RK-21-2007-28.doc RK-21-2007-28pr1.xls RK-21-2007-28pr2.xls RK-21-2007-28pr3.xls | |
Číslo materiálu | 28 |
Číslo jednací | RK-21-2007-28 |
Název | Rozpočtový výhled kraje Vysočina na období 2008 až 2010 |
Zpracoval | 8Rozpočtový výhled kraje Vysočina na období 2008 až 2010pro: jednání rady kraje č. 21/2007 dne 19. 6. 2007zpracovali: A. Krištofová, J. Kopecká, T. Vonka, H. Sošková |
Předkládá | A. Krištofová |
Počet příloh | |
Popis problému | Kraj je podle § 3 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, povinen sestavovat rozpočtový výhled nejméně na období 2 roky. Jedná se o pomocný nástroj hospodaření, který by měl sloužit pro střednědobé finanční plánování kraje. Tento rozpočtový výhled je rovněž každoročně předkládán Evropské investiční bance, která požaduje jeho sestavení nejméně v tříletém horizontu. |
Návrh řešení | Ekonomický odbor ve spolupráci se správci kapitol a garanty jednotlivých projektů a grantových schémat sestavil rozpočtový výhled na období let 2008 až 2010. Kromě rozpočtového výhledu běžného rozpočtového hospodaření je předkládán rovněž rozpočtový výhled projektů a grantových schémat spolufinancovaných z prostředků Evropské unie. V příloze 1 je souhrnný rozpočtový výhled, který obsahuje údaje za rozpočet, v další tabulce jsou údaje za rozpočet včetně evropských projektů. Příloha 2 obsahuje rozpis výhledu příjmů a výdajů a v příloze 3 jsou obsaženy předpokládané požadavky na Fond strategických rezerv na projekty spolufinancované z prostředků EU. V příloze 4 je obsažen podrobný rozpis financování projektů spolufinancovaných z prostředků EU. Předkládaný rozpočtový výhled kraje byl sestaven na základě následujících předpokladů: 1) Je uvažováno stávající rozpočtové určení daní - tzn. podíl krajů na celostátním výnosu sdílených daní ve výši 8,92%, zákonný koeficient pro kraj Vysočina 7,33859%. 2) V letech 2008 až 2010 předpokládáme meziroční růst daňových příjmů ve výši 3%, přičemž jako základ pro výpočet bereme schválený rozpočet roku 2007. Tento schválený rozpočet daňových příjmů vychází z predikce celostátního výnosu sdílených daní MF ČR, která je snížena o 5%. 3) Dotace souhrnného dotačního vztahu obsahuje v letech 2007 až 2010 na rozdíl od předcházejících let pouze příspěvek na výkon státní správy (ve kterém je zahrnut příspěvek na jednotky sboru dobrovolných hasičů). Je uvažováno s meziročním navýšením dotace o 2%, v roce 2010 o 1%. 4) Co se týká dotace na sociální služby od MPSV - v současné době je uvažováno s další změnou systému financování sociálních služeb ze státního rozpočtu, ale tato změna je podmíněna novelou zákona, k níž zatím nedošlo. To může být důvodem k pozdější změně objemu prostředků, které v této oblasti procházejí rozpočtem kraje. V rozpočtovém výhledu nejsou tyto prostředky zahrnuty v příjmové ani výdajové straně rozpočtu. 5) Výše dotace z MŠMT na úhradu přímých výdajů obecních a krajských škol byla stanovena odhadem ve výši 3 876 100 tis. Kč v roce 2008, 4 031 200 tis. Kč v roce 2009 a 4 192 400 tis. Kč v roce 2010, tj. každoroční nárůst 4 % s výjimkou roku 2008, kde je roční nárůst 8% oproti rozpočtu roku 2007. Konkrétní výše přímých výdajů se bude odvíjet od rozpisu MŠMT v rámci schváleného státního rozpočtu pro příslušný rok. 6) Příjmy z pronájmu majetku zahrnují zejména nájemné hrazené ze strany nemocnic, jejich předpokládaná výše v roce 2008, 2009 a 2010 zůstává na stejné úrovni jako v roce 2007 (schválený rozpočet) za předpokladu, že bude i v příštím období zachována stávající hospodářsko - právní forma a systém financování příspěvkových organizací. 7) U odvodů příspěvkových organizací (tvořeného odvodem z jejich investičního fondu) se předpokládá zachování stávající výše. 8) Výše ostatních příjmů je stanovena kvalifikovaným odhadem. 9) Rozpočtový výhled počítá s tvorbou rezerv na kapitole Rezerva a rozvoj kraje v letech 2008 až 2010 ve výši 140 000 tis. Kč. 10) V roce 2008 jsou zapojeny předpokládané vlastní zdroje (z Fondu strategických rezerv) v předpokládané výši 673 351 tis. Kč. V roce 2009 jsou zapojeny vlastní zdroje ve výši 58 801 tis. Kč a cizí zdroje (úvěr) ve výši 228 487 tis. Kč. V roce 2009 je FSR zcela vyčerpán a v roce 2010 se tedy používají na dokrytí potřeb pouze cizí zdroje ve výši 200 154 tis. Kč (viz příloha 1, tabulka B - souhrnné údaje za rozpočet a evropské projekty). 11) V tomto rozpočtovém výhledu se neuvažuje s mimořádnými příděly do Fondu strategických rezerv, ke kterým může dojít z důvodů převodu nevyčerpaných prostředků z rozpočtu kapitol v druhé polovině roku, případného přeplnění daňových příjmů nebo případnými přebytky hospodaření. |
Stanoviska | Rozpočtová komise projednala rozpočtový výhled na období 2008 až 2010 na svém zasedání dne 8. 6. 2007, finanční výbor na svém zasedání dne 20. 6. 2007. |
Návrh usnesení | Rada kraje doporučuje zastupitelstvu kraje: * schválit rozpočtový výhled kraje Vysočina na období 2008 až 2010 dle materiálu RK-21-2007-28, př. 1; * vzít na vědomí rozpis výhledu příjmů a výdajů rozpočtového výhledu kraje Vysočina na období 2008 až 2010 dle materiálu RK-21-2007-28, př. 2 a přehled předpokládaných požadavků na Fond strategických rezerv na projekty spolufinancované z prostředků Evropské unie dle materiálu RK-21-2007-28, př. 3. a podrobný rozpis financování projektů spolufinancovaných z prostředků EU dle materiálu RK-21-2007-28, př. 4, |
Odpovědnost | odbor ekonomický |
Termín | -- červen 2007 |