Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-04-2016-33

RK-04-2016-33.doc  RK-04-2016-33pr01.doc  RK-04-2016-33pr02.xls  RK-04-2016-33pr03.xls  RK-04-2016-33pr04.doc  RK-04-2016-33pr05.pdf  RK-04-2016-33pr06.xls
Číslo materiálu33
Číslo jednacíRK-04-2016-33
NázevSchválení dotací - příspěvků Kraje Vysočina na vyrovnávací platbu pro sociální služby, které kraj nezřizuje
Zpracoval J. Bína, O. Tvarůžková, P. Švanda, K. Píbilová
Předkládá V. Švarcová
Počet příloh
Popis problémuV roce 2016 budou sociální služby v Kraji Vysočina financovány poprvé prostřednictvím vyrovnávací platby jako služby v obecném hospodářském zájmu. Vyrovnávací platba je stanovena jako rozdíl mezi obvyklými náklady sociální služby minimálními příjmy z úhrad uživatelů, popřípadě ze zdravotního pojištění stanovenými krajem. Na vyrovnávací platbě se podílí kraj vlastními prostředky a prostředky z dotace MPSV, obce, popřípadě některé státní orgány. Předmětem tohoto materiálu je poskytnutí dotace kraje - příspěvku na vyrovnávací platbu pro poskytovatele sociálních služeb, které kraj nezřizuje.
Kraj tedy poskytovatele financuje příspěvkem na vyrovnávací platbu, který se skládá z peněz z dotace MPSV a z vlastních prostředků kraje. Z hlediska finančních zdrojů schválených pro rok 2016 má kraj nyní podle předběžného sdělení (ze dne 21. 12. 2015) k dispozici dotaci MPSV ve výši 440 695 000 Kč (přibližně stejný objem jako v roce 2015; celkové prostředky pro tento účel jsou ve státním rozpočtu schváleny a uvedený podíl Kraje Vysočina na celkovém objemu je stanoven zákonem). Tento objem může být po doručení rozhodnutí o poskytnutí souhrnné dotace kraje a připsání první splátky dotace na účet kraje vyplácen poskytovatelům sociálních služeb. Podmínkou pro realizaci použití dotace podle tohoto materiálu je tedy vydání zmíněného rozhodnutí MPSV a faktické připsání prostředků na účet kraje, k němuž v loňském roce došlo na konci března. V tomto materiálu je tedy navrženo rozdělení části výše uvedeného objemu, ale podle smlouvy je kraj povinen k výplatě dotace do 30-ti dnů po připsání na účet kraje (pokud k připsání nedojde, nemohou poskytovatelé nárokovat výplatu). Schválení na únorovém zasedání zastupitelstva však umožní výplatu dotací po připsání dotace MPSV na účet kraje.
Dle schváleného rozpočtu je možné nyní pro poskytovatele, které kraj nezřizuje rozdělit prostředky kraje ve výši 37 794 000 Kč. Zároveň OSV připravuje individuální projekt, ze kterého by na 7 měsíců financování azylových domů, intervenčního centra a sociálních rehabilitací mohlo být použito cca 40 mil. Kč (cca o 10 mil. Kč více než v roce 2015). Zvýšení platů předpokládané v roce 2016 tedy zatím není uspokojivě rozpočtově dořešeno.
Zavádění systému vycházejícího z obvyklých hodnot může být pro některé sociální služby ohrožující z následujících důvodů:
- nadprůměrné náklady některých sociálních služeb (často i z objektivních důvodů - náklady na nájemné, odpisy z majetku apod.)
- pomalé navyšování spoluúčasti obcí v případech, kde je jejich podíl na financování sociální služby zejména NNO nízký
- regulace při úhradách zdravotního pojištění
- nízké příjmy z úhrad v důsledku nevhodné struktury uživatelů
Tato situace může být řešena při použití tzv. přechodového mechanismu, který slouží k mírnění dopadů stanovení společných hodnot pro výpočet vyrovnávací platby (kraj stanoví maximální procentuální sazby - např. 5 %, 10 % apod., o které může být příspěvek kraje na vyrovnávací platbu navýšen nebo snížen oproti dotacím předchozího roku a na základě těchto sazeb upraví hodnoty vypočtené podle stanovených vzorců). V roce 2016 je použití tohoto mechanismu ještě možné, ale bude nutné průběžným reportingem sledovat vývoj skutečného financování jednotlivých sociálních služeb, abychom mohli reagovat na jejich případné přefinancování například, když v souběhu s použitím přechodového mechanismu naroste podpora z rozpočtů obcí nebo příjmy z úhrad klientů.
Návrh řešení Při stanovení příspěvku na vyrovnávací platbu Odbor sociálních věcí postupoval podle Zásad zastupitelstva Kraje Vysočina pro poskytování příspěvku na vyrovnávací platbu v roce 2016 ze dne 23. 6. 2015 č. 07/15. Tento dokument při schválení neobsahoval hodnoty pro přechodový a redukční mechanismus a vyžaduje doplnění tabulky s hodnotami obvyklých nákladů a minimálních příjmů z úhrad uživatelů (do tabulky se doplňují tlumočnické služby, krizová pomoc, sociálně aktivizační služby pro seniory a osoby se zdravotním postižením a průvodcovské a předčitatelské služby, které dříve byly financovány speciálním dotačním řízením kraje). Uvedené doplnění bude provedeno dodatkem zmíněných zásad dle materiálu RK-04-2016-33, př. 1.
Výplatu dotace navrhujeme podmínit doručením rozhodnutí o poskytnutí souhrnné dotace kraje a připsáním první splátky dotace na účet kraje. Vzhledem k potřebě zajištění provozních prostředků pro poskytovatele sociálních služeb, které kraj nezřizuje, navrhujeme schválit výši příspěvku kraje na vyrovnávací platbu ve výši 37 794 000 Kč dle materiálů
RK-04-2015-33, př. 2 (pobytové služby pro seniory a pečovatelská služba) a RK-04-2015-33, př. 3 (ostatní sociální služby). Z hlediska zákona o rozpočtových pravidlech se jedná o dotaci, která zároveň splňuje podmínky stanovené pro poskytování vyrovnávací platby) s rozdělením na prostředky z dotace MPSV (UZ 13 305) a prostředky pocházející z rozpočtu kraje (UZ 053). Při výpočtu příspěvku kraje na vyrovnávací platbu bylo postupováno následujícím způsobem:
- Pro každou službu byly od hodnoty obvyklých nákladů přepočítaných na počet lůžek u pobytových služeb a na počet pracovních úvazků u terénních a ambulantních služeb odečteny minimální požadované příjmy od klientů a minimální požadované příjmy od zdravotních pojišťoven (u služeb poskytovaných za úhradu z těchto zdrojů) a dále byla odečtena hodnota minimální požadované výše z jiných zdrojů. Tento postup i použité hodnoty jsou stanoveny zastupitelstvem ve schválených zásadách.
- Aby nebyl výše uvedený postup ohrožující je pro každý druh sociální služby určena hodnota přechodového mechanismu, tj. že vyrovnávací platba a optimální příspěvek kraje nevzrostou a neklesnou oproti skutečnosti roku 2015 o více než 5 nebo 10 % (ve výjimečných případech nebylo možné přechodový mechanismus použít - odlehčovací služby hospicového typu, azylové domy přecházející z individuálního projektu, nové sociální služby). Procentuální hodnoty přechodového mechanismu jsou uvedeny v příloze 1 tohoto materiálu.
- Protože optimální výše příspěvku kraje je dosavadními rozpočtovanými prostředky kryta 90,9 %, musel být použit redukční mechanismus - výše příspěvku kraje byla plošně upravena na reálnou hodnotu právě tímto procentem (technicky se redukční koeficient dle zásad člení na obecnou a specifickou část, přičemž specifická část by byla použita pouze při znevýhodnění nebo zvýhodnění některých služeb a musela být použita pouze pro odlehčovací službu; jinak byla použita pouze obecná část redukčního koeficientu, která má váhu pouze 50 % a z toho důvodu musí být v příloze č. 1 tohoto materiálu použit koeficient 81,8 %, abychom dosáhli výše uvedené reálné hodnoty).

Odbor sociálních věcí po schválení navržených příspěvků na vyrovnávací platbu, provede se všemi poskytovateli projednání způsobu stanovení vyrovnávací platby a jejich finanční situace v návaznosti na vyúčtování roku 2015. Podle případného navýšení dotace ze státního rozpočtu, popřípadě při změně rozpočtu kraje, bude možné redukční koeficient změnit a příspěvek kraje na vyrovnávací platbu navýšit. Zároveň bude možné posoudit správnost stanovených obvyklých nákladů a dalších hodnot uvedených v Zásadách zastupitelstva kraje.
V materiálu RK-04-2016-33, př. 4 je uvedena vzorová smlouva na poskytnutí dotace - příspěvku na vyrovnávací platbu krajem a v materiálu RK-04-2016-33, př. 5 jsou uvedeny návrhy smluv s jednotlivými poskytovateli sociálních služeb.
Prostředky z rozpočtu kraje budou čerpány v rámci stávajícího objemu kapitoly Sociální věci na základě rozpočtového opatření dle materiálu RK-04-2015-33, př. 6.
StanoviskaEkonomický odbor: Ve schváleném rozpočtu kraje, v kapitole Sociální věci je počítáno s finančními prostředky na výdaje na sociální služby v kraji.
Stanovisko OI: Dotace byla zaevidována v systému eDotace - ID ZZ01591.
Návrh usneseníRada kraje
schvaluje
vzorový návrh smlouvy dle materiálu RK-04-2016-33, př. 4;
doporučuje
zastupitelstvu kraje:
* rozpočtové opatření v rámci kapitoly Sociální věci dle materiálu RK-04-2015-33, př. 6;
* schválit Dodatek č. 1 Zásad zastupitelstva Kraje Vysočina pro poskytování příspěvku na vyrovnávací platbu v roce 2016 ze dne 23. 6. 2015 č. 07/15 dle materiálu
RK-04-2016-33, př. 1;
* vyhradit si rozhodnout poskytnout navržené dotace nestátním neziskovým organizacím, u kterých je výše do částky 200 000 Kč;
* rozhodnout poskytnout dotaci pro poskytovatele sociálních služeb v celkové výši 265 965 000 Kč z rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2016, kapitoly Sociální věci dle materiálů RK-04-2016-33, př. 2 a RK-04-2015-33, př. 3;
* rozhodnout uzavřít smlouvy o poskytnutí dotace pro jednotlivé poskytovatele sociálních služeb dle materiálu RK-04-2016-33, př. 5.
Odpovědnost odbor sociálních věcí
Termín 30. 6. 2016
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz