Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Kraj Vysočina - oficiální internetové stránky Kraje Vysočina
Systém informací samosprávy


Detail materiálu pro zastupitelstvo čj. ZK-07-2008-14

ZK-07-2008-14.doc  ZK-07-2008-14pr1.xls  ZK-07-2008-14pr2.xls  ZK-07-2008-14pr3.xls
Číslo materiálu14
Číslo jednacíZK-07-2008-14
NázevNávrh rozpočtu kraje Vysočina na rok 2009
Zpracoval4 Návrh rozpočtu kraje Vysočina na rok 2009 pro: jednání zastupitelstva kraje č. 7/2008 dne 17. 12. 2008 zpracovali: A. Krištofová, J. Kopecká, J. Jaroš
Předkládá V. Novotný
Počet příloh
Popis problémuKraj dle zákona č. 129/2000 Sb., o krajích hospodaří za podmínek daných zákonem podle vlastního rozpočtu. Sestavování rozpočtu a hospodaření s finančními prostředky tohoto rozpočtu se řídí zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. Ekonomický odbor předkládá radě kraje k projednání konečnou verzi návrhu rozpočtu kraje Vysočina na rok 2009, která vznikla po řadě jednání, jež se uskutečnila v souladu s platným závazným harmonogramem projednávání rozpočtu kraje na rok 2009.
Návrh rozpočtu je předkládán ve formě:
- Příloha 1 - Návrh rozpočtu 2009 - číselné údaje (materiál ZK-07-2008-14, př. 1)
- Příloha 2 - Návrh rozpočtu 2009 - číselné údaje včetně komentáře (materiál ZK-07-2008-14, př. 2)
- Příloha 3 - Přílohy k návrhu rozpočtu 2009 včetně tabulkové části a grafů (materiál ZK-07-2008-14, př. 3).
V tomto podání (v části návrh usnesení) je i návrh řešení situací, kdy v roce 2009 budou ukončovány některé projekty spolufinancované z prostředků EU popřípadě jejich etapy a bude tedy nutné provádět převody finančních prostředků ze zvláštních účtů do Fondu strategických rezerv.
Návrh řešení Předkládaný návrh rozpočtu kraje Vysočina na rok 2009 respektuje následující zásady :

1) Rozpočet daňových příjmů vychází z predikce Ministerstva financí ČR pro rok 2009 a platného znění zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, kde podíl krajů na sdílených daních činí 8,92% a stanovené procento pro kraj Vysočina je 7,338590. Predikce MF ČR byla korigována na základě vývoje časových řad jednotlivých daní a na základě očekávaného ekonomického vývoje v roce 2009.
2) Navrhovaná výše příjmů očekávaných v roce 2009 je 7 821 514 tis. Kč a je doplněna financováním (+) ve výši 30 550 tis. Kč a ve výši 863 293 tis. Kč (převod prostředků z Fondu strategických rezerv na spolufinancování evropských projektů. Celková výše navrhovaných zdrojů pro rok 2009 tak činí 8 715 357 tis. Kč. Výdajová část rozpočtu kraje činí 8 715 357 tis. Kč. Součástí výdajů rozpočtu kraje je financování (-) ve výši 1 460 tis. Kč (převod do Fondu strategických rezerv - vratka půjčky) a ve výši 24 400 tis. Kč na kapitole Doprava (splátka jistiny přijatého úvěru).
3) Návrh dotací v rámci souhrnného dotačního vztahu kraje Vysočina ke státnímu rozpočtu na rok 2009 ve výši 75 022 tis. Kč vychází z návrhu zákona o státním rozpočtu ČR pro rok 2009. V souhrnném vztahu je obsažen pouze příspěvek
na výkon státní správy.
4) Účelová dotace na úhradu přímých výdajů krajských a obecních škol je v příjmové i výdajové části návrhu rozpočtu kraje zahrnuta odhadovanou celkovou částkou
ve výši 3 772 078 tis. Kč.
5) V návrhu rozpočtu je zahrnut vztah kraje ke zřizovaným příspěvkovým organizacím formou závazných ukazatelů příspěvku na provoz, odvodu z investičního fondu, investiční dotace a ostatní neinvestiční dotace.
6) Návrh rozpočtu obsahuje v příslušných kapitolách prostředky určené pro poskytování dotací obcím kraje Vysočina.
7) Pro rok 2009 jsou rozpočtovány v příjmech a ve výdajích rozpočtu kraje příjmy z pronájmů nemovitého a movitého majetku nemocnicím ve výši 189 500 tis. Kč.
8) Je navrhováno zachovat systém Nespecifikované rezervy a položek Péče o lidské zdroje a majetek kraje a Strategické a koncepční materiály, které umožňují orgánům kraje řešit neznámé nebo nepředvídané potřeby kraje v průběhu roku i možný nesoulad mezi predikcí daňových příjmů a jejich skutečným výběrem. Položka Péče o lidské zdroje a majetek kraje byla na základě zkušenosti oproti roku 2008 posílena o částku 10 000 tis. Kč.
9) Návrh rozpočtu 2009 obsahuje rovněž Závazné ukazatele rozpisu rozpočtu pro příspěvkové organizace (část D Návrhu rozpočtu 2009) a seznam dotací poskytovaných krajem obcím a jiným subjektům v roce 2009 (část E Návrhu rozpočtu 2009).
10) Financování projektů spolufinancovaných z prostředků Evropské unie probíhá na zvláštních účtech kraje a je zahrnuto v celkovém objemu příjmů a výdajů návrhu rozpočtu. Přehled předpokládaných finančních potřeb v roce 2009, nutných k financování individuálních projektů a na kofinancování grantových schémat vyhlašovaných krajem je obsažen v příloze EU1 tohoto materiálu. Je předpoklad, že výše uvedené potřeby budou řešeny jednak převodem zůstatků na těchto účtech k 31. 12. 2008 do roku 2009 a dále zapojením zdrojů Fondu strategických rezerv (financování (+) ve výši 863 293 tis. Kč).
11) I v roce 2009 bude docházet k situacím, kdy budou ukončovány některé projekty spolufinancované z prostředků EU, popřípadě jejich etapy. Z tohoto důvodu návrh usnesení obsahuje bod, ve kterém zastupitelstvo svěřuje radě provádění rozpočtových opatření týkajících se převodu konečných zůstatků na zvláštních účtech evropských projektů včetně připsaných úroků (po ukončení realizace projektu, případně jeho etap) do Fondu strategických rezerv v souladu s podmínkami jednotlivých projektů a v souladu se Statutem Fondu strategických rezerv Vysočiny.
12) Rozpis rozpočtu a čerpání výdajových položek se řídí informacemi uvedenými v Návrhu rozpočtu 2009 - včetně komentáře.
StanoviskaFinanční výbor zastupitelstva kraje na svém zasedáních dne 1. 10. 2008 a rovněž rozpočtová komise rady kraje na svém jednání dne 10. 10. 2008 vzaly na vědomí přípravu rozpočtu kraje Vysočina na rok 2009.
Rada kraje na svém jednání dne 1. 12. 2008 přijala usnesení č. 1573/35/2008/RK, ve kterém doporučila zastupitelstvu kraje schválit návrh rozpočtu kraje Vysočina na rok 2009.
Návrh usneseníZastupitelstvo kraje
schvaluje
* rozpočet kraje Vysočina na rok 2009 v celkové výši a členění dle materiálu
ZK-07-2008-14, př. 1 - Rozpočet kraje 2009 - číselné údaje;
* závazné ukazatele pro příspěvkové organizace kraje, které jsou obsaženy v části Závazné ukazatele rozpisu rozpočtu pro příspěvkové organizace materiálu
ZK-07-2008-14, př. 1 (Rozpočet kraje 2009 - číselné údaje, část D);

rozhoduje
poskytnout účelové dotace organizacím, které jsou obsaženy v části Seznam dotací poskytovaných krajem obcím a jiným subjektům v roce 2009 materiálu ZK-07-2008-14, př. 1 (Rozpočet kraje 2009 - číselné údaje, část E);
svěřuje
radě kraje provádění:
* všech rozpočtových opatření týkajících se přijetí účelových dotací ze státního rozpočtu, státních fondů, popř. z prostředků Evropské unie a od mezinárodních a jiných institucí a jejich použití;
* rozpočtových opatření týkajících se převodu zůstatků na zvláštních účtech evropských projektů včetně připsaných úroků (po ukončení realizace projektu, případně jeho etap) do Fondu strategických rezerv v souladu s podmínkami jednotlivých projektů a v souladu se Statutem Fondu strategických rezerv Vysočiny;
* všech ostatních rozpočtových opatření do výše 2 mil. Kč v jednotlivých případech;
* všech rozpočtových opatření souvisejících s výkonem zřizovatelské funkce, kdy dochází:
a) ke změně rozpočtu kraje na základě uloženého odvodu z investičního fondu, popřípadě změny příspěvku na provoz příspěvkové organizace a zároveň jsou této organizaci z výdajové části rozpočtu kraje poskytnuty finanční prostředky ve stejném objemu formou příspěvku na provoz, popřípadě dotace na investice;
b) ke zvýšení (snížení) příjmové části rozpočtu kraje o:
- příjmy z prodeje movitého majetku kraje předaného příspěvkové organizaci do správy;
- příjmy z pronájmu nemovitostí a movitých věcí ve vlastnictví kraje obhospodařovaných příspěvkovou organizací na základě příkazní smlouvy;
- příjmy z pronájmu nemovitostí a movitých věcí ve vlastnictví kraje pronajatého příspěvkové organizaci na základě smlouvy o nájmu
a zároveň je ve výdajové části rozpočtu kraje ve stejném objemu upraven u této organizace příslušný dotační titul (příspěvek na provoz, investiční dotace) na její běžný nebo investiční rozvoj;
c) ke změně rozpočtu kraje v souvislosti se snížením příspěvku na provoz, resp. s odvodem z investičního fondu;
* úprav závazných ukazatelů příspěvkových organizací zřizovaných krajem.
Předmětem svěření nejsou rozpočtová opatření prováděná na položce Nespecifikovaná rezerva v kapitole Rezerva a rozvoj kraje.
Odpovědnost ekonomický odbor
Termín 17. 12. 2008
zpět
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 57, 587 33  Jihlava © 2004 webmaster@kr-vysocina.cz