Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-13-2005-06

RK-13-2005-06.doc  RK-13-2005-06pr1.doc  RK-13-2005-06pr1upr1.doc  RK-13-2005-06pr2.doc  RK-13-2005-06pr2upr1.doc
Číslo materiálu06
Číslo jednacíRK-13-2005-06
Název06 Projekty Adaptabilní školy
Zpracoval-06 Projekty Adaptabilní školy pro: jednání rady kraje č. 13/2005 dne 22. 3. 2005 zpracovali: K. Ubr, A. Zítková
Předkládá Z. Ludvík
Počet příloh
Popis problémuVe svých koncepčních dokumentech (konkrétněji příloha 1 a 2) vyjádřil kraj Vysočina zájem na tom, aby se mimo jiné i střední školy "otevřely širšímu vlivu společnosti, ekonomiky a požadavků trhu práce, zapojily své přirozené partnery do formování a naplňování cílů a strategií rozvoje jednotlivých škol i do ovlivňování jejich konkrétních vzdělávacích obsahů a procesů".
V oblasti počátečního vzdělávání to znamená více se soustředit na uplatnitelnost absolventů, a to nejen okamžitou, ale zejména dlouhodobou (rozvoj přenositelných dovedností, motivace k dalšímu vzdělávání). Nový školský zákon vytvořil základní předpoklady pro odpovídající změny v učebních dokumentech. Od centrálně schvalovaných dokumentů se postupně přejde na systém školních vzdělávacích programů, které budou školy vytvářet v souladu s národními rámcovými vzdělávacími programy.
Druhou oblastí, kde mohou školy významně přispět k rozvoji ekonomiky, je oblast vzdělávání dospělých. Účast dospělých v rozmanitých vzdělávacích aktivitách nejen rozvíjí předpoklady jednotlivců uplatnit se na pracovním trhu, ale také zvyšuje vzdělanostní potenciál území kraje a přizpůsobivost potřebám zaměstnavatelů a tím i přitažlivost kraje pro potenciální investory. I v této oblasti vytvořil školský zákon právní předpoklady pro rozvoj těchto aktivit ve středních školách, pro oblast vzdělávání dospělých se připravuje zákon o dalším vzdělávání.
Kraj je zřizovatelem převážné většiny středních škol a může tak významně ovlivňovat vzdělávací služby na svém území.
Návrh řešení Na podporu rozvoje středních škol připravil OŠMS dva projekty a navrhuje, aby kraj předložil žádosti o poskytnutí podpory z prostředků Evropského sociálního fondu v rámci opatření 3.1 Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů (OP RLZ, uzávěrka 1. 4. 2005). Projekt Adaptabilní školy - další vzdělávání podporuje rozvoj profesního vzdělávání dospělých ve středních školách (základní informace jsou uvedeny v příloze 1, obsahový návrh projektové žádosti v příloze 3). Projekt Adaptabilní školy - počáteční vzdělávání se zaměřuje na inovaci vzdělávacích programů a přípravu vedení škol a pedagogů na vytváření školních vzdělávacích programů (základní informace jsou uvedeny v příloze 2, obsahový návrh projektové žádosti v příloze 4).
Oba projekty byly na podzim 2003 vybrány Regionální radou soudržnosti regionu NUTS 2 Jihovýchod k podpoře v rámci projektu PHARE na podporu absorpční kapacity. S podporou společnosti AbCap pak byly připraveny koncepty projektových žádostí. Projekty byly připravovány v úzké spolupráci s řediteli a vyčleněnými pracovníky škol (v projektu Adaptabilní školy - další vzdělávání je přímo zapojeno 11 škol a dalších 8 spolupracuje, v projektu Adaptabilní školy - počáteční vzdělávání je zapojeno 9 škol), proběhlo celkem 12 pracovních jednání. V rámci přípravy projektu navázaly školy přímé kontakty s 36 firmami. Další firmy byly o projektu informovány prostřednictvím Krajské hospodářské komory a OŠMS navíc uspořádal pro firmy speciální seminář. V rámci průzkumu poptávky byla provedena dvě dotazníková šetření (pro počáteční vzdělávání cca 2 500 dotazovaných žáků, rodičů, učitelů a firem, pro další vzdělávání cca 50 firem). Projekty byly prezentovány na regionální konferenci v rámci Týdne vzdělávání dospělých.
Přípravu projektů zabezpečil OŠMS vlastními silami a spoluprací se dvěma řediteli škol. Vlastní řízení projektů bude částečně zajištěno pracovníky OŠMS a škol a i v souvislosti s řízením dvou grantových schémat lze předpokládat dočasný nárůst počtu pracovníků krajského úřadu (na dobu určitou po dobu realizace grantových schémat, resp. projektů) v maximálním rozsahu 1 - 2. Finanční náklady na jejich činnost budou hrazeny z prostředků grantových schémat, resp. projektů.
Náklady na oba projekty (9,3 a 9,7 mil. Kč) jsou až na malé výjimky (FKSP u škol, příspěvek účastníků pilotního ověření programů dalšího vzdělávání) financovatelné z prostředků ESF a státního rozpočtu (poměr 75% a 25%) a nevyžadují finanční vklad kraje. Vzhledem k finančním tokům v OP RLZ OŠMS ani nepředpokládá nutnost předfinancování. Podíl kraje spočívá ve vytvoření prostorových a technických podmínek pro řízení projektu (předpokládá se využití stávajících prostor a techniky).
StanoviskaStanoviska nebyla vyžádána.
Návrh usneseníRada kraje
bere na vědomí
* informaci o projektu Adaptabilní školy - další vzdělávání dle materiálů
RK-13-2005-06, př. 1, a RK-13-2005-06, př. 3;
* informaci o projektu Adaptabilní školy - počáteční vzdělávání dle materiálů
RK-13-2005-06, př. 2, a RK-13-2005-06, př. 4, a
pověřuje
* OŠMS k předložení projektové žádosti projektu Adaptabilní školy - další vzdělávání do Grantového schématu Zkvalitňování vzdělávání ve školách a školských zařízeních MŠMT pro opatření 3.1 Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů;
* OŠMS k předložení projektové žádosti projektu Adaptabilní školy - počáteční vzdělávání do grantového schématu Zkvalitňování vzdělávání ve školách a školských zařízeních MŠMT pro opatření 3.1 Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů.
Odpovědnost OŠMS
Termín do 1. 4. 2005 předložit projektové žádosti MŠMT
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz