RK-04-2005-24.doc | |
Číslo materiálu | 24 |
Číslo jednací | RK-04-2005-24 |
Název | Návrh účetního řešení finančně nekrytého zůstatku investičního fondu u příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina |
Zpracoval | M. Palán počet příloh: 0 |
Předkládá | A. Krištofová |
Počet příloh | |
Popis problému | Vyhláškou č. 549/2004 Sb., kterou se mění vyhláška č. 505/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, Ministerstvo financí stanovilo pro příspěvkové organizace mimořádný účetní postup pro řešení finančně nekrytého zůstatku investičního fondu. Podle § 34 odst. 9 uvedené vyhlášky má příspěvková organizace v případě, že nezajistí-li ke dni sestavení účetní závěrky krytí investičního fondu finančními prostředky, snížit výsledkově o tento rozdíl investiční fond. Podle vyhlášky má být toto ustanovení použito již při sestavení účetní závěrky za rok 2004. Podle výkladu Ministerstva financí pojem "výsledkově" je nutno chápat jako postup účtování, který ovlivňuje výsledek hospodaření účetní jednotky a je na jejím rozhodnutí, zda zajistí splnění této povinnosti tak, že sníží náklady nebo zvýší výnosy, resp. zda použije oba možné způsoby. Postupem Ministerstva financí má být řešeno zaúčtování schodku finančního krytí investičního fondu jak z minulých let, tak za běžné účetní období. Zároveň tímto postupem lze takto účetně zlepšený hospodářský výsledek použít k přídělu do rezervního fondu ke krytí ztráty za předchozí léta. Aplikace postupu účtování podle vyhlášky Ministerstva financí znamená u dotčených příspěvkových organizací zejména u odvětví zdravotnictví enormní zvýšení výsledku hospodaření za rok 2004 a podle vyjádření auditorské firmy TOP AUDITING, spol. s r. o. Brno může tento postup znamenat v jednotlivých případech i případné daňové dopady. V podmínkách hospodářství zřizovaném krajem Vysočina se problém nekrytí investičního fondu finančními prostředky dotýká zejména těchto příspěvkových organizací: /v tis. Kč/ Organizace Ke dni přechodu pod kraj: Snížení kumulované ztráty o dotace ze SR Kumulovaná ztráta k 31.12.2004 Zůstatek investiční fond Zůstatek běžného účtu vč. pokladny Saldo pohledávek a závazků Kumulovaná ztráta z min. let Nemocnice H. Brod 281 933 7 487 -52 843 -317 151 42 818 -325 118 Nemocnice Jihlava 109 655 13 455 -122 728 -149 016 67 895 -224 395 Nemocnice Třebíč 30 632 19 434 -64 024 -82 790 35 877 -52 908 Nemocnice N. Město 98 381 25 607 -2 -46 977 30 249 -19 031 Muzeum Havl. Brod 858 335 1 -1 033 0 -1 025 Dluh ve finančním krytí investičního fondu u uvedených příspěvkových organizací vznikl v období, kdy jejich zřizovatelem byl stát. Vzhledem k tomu, že stát nestanovil v minulosti žádná pravidla k zajištění průhlednosti finančních toků v rámci účetnictví příspěvkových organizací, nebyl tento dluh při jejich přechodu pod kraje vyčíslen a v této podobě dosud figuruje v účetnictví organizací. Podíváme-li se na novelu vyhlášky č. 505/2002 Sb. z právního hlediska, je její doplnění o ustanovení § 34 odst. 9 ve zjevném legislativním rozporu se zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtu, ve znění pozdějších předpisů. § 31 tohoto zákona, kterým se vymezuje použití prostředků investičního fondu příspěvkovou organizací, titul, s kterým nově počítá vyhláška č. 505/2002 Sb., totiž neobsahuje. Zákon stanovuje použití fondu jen v rozsahu: k financování investičních výdajů a oprav a údržby nemovitého majetku, ke splácení investičních půjček a konečně k odvodu do rozpočtu zřizovatele, pokud jej organizaci uložil. Rovněž vážné výhrady je nutné mít k tomu, že se vyhláškou ukládá tato povinnost příspěvkovým organizacím zřizovanými územními samosprávnými celky. Tímto zásahem se vážným způsobem zasahuje do výkonu samostatné působnosti ÚSC, zejména do výkonu zřizovatelské funkce a je zřejmě porušením zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů. Za zcela nepřijatelné je nutné považovat způsob provedení zúčtování finančně nekrytého zůstatku investičního fondu do výnosů (nákladů) s dopadem do vykázaného výsledku hospodaření, kdy tvorba případného zisku není podložena peněžními prostředky (cash flow). Lze se oprávněně domnívat, že uvedeným postupem je porušeno zejména ustanovení § 7 odst. 2 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, kterým se definují povinnosti účetní jednotky k zajištění věrného a poctivého zobrazení skutečností v účetní závěrce. Ustanovení mimo jiné dále předpokládá situaci, že pokud dojde ve výjimečných případech k tomu, že použití účetních metod stanovených prováděcími právními předpisy bude neslučitelné s povinností sestavit účetní závěrku podle zásad uvedených v předchozí větě, postupuje účetní jednotka odchylně tak, aby zásady věrného a poctivého zobrazení skutečností byly dodrženy. V případě, že se kraj rozhodne akceptovat snahu státu definitivně uzavřít jeho dluhy ve finančním hospodaření bývalých státních příspěvkových organizací, je nutné považovat za optimální to řešení, kterým se finančně nekrytý zůstatek investičního fondu zúčtuje přes rozpočet kraje. Přijetím tohoto opatření se uloží příspěvkové organizaci odvod z investičního fondu do rozpočtu kraje a současně se tyto prostředky přidělí organizaci k úhradě kumulované ztráty z minulých let. Toto řešení je v souladu se zákonem č. 250/2000 Sb. a lze je provést i nepeněžně ve formě vzájemného zápočtu pohledávek mezi zřizovatelem a příslušnou příspěvkovou organizací. |
Návrh řešení | Navrhuje se radě kraje: 1. řešit u příspěvkových organizací, které vykazují kumulovanou ztrátu z minulých let, finančně nekrytý zůstatek investičního fondu na podkladě ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 250/2000 Sb., tj. uložit příspěvkové organizaci odvod z investičního fondu ve výši jeho finančně nekrytého zůstatku do rozpočtu kraje a tyto příjmy následně použít k úhradě kumulované ztráty z minulých let u této organizace; 2. realizovat bod 1 v průběhu účetního období roku 2005, a to ve formě rozpočtového opatření rady kraje s následným zúčtováním v účetnictví kraje a příslušné příspěvkové organizace; 3. uložit ředitelům příspěvkových organizací, které vykazují kumulovanou ztrátu z minulých let v souvislosti s finančně nekrytými účetními odpisy, prověřit skutečnou výši finančně nekrytého zůstatku investičního fondu; důvodem proto je neprůhlednost a zamlženost finančních toků u peněžních fondů, kdy organizace v uplynulých letech o stavu a pohybu finančních prostředků peněžních fondů na běžném účtu nevedly analytickou evidenci (přijaté a provedené platby se realizovaly většinou z jednoho bankovního účtu) a neporovnávaly jejich zůstatky s účetními zůstatky fondů. Navrhuje se dále, aby výsledek s bilancí tohoto dluhu předložily organizace na příslušný odvětvový odbor do konce 1. pololetí 2005 a za finančně pokrytý zůstatek investičního fondu k 31. 12. 2004 byl považován zejména nepoužité příděly odpisů za roky 2003 a 2004, nevyčerpané dotace z rozpočtu zřizovatele a případné nepoužité dary a příspěvky od jiných subjektů při akceptování zásady, že účetní zůstatky ostatních peněžních fondů jsou finančně kryté; 4. na základě poznatků z kontrol organizací uložit analogické šetření podle předchozího bodu i ředitelům příspěvkových organizací, které mají finančně nekrytý zůstatek investičního fondu, ale nevykazují v účetnictví kumulovanou ztrátu z minulých let. Výše uvedeným navrhovaným postupem nebude aplikována vyhláška č. 549/2004 Sb. v účetních závěrkách za rok 2004, ale příslušné příspěvkové organizace v roce 2005 učiní kroky vedoucí k objasnění nekrytých zůstatků investičních fondů a tyto informace následně předají zřizovateli k řešení v účetních závěrkách za rok 2005. |
Stanoviska | |
Návrh usnesení | Rada kraje schvaluje * postup při řešení finančně nekrytého zůstatku investičního fondu v případech příspěvkových organizací, které vykazují kumulovanou ztrátu z minulých let, uložením odvodu z investičního fondu ve výši jeho finančně nekrytého zůstatku do rozpočtu kraje a tyto příjmy následně použít k úhradě kumulované ztráty z minulých let u této organizace; * realizovat předchozí bod v průběhu účetního období roku 2005, a to ve formě rozpočtového opatření rady kraje s následným zúčtováním v účetnictví kraje a příslušné příspěvkové organizace; ukládá * ředitelům příspěvkových organizací, které vykazují ve svém účetnictví kumulovanou ztrátu z minulých let v souvislosti s finančně nekrytými účetními odpisy, prověřit k 31. 12. 2004 skutečnou výši finančně nekrytého zůstatku investičního fondu podle stavu vykázaném v účetnictví; za finančně kryté je nutné pro účely tohoto šetření považovat účetní zůstatky ostatních peněžních fondů a u investičního fondu nepoužité příděly odpisů za roky 2003 a 2004, nevyčerpané dotace z rozpočtu zřizovatele a případně nepoužité dary a příspěvky od jiných subjektů; výsledek šetření s bilancí tohoto dluhu předložit na příslušný odvětvový odbor do konce 1. pololetí 2005 s tím, že příspěvkové organizace, nespadající do odvětví školství, tuto zprávu zároveň předají v kopii ekonomickému odboru; * ředitelům příspěvkových organizací, které mají finančně nekrytý zůstatek investičního fondu, ale nevykazují v účetnictví kumulovanou ztrátu z minulých let, prověřit k 31. 12. 2004 skutečnou výši finančně nekrytého zůstatku investičního fondu podle stavu vykázaném v účetnictví; za finančně kryté je nutné pro účely tohoto šetření považovat účetní zůstatky ostatních peněžních fondů a u investičního fondu nepoužité příděly odpisů za roky 2003 a 2004, nevyčerpané dotace z rozpočtu zřizovatele a případně nepoužité dary a příspěvky od jiných subjektů; výsledek šetření s bilancí tohoto dluhu předložit na příslušný odvětvový odbor do konce 1. pololetí 2005 s tím, že příspěvkové organizace, nespadající do odvětví školství, tuto zprávu zároveň předají v kopii ekonomickému odboru. |
Odpovědnost | ředitelé příspěvkových organizací a vedoucí odborů sociálních věcí a zdravotnictví, kultury a památkové péče, školství, mládeže a sportu a dopravy a silničního hospodářství |
Termín | do 31. 12. 2005 |