rozpočtovány ve výši 58 294 tis. Kč (odhad je přepočítáván stejným koeficientem nárůstu jaký byl v roce 2006 tj. 1,17). Platy zaměstnanců za 1 - 12/2007 jsou tedy odhadovány ve výši 108 mil. Kč. Vzhledem k tomu, že neproplacené přesčasy jsou v obou letech téměř shodné a mzdové náklady jsou ve druhém pololetí roku vždy z důvodu zvýšeného čerpání dovolených, vyššího počtu státních svátků a proplacením přesčasové práce (vyrovnávacím obdobím je kalendářní rok) vyšší, jeví se předpoklad takové výše mzdových nákladů jako reálný.
Ostatní osobní náklady (OON) byly původně rozpočtovány ve výši 8 300 tis. Kč a odrážely plánovaný nárůst hodinové sazby pro lékaře pracujících "na dohody" od druhého pololetí. K plánované úpravě nedojde, rozdíl ve výši 1 600 tis. Kč je použit k částečné kompenzaci růstu hrubých mezd.
Ve skupině služeb došlo ke snížení rozpočtovaných nákladů o 495 tis. Kč u cestovních náhrad a dále u oprav a údržby (což jsou položky, které vykazují nižší úroveň čerpání rozpočtu do 30. 6. 2007), přičemž byl proveden přesun 250 tis.Kč do položky spotřeby materiálu a 245 tis. Kč do mzdových nákladů.
Spotřeba materiálu je v porovnání s plánem vyšší především z důvodu nákupu DDHM. Jde o nákup nábytku do nového objektu ZZS v Pelhřimově (na tuto akci byla krajem poskytnuta dotace ve výši 250 tis. Kč), dále nákup zdravotnických prostředků do 7 vozidel zakoupených v prosinci minulého roku a daných do provozu počátkem roku 2007, dále vybavení vysílacími zařízeními GPS a motorola. Ostatní spotřeba materiálu je téměř v souladu s plánem.
Další položkou, která má v porovnání s plánem zvýšené čerpání k 30. 6. je položka ostatních nákladů skupiny 54. Důvodem je to, že většina úhrad proběhne jednorázově na počátku roku (např. pojištění, ČTÚ), ale celková plánovaná částka by měla být v rámci roku dodržena. Ostatní položky nákladů jsou téměř v souladu v předloženým plánem.
Závěrečný sumář úpravy rozpočtu:
Výnosy:
Původní rozpočet 187 752 tis. Kč
Změna na 190 155 tis. Kč
Rozdíl 2 403 tis. Kč
Náklady:
Původní rozpočet 204 596 tis. Kč
Změna na 206 999 tis. Kč
Rozdíl 2 403 tis. Kč.

Výše příspěvku na provoz pro ZZS nebyla při schvalování rozpočtu na rok 2007 řešena, příspěvek byl schválen ve stejné výši, jak tomu bylo v roce 2006 s tím, že finanční dopad bude nutné dořešit v roce 2007 při přípravě finančního plánu na toto období.
Zdravotnická záchranná služba navrhla následující řešení:
1. na pokrytí zapojí rezervní fond do výše 1 000 tis. Kč
2. vzhledem ke stávající finanční situaci odvede finanční prostředky ve výši 2 900 tis. Kč z fondu reprodukce a následně budou tyto finanční prostředky ZZS poskytnuty ve formě dotace na provoz. Toto bude možné za předpokladu, že v roce 2008 obdrží investiční dotaci na nákup 3 sanitních vozidel.
3. vzhledem k výše uvedenému požádala ZZS KV na pokrytí ztráty roku 2007 o navýšení příspěvku na provoz o 12 944 tis. Kč. Do plánované výše ztráty 16 844 tis Kč je tedy ZZS KV schopna z vlastních vnitřních zdrojů pokrýt 3 900 tis. Kč.
Zastupitelstvu kraje se navrhuje schválit poskytnutí neinvestiční dotace pro Zdravotnickou záchrannou službu kraje Vysočina, příspěvkovou organizaci, IČ 47366630 ve výši 12 944 tis. Kč na pokrytí navýšení provozních nákladů (osobní náklady) v roce 2007.
StanoviskaRada kraje Vysočina usnesením č. 1464/30/2007/RK doporučila zastupitelstvu rozhodnout o poskytnutí dotace ve výši 12 944 tis. Kč. Zároveň za podmínky schválení zastupitelstvem kraje rada kraje
rozhodla
poskytnout neinvestiční dotaci ve výši 2 900 tis. Kč Zdravotnické záchranné službě kraje Vysočina, příspěvkové organizaci, IČ 47366630 k zajištění vyrovnaného finančního hospodaření v letošním roce;
schválila
* zvýšení příjmové části rozpočtu kraje na rok 2007 o částku 2 900 tis. Kč se zatříděním na § 3533 - Zdravotnická záchranná služba, položka 2122 - Odvody příspěvkových organizací v souvislosti s odvodem z investičního fondu u Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina, příspěvkové organizace;
* v rámci výdajové časti rozpočtu kraje na rok 2007 zvýšení kapitoly Zdravotnictví, § 3533 - Zdravotnická záchranná služba, položky 5331 - Neinvestiční příspěvek zřízeným příspěvkovým organizacím o částku 2 900 tis. Kč s určením pro Zdravotnickou záchranné služby kraje Vysočina, příspěvkové organizace;
* u Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina, příspěvkové organizace závazný ukazatel "Odvod z investičního fondu" na rok 2007 ve výši 2 900 tis. Kč;
* u Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina, příspěvkové organizace zvýšení závazného ukazatele "Limit prostředků na platy" na rok 2007 o 3 692 tis. Kč dle materiálu RK-30-2007-50, př. 1 a závazného ukazatele "Příspěvek na provoz" o částku 2 900 tis. Kč k zajištění vyrovnaného finančního hospodaření v letošním roce;
* změnu investičního plánu Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina, příspěvkové organizace na rok 2007 dle materiálu RK-30-2007-50, př. 4;
* v rámci výdajové části rozpočtu kraje u kapitoly Zdravotnictví zvýšení § 3533 -Zdravotnická záchranná služba a položky 5331 - Neinvestiční příspěvky zřízeným příspěvkovým organizacím (ÚZ 00057) o částku 200 tis. Kč s určením pro Zdravotnickou záchrannou službu kraje Vysočina při současném snížení § 3522 - Ostatní nemocnice, položky 5331 - Neinvestiční příspěvky zřízeným příspěvkovým organizacím (ÚZ 00057) o stejnou částku 200 tis. Kč z důvodu nesouladu rozpočtového členění výdajů dle platné rozpočtové skladby;
souhlasila
* se zapojením fondu odměn u Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina, p. o. na pokrytí případného překročení stanoveného objemu prostředků na platy za kalendářní rok;
* s případným použitím rezervního fondu do částky 1 000 tis. Kč u Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina, p. o. v průběhu účetního období roku 2007 k pokrytí nákladů na provoz;
uložila
řediteli Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina, příspěvkové organizaci zajistit odvod z investičního fondu do rozpočtu kraje nejpozději do 30. 11. 2007.
Návrh usneseníZastupitelstvo kraje
rozhoduje
poskytnout neinvestiční dotaci pro Zdravotnickou záchrannou službu kraje Vysočina, příspěvkovou organizaci, IČ 47366630 ve výši 12 944 tis. Kč k zajištění vyrovnaného finančního hospodaření v roce 2007;
schvaluje
zvýšení závazného ukazatele "Příspěvek na provoz" u Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina na rok 2007 o 12 944 tis. Kč k zajištění vyrovnaného finančního hospodaření v letošním roce.
Odpovědnost odbor sociálních věcí a zdravotnictví, ekonomický odbor, ředitel Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina, příspěvkové organizace
Termín 31. 12. 2007
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz