Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-12-2006-39

RK-12-2006-39.doc  RK-12-2006-39pr1.xls
Číslo materiálu39
Číslo jednacíRK-12-2006-39
NázevZpráva o činnosti příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina na úseku sociálních služeb za rok 2005 včetně vypořádání výsledků hospodaření
Zpracoval M. Brož
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuPodle § 59 odst. 1 písm. I) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, je radě kraje vyhrazeno jedenkrát ročně projednávat zprávu o činnosti příspěvkových organizací společně s plněním jejich úkolů, pro které byly krajem zřízeny a přijímat příslušná nápravná opatření v případě zjištěných nedostatků.
Oblast finančního hospodaření včetně kontrolní činnosti je v pravomoci zřizovatele dle zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. Rada kraje v rámci kompetencí stanovených v § 25 a v § 28 schvaluje příděly ze zlepšeného výsledku hospodaření do zákonem stanovených fondů.
Kraj Vysočina vykonával v roce 2005 zřizovatelskou funkci k 23 příspěvkovým organizacím, které zabezpečovaly činnosti na úseku sociálních služeb.
Finanční hospodaření organizací na úseku sociálních služeb za rok 2005 skončilo jako přebytkové u 21 příspěvkových organizací. Ztráta z hlavní činnosti u ÚSP Ledeč nad Sázavou a DD Velké Meziříčí byla u obou těchto příspěvkových organizací kompenzována kladným výsledkem hospodaření v doplňkové činnosti. Ztrátu vykázaly Ústav sociální péče Zboží ve výši 727 tis. Kč a Domov důchodců Onšov ve výši 30 tis. Kč.
Vznik této ztráty u Ústavu sociální péče Zboží ovlivnila zejména nižší výše příspěvku na provoz v roce 2005 a nutnost pokrýt zvýšené čerpání mzdových nákladů zapřičiněné zvýšením platových tarifů všech pracovníků od 1. 1. 2005 a navýšení platových tarifů zdravotnických pracovníků od 1. 9. 2005. Vznik a příčiny ztráty byly s odborem sociálních věcí a zdravotnictví s předstihem projednány se závěrem, že stav rezervního fondu umožňuje organizaci řešení z vlastních zdrojů, a proto nebude navyšován příspěvek na provoz.
Vznik ztráty u Domova důchodců Onšov byl zapřičiněn pořízením odsavače par do kuchyně domova důchodců, který nebyl zahrnut v odpisovém plánu na rok 2005.
Tyto vzniklé ztráty budou u Ústavu sociální péče Zboží i u Domova důchodců Onšov plně uhrazeny z jejich rezervních fondů, v nichž je dostatek prostředků pro její úhradu.
Všechny závazné ukazatele stanovené zřizovatelem byly dodrženy, u všech příspěvkových organizací došlo k úspoře stanoveného limitu prostředků na platy nebo k jeho čerpání ve výši zřizovatelem stanoveného limitu prostředků na platy pro rok 2005, jak je uvedeno v příloze 1 materiálu RK-12-2006-39. Zapojení fondu odměn do čerpání zvýšených prostředků na platy provedly organizace Ústav sociální péče Nové Syrovice ve výši 59 tis. Kč, Diagnostický ústav sociální péče Černovice ve výši 70 tis. Kč a Domov důchodců Proseč u Pošné ve výši 20 tis. Kč. Důvodem bylo objektivně dané zvýšené čerpání osobních nákladů - zvýšení platových tarifů od 1. 1. 2005 a následné navýšení platových tarifů zdravotnických pracovníků od 1. 9. 2005.
K 31. 12. 2005 byla provedena fyzická a dokladová inventarizace veškerého majetku, pohledávek a závazků u všech zřizovaných organizací. Na jejím základě byl zpracován přehled o stavu dlouhodobého majetku. K drobnému poklesu stavu dlouhodobého hmotného majetku došlo v průběhu roku 2005 pouze u DÚSP Černovice. Tato skutečnost byla ovlivněna prodejem dvou bytů do osobního vlastnictví nájemníků.
Pohledávky po lhůtě splatnosti starší než jeden rok vykazují k 31. 12. 2005 příspěvkové organizace ÚSP Nové Syrovice ve výši 4 tis. Kč - neuhrazené faktury převedené na zařízení při rozdělování OSÚSS Třebíč (dlužník již údajně zanikl), DÚSP Černovice - včas neuhrazené platby od rodičů za pobyt dětí v tomto zařízení (u DÚSP Černovice jsou rovněž i nedobytné pohledávky ze stejného důvodu) a ÚSP Křižanov - včas neuhrazené platby od rodičů za pobyt dětí v tomto zařízení.
Stav pohledávek po lhůtě splatnosti nad 360 dnů byl k 31. 12. 2005 u DÚSP Černovice vykázán ve výši 942 tis. Kč.
Soudně vymáhané pohledávky byly k 31. 12. 2005 evidovány v celkové výši 297 tis. Kč. Soudní řízení je zdlouhavé a přijatá rozhodnutí soudu - návrhy na exekuci - se ne ve všech případech podaří úspěšně zrealizovat (důvody viz níže).
DÚSP Černovice odepsal v roce 2005 nedobytné pohledávky v celkové výši 20 tis. Kč.
Vyšší odpis prokazatelně dlouhodobě nedobytných pohledávek po lhůtě splatnosti by byl možný jen se souhlasem Rady kraje Vysočina.
Výše pohledávek po lhůtě splatnosti je v plné výši způsobena neuhrazeným ošetřovným ze strany rodičů za děti ubytované v DÚSP Černovice.
Toto neuhrazené ošetřovné je ze strany DÚSP Černovice samozřejmě vymáháno, jsou průběžně předávány podání k soudu a na základě jeho rozhodnutí se podávají návrhy na exekuce.
Celá situace je však komplikována tím, že dlužníci - rodiče ubytovaných dětí - jsou velmi často nezaměstnaní, pobírají pouze sociální dávky, jsou ve výkonu trestu a nebo velmi často jsou vůbec nedostižní - není známo místo jejich trvalého ani přechodného pobytu.
Stav pohledávek po lhůtě splatnosti nad 360 dnů byl k 31. 12. 2005 vykázán ve výši 495 tis. Kč i u ÚSP Křižanov. Důvody vzniku a trvání těchto pohledávek jsou naprosto stejné jako u DÚSP Černovice.
Rozbor nákladů, výnosů, počty zaměstnanců a usměrňování prostředků na platy, stavy pohledávek a závazků, dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku a stavy finančních prostředků na běžných účtech organizací jsou blíže rozvedeny v příloze 1 materiálu RK-12-2006-39.
Návrh řešení Podle zákona č. 250/2000 Sb. je zřizovatel povinen schválit příděly do fondu odměn a rezervního fondu ze zlepšeného výsledku hospodaření za předešlý rok. Návrh na jeho rozdělení je obsahem přílohy 1 materiálu RK-12-2006-39.
Pokud kraj Vysočina, jako zřizovatel zařízení sociální péče, bude při stanovování přídělu ze zlepšeného výsledku hospodaření za rok 2005 do fondu odměn a rezervního fondu vycházet z vlastní maximální hranice, je pro odbor sociálních věcí a zdravotnictví přijatelná hranice navržená ekonomickým odborem. Ve svém návrhu rozdělení zlepšeného výsledku hospodaření za rok 2005 se proto plně řídíme návrhem ekonomického odboru, vyjádřeným v jeho stanovisku.
StanoviskaEkonomický odbor navrhuje přidělit do fondu odměn maximálně 20 % ze zisku vytvořeného v hlavní činnosti a maximálně 50 % ze zisku vytvořeného v doplňkové činnosti a zbytek převést do rezervního fondu. Rezervní fond slouží jako rezerva ke krytí nákladů na běžný provoz, tak na investiční rozvoj. Fond odměn toto víceúčelové použití postrádá. Upřednostnění rezervního fondu při rozdělování zisku bude tlumit požadavky organizací na rozpočet kraje na rok 2006.
Návrh usneseníRada kraje
schvaluje
* výsledek hospodaření příspěvkových organizací za odvětví sociální služby za rok 2005 dle materiálu RK-12-2006-39, př. 1;
* příděl ze zlepšeného výsledku hospodaření za rok 2005 do rezervního fondu a fondu odměn příspěvkových organizací dle materiálu RK-12-2006-39, př. 1;
* u Ústavu sociální péče pro dospělé Zboží použití rezervního fondu ve výši 727 tis. Kč na úhradu zhoršeného výsledku hospodaření za rok 2005;
* u Domova důchodců Onšov použití rezervního fondu ve výši 30 tis. Kč na úhradu zhoršeného výsledku hospodaření za rok 2005 a
ukládá
- ředitelům příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina za odvětví sociální služby provést příděly do rezervního fondu a fondu odměn ze zlepšeného výsledku hospodaření roku 2005 dle materiálu RK-12-2006-39, př. 1, a písemného sdělení odboru sociálních věcí a zdravotnictví;
- řediteli Ústavu sociální péče Zboží a řediteli Domova důchodců Onšov provést vykrytí účetní ztráty za rok 2005 zapojením příslušné částky z rezervního fondu dle materiálu RK-12-2006-39, př. 1.
Odpovědnost odbor sociálních věcí a zdravotnictví a ředitelé příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina za odvětví sociální služby
Termín 30. 6. 2006
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz