RK-18-2006-20.doc RK-18-2006-20pr1.xls | |
Číslo materiálu | 20 |
Číslo jednací | RK-18-2006-20 |
Název | Záměr kraje Vysočina na čerpání bankovního úvěru ve výši 500 mil. Kč na souvislé opravy silnic II. a III. třídy |
Zpracoval | 0 Záměr kraje Vysočina na čerpání bankovního úvěru ve výši 500 mil. Kč na souvislé opravy silnic II. a III. třídy pro: jednání rady kraje č. 18/2006 dne 6. 6. 2006 zpracovali: A. Krištofová, T. Vonka |
Předkládá | A. Krištofová |
Počet příloh | |
Popis problému | V minulém období byla provedena firmou Pavex analýza stavu silnic II. a III. třídy v kraji Vysočina. Z uvedené analýzy vyplývá, že z celkové délky silnic II. třídy je 31% těchto silnic v nevyhovujícím stavu a 13% v havarijním stavu. V oblasti silnic III. třídy je situace horší, bylo zjištěno, že 32% z celkové délky silnic III. třídy je v nevyhovujícím stavu a 28% je v havarijním stavu. |
Návrh řešení | Z výše uvedeného je patrné, že je třeba zajistit financování souvislých oprav silnic II. a III. třídy prováděných příslušnými organizacemi SÚS, a to těch komunikací, které jsou v havarijním nebo nevyhovujícím stavu. Vzhledem k tomu, že tyto finanční potřeby převyšují možnosti kraje je financovat z vlastních zdrojů, byly zahájeny jednání s bankovními ústavy ohledně čerpání úvěru ve výši 500 mil. Kč. Ve dnech 4. a 5. 5. 2006 proběhla jednání s Evropskou investiční bankou (EIB), na kterém byl odborem dopravy podrobně prezentován projekt "Opravy a rekonstrukce silniční sítě ve vlastnictví kraje Vysočina" v celkové výši 1 mld. Kč., který je určen na souvislé opravy silnic II. a III. třídy. Rozpis této částky na jednotlivé SÚS podle okresů včetně délky opravovaných silnic je obsahem přílohy 1 tohoto materiálu. Dále byly diskutovány podmínky spojené s případným poskytnutím úvěru od EIB kraji Vysočina (úrokové sazby, forma a četnost splátek, odklad splátek, doba trvání úvěrového vztahu a další). Následně byl ze strany EIB poskytnut konkrétní písemný návrh podmínek pro čerpání úvěru. Rovněž byli osloveni zástupci několika tuzemských bankovních ústavů - konkrétně Komerční banky, Volksbank Czech Republic, České spořitelny a Československé obchodní banky (ČSOB) se žádostí o zpracování indikativní nabídky na poskytnutí úvěru kraji Vysočina. Porovnání indikativních nabídek podle základních kritérií od výše uvedených bankovních ústavů je obsahem přílohy 2 tohoto materiálu. Z tohoto srovnání je patrné, že nejnižší úrokovou sazbu na úvěr nabízí Evropská investiční banka - konkrétně se jedná o variabilní úrokovou sazbu VSFR, která se v současné době pohybuje 0,06% p.a. pod mezibankovní sazbou PRIBOR. Sazba VSFR je variabilní sazba s variabilní odchylkou od sazby PRIBOR. U ostatních bankovních ústavů se nabízená variabilní úroková sazba pohybuje na úrovni Priboru nebo ji převyšuje. Z výše uvedeného důvodu (nejnižší úroková sazba) odbor ekonomický doporučuje financování projektu souvislých oprav silnic II. a III. třídy z úvěru od Evropské investiční banky poskytnutého za variabilní úrokovou sazbu VSFR. V případě uzavření úvěrové smlouvy s EIB se nevyžaduje provedení výběrového řízení podle zákona o veřejných zakázkách. |
Stanoviska | Odbor dopravy a silničního hospodářství souhlasí s návrhem usnesení. |
Návrh usnesení | Rada kraje doporučuje zastupitelstvu kraje: * schválit záměr kraje Vysočina na čerpání bankovního úvěru ve výši 500 mil. Kč na provádění souvislých oprav silnic II. a III. třídy v havarijním a nevyhovujícím stavu prováděných jednotlivými organizacemi SÚS v celkovém finančním objemu 1 mld. Kč; * schválit úvěrující bankovní ústav - Evropskou investiční banku. |
Odpovědnost | odbor ekonomický, odbor dopravy |
Termín | červenec 2006 |