Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro radu čj. RK-20-2009-33

RK-20-2009-33.doc  RK-20-2009-33pr1.xls  RK-20-2009-33pr4.xls  RK-20-2009-33pr5.xls
Číslo materiálu33
Číslo jednacíRK-20-2009-33
NázevNávrh finančních plánů na rok 2009 pro nemocnice, zřizované krajem Vysočina včetně návrhu rozpočtového opatření na kapitole Zdravotnictví
Zpracoval D. Buřičová
Předkládá L. Kettner
Počet příloh
Popis problémuPříspěvkové organizace zřízené krajem Vysočina hospodaří podle finančního plánu. Finanční plán zahrnuje vedle výnosových a nákladových ukazatelů a hospodářského výsledku rovněž tvorbu a čerpání peněžních fondů (rezervní a investiční fond, fond odměn a FKSP). Jeho součástí jsou i finanční vztahy k rozpočtu zřizovatele a investiční a odpisový plán.
Při sestavování návrhu finančního plánu na rok 2009 nemocnice vycházely ze schváleného finančního vztahu k rozpočtu zřizovatele (tj. příspěvek na provoz a schválené prozatím nekonkretizované dotace z nájemného), dle usnesení zastupitelstva kraje č. 0448/07/2008/ZK.
Pro rok 2009 připravily finanční plán jako nevyrovnaný s celkovou ztrátou za všechny nemocnice ve výši 82 429 tis. Kč. Rozpis nejdůležitějších nákladů a výnosů, které výrazněji ovlivňují tento výsledek hospodaření, je uveden v materiálu RK-20-2009-33, př. 1 a 2. Zároveň jsou v těchto přílohách uvedeny výsledky hospodaření za rok 2008.
Mezi nejdůležitější náklady, které výrazně ovlivnily výsledek hospodaření, patří osobní náklady, a to z následujících důvodů:
- Nařízení vlády č. 130/2009 Sb., kterým bylo změněno nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, ve znění nařízení vlády č. 74/2009 Sb. Touto změnou došlo ke zvýšení tarifních platů v průměru o 3,5 %, s účinností od 1. června 2009.
- Nařízení vlády č. 133/2009 Sb., kterým bylo změněno nařízení vlády č. 546/2006 Sb. o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů. Touto změnou přísluší s účinností od 1. července 2009 zdravotnickým pracovníkům zvláštní příplatek za trvalou vysokou neuropsychickou zátěž a vysokou míru odpovědnosti. Výše příplatku činí 3,5 % platového tarifu.
- Nařízení vlády č. 137 / 2009 Sb., kterým se stanoví katalog prací ve veřejných službách a správě a nařízení vlády č. 138 / 2009 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 469/2002 Sb., kterým se stanoví katalog prací a kvalifikační předpoklady a kterým se mění nařízení vlády o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě - touto změnou dojde od 1. 7. 2009 k novému zařazení sester do jiných platových tříd.
Návrh řešení Radě kraje se navrhuje schválit:
* finanční plány výnosů a nákladů na rok 2009 dle materiálu RK-20-2009-33, př. 1;
* tvorbu a použití peněžních fondů, odpisové plány a investiční plány podle materiálu
RK-20-2009-33, př. 1;
* způsob usměrňování prostředků na platy a odměny za pracovní pohotovost pro nemocnice jednotně a to stanoveným objemem těchto prostředků podle materiálu
RK-20-2009-33, př. 1;
* rozpis čerpání příspěvku na provoz a investiční dotace podle materiálu RK-20-2009-33, př.1 včetně závazných ukazatelů;
* rozpočtové opatření v rozsahu uvedeném v materiálu RK-20-2009-33, př. 4 a 5.
StanoviskaFinanční plány nemocnic na rok 2009 dle ekonomického odboru jsou sestaveny jako schodkové. Plánovaná ztráta je prognózována v celkovém objemu 82 429 tis. Kč a tato výše je téměř totožná s její rozpočtovanou úrovni loňského roku (-78 827 tis. Kč). Nejnižší ztrátu
2 254 tis. Kč předpokládá Nemocnice Nové Město na Mor., naopak nejvyšší Nemocnice Jihlava (-28 079 tis. Kč), u které je tento deficit zvlášť negativně ovlivněn leasingovými splátkami v souvislosti s dlouhodobým pronájmem lineárního urychlovače.
Sestavení finančního plánu bylo poznamenáno především dopady z platových úprav, které vyplynuly ze změn právních předpisů. V jejich důsledku dochází u všech nemocnic k významnému zvýšení podílu osobních nákladů na celkových nákladech a jako příklad uvádíme Nemocnici Havlíčkův Brod (podíl se meziročně zvýšil o 5 bodů) a Nemocnici Pelhřimov (meziroční nárůst + 4 body).
Významným zásahem do plánovacího procesu se stalo promítnutí usnesení zastupitelstva kraje č. 0170/03/2009 ze dne 12. 5. 2009, kterým se vytvořily podmínky pro převod dlouhodobého movitého majetku kraje do vlastnictví nemocnic a tato skutečnost je tedy zohledněna v předkládaném materiálu.
Ekonomický odbor se ztotožňuje s navrženým opatřením zajistit nezbytné projednání průběžných výsledků hospodaření nemocnic za 1. pololetí 2009 a event. k 30. 9. 2009. K samotnému rozpočtovému opatření - materiál RK-20-2009-33, př. 4 a 5 - nejsou připomínky.
Návrh usneseníRada kraje
schvaluje
* finanční plány výnosů a nákladů pro nemocnice zřizované krajem Vysočina na rok 2009 dle materiálu RK-20-2009-33, př. 1;
* tvorbu a použití peněžních fondů nemocnic, jejich odpisové plány a investiční plány podle materiálu RK-20-2009-33, př. 1;
* způsob usměrňování prostředků na platy a odměny za pracovní pohotovost pro nemocnice jednotně, a to stanoveným objemem těchto prostředků podle materiálu
RK-20-2009-33, př. 1;
* rozpočtové opatření na kapitole Zdravotnictví v členění dle rozpisu dle materiálů
RK-20-2009-33, př. 4, RK-20-2009-33, př. 5;
* změnu závazných ukazatelů Příspěvek (dotace) na provoz a Investiční dotace dle materiálu RK-20-2009-33, př. 1;
stanoví
* použití příspěvku na provoz poskytnutého z rozpočtu zřizovatele k přednostnímu krytí tvorby účetních odpisů z dlouhodobého majetku;
* závazný ukazatel Limit prostředků na platy dle materiálu RK-20-2009-33, př. 1 jako způsob usměrňování prostředků na platy a odměny za pracovní pohotovost pro zdravotnická zařízení jednotně a to stanoveným objemem těchto prostředků;
zmocňuje
* ředitele příspěvkových organizací za odvětví zdravotnictví:
- k provádění dílčích úprav a přesunů finančních prostředků mezi jmenovitě schválenými akcemi financovanými z investičního fondu při dodržení celkového objemu použití investičního fondu;
- k použití prostředků rezervního fondu a jejich převodu do investičního fondu včetně použití zůstatku investičního fondu za účelem krytí nákladů spojených s řešením havarijních situací vzniklých na majetku svěřeného do správy či pronajatého nemocnici za předchozího souhlasu vedoucího odboru zdravotnictví a vedoucího majetkového odboru;
- k použití položky Rezerva na nepředvídané havárie k řešení havarijních situací po předchozím souhlasu vedoucího odboru zdravotnictví;
* u nemocnic uvolnění účetního zůstatku investičního fondu vytvořeného na základě přídělu účetních odpisů k zajištění vyrovnanosti zúčtování nákladů vynaložených v roce 2009;
souhlasí
* se zapojením fondu odměn u zdravotnických zařízení zřizovaných krajem Vysočina na pokrytí případného překročení stanoveného objemu prostředků na platy za kalendářní rok;
* s případným použitím rezervního fondu u zdravotnických zařízení zřizovaných krajem Vysočina v průběhu účetního období k pokrytí nákladů na provoz;
ukládá
* vedoucímu odboru zdravotnictví a vedoucímu majetkového odboru věcně prověřovat návrhy nemocnicí k řešení havarijních situací vzniklých na majetku svěřeného do správy či pronajatého zřizovatelem;
* ředitelům nemocnic zřizovaných krajem Vysočina:
- promítat schválená rozpočtová opatření orgánu kraje do finančního plánu; upravený finanční plán předkládat odboru zdravotnictví nejpozději do 30 dnů po schválení rozpočtového opatření;
- provést aktualizaci finančních plánů a předložit je do 31. 8. 2009 současně se soupisem realizovaných úsporných opatření na odbor zdravotnictví;
* odboru zdravotnictví:
- předložit aktualizované finanční plány nemocnic na rok 2009 společně s výsledky plnění za 1. pololetí 2009 do rady kraje v termínu nejpozději do 30. 9. 2008.
Odpovědnost odbor zdravotnictví, ekonomický odbor, majetkový odbor, ředitelé nemocnic
Termín 31. 12. 2009
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz