RK-36-2014-30.doc RK-36-2014-30pr01.pdf RK-36-2014-30pr02.pdf RK-36-2014-30pr03.pdf | |
Číslo materiálu | 30 |
Číslo jednací | RK-36-2014-30 |
Název | Návrh Rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2015 |
Zpracoval | A. Krištofová, J. Kopecká, P. Tulis |
Předkládá | A. Krištofová |
Počet příloh | |
Popis problému | Kraj dle zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů, hospodaří za podmínek daných zákonem podle vlastního rozpočtu. Sestavování rozpočtu a hospodaření s finančními prostředky tohoto rozpočtu se řídí zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů. Ekonomický odbor předkládá k projednání konečnou verzi návrhu Rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2015, která vznikla po řadě jednání, jež se uskutečnila v souladu s platnými závaznými zásadami a harmonogramem projednávání rozpočtu kraje na rok 2015. Návrh rozpočtu je předkládán ve formě: - Příloha 1 - Rozpočet kraje 2015 (materiál RK-36-2014-30, př. 1); - Příloha 2 - Rozpočet kraje 2015 - včetně komentáře (materiál RK-36-2014-30, př. 2); - Příloha 3 - Přílohy k Rozpočtu kraje 2015 (materiál RK-36-2014-30, př. 3). |
Návrh řešení | Předkládaný návrh Rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2015 respektuje následující zásady: 1) Výpočet daňových příjmů vychází ze zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, ve znění pozdějších předpisů, kde podíl krajů činí 8,92 % (DPH 7,86 % a daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti 8,65 %) na sdílených daních. Stanovené procento pro Kraj Vysočina činí 7,338590. Jednotlivé daně byly upraveny na základě vývoje časových řad jednotlivých daní a na základě očekávaného ekonomického vývoje v roce 2015 a jejich celkový objem je ve výši 102 % oproti schválenému rozpočtu na rok 2014. Daň z příjmů právnických osob za kraje ve výši 25 000 tis. Kč je daň, kterou hradí kraj ze svých zdanitelných příjmů (viz kapitola Ostatní finanční operace) a ve stejné výši je příjemcem této daně. 2) Navrhovaná výše příjmů očekávaných v roce 2015 činí 7 667 320 tis. Kč a je doplněna financováním (+) ve výši 47 351 tis. Kč a ve výši 580 863 tis. Kč na financování evropských projektů. Celková výše navrhovaných zdrojů pro rok 2015 tak činí 8 295 534 tis. Kč. Výdajová část rozpočtu kraje činí 8 295 534 tis. Kč. Součástí výdajů rozpočtu kraje je financování (-) ve výši 28 430 tis. Kč určených na splátku jistiny přijatého úvěru od Evropské investiční banky (projekt Regionální infrastruktura A a projekt Regionální infrastruktura B). 3) Souhrnný dotační vztah Kraje Vysočina ke státnímu rozpočtu na rok 2015 ve výši 66 160 tis. Kč obsahuje pouze příspěvek na výkon státní správy a vychází z návrhu zákona o státním rozpočtu ČR pro rok 2015. 4) Účelová dotace na úhradu přímých výdajů krajských a obecních škol je v příjmové i výdajové části návrhu rozpočtu kraje zahrnuta odhadovanou celkovou částkou ve výši 3 955 335 tis. Kč, která odpovídá skutečnosti roku 2014. Částka bude během roku 2015 zpřesněna. Její konkrétní výše se bude odvíjet od rozpisu rozpočtu z MŠMT v rámci schváleného státního rozpočtu na rok 2015. V průběhu roku budou do rozpočtu přijímány rozpočtovými změnami další účelové dotace (např. na soukromé a církevní školství). 5) Návrh rozpočtu obsahuje v příslušných kapitolách prostředky určené pro poskytování dotací obcím Kraje Vysočina, ve většině případů bude během roku proveden rozpis schválené dotace na jednotlivé obce. Nově je do rozpočtu zařazen dotační titul pro obce na opravy a repasi požární techniky. 6) Pro rok 2015 jsou rozpočtovány v příjmech rozpočtu kraje příjmy z pronájmů nemovitého majetku nemocnicím v celkové výši 55 299 tis. Kč. 7) Návrh rozpočtu obsahuje položky Nespecifikovaná rezerva, Péče o lidské zdroje a majetek kraje a Strategické a koncepční materiály, které jsou převážně určeny na případné krytí neplnění daňových příjmů kraje. V odůvodněných případech je možno finanční prostředky čerpat i na nepředpokládané výdaje kraje v průběhu roku. V položce Nespecifikovaná rezerva jsou také zahrnuty finanční prostředky určené k zabezpečení krizových opatření dle ustanovení § 25 zákona č. 240/2000 Sb., krizový zákon, v platném znění, a prostředky určené na financování projektu NIS včetně technologické připravenosti. 8) Rozpočet kraje 2015 obsahuje rovněž Závazné ukazatele rozpisu rozpočtu pro příspěvkové organizace na rok 2015 (příloha 1 tohoto materiálu - část D Rozpočtu kraje 2015) a Seznam transferů obcím a jiným subjektům schvalovaných zastupitelstvem kraje (příloha 1 tohoto materiálu - část E Rozpočtu kraje 2015). 9) Financování projektů spolufinancovaných z prostředků Evropské unie probíhá na zvláštních účtech kraje. Příjmy z přijatých dotací budou do rozpočtu kraje, kapitoly Evropské projekty zapojovány formou rozpočtových opatření v průběhu roku 2015. Ve výdajové části rozpočtu kraje na rok 2015, na kapitole Evropské projekty je uvedena částka, která představuje potřebu finančních prostředků nutných k financování a kofinancování jednotlivých projektů (nejedná se o celkové výdaje projektů). Tato částka bude řešena z pohledu finančního krytí zapojením zůstatků na účtech projektů k 31. 12. 2014 do rozpočtu roku 2015, převodem z Fondu strategických rezerv, případně použitím cizích zdrojů (kontokorentní úvěr). Finanční potřeba vychází z přílohy EU1 (sloupec podíl kraje na financování projektů), příloha EU1 podává celkový obraz o předpokládaném financování jednotlivých projektů v roce 2015. 10) Stejně jako v minulých letech budou i v roce 2015 končit některé projekty spolufinancované z prostředků EU, popřípadě jejich etapy. Z tohoto důvodu návrh usnesení obsahuje bod, ve kterém zastupitelstvo svěřuje radě provádění rozpočtových opatření týkajících se převodu konečných zůstatků na zvláštních účtech evropských projektů včetně připsaných úroků (po ukončení realizace projektu, případně jeho etap) do Fondu strategických rezerv v souladu s podmínkami jednotlivých projektů a v souladu se Statutem Fondu strategických rezerv Kraje Vysočina. 11) V návrhu rozpočtu kraje na rok 2015 není zapracována změna financování poskytovatelů sociálních služeb ze státního rozpočtu. Bude se jednat o přechod financování z MPSV na kraje. Kraje v příštím roce obdrží finanční prostředky (v roce 2014 se jednalo cca o 370 000 tis. Kč) ze státního rozpočtu (jedná se o účelovou dotaci) a v rámci samostatné působnosti budou tyto finanční prostředky schvalovat a vyplácet (formou dotace) jednotlivým poskytovatelům sociálních služeb. Na základě zkušeností s rokem 2015, potom dojde k promítnutí reálných finančních prostředků (pro poskytovatele sociálních služeb) do rozpočtu 2016 za kapitolu Sociální věci. |
Stanoviska | Stanoviska nebyla vyžádána. |
Návrh usnesení | Rada kraje stanoví * objem prostředků na platy zaměstnanců zařazených do krajského úřadu na rok 2015 (§ 6172) ve výši 168 010 tis. Kč; * objem prostředků na platy zaměstnanců zařazených do krajského úřadu na rok 2015 pro zaměstnance realizující projekty spolufinancované z Evropské unie ve výši 5 371 tis. Kč; ukládá vedoucím odvětvových odborů s výkonem zřizovatelské funkce předložit radě kraje návrh finančního plánu příspěvkových organizací zřizovaných krajem na rok 2015 v termínu do 31. 3. 2015 s tím, že u odvětví školství přímé výdaje na vzdělávání nebudou v návrhu zahrnuty a jejich rozpis bude zabezpečen samostatným rozpočtovým opatřením; doporučuje zastupitelstvu kraje: * schválit - Rozpočet Kraje Vysočina na rok 2015 v celkové výši a členění dle materiálu RK-36-2014-30, př. 1 - Rozpočet kraje 2015; - závazné ukazatele pro příspěvkové organizace kraje, které jsou obsaženy v části Závazné ukazatele rozpisu rozpočtu pro příspěvkové organizace na rok 2015 materiálu RK-36-2014-30, př. 1 (Rozpočet kraje 2015, část D); - zapojení zůstatků zvláštních účtů evropských projektů ve výši bankovních výpisů k 31. 12. 2014 do rozpočtu kraje na rok 2015, kapitoly Evropské projekty; * rozhodnout poskytnout účelové dotace organizacím, které jsou obsaženy v části Seznam transferů obcím a jiným subjektům schvalovaných zastupitelstvem kraje materiálu RK-36-2014-30, př. 1 (Rozpočet kraje 2015, část E); * svěřit radě kraje provádění: - všech rozpočtových opatření týkajících se účelových dotací ze státního rozpočtu, státních fondů, popř. z prostředků Evropské unie a od mezinárodních a jiných institucí a jejich použití ke stanovenému účelu; - rozpočtových opatření týkajících se převodu zůstatků na zvláštních účtech evropských projektů včetně připsaných úroků (po ukončení realizace projektu, případně jeho etap) do Fondu strategických rezerv v souladu s podmínkami jednotlivých projektů a v souladu se Statutem Fondu strategických rezerv Kraje Vysočina; - všech rozpočtových opatření souvisejících s výkonem zřizovatelské funkce, kdy dochází: a) ke změně rozpočtu kraje na základě uloženého odvodu z investičního fondu, popřípadě změny příspěvku na provoz příspěvkovým organizacím a zároveň jsou těmto organizacím z výdajové části rozpočtu kraje poskytnuty finanční prostředky ve stejném objemu formou příspěvku na provoz, popřípadě dotace na investice; b) ke zvýšení (snížení) příjmové části rozpočtu kraje o: - příjmy z prodeje movitého majetku kraje předaného příspěvkové organizaci do správy; - příjmy z pronájmu nemovitostí a movitých věcí ve vlastnictví kraje obhospodařovaných příspěvkovou organizací na základě příkazní smlouvy; - příjmy z pronájmu nemovitostí a movitých věcí ve vlastnictví kraje pronajatého příspěvkové organizaci na základě smlouvy o nájmu a zároveň je ve výdajové části rozpočtu kraje ve stejném objemu nebo objemu sníženém o dopad vyplývající ze zákona o dani z přidané hodnoty upraven u této organizace příslušný dotační titul (příspěvek na provoz, investiční dotace) na její běžný nebo investiční rozvoj; c) ke změně rozpočtu kraje v souvislosti se snížením příspěvku na provoz, resp. s odvodem z investičního fondu; d) ke změně rozpočtu kraje, kdy - dočasný nedostatek finančních zdrojů ke krytí provozních potřeb u příspěvkové organizace je nutné řešit poskytnutím návratné finanční výpomoci z rozpočtu kraje podle § 34 odst. 1 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů; - příspěvková organizace vrátí návratnou finanční výpomoc poskytnutou z rozpočtu kraje na účet svého zřizovatele; - úprav závazných ukazatelů příspěvkových organizací zřizovaných krajem; - všech ostatních rozpočtových opatření do výše 2 000 tis. Kč v jednotlivých případech. Předmětem svěření nejsou rozpočtová opatření prováděná na položce Nespecifikovaná rezerva v kapitole Rezerva a rozvoj kraje. |
Odpovědnost | ekonomický odbor |
Termín | 16. 12. 2014 |