Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-37-2009-16

RK-37-2009-16.doc
Číslo materiálu16
Číslo jednacíRK-37-2009-16
NázevGlobální granty operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost -navýšení počtu zaměstnanců kraje po dobu realizace globálních grantů Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Zpracoval J. Hadravová, M. Černý
Předkládá Z. Kadlec
Počet příloh
Popis problémuUsnesením č. 1472/32/2009/RK stanovila Rada kraje k 15. 10. 2009 počet zaměstnanců zařazených do Krajského úřadu kraje Vysočina na 419.
Předkládaný materiál navrhuje navýšení počtu zaměstnanců zařazených do Krajského úřadu kraje Vysočina k 1. 1. 2010 o 2 funkční místa.
Obě funkční místa s náplní činnosti finanční manažer grantových projektů budou obsazovány na dobu určitou, a to do 31. 12. 2012, obsazeny budou po projednání s odborovou organizací.
Odbor regionálního rozvoje (dále ORR ), oddělení grantových programů je na základě pověření hejtmana kraje Vysočina ze dne 2. 3. 2007 (KUJI 13509/2007) pověřeno výkonem role zprostředkujícího subjektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (dále jen OP VK ).
Usnesením č. 1575/33/2007/RK Rada kraje rozhodla uzavřít Dohodu o spolupráci Řídícího orgánu a Zprostředkujícího subjektu při zabezpečení realizace Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Usnesením č. 1120/25/2008 schválila Rada kraje Rozhodnutí o poskytnutí dotací na globální granty Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (dále jen Rozhodnutí ) (Usnesením 1120/25/2008/RK Rada kraje schvaluje: Rozhodnutí o poskytnutí dotace na globální grant Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost
reg. č. CZ.1.07/1.1.01 dle materiálu RK-25-2008-43, př. 1; Rozhodnutí o poskytnutí dotace na globální grant Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost
reg. č. CZ.1.07/1.2.02, dle materiálu RK-25-2008-43, př. 2; Rozhodnutí o poskytnutí dotace na globální grant Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost
reg. č. CZ.1.07/1.3.02, dle materiálu RK-25-2008-43, př. 3; Usnesením 0957/21/2009/RK Rada kraje schvaluje Rozhodnutí o poskytnutí dotace na globální grant Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost reg. č. CZ.1.07/3.2.09) a Usnesením
č. 1396/31/2008 schválila Rada kraje Návrh rozpočtového opatření - přijetí dotací na projekty technické pomoci realizované v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
V únoru 2008 pracovalo na oddělení 8 pracovnic včetně vedoucí oddělení a v průběhu roku 2008 pracovaly na oddělení ještě 2 pracovnice na Dohodu o provedení práce. Odbor, resp. oddělení již v této době opakovaně žádalo o navýšení počtu zaměstnanců. Tomuto požadavku nebylo vyhověno. V březnu 2009 byl navýšen stav oddělení o jedno funkční místo (na základě v lednu přijatého krizového řešení a přesunu jednoho funkčního místa z jiného oddělení ORR). Na činnostech oddělení se pravidelně podílejí i stážisté z VŠPJ na dlouhodobých stážích. Za posledních 6 měsíců značně narostla agenda, za níž oddělení zodpovídá.
Na základě Rozhodnutí o poskytnutí dotace na první část programového období pro GG OP VK v prioritní ose 1 a v oblasti podpory 3.2, bude oddělení spravovat 543 992 518 Kč, další část prostředků ve výši 313 361 891 Kč (v kurzu 28 Kč/€) by měl kraj obdržet na zbývající část období pro globální granty v prioritní ose 1. Z částky v Rozhodnutích bylo v lednu 2009 zazávazkováno 106 063 910,57 Kč za celkem 30 schválených projektů, v říjnu 2009 přibylo dalších 179 489 462,26 Kč za 45 schválených projektů. Celkem oddělení k dnešnímu dni spravuje kontrahovanou dotaci ve výši 285 553 372,83 Kč za 75 schválených projektů. Mimoto aktuálně oddělení zajišťuje proces hodnocení projektových žádostí předložených do 1. výzvy do oblasti podpory 3.2, předloženo bylo 35 projektových žádostí v částce
138 184 548 Kč. Po skončení procesu výběru a kontrahování (pravděpodobně duben 2010) budou schválené projekty rovněž převedeny do stavu v realizaci. Vzhledem k alokaci vyhlášení ve výzvě předpokládáme schválení 20 projektů. Na počátku roku 2010 bude oddělení zajišťovat vyhlášení 3. výzvy do prioritní osy 1, v polovině roku vyhlášení
2. výzvy do oblasti podpory 3.2 a do konce roku 2010 je třeba zajistit na základě analýzy stávajících globálních grantů opětovné předložení 3 nových globálních grantů do prioritní
osy 1. Následovat budou další výzvy z těchto grantů a také další minimálně 1 výzva z globálního grantu v oblasti podpory 3.2.
Monitorovací zprávy jsou předkládány čtvrtletně, což znamená, že na počátku roku 2010 dojde k předložení průměrně i 50 monitorovacích zpráv v jednom měsíci. Každá pracovnice oddělení kontroluje v současné době 19 - 25 projektů. Toto množství projektů je neúnosné pro provádění řádné a spolehlivé kontroly, vyhovující zákonům a závazné dokumentaci. Na kontrolu monitorovací zprávy a žádosti o platbu je stanovená doba 20 pracovních dní. Počet předložených monitorovacích zpráv by se měl v roce 2011 až zdvojnásobit a vyvrcholit na přelomu roku 2011/2012, kdy na základě dosavadních údajů o počtu monitorovacích zpráv
a následné simulaci by v jednom měsíci mělo oddělení zkontrolovat až 115 zpráv. Kromě kontroly monitorovacích zpráv a administrativní kontroly a proplácení žádostí o platbu oddělení plní celou řadu úkolu v oblasti realizace globálních grantů, např. zajišťuje:
* přípravu a vyhlašování výzev,
* formální hodnocení a hodnocení přijatelnosti grantových projektů,
* věcné hodnocení individuálními hodnotiteli a připravuje jednání výběrových komisí,
* podpis smluv s příjemci na základě Rozhodnutí Zastupitelstva kraje Vysočina o poskytnutí finanční podpory a
* provádění kontrol na místě.
Mezi další nezbytné úkoly oddělení uvedené v Rozhodnutích a závazné dokumentaci, patří dále:
* zajištění povinné publicity globálních grantů OP VK,
* vypracování pravidelných čtvrtletních monitorovacích hlášení za globální granty a dalších zpráv, zasílaných řídícímu orgánu (MŠMT),
* příprava a spolupráce na auditech a kontrolách ze strany řídícího orgánu, pověřeného auditního subjektu MŠMT a interního auditu,
* zajištění evaluace,
* zajištění monitorování celého procesu v informačních systémech,
* archivace a správa řízené dokumentace,
* podpora absorpční kapacity
a celou řadu dalších činností včetně realizace tří projektů technické pomoci globálních grantů OP VK ve výši 20 319 838 Kč.
Podle propočtů vztažených k průměrné alokaci na jednoho pracovníka oddělení, které byly provedeny ve spolupráci s řídícím orgánem a ostatními zprostředkujícími subjekty (kraji) na jednání pracovní skupiny pro realizaci Globálních grantů dne 19. 10. 2009, by stav oddělení nejpozději počátkem roku 2012 měl dosáhnout 16 pracovníků (průměrně tak připadá 45 mil. z celkové alokace na každého jednoho pracovníka). Po navýšení počtu pracovníků o 2 pracovníky ještě do roku a po jejich zapracování dojde k přehodnocení personální situace na oddělení. Vzhledem ke stavu administrace by v případě potřeby situace byla řešena navýšením počtu o další 2 pracovníky nad rámec tohoto materiálu, které by mělo proběhnout v průběhu roku 2011 tak, aby oddělení mohlo plynule zajistit plnění všech úkolů. Všechny pracovní poměry by byly sjednány na dobu určitou do 31. 12. 2012, operativně by byly prodlouženy maximálně ve 2 případech do 31. 12. 2013. Čtyři stávající pracovní poměry na dobu určitou jsou sjednány do 31. 12. 2015.


V případě plynulého nezvyšování počtu pracovníků je ohrožena celá realizace globálních grantů, především neproplácení žádostí příjemcům finanční podpory. U příspěvkových organizací zřizovaných územními samosprávnými celky (dále jen ÚSC ) neproplacení způsobilých výdajů může značně ohrozit cash flow těchto organizací a v konečném důsledku rozpočty ÚSC, v případě použití prostředků z rozpočtu těchto organizací na zajištění financování projektových aktivit hrozí porušení rozpočtové kázně. Nedostatek finančních prostředků určených k financování projektů může také ohrozit realizaci projektových aktivit
a tím nenaplnění monitorovacích indikátorů jak grantových projektů, tak globálních grantů. Příjemci obou typů projektů (a tedy i kraj) se tak vystavují sankcím vyplývajících ze smluvních vztahů. Při nedostatečném počtu pracovníků oddělení je ohroženo i vyhlašování výzev, předložení dalších žádostí o globální granty a plnění dalších povinností vyplývajících z Rozhodnutí a kraj tak může přijít o značnou část prostředků, k jejichž přijetí se zavázal v Dohodě o spolupráci Řídícího orgánu a Zprostředkujícího subjektu při zabezpečení realizace Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Osobní náklady všech uvažovaných pracovníků budou plně hrazeny z prostředků projektu Technické pomoci (85% ESF, 15% státní rozpočet) s názvem Řízení, kontrola, monitorování a hodnocení GG OP VK v kraji Vysočina, celkový rozpočet projektu činí 16 933 200 Kč a ke dni 10. 8. 2009 bylo vyčerpáno 2 491 155 Kč. Z tohoto projektu bude hrazeno i nezbytné technické vybavení pro nové pracovníky. Další případné možnosti financování provozu oddělení v této oblasti z projektu budou konzultovány s vedoucím odboru informatiky (např. nákup síťové tiskárny a tonery).
Návrh řešení Ředitel krajského úřadu navrhuje radě kraje stanovit počet zaměstnanců kraje Vysočina zařazených do krajského úřadu k 15. 12. 2009 na 421 zaměstnanců,.

O počtu zaměstnanců kraje zařazených do krajského úřadu rozhoduje dle § 59 odst. 1 písm. b) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, rada kraje.
StanoviskaOddělení hospodářské správy:
V tuto chvíli jsou pro místa materiální podmínky - 2 pracovní místa v kanceláři 3.06 Žižkova 16, Jihlava.

Oddělení řízení lidských zdrojů:
souhlasí s návrhem usnesení za předpokladu, že budou veškeré osobní náklady včetně souvisejících odvodů (na sociální zabezpečení, zdravotní pojištění a na zákonné pojištění hrazené zaměstnavatelem) hrazeny přímo ze zvláštního účtu projektu.
Návrh usneseníRada kraje
stanoví
v souladu s ustanovení § 59 odst. 1 písm. b) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, počet zaměstnanců kraje Vysočina zařazených do krajského úřadu k 15. 12. 2009 na 421 zaměstnanců.
Odpovědnost ředitel krajského úřadu
Termín 15. 12. 2009
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz