RK-25-2017-27.doc RK-25-2017-27pr01.doc RK-25-2017-27pr02.doc | |
Číslo materiálu | 27 |
Číslo jednací | RK-25-2017-27 |
Název | Dodatek č. 1 ke Smlouvě o zajištění stabilního financování regionální železniční osobní dopravy |
Zpracoval | P. Bartoš |
Předkládá | H. Strnadová |
Počet příloh | |
Popis problému | Dne 21. 6. 2017 proběhlo jednání na Ministerstvu dopravy ve věci představení základních podmínek pro možnost využití podpory z Operačního programu Doprava (dále jen OPD) na nákup železničních kolejových vozidel pro regionální dopravu. Koncem černa došlo k vypsání první výzvy s podáváním žádostí od 21. 7. 2017 do 29. 6. 2018. V rámci první výzvy jsou alokovány finanční prostředky ve výši 7,73 miliard Kč (příspěvek Unie-fond soudržnosti). Současně kraje byly informovány o aktivitě vedoucí k vypsání druhé výzvy s předpokládaným začátkem přijímání žádostí od 1. 7. 2018 s alokací cca 10,11 miliard Kč (příspěvek Unie-fond soudržnosti). V rámci podmínek/kritérií čerpání OPD na pořízení železničních kolejových vozidel je podmínka, že vozidla pořízená z OPD musí být provozována v rámci smlouvy o veřejných službách v dopravě podle Nařízení (EU) č. 1370/2007. Dle Nařízení (EU) č. 1370/2007 jsou přípustné následující varianty zadání veřejných služeb: A) provedení otevřeného nabídkového řízení, B) přímé zadání na období 10 let v případě splnění silných podmínek transparentnosti (tj. možnost využití podpory z OPD a vzor dopisu prokazující relevantní zájem musí být součástí notifikace podle článku 7 odst. 2 nařízení (EU) č. 1370/2007 nebo její opravy zveřejněné alespoň po dobu čtyř měsíců). Přičemž nebyl v této lhůtě deklarován relevantní zájem jiných dopravců, C) přímé zadání pro krátké období nejvýše do roku 2023 s podmínkou následného zajištění služeb na základě nabídkového řízení (v případě projevení relevantního zájmu jiným dopravcem). Jednotlivé varianty se dělí ještě na podvarianty, a to dle skutečnosti zda žadatelem je příslušný kraj anebo dopravce. U přímého zadání, v případě projevení relevantního zájmu jiným dopravcem, není možno využít postup označený variantou B a automaticky se překlápí do varianty C (C1 anebo C2). V případě, že z dotace pořízená vozidla budou provozována na základě přímo zadané smlouvy o veřejných službách uzavřené nejdéle do roku 2023 (varianty C (C1 anebo C2)), je podmínkou přiznání dotace též sjednání dodatku ke Smlouvě o zajištění stabilního financování regionální železniční osobní dopravy mezi státem a kraji, vymezující podmínky spolufinancování ze státního rozpočtu v případě využití podpory z OPD na pořízení železničních kolejových vozidel. Dodatek č. 1 ke Smlouvě o zajištění stabilního financování regionální železniční osobní dopravy je uveden v materiálu RK-25-2017-27, př. 1. Daný dodatek se vztahuje jen na případy pořízení železničních kolejových vozidel z OPD u varianty C (C1 anebo C2). Smlouva o zajištění stabilního financování regionální železniční osobní dopravy je uvedena v materiálu RK-25-2017-27, př. 2. U předloženého dodatku č. 1 je navrhováno nabytí platnosti a účinnosti dnem podpisu. Od 1. 7. 2017 nabyl účinnosti § 6 zákona č. 340/2015 Sb., o registru smluv. Podle tohoto ustanovení smlouva, na níž se vztahuje povinnost uveřejnění prostřednictvím registru smluv, nabývá účinnosti nejdříve dnem uveřejnění. Dle názoru oddělení právního a krajského živnostenského úřadu se na tuto smlouvu vztahuje povinnost zveřejnění. Z tohoto důvodu se navrhuje jednostranné zveřejnění smlouvy Krajem Vysočina v registru smluv s tím, že pro Kraj Vysočina bude účinnost dnem uveřejnění. |
Návrh řešení | Odbor dopravy a silničního hospodářství navrhuje doporučit zastupitelstvu kraje rozhodnout o uzavření dodatku č. 1 ke Smlouvě o zajištění stabilního financování regionální železniční osobní dopravy dle materiálu RK-25-2017-27, př. 1. |
Stanoviska | Oddělení právní a krajského živnostenského úřadu nemá připomínky k návrhu usnesení materiálu. |
Návrh usnesení | Rada kraje doporučuje zastupitelstvu kraje rozhodnout uzavřít dodatek č. 1 ke Smlouvě o zajištění stabilního financování regionální železniční osobní dopravy dle materiálu RK-25-2017-27, př. 1. |
Odpovědnost | odbor dopravy a silničního hospodářství, oddělení právní a krajského živnostenského úřadu |
Termín | 31. 12. 2017 |