RK-33-2009-57.doc RK-33-2009-57pr1.doc RK-33-2009-57pr1.pdf RK-33-2009-57pr2.doc RK-33-2009-57pr2.zip RK-33-2009-57pr3.doc RK-33-2009-57pr3.zip RK-33-2009-57pr4.doc RK-33-2009-57pr4.zip RK-33-2009-57pr5.doc RK-33-2009-57pr5.zip | |
Číslo materiálu | 57 |
Číslo jednací | RK-33-2009-57 |
Název | Schválení konečných návrhů plánů oblastí povodí pro území kraje Vysočina |
Zpracoval | J. Mikyna, P. Pokorná |
Předkládá | P. Bureš |
Počet příloh | |
Popis problému | Plánování v oblasti vod je hlavním nástrojem pro řízení vodní politiky, který byl zákonem č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále vodní zákon ) přijat jako reakce na požadavky evropského práva. Výslednými dokumenty plánování je Plán hlavních povodí ČR schválený vládou v roce 2007 a návrhy plánů jednotlivých oblastí povodí. Plány oblastí povodí podle § 25 vodního zákona stanovují konkrétní cíle pro osm oblastí povodí. Na území kraje Vysočina se jedná o oblast povodí Dolní Vltavy, Dyje, Horní Vltavy a Horního a středního Labe, tedy o 4 plány oblastí povodí. Plány pořizují státní podniky Povodí jako příslušní správci povodí, kterými jsou pro kraj Vysočina Povodí Labe, státní podnik, Povodí Moravy, s.p. a Povodí Vltavy, státní podnik, ve spolupráci s příslušnými krajskými úřady a ústředními vodoprávními úřady. Pro zpracování plánů byly již v roce 2005 zřízeny správci povodí pracovní komise, jejichž členy jsou zástupci kraje (příslušný složkový radní) i krajského úřadu (pracovníci vodoprávního úřadu). Plány oblastí povodí musí být schváleny nejpozději do 22. 12. 2009, každých 6 let pak budou podle § 25 odst. 6 vodního zákona přezkoumány a aktualizovány. Jednotlivé etapy plánů (přípravné práce a návrh plánu) schvalovaly podle své územní působnosti krajské úřady. Konečný návrh plánů včetně jeho programů opatření v části týkající se kraje Vysočina, schvaluje podle § 25 odst. 5 vodního zákona kraj, závazná část plánů bude následně vydaná formou nařízení rady kraje. Programy opatření musí být realizovány v souladu s § 26 vodního zákona do 3 let od schválení plánů oblastí povodí, tzn. je nutno pečlivě zvážit, která konkrétní navržená opatření bude obsahovat závazná část jednotlivých plánů. Programy opatření, které jsou nejdůležitější součástí plánů, obsahují seznam konkrétních akcí k dosažení cílů ochrany vod (zejména stavby kanalizací a ČOV a revitalizací vodních toků) i opatření obecných (např. hospodaření v ochranných pásmech vodních zdrojů), dále seznam opatření na ochranu území před extrémními vodními stavy (opatření na ochranu před povodněmi). Konečné návrhy plánů oblasti povodí včetně návrhů závazné části jsou umístěny na webových stránkách www.pmo.cz, www.pvl.cz a www.pla.cz. |
Návrh řešení | Návrhy plánů oblastí povodí byly v průběhu pořizování zveřejněny na webových stránkách jednotlivých státních podniků Povodí a odkaz na ně byl zveřejněn i na úředních deskách kraje Vysočina a obcí na území kraje. Ke konečnému návrhu plánů oblastí povodí se vyjádřily příslušné ústřední správní úřady, kterými jsou Ministerstvo dopravy, Ministerstvo obrany, Ministerstvo pro místní rozvoj Ministerstvo zdravotnictví, Ministerstvo zemědělství a Ministerstvo životního prostředí (dále MŽP ). Podmínky uvedené ve stanoviscích MŽP k návrhům jednotlivých koncepcí (plánů oblastí povodí) podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí byly státními podniky Povodí jako pořizovateli vypořádány a toto vypořádání je součástí příloh č. 3, 4, 5 tohoto materiálu. Výjimkou je plán oblasti povodí Dolní Vltavy, kde stanovisko MŽP má být vydáno do 23. 10. 2009 a následně do zasedání rady kraje provedeno vypořádání podmínek tohoto stanoviska státním podnikem Povodí Vltavy. Po schválení plánů oblastí povodí krajem se tyto koncepční materiály podle § 23 odst. 2 vodního zákona stanou podkladem pro výkon veřejné správy, zejména pro územní plánování, územní rozhodování, vodoprávní rozhodování a povolování staveb. Plány oblastí povodí po svém schválení nahradí dosud platný směrný vodohospodářský plán. Základní informace o plánech oblastí povodí a programech opatření pro správní obvod kraje Vysočina je přílohou č. 1 tohoto materiálu. Přílohou č. 2 je konečný návrh Plánu oblasti povodí Dolní Vltavy, přílohou č. 3 je konečný návrh Plánu oblasti povodí Dyje, přílohou č. 4 konečný návrh Plánu oblasti povodí Horní Vltavy a přílohou č. 5 konečný návrh Plánu oblasti povodí Horního a středního Labe. S konečnými návrhy plánů oblastí povodí bylo seznámeno Zastupitelstvo kraje Vysočina na dvou seminářích, které se konaly dne 26. 5. 2009 a dne 15. 9. 2009. Schválení plánů oblastí povodí není zákonem č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, ani jiným zákonem, svěřeno do vyhrazené pravomoci žádnému z orgánů kraje. Jedná se tedy o zbytkovou pravomoc podle § 59 odst. 3 uvedeného zákona a v tomto případě je orgánem oprávněným rozhodnout resp. schválit plány oblastí povodí rada kraje, pokud si tuto pravomoc nevyhradí zastupitelstvo kraje. Odbor lesního a vodního hospodářství a zemědělství navrhuje, aby Rada kraje Vysočina konečné návrhy plánů oblastí povodí projednala a doporučila zastupitelstvu kraje vyhradit si pravomoc k jejich schválení a doporučila jejich schválení. |
Stanoviska | Materiál byl projednán s příslušným složkovým radním Ing. Josefem Matějkem. Komise pro zemědělství a životní prostředí Rady kraje Vysočina: Na svém zasedání č. 4/2009 dne 13. 10. 2009 byla komise seznámena s konečnými návrhy plánů oblastí povodí a doporučila radě kraje doporučit zastupitelstvu kraje tyto návrhy plánů oblastí povodí schválit. Odbor kultury a památkové péče: Bez připomínek. Oddělení právní a krajského živnostenského úřadu: Nemá k návrhu usnesení připomínky. Odbor regionálního rozvoje: Některá data a údaje, které obsahují textové části popisu povodí, nejsou zcela aktuální např. sídelní struktura, kde jsou převážně údaje z let 2005 a 2006. Doporučujeme také se při nejbližší aktualizaci zaměřit na kapitolu hospodářské poměry v povodí, kdy zejména v souvislosti s ekonomickou krizí došlo ke změnám. Odbor sekretariátu hejtmana: Nemá připomínek. Odbor územního plánování a stavebního řádu: Bez připomínek. Odbor životního prostředí: Odbor životního prostředí doporučuje schválit plány oblastí povodí za podmínek z hlediska vlivu na evropsky významné lokality a doporučení uvedených ve stanoviscích Ministerstva životního prostředí v Praze podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí k návrhům koncepcí: Plán oblasti povodí Horní Vltavy (verze duben 2009) ze dne 10. 9. 2009 (http://eia.cenia.cz/sea/koncepce/detail.php?id=MZP076K), Plán oblasti povodí Dolní Vltavy - stanovisko nebylo doposud vydáno (http://eia.cenia.cz/sea/koncepce/detail.php?id=MZP075K), Plán oblasti povodí Dyje ze dne 3. 7. 2009 (http://eia.cenia.cz/sea/koncepce/detail.php?id=MZP059K) a Plán oblasti povodí Horního a středního Labe ze dne 29. 7. 2009 (http://eia.cenia.cz/sea/koncepce/detail.php?id=MZP070K). Do textu materiálu do Rady požadujeme doplnit pasáž, která ozřejmí, jak schvalující orgán zohlední požadavky a podmínky vyplývající ze stanovisek ke koncepci (viz výše), popřípadě pokud tyto požadavky a podmínky do koncepce nejsou zahrnuty nebo jsou zahrnuty pouze zčásti, odůvodnit postup (viz § 10g odst. 4 zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí). |
Návrh usnesení | Rada kraje doporučuje zastupitelstvu kraje: * vyhradit si dle § 37 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, schválení Plánu oblasti povodí Dolní Vltavy, Plánu oblasti povodí Dyje, Plánu oblasti povodí Horní Vltavy a Plánu oblasti povodí Horního a středního Labe v částech, které zahrnují území kraje Vysočina; * schválit Plán oblasti povodí Dolní Vltavy, Plán oblasti povodí Dyje, Plán oblasti povodí Horní Vltavy a Plán oblasti povodí Horního a středního Labe v částech, které zahrnují území kraje Vysočina ve znění materiálů RK-33-2009-57, př. 2, RK-33-2009-57, př. 3, RK-33-2009-57, př. 4, RK-33-2009-57, př. 5. |
Odpovědnost | odbor lesního a vodního hospodářství a zemědělství |
Termín | 10. 11. 2009 |