RK-27-2010-29.doc RK-27-2010-29pr01.doc RK-27-2010-29pr02.doc | |
Číslo materiálu | 29 |
Číslo jednací | RK-27-2010-29 |
Název | Alternativní spojení západní hranice ČR s východem v území jižně od D1 |
Zpracoval | P. Průža, |
Předkládá | Z. Ryšavý, J. Strejček |
Počet příloh | |
Popis problému | Politika územního rozvoje České republiky 2008 vymezila úkol (122) S13 - Alternativní spojení západní hranice ČR s východem v území jižně od D1. Důvodem pro vymezení je hledání možnosti převedení možného zvýšeného dopravního zatížení mezi Karlovarským krajem, Plzeňským krajem, Jihočeským krajem, Vysočinou, Jihomoravským krajem a Zlínským krajem. K plnění úkolu čl. (122) rozeslalo Ministerstvo pro místní rozvoj, m. j. i na Krajský úřad kraje Vysočina, návrh zadání studie pro prověření účelnosti a možnosti paralelního spojení západ - východ jižně od D1 (dále jen studie). Pro tento účel mají být využity silnice I. třídy. Návrh zadání studie je v materiálu RK-27-2010-29, př. 2. Zainteresované úřady byly požádány o připomínky do 20. 8. 2010. Vzhledem k významu je návrh studie předkládán radě kraje. |
Návrh řešení | Předkladatel doporučuje, aby k návrhu zadání studie byly uplatněny tyto připomínky: 1. Účel studie rozšířit o prověření záměru na objízdnou trasu D1 v úseku Jihlava - Mirošovice pro případ náhlé neprůjezdnosti dálnice D1. Tento požadavek byl uplatněn v rámci přípravy dokumentu PÚR ČR 2008, projednávaného 25. 1. 2008 na Konzultačním výboru. Dále byl tento požadavek uplatněn dopisem ze dne 20. 10. 2009 na MMR při projednávání plnění úkolu čl. (122) PÚR ČR 2008. 2. Pro účely studie rozšířit možnost využití stávajících silnic i pro silnice II. třídy. Podle úkolu (122) je požadováno využití pouze stávajících silnic I. třídy. V dopise ze dne 20. 10. 2009, viz. výše, je detailně popsán stav silnic II. třídy v kraji Vysočina, včetně koridorů územní ochrany a včetně prováděných a připravovaných nových staveb na páteřní síti silnic kraje. Žádný z těchto požadavků nebyl dosud do úkolu (122) doplněn. 3. Pro splnění důvodu vymezení tohoto úkolu a to je Převedení možného zvýšeného dopravního zatížení mezi dotčenými kraji považujeme za základní alternativu propojit města Karlovy Vary - Plzeň - Benešov - Vlašim - Pelhřimov - Jihlava - Třebíč - Pohořelice - Uherské Hradiště - Zlín. Tato základní alternativa současně řeší i požadavek kraje Vysočina na prověření záměru na objízdnou trasu D1 pro úsek Jihlava - Mirošovice pro případ náhlé neprůjezdnosti dálnice D1. 4. V případě, že základní alternativu nebude možno přijmout, lze přes území kraje Vysočina vytyčit další trasy, které mohou tvořit součást spojení západní hranice ČR a východem území jižně od D1. Tyto varianty však již nezajišťují objízdnou trasu v případě náhlé neprůjezdnosti dálnice D1. Alternativa I. navrhuje propojit města Tábor - Pelhřimov - dále stejně jako základní alternativa, viz. výše. Alternatina II. navrhuje propojit města Jindřichův Hradec - Telč - Třebíč - Náměšť nad Oslavou - Rosice po silnici I/23. |
Stanoviska | Odbor dopravy Varianta 9. Trasa po silnici II/112 od hranic kraje do Pelhřimova, dále po silnici II/602 do Jihlavy, dále po silnici II/405 do Třebíče, dále po silnici II/351, II/399 a II/152 přes Dukovany na hranice kraje. Tato trasa je vedena v optimální vzdálenosti podél trasy dálnice D1. Její možnosti využití jako náhradního koridoru východ - západ jižně od dálnice D1 je vhodné jak pro tranzitní dopravu, tak i pro převedení dopravy v případě mimořádných událostí na dálnici D1. Dopravně technický a stavební stav silnic na této trase je vhodný k navrhovanému využití převedení dopravy východ - západ jižně od dálnice D1. V úseku Pelhřimov - Jihlava - Třebíč probíhá postupná modernizace a zkapacitnění silnic II. tříd na kategorii S 9,5/70. I u zbývajících úseků bude nutné provést modernizaci. Navrhovaná trasa je součástí tzv. Páteřní silniční sítě kraje Vysočina kromě úseku od Třebíče ke křižovatce se silnicí II/152. Varianty 10. a 11. jsou z části nebo zcela již ve vzdálenosti od dálnice D1, která nevytváří optimální podmínky pro využití této trasy pro převedení dopravy východ - západ jižně od dálnice D1. Využívá silnice I. tříd, které nebudou řidiči plně využívat v případě plánovaného zpoplatnění silnic I. tříd a stejně budou jezdit po silnicích nižších tříd, které navíc nebudou pro tuto dopravu vyhovující. |
Návrh usnesení | Rada kraje bere na vědomí Návrh zadání studie k plnění úkolu článku (122) PÚR ČR 2008; ukládá radnímu Jouklovi zaslat písemné připomínky k návrhu zadání studie k plnění článku 122 PÚR ČR 2008, dle materiálu RK-27-2010-29, př. 1. |
Odpovědnost | OÚPSŘ |
Termín | 31. 8. 2010 |