Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-35-2007-41

RK-35-2007-41.doc  RK-35-2007-41pr1.doc  RK-35-2007-41pr2.doc
Číslo materiálu41
Číslo jednacíRK-35-2007-41
NázevNávrh na úpravu zřizovací listiny Nemocnice Třebíč, příspěvkové organizace
Zpracoval D. Buřičová
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuUsnesením Zastupitelstva kraje Vysočina č. 074/02/2003/ZK dne 31. 3. 2003 byly pro nemocnice schváleny zřizovací listiny. Podle těchto zřizovacích listin nebyl nemocnicím předán do správy nemovitý majetek (kromě rozestavěných staveb) a movitý odpisovaný hmotný majetek. Užívání tohoto majetku, který nemocnice potřebovaly pro vlastní činnost, upravila Rada kraje Vysočina usnesením č. 586/19/2003/RK ze dne 3. 6. 2003, a to prostřednictvím nájemního vztahu mezi krajem a příslušnou nemocnicí s povinným plněním úhrad nájemného do rozpočtu kraje.
Podle zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, a publikovaného výkladového stanoviska Ministerstva financí ČR ve Zprávách MF ČR platí hledisko, že majetek pořízený příspěvkovou organizací z investiční dotace zřizovatele je ve vlastnictví zřizovatele a příspěvková organizace využívá tento majetek pro vlastní činnost v uživatelském vztahu tzv. správy, a to v rozsahu práv a povinností vymezených zřizovací listinou. Povinností příspěvkové organizace je o tomto majetku účtovat na příslušných účtech a odepisovat jej prostřednictvím účetních odpisů. Z hlediska daňových aspektů příspěvková organizace nemůže u majetku svěřeného do správy uplatnit daňové odpisy, které jsou uznatelnou nákladovou položkou při stanovení základu daně z příjmů podle zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů.
Kraj Vysočina systémovým opatřením hned při přechodu státních nemocnic na kraj vymezil majetkoprávní poměry tak, že nemovitosti a odpisovaný movitý hmotný majetek nebyl nemocnicím předán do správy, ale užívání tohoto majetku je upraveno nájemní smlouvou. Změnu případného majetkového vztahu je nutné vyjádřit úpravou zřizovacích listin.
Návrh řešení V současné době dosahuje výše nájemného nemocnic celkem 180 000 tis. Kč. Rozpis je uveden v následující tabulce:
Nemocnice
Nájemné

celkem
movitý majetek
nemovitý majetek
Havlíčkův Brod
34 600 000,00
26 400 000,00
8 200 000,00
Jihlava
52 800 000,00
43 900 000,00
8 900 000,00
Pelhřimov
32 500 000,00
27 100 000,00
5 400 000,00
Třebíč
24 400 000,00
17 000 000,00
7 400 000,00
Nové Město na Moravě
35 700 000,00
27 300 000,00
8 400 000,00
Celkem
180 000 000,00
141 700 000,00
38 300 000,00

Nemocnice v průběhu let 2005 - 2007 investovala z nájemného a kapitálových výdajů do nákupu nové přístrojové techniky a do technického zhodnocení budov, které užívá na základě nájemní smlouvy. Vše probíhalo samozřejmě dle řádně schváleného investičního plánu se souhlasem kraje. Jde o technické zhodnocení stravovacího pavilonu a centrálních laboratoří. Hodnota technického zhodnocení za toto období dosahuje výše 102 838 tis. Kč a hodnota přístrojové techniky 62 127,3 tis. Kč.

Předkládaný návrh předpokládá upravit dodatkem zřizovací listiny obsah majetku svěřeného do správy Nemocnice Třebíč, příspěvkové organizace. Jde o vyjmutí odpisovaného hmotného movitého majetku ze správy, pořízeného od roku 2005 do konce 2007, k jehož pořízení byly použity finanční prostředky z dotací od kraje. Uvedeným krokem dojde k narovnání majetkových poměrů na původní systém zavedený k 1. 1. 2003. Soupis movitého majetku vyjímaného ze správy této nemocnice je obsahem materiálu ZK-07-2007-41, př. 1. Účinnost dodatku zřizovací listiny je od 1. 1. 2008. Návrh zároveň předpokládá, že další užívání majetku vyjmutého ze správy této nemocnice bude následně upraveno dodatkem ke smlouvě o nájmu movitých věcí. Kompetenční příslušnost k tomuto právnímu úkonu je podle § 59 odst. 1 písm. l) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů, vyhrazena radě kraje.

V případě technického zhodnocení na majetku, který užívá nemocnice ke své činnosti a které bylo realizováno z dotací kraje by měl zřizovatel rozhodnout o předání tohoto majetku z nemocnice na kraj. Tento úkon, spočívající v rozhodování o nabytí a převodu nemovitých věcí, je dle zákona č. 129/200 Sb., zákona o krajích vyhrazen zastupitelstvu. Převod po rozhodnutí zastupitelstva bude následně dokončen zaúčtováním na příslušných majetkových účtech jak u nemocnice, tak u kraje. Předávací protokol je uveden v materiálu RK-35-2007-41, př. 2.

Radě kraje se navrhuje doporučit zastupitelstvu kraje schválit předložené znění dodatku zřizovací listiny Nemocnice Třebíč, příspěvkové organizace.
StanoviskaEkonomický odbor k předloženému materiálu nemá připomínky a v souladu s jeho obsahem je třeba v další fázi upravit postavení tohoto majetku do uživatelského režimu založeném na nájemním vztahu. Je předpoklad, že úpravou nájemného se jeho výše přiblíží na úroveň srovnatelných nemocnic.
Návrh usneseníRada kraje
doporučuje
zastupitelstvu kraje:
* schválit dodatek č. 9 Zřizovací listiny Nemocnice Třebíč, příspěvkové organizace, dle materiálu RK-35-2007-41, př. 1;
* rozhodnout o převodu majetku dle materiálu RK-35-2007-41, př. 2 mezi Nemocnicí Třebíč, příspěvkovou organizací zřizovanou krajem a krajem.
Odpovědnost odbor sociálních věcí a zdravotnictví
Termín 31. 12. 2007
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz