RK-13-2005-06.doc RK-13-2005-06pr1.doc RK-13-2005-06pr1upr1.doc RK-13-2005-06pr2.doc RK-13-2005-06pr2upr1.doc | |
Číslo materiálu | 06 |
Číslo jednací | RK-13-2005-06 |
Název | 06 Projekty Adaptabilní školy |
Zpracoval | -06 Projekty Adaptabilní školy pro: jednání rady kraje č. 13/2005 dne 22. 3. 2005 zpracovali: K. Ubr, A. Zítková |
Předkládá | Z. Ludvík |
Počet příloh | |
Popis problému | Ve svých koncepčních dokumentech (konkrétněji příloha 1 a 2) vyjádřil kraj Vysočina zájem na tom, aby se mimo jiné i střední školy "otevřely širšímu vlivu společnosti, ekonomiky a požadavků trhu práce, zapojily své přirozené partnery do formování a naplňování cílů a strategií rozvoje jednotlivých škol i do ovlivňování jejich konkrétních vzdělávacích obsahů a procesů". V oblasti počátečního vzdělávání to znamená více se soustředit na uplatnitelnost absolventů, a to nejen okamžitou, ale zejména dlouhodobou (rozvoj přenositelných dovedností, motivace k dalšímu vzdělávání). Nový školský zákon vytvořil základní předpoklady pro odpovídající změny v učebních dokumentech. Od centrálně schvalovaných dokumentů se postupně přejde na systém školních vzdělávacích programů, které budou školy vytvářet v souladu s národními rámcovými vzdělávacími programy. Druhou oblastí, kde mohou školy významně přispět k rozvoji ekonomiky, je oblast vzdělávání dospělých. Účast dospělých v rozmanitých vzdělávacích aktivitách nejen rozvíjí předpoklady jednotlivců uplatnit se na pracovním trhu, ale také zvyšuje vzdělanostní potenciál území kraje a přizpůsobivost potřebám zaměstnavatelů a tím i přitažlivost kraje pro potenciální investory. I v této oblasti vytvořil školský zákon právní předpoklady pro rozvoj těchto aktivit ve středních školách, pro oblast vzdělávání dospělých se připravuje zákon o dalším vzdělávání. Kraj je zřizovatelem převážné většiny středních škol a může tak významně ovlivňovat vzdělávací služby na svém území. |
Návrh řešení | Na podporu rozvoje středních škol připravil OŠMS dva projekty a navrhuje, aby kraj předložil žádosti o poskytnutí podpory z prostředků Evropského sociálního fondu v rámci opatření 3.1 Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů (OP RLZ, uzávěrka 1. 4. 2005). Projekt Adaptabilní školy - další vzdělávání podporuje rozvoj profesního vzdělávání dospělých ve středních školách (základní informace jsou uvedeny v příloze 1, obsahový návrh projektové žádosti v příloze 3). Projekt Adaptabilní školy - počáteční vzdělávání se zaměřuje na inovaci vzdělávacích programů a přípravu vedení škol a pedagogů na vytváření školních vzdělávacích programů (základní informace jsou uvedeny v příloze 2, obsahový návrh projektové žádosti v příloze 4). Oba projekty byly na podzim 2003 vybrány Regionální radou soudržnosti regionu NUTS 2 Jihovýchod k podpoře v rámci projektu PHARE na podporu absorpční kapacity. S podporou společnosti AbCap pak byly připraveny koncepty projektových žádostí. Projekty byly připravovány v úzké spolupráci s řediteli a vyčleněnými pracovníky škol (v projektu Adaptabilní školy - další vzdělávání je přímo zapojeno 11 škol a dalších 8 spolupracuje, v projektu Adaptabilní školy - počáteční vzdělávání je zapojeno 9 škol), proběhlo celkem 12 pracovních jednání. V rámci přípravy projektu navázaly školy přímé kontakty s 36 firmami. Další firmy byly o projektu informovány prostřednictvím Krajské hospodářské komory a OŠMS navíc uspořádal pro firmy speciální seminář. V rámci průzkumu poptávky byla provedena dvě dotazníková šetření (pro počáteční vzdělávání cca 2 500 dotazovaných žáků, rodičů, učitelů a firem, pro další vzdělávání cca 50 firem). Projekty byly prezentovány na regionální konferenci v rámci Týdne vzdělávání dospělých. Přípravu projektů zabezpečil OŠMS vlastními silami a spoluprací se dvěma řediteli škol. Vlastní řízení projektů bude částečně zajištěno pracovníky OŠMS a škol a i v souvislosti s řízením dvou grantových schémat lze předpokládat dočasný nárůst počtu pracovníků krajského úřadu (na dobu určitou po dobu realizace grantových schémat, resp. projektů) v maximálním rozsahu 1 - 2. Finanční náklady na jejich činnost budou hrazeny z prostředků grantových schémat, resp. projektů. Náklady na oba projekty (9,3 a 9,7 mil. Kč) jsou až na malé výjimky (FKSP u škol, příspěvek účastníků pilotního ověření programů dalšího vzdělávání) financovatelné z prostředků ESF a státního rozpočtu (poměr 75% a 25%) a nevyžadují finanční vklad kraje. Vzhledem k finančním tokům v OP RLZ OŠMS ani nepředpokládá nutnost předfinancování. Podíl kraje spočívá ve vytvoření prostorových a technických podmínek pro řízení projektu (předpokládá se využití stávajících prostor a techniky). |
Stanoviska | Stanoviska nebyla vyžádána. |
Návrh usnesení | Rada kraje bere na vědomí * informaci o projektu Adaptabilní školy - další vzdělávání dle materiálů RK-13-2005-06, př. 1, a RK-13-2005-06, př. 3; * informaci o projektu Adaptabilní školy - počáteční vzdělávání dle materiálů RK-13-2005-06, př. 2, a RK-13-2005-06, př. 4, a pověřuje * OŠMS k předložení projektové žádosti projektu Adaptabilní školy - další vzdělávání do Grantového schématu Zkvalitňování vzdělávání ve školách a školských zařízeních MŠMT pro opatření 3.1 Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů; * OŠMS k předložení projektové žádosti projektu Adaptabilní školy - počáteční vzdělávání do grantového schématu Zkvalitňování vzdělávání ve školách a školských zařízeních MŠMT pro opatření 3.1 Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů. |
Odpovědnost | OŠMS |
Termín | do 1. 4. 2005 předložit projektové žádosti MŠMT |