RK-22-2010-39.doc | |
Číslo materiálu | 39 |
Číslo jednací | RK-22-2010-39 |
Název | Audit veřejných zakázek malého rozsahu |
Zpracoval | M. Vomela |
Předkládá | Z. Kadlec |
Počet příloh | |
Popis problému | Radě kraje jsou oddělením interního auditu předkládána zjištění a doporučení z provedeného auditu veřejných zakázek malého rozsahu na odboru majetkovém. Audit byl mimořádně zadán nad rámec plánu interního auditu vedením KrÚ kraje Vysočina. Auditovaným útvarem bylo oddělení správy realit odboru majetkového a auditovaným obdobím bylo období od 1. 1. 2007 do 30. 11. 2009. Audit byl zpracován ve spolupráci se společností Ernst & Young. Proces zadávání veřejných zakázek je upraven v Pravidlech Rady kraje Vysočina pro zadávání veřejných zakázek v podmínkách kraje Vysočina a příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina č. 08/09 (dále jen Pravidla Rady kraje č. 08/09). Hlavním auditním zjištěním byl příliš obecný popis některých důležitých fází zadávání veřejných zakázek malého rozsahu v aktuální podobě Pravidel Rady kraje č. 08/09. Dalším auditním zjištěním je fakt, že v aktuálních Pravidlech Rady kraje č. 08/09 není stanovena povinnost zveřejňovat údaje o veřejných zakázkách malého rozsahu. Zjednodušená podoba Pravidel Rady kraje č. 08/09 a zejména absence povinnosti zveřejňovat údaje o veřejných zakázkách malého rozsahu mohou přinášet nepříznivé důsledky, kterými by mohly být zejména: - nárůst korupčních rizik, - snížená transparentnost řízení, - nejednotnost postupu při zadávání veřejných zakázek malého rozsahu, - riziko případné diskriminace části uchazečů o veřejné zakázky malého rozsahu. Tento stav může částečně deformovat konkurenční prostředí a při nepříznivé shodě okolností snižovat pravděpodobnost získání nejlepší ceny. V neposlední řadě by mohlo dojít k omezení přístupu širší veřejnosti k informacím o veřejných zakázkách. Tím pádem by také mohla být omezena kontrola hospodaření s veřejnými financemi vykonávaná veřejností. Kontrola ze strany veřejnosti je přitom jedním ze základních kontrolních prvků hospodaření s veřejnými prostředky. Bližší popis doporučení, včetně stanovisek ředitele KrÚ, obsahuje příloha č. 1. Další auditní zjištění a doporučení v kompetenci vedoucích zaměstnanců KrÚ byla projednána s vedením úřadu a připravuje se jejich realizace. Celkový popis zaměření, metodiky, zjištění a doporučení obsahuje zpráva o zjištěních z vykonaného interního auditu (U:oiaRADA KRAJERK_ZpravyAudity_aktuálníIA-2009-02_Audit veřejných zakázek malého rozsahu na OM). |
Návrh řešení | Oddělení interního auditu navrhuje Radě kraje Vysočina vzít na vědomí zprávu z auditu a dále navrhuje Radě kraje uložit odboru majetkovému navrhnout Radě kraje Vysočina aktualizaci Pravidel Rady kraje Vysočina pro zadávání veřejných zakázek v podmínkách kraje Vysočina a příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina do 30. 9. 2010. V pravidlech doporučujeme blíže upravit postup při zadávání veřejných zakázek malého rozsahu v následujících oblastech: * lhůtu pro podání nabídek na veřejné zakázky malého rozsahu, * pravidla komunikace s uchazeči, * postup otevírání obálek a hodnocení nabídek, * obsah spisu. Dále pak doporučujeme stanovit povinnost zveřejňovat a stanovit postup pro zveřejňování údajů o veřejných zakázkách malého rozsahu na místě k tomu určeném v Pravidlech Rady kraje Vysočina. |
Stanoviska | Stanoviska nebyla vyžádána. |
Návrh usnesení | Rada kraje bere na vědomí zprávu z auditu veřejných zakázek malého rozsahu na odboru majetkovém; ukládá odboru majetkovému vypracovat aktualizaci Pravidel Rady kraje Vysočina pro zadávání veřejných zakázek v podmínkách kraje Vysočina a příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina do 30. 9. 2010 dle doporučení uvedených v materiálu RK-22-2010-39, př. 1 a předložit ji radě kraje ke schválení. |
Odpovědnost | odbor majetkový |
Termín | 30. 9. 2010 |