RK-23-2009-63.doc RK-23-2009-63pr1.pdf RK-23-2009-63pr2.doc RK-23-2009-63pr3.pdf | |
Číslo materiálu | 63 |
Číslo jednací | RK-23-2009-63 |
Název | Návrh na předložení projektu na zabezpečení systému primární prevence sociálně patologických jevů |
Zpracoval | J. Bína |
Předkládá | V. Švarcová |
Počet příloh | |
Popis problému | Materiál obsahuje návrh na financování části systému primární prevence sociálně patologických jevů z prostředků Evropského sociálního fondu. Takto realizovaný projekt přinese především posílení metodického týmu pro školy, vzdělávání pro pedagogy a odborníky v oblasti prevence a financování některých preventivních programů. Z evropských zdrojů bude možné systém, který byl dosud financován z vnitrostátních zdrojů, udržovat po dobu tří let. Poté bude nutné opět zabezpečit finanční zdroje pro další fungování systému. V úvodu materiálu je nutné uvést několik informací o stávajícím systému. Systém primární prevence sociálně patologických jevů na školách je upraven metodickým pokynem MŠMT z roku 2007. Tento pokyn uvádí, že primární prevence sociálně patologických jevů u žáků v působnosti MŠMT je zaměřena na: a) předcházení zejména následujícím rizikovým jevům v chování žáků: - záškoláctví, - šikana, rasismus, xenofobie, vandalismus, - kriminalita, delikvence, - užívání návykových látek (tabák, alkohol, omamné a psychotropní látky - dále jen OPL ) a onemocnění HIV/AIDS a dalšími infekčními nemocemi souvisejícími s užíváním návykových látek, - závislost na politickém a náboženském extremismu, - netolismus (virtuální drogy) a patologické hráčství (gambling) b) rozpoznání a zajištění včasné intervence zejména v případech: - domácího násilí, - týrání a zneužívání dětí, včetně komerčního sexuálního zneužívání, - ohrožování mravní výchovy mládeže, - poruch příjmu potravy (mentální bulimie, mentální anorexie). Uvedený pokyn také definuje některé pojmy: (1) Primární prevence sociálně patologických jevů u žáků - základním principem strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže ve školství je výchova žáků ke zdravému životnímu stylu, k osvojení pozitivního sociálního chování a zachování integrity osobnosti. Jedná se o oblast zabývající se prevencí v oblastech uvedených v Čl. 1 odst. 2 s cílem zabránit výskytu rizikového chování v daných oblastech, nebo co nejvíce omezit škody působené jejich výskytem mezi žáky (2) Nespecifická primární prevence - veškeré aktivity podporující zdravý životní styl a osvojování pozitivního sociálního chování prostřednictvím smysluplného využívání a organizace volného času, například zájmové, sportovní a volnočasové aktivity a jiné programy, které vedou k dodržování určitých společenských pravidel, zdravého rozvoje osobnosti, k odpovědnosti za sebe a své jednání. (3) Specifická primární prevence - aktivity a programy, které jsou zaměřeny specificky na předcházení a omezování výskytu jednotlivých forem rizikového chování žáků. Jedná se o: a) všeobecnou prevenci, která je zaměřena na širší populaci, aniž by byl dříve zjišťován rozsah problému nebo rizika, b) selektivní prevenci, která je zaměřena na žáky, u nichž lze předpokládat zvýšenou hrozbu rizikového chování, c) indikovanou prevenci, která je zaměřena na jednotlivce a skupiny, u nichž byl zaznamenán vyšší výskyt rizikových faktorů v oblasti chování, problematických vztahů v rodině, ve škole nebo s vrstevníky. (4) Efektivní primární prevence - kontinuální a komplexní programy, interaktivní programy, především programy pomáhající čelit žákům sociálnímu tlaku, zaměřené na zkvalitnění komunikace, nenásilné zvládání konfliktů, odmítání návykových látek, zvyšování zdravého sebevědomí, zvládání úzkosti a stresu apod. Metodický pokyn také upravuje organizační strukturu celého systému. Základem primární prevence je přímá práce učitelů na školách, ve které je podporují ředitel školy a školní metodik prevence. Metodiku pro školy na území kraje poskytují určení pracovníci pedagogicko psychologických poraden a krajský úřad plní koordinační úlohu. Odpovědní pracovníci tyto činnosti vykonávají vedle svých dalších pracovních úkolů, přičemž metodický pokyn doporučuje jejich zapojení na plný úvazek. Pedagogicko psychologické poradny, kromě metodické a koordinační činnosti vykonávají také přímou práci v oblasti primární prevence. Kromě samotných školských zařízení se na práci se žáky škol podílejí také certifikovaní poskytovatelé primární prevence, kteří své programy realizují přímo ve školách. V kraji Vysočina se nachází 5 certifikovaných center prevence, která působí v okresech Žďár nad Sázavou, Třebíč a Jihlava. Jejich činnost byla certifikována (záruka kvality programů primární protidrogové prevence) na základě usnesení vlády č. 693 z roku 2006, ale není v současné době financována ze státního rozpočtu. |
Návrh řešení | Odbor sociálních věcí předkládá v přílohách tohoto materiálu projekt financovaný z Operačního programu vzdělávání pro konkurenceschopnost. V příloze 1 tohoto materiálu je vlastní projektová žádost. Přílohami projektové žádosti budou Doklad o přidělení IČ, který k materiálu do rady nepřikládáme. Dalšími přílohami projektu jsou Projektová dokumentace uvedená v příloze 2 tohoto materiálu a Pilotní monitoring situace v oblasti rizikového chování v okrese Žďár nad Sázavou uvedený v příloze 3 tohoto materiálu. Záměr projektu byl konzultován s řediteli pedagogicko psychologických poraden ve Žďáře nad Sázavou a Pelhřimově, kteří o spolupráci projevili velký zájem. Z projektu bude v pracovním poměru ke kraji financován realizační team v následujícím složení: projektový manažer (1 úvazek), odborný manažer projektu (1 úvazek), finanční manažer projektu (0,3 úvazku), odborný garant primární prevence okresu Jihlava (1 úvazek), odborný garant primární prevence okresu Havlíčkův Brod (1 úvazek), odborný garant primární prevence okresu Třebíč (1 úvazek), odborný garant primární prevence okresu Pelhřimov (1 úvazek), odborný garant primární prevence okresu Žďár nad Sázavou (1 úvazek). Počítáno je také se supervizí projektu 50 h/ročně (DPP). Z projektu budou financováni i lektoři odborné přípravy pedagogů a dalších odborníků v oblasti primární prevence. Projektový manažer, odborný manažer projektu a finanční manažer projektu jsou členy základního realizačního týmu, kteří zajišťují základní administraci projektu, řízení projektu a kontrolu jeho průběhu po stránce věcné, odborné, časové i finanční, komunikaci s volenými orgány kraje i s odborem sociálních věcí, zpracování monitorovacích zpráv a dalších náležitostí k projektu, organizační činnosti, sumarizaci základního zadání pro výběrová řízení, podporu při vytvoření a aktualizaci webových stránek, tvorbu materiálů a archivaci dokumentů k projektu, kontrolní činnosti vůči dodavatelům služeb. Odborný manažer může plnit funkci dnešního krajského školského koordinátora prevence, přičemž bude mít prostor pro metodické sjednocení této oblasti na území kraje a jeho činnost bude financována z prostředků EU. Základní realizační tým doplňují odborní garanti jednotlivých okresů, kteří koordinují ustavení a činnost regionálních multidisciplinárních týmů v rámci komunitní spolupráce a realizaci primární prevence v daném okrese. Tito odborní garanti budou působit v úzké součinnosti s pedagogicko psychologickými poradnami přímo v okresech a zabezpečí plnění metodické funkce těchto poraden. Z projektu bude financován také nákup služby poskytování preventivních programů na školách a tím projekt zabrání zániku stávajících certifikovaných center primární prevence. Dále bude z projektu financováno přímé vzdělávání pedagogů a dalších odborných pracovníků. Projekt je zpracován tak, aby vyhověl některým specifickým požadavkům vyhlášené výzvy. Šlo o požadavek na nadregionální působnost, který je ošetřen působením jednoho z certifikovaných poskytovatelů primární prevence v oblasti Hlinska a umožnění sdílení zkušeností, informací a metodických postupů se sousedními kraji. Dále bylo nutné dodržet poměr min. 51 % na vlastní výdaje předkladatele a max. 49 % na nákup služeb. Projekt bude realizován po dobu tří let a na jeho financování se kraj Vysočina nebude podílet. |
Stanoviska | Problematikou financování primární protidrogové prevence se zabývala Komise sociální a protidrogové politiky a přijala k němu následující usnesení: Usnesení 020/03/2009/Kspp Komise sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina doporučuje radě kraje - zabývat se systémovým řešením financování programu primární protidrogové prevence, například možností podání individuálního projektu v rámci OPVK na ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy; - zabývat se finanční situací primární protidrogové prevence ve školách, a to v rámci resortu sociálních věcí. Usnesení bylo přijato 9 hlasy (0 proti, 0 se zdrželo). |
Návrh usnesení | Rada kraje bere na vědomí informaci o obsahu projektu Podpora systému primární prevence sociálně patologických jevů dle materiálů RK-23-2009-63 a RK-23-2009-63, př. 1 schvaluje projektovou žádost na projekt Podpora systému primární prevence sociálně patologických jevů dle materiálu RK-23-2009-63, př. 1; ukládá odboru sociálních věcí zajistit podání projektové žádosti projektu Podpora systému primární prevence sociálně patologických jevů do Operačního programu vzdělávání pro konkurenceschopnost, prioritní osa 1 Počáteční vzdělávání na Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. |
Odpovědnost | OSV |
Termín | 31. 1. 2013 |