RK-22-2016-20.doc RK-22-2016-20pr01.doc RK-22-2016-20pr01upr1.doc RK-22-2016-20pr02.doc | |
Číslo materiálu | 20 |
Číslo jednací | RK-22-2016-20 |
Název | Vozidla pro zajištění autoprovozu pro členy Rady Kraje Vysočina |
Zpracoval | Z. Kadlec, I. Šmídová, V. Kotrbová |
Předkládá | Z. Kadlec |
Počet příloh | |
Popis problému | V souvislosti s požadavkem na účelné, efektivní a hospodárné využívání vozidel autoparku Kraje Vysočina probíhá pravidelné vyhodnocování jejich technického stavu a ekonomiky provozu, jakož i vyhodnocování celkové funkce systému a souvisejících rizik. Součástí autoprovozu jsou i vozidla určené pro potřeby zajištění mobility členů rady kraje. Systém zajišťování mobility členů Rady Kraje Vysočina je v současnosti řešen prostřednictvím vozidel pořízených do vlastnictví kraje a v některých případech také soukromými vozidly používanými též pro pracovní účely na základě zvláštní dohody. Uvedené způsoby mají zajistit mobilitu člena rady kraje zejména po území kraje, jízdy do vzdálenějších cílů jsou zpravidla (a samozřejmě dle kapacitních možností) řešeny vozidly s řidičem. Pro vozidla ve vlastnictví kraje je povoleno používání členem rady kraje (uživatelem vozidla) též pro soukromé účely, a to za podmínek odpovídajících právnímu řádu a obvyklých i v soukromém sektoru. Pokud je takové řešení povoleno, je to vždy na základě standardizované písemné dohody. V první polovině října 2016 proběhnou v našem státě krajské volby (volby do zastupitelstev krajů) a následně proběhne i v našem kraji volba hejtmana, jeho náměstků a dalších členů rady kraje. V této situaci, bezprostředně po volbě členů rady kraje pro nové volební období, je třeba předpokládat požadavek devíti vozidel pro včasné a plnohodnotné zajištění mobility členů rady kraje tak, aby se mohli ujmout svých funkcí a řešit z nich vyplývající pracovní povinnosti. V současnosti je pro potřeby rady kraje určeno celkem šest vozidel, z toho tři jsou na hranici živostnosti (3J65488, 4J15190, 4J62091) a oddělení hospodářské správy (dále jen OddHS ) bude navrhovat jejich vyřazení a odprodej (jejich další provozování v režimu autoprovozu kraje a krajského úřadu se nejeví jako účelné a hospodárné). Další tři vozidla budou mít ke konci roku ujeto cca 100 tis. kilometrů (4J62092, 4J62093, 4J62094) a OddHS bude navrhovat využít je jako referentská vozidla pro zaměstnance kraje (zařazené do krajského úřadu) náhradou za vyřazení třech jiných referentských vozidel (jsoucích rovněž na hranici efektivní životnosti nebo dokonce za ní). Pro potřeby zajištění mobility členů rady kraje totiž nejsou tato vozidla již dostatečně perspektivní tak, aby s nimi bylo možné počítat pro dlouhodobější využití. Za současného stavu autoparku nejsou pro členy rady kraje zvolené v podzimních krajských volbách k dispozici žádná vhodná vozidla. |
Návrh řešení | Pravidelná obnova vozidel autoparku formou nákupu (pořízení) do vlastnictví je závislá na schváleném objemu rozpočtových prostředků. Dosavadní způsob pořizování vozidel pro zajištění mobility členů rady kraje nákupem do vlastnictví je z hlediska výdajů velmi náročný, je podmíněn jednorázovým výdajem z rozpočtu kraje, který významně ovlivní celkové nároky rozpočtové kapitoly. Pořízení devíti nových vozidel do vlastnictví kraje by znamenalo finanční náklady cca 4 mil. Kč, jednalo by se o podlimitní veřejnou zakázku realizovanou ve zjednodušeném řízení. Potřebné finanční prostředky nejsou ve schváleném rozpočtu kapitoly Krajský úřad ani kapitoly Zastupitelstvo a v letošním roce by bylo možné veřejnou zakázku realizovat jen po schválení příslušného rozpočtového opatření. Případně by bylo nutné schválit potřebnou částku do rozpočtu roku 2017 a nákup realizovat až v příštím roce. Při zajištění vozidel formou nájmu tento nárazový požadavek na rozpočet nevzniká (pořizovací cena je rozprostřena v částce nájemného na delší období, zatížení rozpočtu je každoročně rovnoměrné). Z hlediska celkové finanční náročnosti jsou obě varianty (pořízení vozidel do vlastnictví i nájem vozidel se službami) v podstatě vyrovnané, každá z variant řešení má své dílčí výhody a nevýhody. Za nezanedbatelný faktor předkladatel považuje v případě nájmu se službami přesunutí rizika technického selhání vozidla na pronajímatele. Předkladatel navrhuje řešit pořízení vozidel pro členy rady kraje formou nájmu se službami (tzv. full service). Dodání služby by bylo možné s ohledem na celkovou ekvivalentní hodnotu nákupu při tříletém nájemním vztahu realizovat jako veřejnou zakázku malého rozsahu, a to přímým zadáním zakázky vybranému dodavateli. Toto řešení je optimální variantou z hlediska efektivnosti (časové a administrativní náročnosti) a minimalizuje rizika (zejména riziko přechodné ztráty schopnosti zajistit mobilitu členů rady kraje). Pravidla Rady Kraje Vysočina pro zadávání veřejných zakázek takové řešení umožňují, pokud je doprovázeno písemným odůvodněním přímého zadání veřejné zakázky. Výběr dodavatele navrhuje předkladatel řešit na základě transparentního poptávkového řízení tak, aby bylo zajištěno naplnění zásady 3E (zásada účelnosti, efektivnosti a hospodárnosti veřejných výdajů) a zásady transparentnosti. Podrobnosti poptávkového řízení jsou uvedeny v příloze tohoto materiálu (dokument RK-22-2016-20, př. 1). Tímto dokumentem jsou navrženy rovněž technické a užitné parametry vozidel tak, aby jejich konfigurace odpovídala potřebám kraje, potřebám budoucích uživatelů vozidel a aby byla zajištěna odpovídající úroveň těchto vlastností a parametrů nejen z hlediska soudobého standardu, ale i z hlediska předpokládaného standardu po celou dobu trvání smluvního (nájemního) vztahu. Současná nájemní smlouva na 15 vozidel používaných pro potřeby zajištění mobility zaměstnanců kraje zařazených do krajského úřadu (13 referentských vozidel a dvě vozidla užívaná jako vozidla s profesionálním řidičem) končí v lednu 2018 a v průběhu roku 2017 bude nezbytné přijmout komplexní rozhodnutí o způsobu zajištění autoparku a mobility zaměstnanců pro následující období (nesmí docházet k účelovému dělení veřejné zakázky, proto by bylo vhodné řešit otázku zajištění mobility členů rady kraje i zaměstnanců kraje zařazených do krajského úřadu jako jeden celek, příp. alespoň koordinovaně) a zajistit realizaci příslušné veřejné zakázky. Předkladatelem navrhované řešení pro zajištění devíti vozidel pro zajištění mobility členů rady kraje zásadním způsobem neovlivní budoucí rozhodování o zajištění takové potřeby (je z tohoto pohledu téměř neutrálním). Předkladatel navrhuje Radě Kraje Vysočina vzít na vědomí způsob zajištění mobility členů rady kraje formou pronájmu devíti osobních automobilů se službami (tzv. full service) a uložit zapracování souvisejících výdajů na úhradu služby (nájemné) do návrhu rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2017 i do střednědobého rozpočtového výhledu. Dále předkladatel navrhuje Radě Kraje Vysočina jmenovat komisi pro posouzení a hodnocení nabídek ve složení: Náměstek hejtmana Kraje Vysočina s resortním zaměřením na hospodaření kraje, další člen Rady Kraje Vysočina, zástupci dvou nejsilnějších opozičních volebních stran zúčastněných v Zastupitelstvu Kraje Vysočina, ředitel Krajského úřadu Kraje Vysočina a současně předkladatel návrhu, vedoucí OddHS KrÚ, dále též pracovník OddHS s odpovědností za agendu autoprovozu - takto jmenovaná komise podle názoru předkladatele zajišťuje kvalifikované posouzení a hodnocení nabídek se zohledněním potřeb kraje i tzv. pravidla 3E (účelnost, efektivnost a hospodárnost veřejných výdajů). Navrhované složení komise je uvedeno v dokumentu RK-22-2016-20, př. 2. |
Stanoviska | OE: nemá k návrhu usnesení připomínky. OSH: nemá k návrhu usnesení připomínky. OAPŘ: nemá k návrhu usnesení připomínky. OddPaKŽÚ: nemá k návrhu usnesení připomínky. |
Návrh usnesení | Rada kraje bere na vědomí záměr řešit zajištění mobility členů rady kraje v nadcházejícím volebním období formou nájmu vozidel se službami (tzv. full service) s parametry dle materiálu RK-22-2016-20, př. 1; jmenuje členy komise pro posouzení a hodnocení nabídek dle materiálu RK-22-2016-20, př. 2; ukládá Krajskému úřadu Kraje Vysočina: * realizovat výběr poskytovatele služeb pronájmu vozidel se službami způsobem popsaným v materiálu RK-22-2016-20; * zapracovat kvalifikovaný odhad souvisejících výdajů na úhradu služby (nájemného) do návrhu rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2017 i do střednědobého rozpočtového výhledu Kraje Vysočina. |
Odpovědnost | ředitel, OddHS, OE |
Termín | 30. 11. 2016 |