Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-08-2006-54upr1

RK-08-2006-54upr1.doc
Číslo materiálu54upr1
Číslo jednacíRK-08-2006-54upr1
NázevNávrh na změnu rozpočtového opatření u kapitoly sociální věci v souvislosti s nárůstem osobních nákladů u příspěvkových organizací
Zpracoval L. Hondlová, J. Bína
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuVýkon zřizovatelské působnosti na úseku sociálních služeb se v posledním období potýká s obtížemi souvisejícími s dotacemi nekrytým zvyšováním platových tarifů pracovníků v příspěvkových organizacích. Problémem však není jen samotný fakt zvyšování, ale také nerovný přístup platových předpisů k jednotlivým skupinám zaměstnanců, podílejících se v témže pracovním týmu na péči o uživatele. Vedle tohoto růstu výdajů dochází i k růstu dalších nákladových položek.
V rozpětí uplynulých dvou let došlo k těmto změnám:
* Zánik civilní služby k 31. 12. 2004 - ztráta několika desítek pracovníků, aniž by došlo k poskytnutí prostředků na zřízení náhradních pracovních míst (potrestán byl ten, kdo šetřil využíváním civilní služby; kraj tento dopad zmírnil částečným navýšením příspěvků na provoz).
* Plošné zvýšení platových tarifů, přeřazení sociálních pracovníků, pracovníků sociální péče a psychologů ze základní platové tabulky do pedagogické od 1. 1. 2005 - nekryté zvýšení výdajů na tarifní platy o 25 mil. Kč (kraj použil 10 mil. Kč z vlastního rozpočtu, zbytek hradily organizace snížením některých složek platu a z provozních úspor).
* Zvýšení platů zdravotnických pracovníků přesunem ze zdravotnické platové tabulky do tabulky, podle níž se odměňují úředníci, od 1. 9. 2005 - nekryté zvýšení výdajů o více než 8 mil. Kč na rok.
* Zvýšení cen plynu v průběhu roku 2005 a od 1. 1. 2006 v průměru alespoň o 30 %.
* Zvýšení cen elektrické energie od 1. 1. 2006 přibližně o 10 %.
* Plošné zvýšení platů všech pracovníků od 1. 1. 2006 o 5 % a přeřazení zdravotních sester do ze sedmé a osmé do deváté platové třídy, což pro organizace zřizované krajem Vysočina činí zvýšení osobních nákladů o více než 20 mil. Kč.
Část nákladů je pokrývána v rámci rozpočtového určení daní, které od 1. 1. 2002 zohlednilo převod DÚSP Černovice do zřizovatelské působnosti kraje.
Pro ilustraci je třeba uvést ještě tu skutečnost, že po většinu pracovní doby zdravotní sestry, které jsou nově zařazené v deváté platové třídě, vykonávají obdobnou činnost jako sanitáři zařazení ve čtvrté platové třídě ve zdravotnické tarifní tabulce (zvýšená o 25 %) a pracovníci sociální péče v přímé obslužné péči zařazení ve čtvrté platové třídě v pedagogické tarifní tabulce (zvýšená o 13 %). Technicko-hospodářští pracovníci, pracovníci v úklidu, v prádelně nebo v kuchyni jsou nadále odměňováni podle základní tarifní tabulky. Tato situace negativně ovlivňuje vztahy v organizacích a zejména v případě změn tarifů plně nekrytých dotačními zdroji se stává příčinou sociálního napětí. Některé rozdíly v odměňování se v praktickém provozu stávají těžko odůvodnitelnými a v současné době již nezbývají ani prostředky pro jejich zmírnění v nadtarifních složkách platu. Zdravotním sestrám od srpna 2005 tedy narostl plat o 26 %, nižšímu zdravotnickému personálu o 13 % a ostatním pracovníkům pouze o 5 %.
Nárůst osobních nákladů činí 20 282 tis. Kč a z části jej lze pokrýt úsporami na osobních příplatcích zdravotních sester a z části zvýšenými výnosy z vlastní činnosti (především z úhrad klientů). Nekrytá část tohoto nárůstu činí 13 620 tis. Kč a byla by plně kompenzována navýšením závazného ukazatele "příspěvek na provoz" v důsledku navýšení osobních nákladů u příspěvkových organizací v odvětví sociální péče pro rok 2006 o tuto částku.
V příloze 2 materiálu RK-08-2006-54upr1 je uveden dopis, který byl zaslán předán ministru práce a sociálních věcí panu Škromachovi spolu s tabulkou, která ukazuje nárůsty u jednotlivých příspěvkových organizací v roce 2005 a v roce 2006. Tato tabulka je součástí přílohy 3 materiálu RK-08-2006-54upr1.
Návrh řešení Na základě výše uvedených skutečností byl zpracován materiál do rady kraje. Po předložení tohoto materiálu ekonomickému odboru a po projednání s ním byl materiál upraven a předložen radě kraje. V tuto chvíli ponecháváme otevřenou otázku nárůstu energií. Protože není možné přesně určit o kolik se navýší ceny plynu a el. energie za 1. pololetí roku 2006, bude tento nárůst dle pokynu ekonomického odboru řešen až na začátku 2. pololetí roku 2006. Materiál se zabývá problémem nárůstu tarifních tabulek o 5% a zvýšením nákladů na odměňování zdravotních sester. Ekonomický odbor navrhl toto 5% navýšení kompenzovat jen ve výši 3%. Takto upravený materiál byl poslán na radu kraje.
Při přípravě na zasedání rozpočtové komise se uskutečnila další pracovní schůzka mezi ekonomickým odborem, odborem sociálních věcí a zdravotnictví a odvětvovým radním pro sociální věci. Byly projednávány především dále uvedené skutečnosti ve vzájemných souvislostech.
Pokud by byl uhrazen jen 3% nárůst tarifních tabulek, musely by organizace snížit či stanovit nulové osobní ohodnocení i u ostatních pracovníků. Tím by docházelo ještě k větším neodůvodněným rozdílům v průměrných mzdách u SZP pracovníků, kteří měli v roce 2005 průměrný plat ve výši 17 819 Kč a ostatních pracovníků, kteří jej měli jen ve výši 13 325 Kč. Pracovníci SZP mají o 26% vyšší plat než ostatní pracovníci. Protože v roce 2006 došlo k dalšímu nárůstu platů SZP pracovníků, bude tento procentní rozdíl v tomto roce ještě větší. Ani toto opatření však nárůst platů nepokrývá a příspěvkové organizace by jej musely zabezpečit odkladem oprav a nákupu vybavení. Takové opatření by se z dlouhodobého hlediska projevilo v kvalitě péče a je nekoncepční zejména ve vztahu k připravovanému zákonu o sociálních službách a standardům pro poskytování sociální péče.
V organizacích byl také realizován test ošetřovatelské zátěže pracovníků ("personální audit"), který se provedl s ohledem na zdravotní stav a strukturu klientů.
Po projednání těchto dopadů, ke kterým by v případě nižšího nárůstu v oblasti osobních nákladů o pouhá 3 % došlo, ekonomický odbor souhlasil s plným navýšením příspěvku na provoz na zabezpečení osobních nákladů ve výši 13 620 tis. Kč.
Rozpočtová komise po projednání takto aktualizovaného materiálu, doporučila radě kraje projednat řešení problému růstu nákladů v sociálních službách a přijmout návrh na zvýšení rozpočtu kraje k pokrytí popsaného nárůstu nákladů v rozsahu 13 620 tis. Kč.
Na základě tohoto doporučení dochází k úpravě materiálu, který byl již poslán na radu kraje.
V upraveném materiálu RK-08-2006-54upr1, př. 1upr1 je vyčíslen návrh na navýšení příspěvku na provoz pro příspěvkové organizace v odvětví sociální péče s tím, že tato částka bude po schválení zastupitelstvem kraje rozdělena mezi jednotlivé příspěvkové organizace při schvalování finančních plánů na rok 2006. U jednotlivých příspěvkových organizací byl jejich požadavek na nárůst osobních nákladů snížen o úsporu na osobních příplatcích pro zdravotní sestry a o nárůst vlastních výnosů příspěvkových organizací.
Z důvodu předkládání tohoto návrhu odbor sociálních věcí a zdravotnictví nepředložil radě kraje ke schválení finanční plány, jejichž konečná podoba závisí na rozhodnutí o řešení problému nárůstu nákladů na provoz zřizovaných příspěvkových organizací.
StanoviskaEkonomický odbor nemá k předloženému upravenému návrhu připomínky. Aktuální stav položky Nespecifikovaná rezerva činí 101 270 tis. Kč.
Návrh usneseníRada kraje
doporučuje
zastupitelstvu kraje * zvýšení výdajové části rozpočtu kapitoly Sociální věci, § 4399 - Ostatní záležitosti sociálních věcí a politiky zaměstnanosti, položka 5901 - Nespecifikované rezervy o 13 620 tis. Kč dle materiálu RK-08-2006-54upr1, př. 1upr1, k pokrytí dopadů platových úprav k 1. 1. 2006 u příspěvkových organizací zřizovaných krajem v odvětví sociální péče při současném snížení kapitoly Rezerva a rozvoj kraje, § 6409 - Ostatní činnosti jinde nezařazené, položky Nespecifikovaná rezerva o stejnou částku 13 620 tis. Kč.
Odpovědnost odbor sociálních věcí a zdravotnictví
Termín 31. 3. 2006
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz