Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-30-2009-48

RK-30-2009-48.doc  RK-30-2009-48pr1.pdf
Číslo materiálu48
Číslo jednacíRK-30-2009-48
NázevVětrný park Cetoraz - stanovisko kraje ke zjišťovacímu řízení dle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí
Zpracoval J. Joneš
Předkládá Z. Ryšavý
Počet příloh
Popis problémuKraj Vysočina obdržel oznámení záměru Větrný park Cetoraz v rámci zjišťovacího řízení podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o EIA ).
Oznámení záměru je zpracováno pro čtyři větrné elektrárny typu Enercon E-82 o celkovém výkonu 9,2 MW, celková výška činí 149,38 m (108,38 m tubus, 82 m průměr rotoru). Zařízení jsou na bázi bezpřevodového pohonu. Pro realizaci stavby budou využity komunikace navazující na I/19, a to II/129 nebo II/128 směr Pacov, pro příjezd budou zhotoveny dva nové úseky polní cesty. Energetické připojení bude provedeno zemním kabelovým vedením 22 kV do rozvodny Pacov. Orientační situace umístění elektráren dle oznámení záměru viz materiál RK-30-2009-48, př. 1. Oznamovatelem záměru je firma e3 větrná energie s.r.o., Brněnská 404, 664 42 Modřice, IČ 25319485. Plný text oznámení je k dispozici v elektronické formě (spolu se souvisejícími dokumenty) v informačním systému http://tomcat.cenia.cz/eia/detail.jsp?view=eia_cr&id=VYS442 a v tištěné formě na odboru životního prostředí. Účelem zjišťovacího řízení dle § 7 odst. 1 zákona o EIA je zejména stanovit, zda záměr má významný vliv na životní prostředí a bude dále posuzován ve smyslu zákona o EIA. Zákon o EIA stanoví, že k jednotlivým dokumentům zpracovávaným v průběhu procesu posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) se může kromě veřejnosti, dotčených obcí a dotčených správních úřadů vyjádřit též kraj jako územní samosprávný celek. S ohledem na usnesení Zastupitelstva kraje Vysočina 0302/05/2007/ZK, kterým bylo Radě kraje Vysočina uloženo zvážit možnosti realizace dalších kroků a opatření, které by zastavily nebo alespoň regulovaly živelný a nesystémový nárůst počtu větrných elektráren na území kraje Vysočina, považuje předkladatel vysoké větrné elektrárny za regionálně významné záměry s nutností informování Rady kraje Vysočina. V rámci procesu posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) je možno, aby kraj vyjádřil svůj postoj k popisovanému záměru výstavby větrných elektráren Větrný park Cetoraz vyjádřením Rady kraje Vysočina k oznámení záměru (na vyjádření k oznámení je lhůta do 8.10.2009).
Návrh řešení Z důvodů uvedených v popisu problému navrhujeme Radě kraje Vysočina v souladu s ustanovením § 59 odst. 3 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů, ve vyjádření k oznámení uvedeného záměru požadovat další posuzování záměru dle zákona o EIA. Záměr představuje výrazný zásah do krajinného rázu (narušení měřítka a harmonických vztahů v krajině), což kromě ovlivnění poměrů v dotčeném území představuje i určité riziko v souvislosti s potenciálem rozvoje turistiky, agroturistiky a cykloturistiky, pro které je zajímavá současná krajina venkovského typu. Krajinný ráz území Vysočiny patří k cenným hodnotám kraje a významnou měrou se podílí na vytváření jeho identity i na udržování a prohlubování vzájemné sounáležitosti zdejších obyvatel. Rizikem je rovněž ztráta atraktivity prostředí v souvislosti s možnými zbytky staveb a technologií větrných elektráren po uplynutí jejich životnosti. Rozvoj a výstavba větrných elektráren na území kraje Vysočina není zahrnuta do žádné z prioritních oblastí definovaných v Územní energetické koncepci kraje Vysočina.
StanoviskaOSH: Na základě oznámení záměru Větrný park Cetroraz je plánována výstavba čtyř větrných elektráren typu Enercon E-82 o celkové výšce elektrárny 149,38 m. Větrné elektrárny VTE2 a VTE3 mají být umístěny ve vzdálenosti cca 220 m od komunikace II/129. Problematika tvorby a odlétávání námrazy z listů rotoru větrné elektrárny je řešena výrobcem využitím systému signalizace námrazy na listech rotoru. Větrná elektrárna má být automaticky odstavena, pokud se při teplotách nižších než +2°C aktuální provozní údaje významně odchylují od dlouhodobě evidovaných středních hodnot. Nový start větrné elektrárny má být proveden až po roztátí námrazy. Tyto hodnoty jsou definovány na základě zahraničních zkušeností z provozu např. i ve skandinávských zemích. Technická opatření k řešení problémů s námrazou realizovaná na podobných objektech jiného stavebníka (investora) v České republice však prozatím nejsou v praxi dostatečně ověřena resp. jeví se jako nedostatečně účinná. Při využití technologie, která v zimním období spolehlivě nezamezí tvorbě námrazy na listech rotoru větrné elektrárny a její následné odlétávání, by provoz Větrného parku Cetroraz mohl představovat zvýšené bezpečnostní riziko a stát se potenciálním zdrojem ohrožení životů a zdraví osob a zvířat. OSH proto doporučuje radě kraje nepodporovat realizaci záměru Větrný park Cetroraz .
OPaKŽÚ: Nemá k návrhu usnesení připomínky
ORR: Rozvoj a výstavba větrných elektráren na území kraje Vysočina nejsou zahrnuty do žádné z prioritních oblastí definovaných v Územní energetické koncepci kraje Vysočina.
OM: Souhlasí s návrhem usnesení
ODSH: Souhlasí s návrhem usnesení; upozorňujeme na ochranná pásma silnic II. a III. tříd a povinnost napojení místních a účelových komunikací na silnice II. a III. tříd v souladu s povolením dle § 10 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích. Silničním správním úřadem v těchto věcech je obecní úřad obce s rozšířenou působností.
Návrh usneseníRada kraje
dává
v souladu s § 6 zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů jako orgán kraje příslušný dle § 59 odst. 3 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení) ve znění pozdějších předpisů toto vyjádření:
Vysočina, kraj se sídlem v Jihlavě, jako dotčený územní samosprávný celek, z důvodů:
a) vědomí potřeby chránit krajinný ráz území Vysočiny, neboť ten patří k nejcennějším hodnotám kraje a významnou měrou se podílí na vytváření jeho identity
i na udržování a prohlubování vzájemné sounáležitosti zdejších obyvatel,
b) zdůraznění skutečnosti, že elektrická energie vyrobená s využitím energie větru je čistou energií z tzv. obnovitelných zdrojů, ale zároveň patří k energii zatížené relativně vysokými výrobními náklady,
c) závislosti větrných elektráren na vnějších vlivech (dostatečná síla větru) a nutnosti zabezpečit dodávky elektrické energie v momentě výpadku větrných elektráren záložními zdroji (což může představovat pro energetickou soustavu ČR závažný problém v případě masivního rozvoje výstavby větrných elektráren),
d) nezahrnutí rozvoje a výstavby větrných elektráren na území kraje Vysočina do žádné z prioritních oblastí definovaných v Územní energetické koncepci kraje Vysočina,
e) vnímání rizika dlouhodobého poškození krajinného rázu a tedy i atraktivity prostředí zbytky staveb a technologií větrných elektráren po uplynutí jejich technické či morální životnosti,
f) jednoznačně neprokázaného významného převážení celospolečenského zájmu na realizaci větrného parku nad veřejným zájmem ochrany přírody a krajiny - konkrétně zájmem ochrany krajinného rázu,
g) potřeby ochrany přírodního a rekreačního potenciálu území,
nesouhlasí se záměrem Větrný park Cetoraz a požaduje další posuzování záměru podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, při dalším posuzování požaduje zohlednění tohoto nesouhlasu.
Odpovědnost OŽP
Termín 6. 10. 2009
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz