RK-20-2009-33.doc RK-20-2009-33pr1.xls RK-20-2009-33pr4.xls RK-20-2009-33pr5.xls | |
Číslo materiálu | 33 |
Číslo jednací | RK-20-2009-33 |
Název | Návrh finančních plánů na rok 2009 pro nemocnice, zřizované krajem Vysočina včetně návrhu rozpočtového opatření na kapitole Zdravotnictví |
Zpracoval | D. Buřičová |
Předkládá | L. Kettner |
Počet příloh | |
Popis problému | Příspěvkové organizace zřízené krajem Vysočina hospodaří podle finančního plánu. Finanční plán zahrnuje vedle výnosových a nákladových ukazatelů a hospodářského výsledku rovněž tvorbu a čerpání peněžních fondů (rezervní a investiční fond, fond odměn a FKSP). Jeho součástí jsou i finanční vztahy k rozpočtu zřizovatele a investiční a odpisový plán. Při sestavování návrhu finančního plánu na rok 2009 nemocnice vycházely ze schváleného finančního vztahu k rozpočtu zřizovatele (tj. příspěvek na provoz a schválené prozatím nekonkretizované dotace z nájemného), dle usnesení zastupitelstva kraje č. 0448/07/2008/ZK. Pro rok 2009 připravily finanční plán jako nevyrovnaný s celkovou ztrátou za všechny nemocnice ve výši 82 429 tis. Kč. Rozpis nejdůležitějších nákladů a výnosů, které výrazněji ovlivňují tento výsledek hospodaření, je uveden v materiálu RK-20-2009-33, př. 1 a 2. Zároveň jsou v těchto přílohách uvedeny výsledky hospodaření za rok 2008. Mezi nejdůležitější náklady, které výrazně ovlivnily výsledek hospodaření, patří osobní náklady, a to z následujících důvodů: - Nařízení vlády č. 130/2009 Sb., kterým bylo změněno nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, ve znění nařízení vlády č. 74/2009 Sb. Touto změnou došlo ke zvýšení tarifních platů v průměru o 3,5 %, s účinností od 1. června 2009. - Nařízení vlády č. 133/2009 Sb., kterým bylo změněno nařízení vlády č. 546/2006 Sb. o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů. Touto změnou přísluší s účinností od 1. července 2009 zdravotnickým pracovníkům zvláštní příplatek za trvalou vysokou neuropsychickou zátěž a vysokou míru odpovědnosti. Výše příplatku činí 3,5 % platového tarifu. - Nařízení vlády č. 137 / 2009 Sb., kterým se stanoví katalog prací ve veřejných službách a správě a nařízení vlády č. 138 / 2009 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 469/2002 Sb., kterým se stanoví katalog prací a kvalifikační předpoklady a kterým se mění nařízení vlády o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě - touto změnou dojde od 1. 7. 2009 k novému zařazení sester do jiných platových tříd. |
Návrh řešení | Radě kraje se navrhuje schválit: * finanční plány výnosů a nákladů na rok 2009 dle materiálu RK-20-2009-33, př. 1; * tvorbu a použití peněžních fondů, odpisové plány a investiční plány podle materiálu RK-20-2009-33, př. 1; * způsob usměrňování prostředků na platy a odměny za pracovní pohotovost pro nemocnice jednotně a to stanoveným objemem těchto prostředků podle materiálu RK-20-2009-33, př. 1; * rozpis čerpání příspěvku na provoz a investiční dotace podle materiálu RK-20-2009-33, př.1 včetně závazných ukazatelů; * rozpočtové opatření v rozsahu uvedeném v materiálu RK-20-2009-33, př. 4 a 5. |
Stanoviska | Finanční plány nemocnic na rok 2009 dle ekonomického odboru jsou sestaveny jako schodkové. Plánovaná ztráta je prognózována v celkovém objemu 82 429 tis. Kč a tato výše je téměř totožná s její rozpočtovanou úrovni loňského roku (-78 827 tis. Kč). Nejnižší ztrátu 2 254 tis. Kč předpokládá Nemocnice Nové Město na Mor., naopak nejvyšší Nemocnice Jihlava (-28 079 tis. Kč), u které je tento deficit zvlášť negativně ovlivněn leasingovými splátkami v souvislosti s dlouhodobým pronájmem lineárního urychlovače. Sestavení finančního plánu bylo poznamenáno především dopady z platových úprav, které vyplynuly ze změn právních předpisů. V jejich důsledku dochází u všech nemocnic k významnému zvýšení podílu osobních nákladů na celkových nákladech a jako příklad uvádíme Nemocnici Havlíčkův Brod (podíl se meziročně zvýšil o 5 bodů) a Nemocnici Pelhřimov (meziroční nárůst + 4 body). Významným zásahem do plánovacího procesu se stalo promítnutí usnesení zastupitelstva kraje č. 0170/03/2009 ze dne 12. 5. 2009, kterým se vytvořily podmínky pro převod dlouhodobého movitého majetku kraje do vlastnictví nemocnic a tato skutečnost je tedy zohledněna v předkládaném materiálu. Ekonomický odbor se ztotožňuje s navrženým opatřením zajistit nezbytné projednání průběžných výsledků hospodaření nemocnic za 1. pololetí 2009 a event. k 30. 9. 2009. K samotnému rozpočtovému opatření - materiál RK-20-2009-33, př. 4 a 5 - nejsou připomínky. |
Návrh usnesení | Rada kraje schvaluje * finanční plány výnosů a nákladů pro nemocnice zřizované krajem Vysočina na rok 2009 dle materiálu RK-20-2009-33, př. 1; * tvorbu a použití peněžních fondů nemocnic, jejich odpisové plány a investiční plány podle materiálu RK-20-2009-33, př. 1; * způsob usměrňování prostředků na platy a odměny za pracovní pohotovost pro nemocnice jednotně, a to stanoveným objemem těchto prostředků podle materiálu RK-20-2009-33, př. 1; * rozpočtové opatření na kapitole Zdravotnictví v členění dle rozpisu dle materiálů RK-20-2009-33, př. 4, RK-20-2009-33, př. 5; * změnu závazných ukazatelů Příspěvek (dotace) na provoz a Investiční dotace dle materiálu RK-20-2009-33, př. 1; stanoví * použití příspěvku na provoz poskytnutého z rozpočtu zřizovatele k přednostnímu krytí tvorby účetních odpisů z dlouhodobého majetku; * závazný ukazatel Limit prostředků na platy dle materiálu RK-20-2009-33, př. 1 jako způsob usměrňování prostředků na platy a odměny za pracovní pohotovost pro zdravotnická zařízení jednotně a to stanoveným objemem těchto prostředků; zmocňuje * ředitele příspěvkových organizací za odvětví zdravotnictví: - k provádění dílčích úprav a přesunů finančních prostředků mezi jmenovitě schválenými akcemi financovanými z investičního fondu při dodržení celkového objemu použití investičního fondu; - k použití prostředků rezervního fondu a jejich převodu do investičního fondu včetně použití zůstatku investičního fondu za účelem krytí nákladů spojených s řešením havarijních situací vzniklých na majetku svěřeného do správy či pronajatého nemocnici za předchozího souhlasu vedoucího odboru zdravotnictví a vedoucího majetkového odboru; - k použití položky Rezerva na nepředvídané havárie k řešení havarijních situací po předchozím souhlasu vedoucího odboru zdravotnictví; * u nemocnic uvolnění účetního zůstatku investičního fondu vytvořeného na základě přídělu účetních odpisů k zajištění vyrovnanosti zúčtování nákladů vynaložených v roce 2009; souhlasí * se zapojením fondu odměn u zdravotnických zařízení zřizovaných krajem Vysočina na pokrytí případného překročení stanoveného objemu prostředků na platy za kalendářní rok; * s případným použitím rezervního fondu u zdravotnických zařízení zřizovaných krajem Vysočina v průběhu účetního období k pokrytí nákladů na provoz; ukládá * vedoucímu odboru zdravotnictví a vedoucímu majetkového odboru věcně prověřovat návrhy nemocnicí k řešení havarijních situací vzniklých na majetku svěřeného do správy či pronajatého zřizovatelem; * ředitelům nemocnic zřizovaných krajem Vysočina: - promítat schválená rozpočtová opatření orgánu kraje do finančního plánu; upravený finanční plán předkládat odboru zdravotnictví nejpozději do 30 dnů po schválení rozpočtového opatření; - provést aktualizaci finančních plánů a předložit je do 31. 8. 2009 současně se soupisem realizovaných úsporných opatření na odbor zdravotnictví; * odboru zdravotnictví: - předložit aktualizované finanční plány nemocnic na rok 2009 společně s výsledky plnění za 1. pololetí 2009 do rady kraje v termínu nejpozději do 30. 9. 2008. |
Odpovědnost | odbor zdravotnictví, ekonomický odbor, majetkový odbor, ředitelé nemocnic |
Termín | 31. 12. 2009 |