Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-36-2009-23

RK-36-2009-23.doc  RK-36-2009-23pr1.doc
Číslo materiálu23
Číslo jednacíRK-36-2009-23
NázevNávrh na zrušení Zásad Zastupitelstva kraje Vysočina pro poskytování dotací obcím a dobrovolným svazkům obcí na úhradu nákladů účtovaných auditorem za provedení přezkoumání hospodaření
Zpracoval M. Ňachaj
Předkládá M. Ňachaj, E. Janoušková
Počet příloh
Popis problémuNa základě usnesení č. 0008/01/2005/ZK ze dne 15. 2. 2005 schválilo Zastupitelstvo kraje Vysočina Zásady Zastupitelstva kraje Vysočina pro poskytování dotací obcím a dobrovolným svazkům obcí na úhradu nákladů účtovaných auditorem za provedení přezkoumání hospodaření č. 1/05. Tyto dotace jsou od roku 2005 každoročně poskytovány obcím a DSO, pokud o ně požádají a splní stanovené podmínky. Přehled o výši poskytnutých dotací za roky 2005 až 2009 je uveden v příloze č. 1 tohoto materiálu.
Důvodem pro rozhodnutí zastupitelstva kraje o poskytování tohoto druhu dotací byla potřeba zabezpečit v přenesené působnosti kraje, v souladu se zákonem č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí, přezkoumání hospodaření obcí a DSO v kraji Vysočina, aniž musel být zvyšován počet 13 kontrolorů kraje zajišťujících tuto agendu. Z podrobné analýzy časové náročnosti přezkoumání, provedené v roce 2004, totiž vyplynulo nedostatečné personální zajištění přezkoumání hospodaření obcí a DSO, a to zejména v období od února do začátku června každého roku. Zatímco u ostatních krajských úřadů provádí v průměru jeden kontrolor přezkoumání hospodaření 35 obcí nebo DSO, v případě Krajského úřadu kraje Vysočina připadá na jednoho kontrolora cca 50 obcí nebo DSO. Poskytování dotací na úhradu nákladů účtovaných auditorem (do výše 5 000 Kč pro jednoho příjemce za jeden kalendářní rok) mělo tedy přispět k vyššímu využívání placených služeb auditorů a snížit tak časová rizika v práci krajských kontrolorů a v důsledku toho i riziko nedodržení zákonných termínů pro uzavření ročního hospodaření obcí a DSO.
Návrh řešení V příloze č. 1 jsou uvedeny počty obcí a DSO, jejichž hospodaření v jednotlivých letech 2004 až 2008 přezkoumával, resp. za rok 2009 bude přezkoumávat krajský úřad či auditor. Z uvedených údajů vyplývá, že i přes možnost čerpání dotací nedošlo od roku 2005 ke zvýšení zájmu obcí a DSO o využívání služeb auditorů. Vzhledem k této skutečnosti i
s ohledem na to, že se v uplynulém období podařilo sjednotit a standardizovat postupy přezkoumání a rovněž metodicky vyjasnit řadu problémových oblastí v hospodaření obcí (výsledkem je určitá úspora času potřebného pro přezkoumání a meziročně rostoucí počet obcí bez zjišťovaných nedostatků v jejich hospodaření), odbor kontroly navrhuje Radě kraje Vysočina doporučit zastupitelstvu kraje zrušit Zásady Zastupitelstva kraje Vysočina pro poskytování dotací obcím a dobrovolným svazkům obcí na úhradu nákladů účtovaných auditorem za provedení přezkoumání hospodaření č. 1/05 s tím, že již z rozpočtu kraje na rok 2010 nebude nutné čerpat příslušný objem neinvestičních dotací. V případě budoucího nárůstu požadavků obcí o přezkoumání jejich hospodaření krajským úřadem v dalších letech budou přijata v rámci krajského úřadu taková organizační opatření, aby bylo přezkoumání hospodaření vykonáno ve všech obcích a DSO vždy nejpozději do konce první dekády měsíce června.
StanoviskaStanoviska nebyla vyžádána.
Návrh usneseníRada kraje
doporučuje
zastupitelstvu kraje zrušit Zásady Zastupitelstva kraje Vysočina pro poskytování dotací obcím a dobrovolným svazkům obcí na úhradu nákladů účtovaných auditorem za provedení přezkoumání hospodaření č. 1/05.
Odpovědnost odbor kontroly
Termín 31. 12. 2009
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz