RK-21-2010-02.doc | |
Číslo materiálu | 02 |
Číslo jednací | RK-21-2010-02 |
Název | Doporučení |
Zpracoval | K. Kotrba |
Předkládá | J. Běhounek, L. Kettner |
Počet příloh | |
Popis problému | Kraj Vysočina poskytoval dary za uhrazené regulační poplatky od 1. 2. 2009 do 1. 2. 2010 pouze pacientům ošetřeným v nemocnicích zřízených krajem Vysočina. Tyto dary poskytoval jako veřejnou podporu, a to v režimu Smlouvy o ES a Nařízení Komise (ES) č. 1998/2006 ze dne 15. 12. 2006 o použití článků 87 a 88 Smlouvy na podporu de minimis, resp. na základě Českého přechodného rámce - Programu podpory do částky 500 tisíc EUR (N 236/2009 - Czech Republic - Limited amounts of compatible aid under the Temporary Framework). Postup byl tedy plně v souladu s platnými právními předpisy. Od 1. 2. 2010 došlo v kraji Vysočina ke změně systému poskytování darů za uhrazené regulační poplatky, a to z důvodu blížícího se vyčerpání finančních limitů daných výše uvedenými předpisy. Také od tohoto data do současnosti kraj Vysočina postupuje nadále v plném souladu s obecně závaznými právními předpisy. O poskytnutí daru za uhrazený regulační poplatek si může požádat pacient kteréhokoliv zdravotnického zařízení či lékárny. |
Návrh řešení | Hejtman kraje Vysočina navrhuje Radě kraje Vysočina a) deklarovat, že žádosti o poskytnutí daru za uhrazený regulační poplatek, který byl zaplacen po 30. 6. 2010, bude zamítat a b) uložit odboru zdravotnictví ve spolupráci s odborem sekretariátu hejtmana a řediteli příspěvkových organizací informovat o tomto rozhodnutí přiměřeným způsobem pacienty. K tomuto návrhu vedou především tyto důvody: a) Kraj Vysočina se snažil cca 1,5 roku mírnit sociální dopady nekvalitní právní úpravy. Po tuto dobu vyvíjel veškerou snahu k nápravě legislativního stavu. b) Vzhledem ke stanovisku Evropské komise a vyčerpání finančních limitů daných výše uvedenými předpisy již prakticky není možné selektivně kompenzovat pouze poplatky hrazené pacienty krajských zdravotnických zařízení. c) Stejně významnou roli hraje i hospodářská krize, v jejímž důsledku významně poklesly příjmy rozpočtu kraje. Kvalifikovaný odhad nákladů na vyplacení darů za uhrazené regulační poplatky pro rok 2010 přitom přesahuje částku 100 milionů Kč. S ohledem na potřebu pokrýt základní povinnosti a činnosti kraje již nadále není v možnostech kraje suplovat roli státu v sociální oblasti. d) Je třeba brát v úvahu i postup ostatních krajů a usilovat o zajištění pokud možno jednotného přístupu k problematice regulačních poplatků, jinak by mohlo docházet k prudké eskalaci migrace pacientů za zdravotnickými zařízeními a k závažnému rozkolísání vztahů mezi potřebami pacientů a kapacitami zdravotnických zařízení. |
Stanoviska | Stanoviska nebyla vyžádána. |
Návrh usnesení | Rada kraje deklaruje, že žádosti o poskytnutí daru za uhrazený regulační poplatek, který byl zaplacen po 30. 6. 2010, bude zamítat; ukládá odboru zdravotnictví ve spolupráci s odborem sekretariátu hejtmana a řediteli příspěvkových organizací informovat o tomto rozhodnutí přiměřeným způsobem pacienty. |
Odpovědnost | odbor zdravotnictví |
Termín | 30. 6. 2010 |