RK-39-2013-21.doc | |
Číslo materiálu | 21 |
Číslo jednací | RK-39-2013-21 |
Název | Projekt Technologické centrum kraje Vysočina a Spisová služba - návrh řešení na uplatnění sankcí |
Zpracoval | P. Pavlinec, K. Mayerová, V. Kotrbová |
Předkládá | P. Pavlinec |
Počet příloh | |
Popis problému | V roce 2010 byla vypsána výběrová řízení na vybavení Technologického centra Kraje Vysočina v rámci projektu Technologické centra kraje Vysočina a Spisová služba spolufinancovaného ze zdrojů Evropské unie a Evropského fondu pro regionální rozvoj v rámci Integrovaného operačního programu. V těchto výběrových řízeních byli vybráni i dodavatelé nových optických tras sítě ROWANet. S vítězným uchazečem První telefonní společnost s. r. o., IČO 18198872, byly uzavřeny kupní smlouvy za účelem realizace tří z těchto tras: Chotěboř - Havlíčkův Brod, Třebíč - Velké Meziříčí, Světlá nad Sázavou - Havlíčkův Brod, s termínem realizace v říjnu 2011. Tyto termíny však dodavatel nedodržel. Zároveň byl upozorněn na skutečnost uplatnění sankcí z důvodu nedodržení dodací lhůty. K předání optické trasy Světlá nad Sázavou - Havlíčkův Brod, blíže specifikované v Kupní smlouvě ze dne 11. 4. 2011, došlo dne 11. 11. 2013 (zpoždění oproti předpokládanému termínu dodání činí 741 dnů). Dodavatel vystavil fakturu na částku 7 243 000 Kč včetně DPH, což je celková kupní cena stanovená smlouvou. Dle čl. IV smlouvy je kraj oprávněn účtovat dodavateli úrok z prodlení, který činí 0,05 % kupní ceny za každý i započatý den prodlení. Odbor ekonomický Krajského úřadu Kraje Vysočina na základě průvodky k likvidaci faktury dne 14. 11. 2013 provedl částečnou úhradu faktury ve výši 4 559 468,50 Kč. Uhrazená částka byla vypočítána jako rozdíl ceny uvedené v kupní smlouvě a výší úroku z prodlení, která byla vypočtena v souladu se smlouvou za celou dobu prodlení s dodáním díla. Vzhledem k tomu, že prodlení nebylo dle průběžných informací od dodavatele způsobeno pouze skutečnostmi na straně dodavatele, a tomu, že na realizaci akce je přislíbena dotace Integrovaného operačního programu (dále jen IOP ) ve výši 85%, je třeba stanovit postup, který bude při uplatňování sankcí krajem realizován. Je také třeba počítat s možností žádosti dodavatele o prominutí sankce. Postup A Dodavateli, který vystavil fakturu na částku 7 243 000 Kč včetně DPH dle smlouvy, zůstane uhrazena jen částka 4 559 468,50 Kč (ponížená o částku 2 683 531,50 Kč, což jsou úroky z prodlení vypočtené jako rozdíl mezi dobou, kdy mělo být plněno dle smlouvy a dobou, kdy došlo ke skutečnému plnění). Tato částka bude uplatňována jako uznatelné náklady vůči poskytovateli dotace (kraji bude poskytnuto z této částky 85 %). Firma pak může vůči kraji případně uplatňovat další částku, která bude odpovídat např. době prodlení, která nebyla způsobena okolnostmi na straně dodavatele. Tuto částku pak kraj v případě schválení příslušným orgánem kraje uhradí z vlastních prostředků bez účasti strukturálních fondů, protože nedojde k jejímu proplacení v příslušné etapě, která končí do konce roku 2013. Postup B Dodavateli bude uhrazena celá fakturovaná částka bez započtení úroku z prodlení, tedy 7 243 000 Kč včetně DPH. Zároveň bude vypočten úrok z prodlení, na nějž bude vystavena krajem faktura. V rámci projektu bude uplatňována celá částka vůči dotaci, přičemž pokud bude vymožena úhrada úroku z prodlení, bude tato částka uvedena jako příjem projektu a může být řídícím orgánem požadováno její odvedení do rozpočtu příslušného OP. Rizikem tohoto postupu je možnost nezaplacení sankce dodavatelem. Zde by potom došlo k soudnímu vymáhání sankce. A v případě že by dodavatel požádal o prominutí sankce (celé nebo její části) a příslušný orgán kraje by rozhodl o prominutí, tak je částka prominuté sankce nákladem Kraje Vysočina. V tomto případě se může stát, že řídící orgán bude po kraji požadovat snížení uznatelných nákladů o příjem projektu, kterým jsou i sankce uplatněné vůči dodavatelům. Postup řídícího orgánu však nelze plně předvídat, každá dotace je posuzována individuálně s ohledem na to, zda příjemce dotace vynaložil veškeré úsilí směřující k vymožení smluvních sankcí. Ve vztahu ke konkrétní smlouvě pak bude zvolen následující postup: dodavateli bude uhrazena zbývající část fakturované částky ve výši 2 683 531,50 Kč a zároveň bude dodavateli vystavena faktura na úhradu sankcí vyplývajících z Kupní smlouvy ze dne 11. 4. 2011, a to na částku ve stejné výši 2 683 531,50 Kč. V monitorovací zprávě k projektu financovaného z IOP pak bude celá výše fakturované částky (tzn. 7 243 000 Kč) vykázána jako způsobilý náklad projektu. Kontrolní orgán, zprostředkující subjekt popř. řídící orgán poté rozhodne o proplacení způsobilých nákladů. Je tedy možné, že nárokovaná částka bude ponížena o výši sankce, kterou kraj uplatňuje po dodavateli. |
Návrh řešení | Odbor informatiky navrhuje Radě kraje Vysočina vybrat z postupu A nebo postupu B pro uplatnění sankcí vyplývajících z Kupních smluv ze dne 11. 4. 2011 (ID smluv 52860, 52868, 52870). Dle ustanovení § 59 odst. 3 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, rada kraje zabezpečuje rozhodování v ostatních záležitostech patřících do samostatné působnosti kraje, pokud nejsou vyhrazeny zastupitelstvu nebo pokud si je zastupitelstvo nevyhradilo. |
Stanoviska | Ekonomický odbor: Na základě zkušeností kraje lze s pravděpodobností blížící se jistotě předpokládat, že řídící orgán bude trvat na splnění smluvní povinnosti kraje a o výši sankce poníží nárokovanou částku. Smluvní ujednání nás zavazuje ve vztahu k poskytnutým prostředkům uplatňovat sankci a ta je vždy příjmem projektu. Z důvodu eliminace rizik, které by mohly vzniknout při vypořádání projektu nebo pří následných kontrolách, ekonomický odbor doporučuje postupovat podle varianty A. |
Návrh usnesení | Rada kraje rozhoduje Varianta I postupovat podle varianty/postupu A dle materiálu RK-39-2013-21 pro uplatnění sankcí vyplývajících se smluv (Kupní smlouvy ze dne 11. 4. 2011, ID smluv 52860, 52868, 52870), která má Kraj Vysočina uzavřeny s dodavatelem První telefonní společnost s. r. o., IČO 18198872, za účelem realizace optických tras: Chotěboř - Havlíčkův Brod, Třebíč - Velké Meziříčí, Světlá nad Sázavou - Havlíčkův Brod. Varianta II postupovat podle varianty/postupu B dle materiálu RK-39-2013-21 pro uplatnění sankcí vyplývajících se smluv (Kupní smlouvy ze dne 11. 4. 2011, ID smluv 52860, 52868, 52870), která má Kraj Vysočina uzavřeny s dodavatelem První telefonní společnost s. r. o., IČO 18198872, za účelem realizace optických tras: Chotěboř - Havlíčkův Brod, Třebíč - Velké Meziříčí, Světlá nad Sázavou - Havlíčkův Brod. |
Odpovědnost | odbor informatiky, odbor ekonomický |
Termín | 12. 12. 2013 |