RK-36-2009-23.doc RK-36-2009-23pr1.doc | |
Číslo materiálu | 23 |
Číslo jednací | RK-36-2009-23 |
Název | Návrh na zrušení Zásad Zastupitelstva kraje Vysočina pro poskytování dotací obcím a dobrovolným svazkům obcí na úhradu nákladů účtovaných auditorem za provedení přezkoumání hospodaření |
Zpracoval | M. Ňachaj |
Předkládá | M. Ňachaj, E. Janoušková |
Počet příloh | |
Popis problému | Na základě usnesení č. 0008/01/2005/ZK ze dne 15. 2. 2005 schválilo Zastupitelstvo kraje Vysočina Zásady Zastupitelstva kraje Vysočina pro poskytování dotací obcím a dobrovolným svazkům obcí na úhradu nákladů účtovaných auditorem za provedení přezkoumání hospodaření č. 1/05. Tyto dotace jsou od roku 2005 každoročně poskytovány obcím a DSO, pokud o ně požádají a splní stanovené podmínky. Přehled o výši poskytnutých dotací za roky 2005 až 2009 je uveden v příloze č. 1 tohoto materiálu. Důvodem pro rozhodnutí zastupitelstva kraje o poskytování tohoto druhu dotací byla potřeba zabezpečit v přenesené působnosti kraje, v souladu se zákonem č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí, přezkoumání hospodaření obcí a DSO v kraji Vysočina, aniž musel být zvyšován počet 13 kontrolorů kraje zajišťujících tuto agendu. Z podrobné analýzy časové náročnosti přezkoumání, provedené v roce 2004, totiž vyplynulo nedostatečné personální zajištění přezkoumání hospodaření obcí a DSO, a to zejména v období od února do začátku června každého roku. Zatímco u ostatních krajských úřadů provádí v průměru jeden kontrolor přezkoumání hospodaření 35 obcí nebo DSO, v případě Krajského úřadu kraje Vysočina připadá na jednoho kontrolora cca 50 obcí nebo DSO. Poskytování dotací na úhradu nákladů účtovaných auditorem (do výše 5 000 Kč pro jednoho příjemce za jeden kalendářní rok) mělo tedy přispět k vyššímu využívání placených služeb auditorů a snížit tak časová rizika v práci krajských kontrolorů a v důsledku toho i riziko nedodržení zákonných termínů pro uzavření ročního hospodaření obcí a DSO. |
Návrh řešení | V příloze č. 1 jsou uvedeny počty obcí a DSO, jejichž hospodaření v jednotlivých letech 2004 až 2008 přezkoumával, resp. za rok 2009 bude přezkoumávat krajský úřad či auditor. Z uvedených údajů vyplývá, že i přes možnost čerpání dotací nedošlo od roku 2005 ke zvýšení zájmu obcí a DSO o využívání služeb auditorů. Vzhledem k této skutečnosti i s ohledem na to, že se v uplynulém období podařilo sjednotit a standardizovat postupy přezkoumání a rovněž metodicky vyjasnit řadu problémových oblastí v hospodaření obcí (výsledkem je určitá úspora času potřebného pro přezkoumání a meziročně rostoucí počet obcí bez zjišťovaných nedostatků v jejich hospodaření), odbor kontroly navrhuje Radě kraje Vysočina doporučit zastupitelstvu kraje zrušit Zásady Zastupitelstva kraje Vysočina pro poskytování dotací obcím a dobrovolným svazkům obcí na úhradu nákladů účtovaných auditorem za provedení přezkoumání hospodaření č. 1/05 s tím, že již z rozpočtu kraje na rok 2010 nebude nutné čerpat příslušný objem neinvestičních dotací. V případě budoucího nárůstu požadavků obcí o přezkoumání jejich hospodaření krajským úřadem v dalších letech budou přijata v rámci krajského úřadu taková organizační opatření, aby bylo přezkoumání hospodaření vykonáno ve všech obcích a DSO vždy nejpozději do konce první dekády měsíce června. |
Stanoviska | Stanoviska nebyla vyžádána. |
Návrh usnesení | Rada kraje doporučuje zastupitelstvu kraje zrušit Zásady Zastupitelstva kraje Vysočina pro poskytování dotací obcím a dobrovolným svazkům obcí na úhradu nákladů účtovaných auditorem za provedení přezkoumání hospodaření č. 1/05. |
Odpovědnost | odbor kontroly |
Termín | 31. 12. 2009 |