RK-38-2010-60.doc RK-38-2010-60pr01.xls RK-38-2010-60pr01upr1.xls RK-38-2010-60pr02.xls RK-38-2010-60pr02upr1.xls RK-38-2010-60pr03.xls RK-38-2010-60pr03upr1.xls | |
Číslo materiálu | 60 |
Číslo jednací | RK-38-2010-60 |
Název | Návrh rozpočtu kraje Vysočina na rok 2011 |
Zpracoval | 0 Návrh rozpočtu kraje Vysočina na rok 2011 pro: jednání rady kraje č. 38/2010 dne 29. 11. 2010 zpracovali: A. Krištofová, J. Kopecká, J. Jaroš |
Předkládá | A. Krištofová |
Počet příloh | |
Popis problému | Kraj dle zákona č. 129/2000 Sb., o krajích hospodaří za podmínek daných zákonem podle vlastního rozpočtu. Sestavování rozpočtu a hospodaření s finančními prostředky tohoto rozpočtu se řídí zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. Ekonomický odbor předkládá radě kraje k projednání konečnou verzi návrhu rozpočtu kraje Vysočina na rok 2011, která vznikla po řadě jednání, jež se uskutečnila v souladu s platným závazným harmonogramem projednávání rozpočtu kraje na rok 2011. Návrh rozpočtu je předkládán ve formě: - Příloha 1 - Rozpočet kraje 2011 (materiál RK-38-2010-60, př. 1); - Příloha 2 - Rozpočet kraje 2011 - včetně komentáře (materiál RK-38-2010-60, př. 2); - Příloha 3 - Přílohy k Rozpočtu kraje 2011 (materiál RK-38-2010-60, př. 3). |
Návrh řešení | Předkládaný návrh rozpočtu kraje Vysočina na rok 2011 respektuje následující zásady: 1) Výpočet daňových příjmů vychází ze zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, kde podíl krajů činí 8,92 % na sdílených daních. Stanovené procento pro kraj Vysočina činí 7,338590. Na základě vývoje časových řad jednotlivých daní a na základě očekávaného ekonomického vývoje v roce 2011 byly jednotlivé daně upraveny a v celkovém objemu navýšeny o 1 % oproti schválenému rozpočtu roku 2010. 2) Navrhovaná výše příjmů očekávaných v roce 2011 je 7 283 748 tis. Kč a je doplněna financováním (+) ve výši 103 000 tis. Kč ( z toho činí 85 000 tis. Kč úvěr od EIB) a ve výši 1 204 327 tis. Kč na financování evropských projektů (z toho činí 290 000 tis. Kč úvěr od EIB). Celková výše navrhovaných zdrojů pro rok 2011 tak činí 8 591 075 tis. Kč. Výdajová část rozpočtu kraje činí 8 591 075 tis. Kč. Součástí výdajů rozpočtu kraje je financování (-) ve výši 24 400 tis. Kč určených na splátku jistiny přijatého úvěru od Evropské investiční banky. 3) Souhrnný dotační vztah kraje Vysočina ke státnímu rozpočtu na rok 2011 ve výši 68 363 tis. Kč vychází z návrhu zákona o státním rozpočtu ČR pro rok 2011. Oproti roku 2010 byl objem souhrnného dotačního vztahu po provedené redukci Vládou ČR ponížen o 9 %. 4) Účelová dotace na úhradu přímých výdajů krajských a obecních škol je v příjmové i výdajové části návrhu rozpočtu kraje zahrnuta odhadovanou celkovou částkou ve výši 3 686 780 tis. Kč. 5) Účelová investiční dotace z MPSV z programového financování na akci Domov důchodců Ždírec - rekonstrukce je v příjmové i výdajové části návrhu rozpočtu kraje zahrnuta ve výši 26 600 tis. Kč. 6) Návrh rozpočtu obsahuje v příslušných kapitolách prostředky určené pro poskytování dotací obcím kraje Vysočina. 7) Pro rok 2011 jsou rozpočtovány v příjmech rozpočtu kraje příjmy z pronájmů nemovitého majetku nemocnicím a České správě sociálního zabezpečení v celkové výši 42 693 tis. Kč. 8) Je navrhováno zachovat položky Nespecifikovaná rezerva, Péče o lidské zdroje a majetek kraje a Strategické a koncepční materiály, které jsou převážně určeny na případné krytí neplnění daňových příjmů kraje. V odůvodněných případech je možno finanční prostředky čerpat i na nepředpokládané výdaje kraje v průběhu roku. Z položky Nespecifikovaná rezerva, která byla oproti roku 2010 povýšena na 205 000 tis. Kč, je možno dále financovat zejména potřeby IZS, zajištění personální stabilizace nemocnic, vzdělávání pracovníků, krytí případných nákladů spojených s rekonstrukcemi a opravami ve zdravotnických zařízení a řešení havarijních stavů, krytí případných provozních ztrát a závazků zdravotnických zařízení a krytí nákladů na provoz nových stanovišť ZZS. 9) Rozpočet kraje 2011 obsahuje rovněž Závazné ukazatele rozpisu rozpočtu pro příspěvkové organizace na rok 2011 (část D Rozpočtu kraje 2011) a Seznam transferů obcím a jiným subjektům schvalovaných zastupitelstvem kraje (část E Rozpočtu kraje 2011). 10) Financování projektů spolufinancovaných z prostředků Evropské unie probíhá na zvláštních účtech kraje a je zahrnuto v rozpočtu kraje na rok 2011 na kapitole Evropské projekty. Přehled předpokládaných finančních potřeb v roce 2011, nutných k financování a kofinancování individuálních projektů, je obsahem přílohy EU1. Je předpoklad, že výše uvedené potřeby budou řešeny jednak převodem z Fondu strategických rezerv, použitím cizích zdrojů (úvěr od EIB, kontokorentní úvěr), případně zapojením zůstatků na těchto účtech k 31. 12. 2010 do rozpočtu roku 2011. 11) Stejně jako v minulých letech budou i v roce 2011 končit některé projekty spolufinancované z prostředků EU, popřípadě jejich etapy. Z tohoto důvodu návrh usnesení obsahuje bod, ve kterém zastupitelstvo svěřuje radě provádění rozpočtových opatření týkajících se převodu konečných zůstatků na zvláštních účtech evropských projektů včetně připsaných úroků (po ukončení realizace projektu, případně jeho etap) do Fondu strategických rezerv v souladu s podmínkami jednotlivých projektů a v souladu se Statutem Fondu strategických rezerv Vysočiny. |
Stanoviska | Rozpočtová komise rady kraje projedná návrh rozpočtu kraje Vysočina na rok 2011 na svém jednání dne 26. 11. 2010, stanovisko rozpočtové komise bude sděleno na jednání rady kraje dne 29. 11. 2010. Finanční výbor zastupitelstva kraje projedná návrh rozpočtu kraje Vysočina na rok 2010 na svém jednání dne 30. 11. 2010 a jeho stanovisko bude sděleno na jednání zastupitelstva kraje dne 14. 12. 2010. |
Návrh usnesení | Rada kraje stanoví objem prostředků na platy zaměstnanců zařazených do krajského úřadu na rok 2011 ve výši 156 716 tis. Kč; ukládá vedoucím odvětvových odborů s výkonem zřizovatelské funkce předložit radě kraje návrh finančního plánu příspěvkových organizací zřizovaných krajem na rok 2011 v termínu do 31. 3. 2011 s tím, že u odvětví školství přímé výdaje na vzdělávání nebudou v návrhu zahrnuty a jejich rozpis bude zabezpečen samostatným rozpočtovým opatřením; doporučuje zastupitelstvu kraje: * schválit: * rozpočet kraje Vysočina na rok 2011 v celkové výši a členění dle materiálu RK-38-2010-60, př. 1 - Rozpočet kraje 2011; * závazné ukazatele pro příspěvkové organizace kraje, které jsou obsaženy v části Závazné ukazatele rozpisu rozpočtu pro příspěvkové organizace na rok 2011 materiálu RK-38-2010-60, př. 1 (Rozpočet kraje 2011, část D); * zapojení zůstatků zvláštních účtů evropských projektů ve výši bankovních výpisů k 31. 12. 2010 do rozpočtu kraje na rok 2011, kapitoly Evropské projekty; * rozhodnout poskytnout účelové dotace organizacím, které jsou obsaženy v části Seznam transferů obcím a jiným subjektům schvalovaných zastupitelstvem kraje materiálu RK-38-2010-60, př. 1 (Rozpočet kraje 2011, část E); * svěřit radě kraje provádění: * všech rozpočtových opatření týkajících se účelových dotací ze státního rozpočtu, státních fondů, popř. z prostředků Evropské unie a od mezinárodních a jiných institucí a jejich použití; * rozpočtových opatření týkajících se převodu zůstatků na zvláštních účtech evropských projektů včetně připsaných úroků (po ukončení realizace projektu, případně jeho etap) do Fondu strategických rezerv v souladu s podmínkami jednotlivých projektů a v souladu se Statutem Fondu strategických rezerv Vysočiny; * všech rozpočtových opatření souvisejících s výkonem zřizovatelské funkce, kdy dochází: a) ke změně rozpočtu kraje na základě uloženého odvodu z investičního fondu, popřípadě změny příspěvku na provoz příspěvkové organizace a zároveň jsou této organizaci z výdajové části rozpočtu kraje poskytnuty finanční prostředky ve stejném objemu formou příspěvku na provoz, popřípadě dotace na investice; b) ke zvýšení (snížení) příjmové části rozpočtu kraje o: - příjmy z prodeje movitého majetku kraje předaného příspěvkové organizaci do správy; - příjmy z pronájmu nemovitostí a movitých věcí ve vlastnictví kraje obhospodařovaných příspěvkovou organizací na základě příkazní smlouvy; - příjmy z pronájmu nemovitostí a movitých věcí ve vlastnictví kraje pronajatého příspěvkové organizaci na základě smlouvy o nájmu a zároveň je ve výdajové části rozpočtu kraje ve stejném objemu nebo objemu sníženém o dopad vyplývající ze zákona o dani z přidané hodnoty upraven u této organizace příslušný dotační titul (příspěvek na provoz, investiční dotace) na její běžný nebo investiční rozvoj; c) ke změně rozpočtu kraje v souvislosti se snížením příspěvku na provoz, resp. s odvodem z investičního fondu; d) ke změně rozpočtu kraje, kdy - dočasný nedostatek finančních zdrojů ke krytí provozních potřeb u příspěvkové organizace je nutné řešit poskytnutím návratné finanční výpomoci z rozpočtu kraje podle § 34 odst. 1 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů; - příspěvková organizace vrátí návratnou finanční výpomoc poskytnutou z rozpočtu kraje na účet svého zřizovatele; * úprav závazných ukazatelů příspěvkových organizací zřizovaných krajem; * všech ostatních rozpočtových opatření do výše 2 000 tis. Kč v jednotlivých případech. Předmětem svěření nejsou rozpočtová opatření prováděná na položce Nespecifikovaná rezerva v kapitole Rezerva a rozvoj kraje. |
Odpovědnost | ekonomický odbor |
Termín | 14. 12. 2010 |